Luchthaven problemen

D

Deleted member 451

Guest
Ik dacht, ik maar maar eens een thread aan,
specifiek voor deze vragen, aangezien ik ze regelmatig zie opduiken.


Ik heb meteen een vraag.
Wij zouden van sevilla terug vliegen naar brussel. Maar er zijn geen rechtstreekse vluchten.
Vueling stelt me een goede vlucht voor, met een tussenstop in barcelona. maar slechts 1 uurtje.

Ik weet wel, de overstap vind plaats in hetzelfde land. Maar is dit echt doenbaar?
Hoe zeker zijn we dat we niet door een body check en bagage controle moeten?

Paspoort controle lijkt me wel echt uitgesloten.
Maar indien opnieuw bagage controle, kan je daar al makkelijk een klein uurtje verliezen als je pech hebt.
En bovendien is die 1 uur connection time echt wel al ruim gerekend, want ze beginnen al met boarden 20 a 30 minuten voor vertrek...

grtzz
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht, ik maar maar eens een thread aan,
specifiek voor deze vragen, aangezien ik ze regelmatig zie opduiken.


Ik heb meteen een vraag.
Wij zouden van sevilla terug vliegen naar brussel. Maar er zijn geen rechtstreekse vluchten.
Vueling stelt me een goede vlucht voor, met een tussenstop in barcelona. maar slechts 1 uurtje.

Ik weet wel, de overstap vind plaats in hetzelfde land. Maar is dit echt doenbaar?
Hoe zeker zijn we dat we niet door een body check en bagage controle moeten?

Paspoort controle lijkt me wel echt uitgesloten.
Maar indien opnieuw bagage controle, kan je daar al makkelijk een klein uurtje verliezen als je pech hebt.
En bovendien is die 1 uur connection time echt wel al ruim gerekend, want ze beginnen al met boarden 20 a 30 minuten voor vertrek...

grtzz
via zelfde maatschappij meestal geen problemen.
Kan altijd zijn dat eerste vlucht vertraging heeft en dan aansluiting met die vlucht niet lukt. Maar als het krap wordt, zorgt de maatschappij er zelf wel voor dat je vlot de aansluiting haalt.

Indien het toch niet lukt, zorgen ze wel voor een andere vlucht. Maar houd er dan rekening mee dat je pas later thuis zal zijn.
Met vliegen heb je nooit zekerheid, dus steeds wat reserve incalculeren…
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Uw bagage laden ze over in het nieuwe vliegtuig.

Een uur is perfect doenbaar, uitstappen en richting de nieuwe gate wandelen. Uiteraard geen halfuur rond fladderen in de tax free zone.
 
Uw bagage laden ze over in het nieuwe vliegtuig.

Een uur is perfect doenbaar, uitstappen en richting de nieuwe gate wandelen. Uiteraard geen halfuur rond fladderen in de tax free zone.
Maar hoe zeker ben je dat er geen nieuwe security check/bagage controle gebeurt? Ok van Malaga naar barcelona is in principe in zelfde land, maar dan van barcelona naar brussel is terug naar een ander land....
 
Maar hoe zeker ben je dat er geen nieuwe security check/bagage controle gebeurt? Ok van Malaga naar barcelona is in principe in zelfde land, maar dan van barcelona naar brussel is terug naar een ander land....
Maar binnen de EU dus geen controle.
 
Twee weken geleden ben ik teruggekomen van Costa Rica waar ik van San José naar Brussel vloog met een tussenstop in Madrid van welgeteld één uur en dat was doenbaar. Ik moet zeggen dat ik op voorhand wel niet gerust was, want ik heb daar enorm slechte ervaringen mee in Houston (maar de VS is een compleet ander verhaal). In de EU en met een korte vlucht tussen Sevilla en Barcelona lijkt me dat zeker haalbaar.
 
Moet doenbaar zijn in een kleinere luchthaven zonder teveel drukte en verschillende terminals.

Al heb ik hier wel een slechte ervaring mee, ik had in Frankfurt eens een tussenstop van ongeveer anderhalf uur, en dat was toen effectief wel lopen om nog op tijd te zijn (drukte + terminal switch), en uiteraard zat mijn baggage ook niet op die tweede vlucht omdat er niet genoeg tijd was voor het baggage personeel. Tegenwoordig wel altijd een Air Tag in mijn baggage omdat dat ondertussen nog al eens gebeurd is. :)

Uw bagage laden ze over in het nieuwe vliegtuig.

Een uur is perfect doenbaar, uitstappen en richting de nieuwe gate wandelen. Uiteraard geen halfuur rond fladderen in de tax free zone.
Meestal ook wel opnieuw handbaggage controle, dat was althans mijn ervaring vorig jaar op tussenstops in Hanoi, Doha en Abu Dhabi. Maar het zou kunnen dat dat in Europa niet nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb meteen een vraag.
Wij zouden van sevilla terug vliegen naar brussel. Maar er zijn geen rechtstreekse vluchten.
Vueling stelt me een goede vlucht voor, met een tussenstop in barcelona. maar slechts 1 uurtje.

Ik weet wel, de overstap vind plaats in hetzelfde land. Maar is dit echt doenbaar?
Hoe zeker zijn we dat we niet door een body check en bagage controle moeten?

ik weet niet hoe ze het in Barcelona doen, maar hier op Brussels Airport heb je normaal geen security check als beide vluchten op de shengen-pier zijn, dan moet je die niet eens af. aankomst en vertrek zijn daar in dezelfde hal.

Kan wel zijn omdat Brussel -> Barcelona internationaal (EU) is, en Barcelona -> Sevilla nationaal (Spanje), dat het kan dat je naar een andere terminal moet, en dat je dan wél door security moet. Niet-EU naar EU heb je hier wél een security check, maar da's apart, en da's niet zo heel lang wachten. op de kalmste momenten is dat wel gesloten, tegenwoordig.

Paspoort controle lijkt me wel echt uitgesloten.
ja, je vliegt nationaal daar he. dus je bent dat land al binnen, dus geen nood voor paspoort controle.

Maar indien opnieuw bagage controle, kan je daar al makkelijk een klein uurtje verliezen als je pech hebt.
En bovendien is die 1 uur connection time echt wel al ruim gerekend, want ze beginnen al met boarden 20 a 30 minuten voor vertrek...

grtzz

tgoh ja, maar ze wachten vaak wel lang op achtergebleven passagiers.
sommige passagiers blijven gewoon lang in de restaurants, soms tot ze "final call" horen.

vueling is natuurlijk wel low-cost. kan zijn dat ze die moeite niet doen.
Maar hoe zeker ben je dat er geen nieuwe security check/bagage controle gebeurt? Ok van Malaga naar barcelona is in principe in zelfde land, maar dan van barcelona naar brussel is terug naar een ander land....
ik dacht dat je naar Sevilla vloog? voor de terugvlucht ga je normaal ook geen paspoortcontrole hebben, want nog altijd intra-schengen.

wat ik aanraad: goed naar de signalisatie kijken. elke dag komen er passagiers bij ons, die zelfs daar nog geen signalisatie zien, en dan kwaad zijn dat ze heel het luchthaven-proces weer door moeten. terwijl zij gewoon de massa gevolgd zijn, en alle bordjes (en de grote rode band op de vloer) gemist hebben.

ook niet onbelangrijk: als er op uw bagage reclaim tag maar één vlucht staat, moet je je bagage zelf ophalen, en weer inchecken voor je volgend vlucht. als er 2 op staan, gaat ze rechtstreeks door.

om efkes concreet op uw vraag te antwoorden:
als gij zélf gefocust zijt op waar ge heen moet, alle signalisatie volgt, alle instructies bij een eventuele security check goed opvolgt, en daar goed op voorbereid zijt, en nergens afgeleid zijt, is een uur overstaptijd doenbaar.
maar ge kunt u echt geen afleiding veroorloven.

en er zijn ook dagelijks genoeg vluchten tussen Brussel en Barcelona dat ge wel thuis geraakt
 
Laatst bewerkt:
Al 2 keer overstap gehad.
Van Talinn via Riga naar Brussel en daar had ik 45 minuten en zelfs dat was voldoende. Het helpt natuurlijk wel dat beide vliegtuigen basically naast elkaar stonden. Gewoon ene gate uit en de andere gate binnen wandelen. Had zelfs nog tijd om naar het toilet te gaan en ne koffie te gaan kopen.
Van LA via Madrid naar Brussel en daar was het wel wat gestress omdat ge naar een compleet andere terminal moet en door de paspoortcontrole. Toen hadden we een anderhalf uur en dat is nipt gelukt.

-> een uur voor vluchten binnen Europa lijkt me meer dan voldoende, tenzij ze hun binnenlandse vluchten laten binnen komen aan de compleet andere kant vd luchthaven. Maar dat is iets wat je eigenlijk op voorhand kan checken op de website vd luchthaven natuurlijk.
 
ok bedankt allemaal
ik zie dat Barcelona airport wel 2 terminals heeft, dus ja, kans bestaat dus dat ik moet overstappen van terminal.

Kzal wellicht voor een andere vlucht kiezen, denk ik.
 
Gisteren dus all over the news:

weer mizerie in Zaventem.

Dus ik vertrek binnen 2 weken, de zaterdag. Buiten schengen, dus zit alweer met de poepers.
Komt er ook nog eens bij dat mijn vrouw geen Belgisch paspoort heeft, dus moet ze via de manuele immigratie/politie controle.

Ik had wel het volgende voor ogen:

Online inchecken zodat we beiden onze boarding passen al hebben.
En ik dan, zou aan de incheck balie gaan staan met onze grote valies.
Terwijl mijn vrouw al meteen zich naar de immigratie/politie controle begeeft. (kans op erg lange wachtrij)

Ik zie voor mezelf iets minder problemen dan, ik kan via de automatische poortjes gaan ALS deze werken natuurlijk :p


Wat denken jullie? waterdicht plan?

Ik zie slechts 1 probleem:
Al meegemaakt dat als wij online inchecken en boarding passes afprinten,
en wij gaan dan alsnog naar de check in balie omdat we onze grote valies moeten afgeven, zij dan om één of andere redenen, toch nog weer nieuwe boarding passes voorzien.
Dus gaan zij dan geen problemen maken door te zeggen: Uw boeking bevat 2 personen. Waar is uw reispartner?


Tja en nog vroeger dan 3u voordien te gaan, heeft weinig zin lijkt me. de check in balie om uw grote valies af te geven, gaat maar 2,5 a 3 u voordien open.
 
Al meegemaakt dat als wij online inchecken en boarding passes afprinten,
en wij gaan dan alsnog naar de check in balie omdat we onze grote valies moeten afgeven, zij dan om één of andere redenen, toch nog weer nieuwe boarding passes voorzien.
Dus gaan zij dan geen problemen maken door te zeggen: Uw boeking bevat 2 personen. Waar is uw reispartner?
Als je één valies incheckt op uw naam zie ik geen problemen, dan reist uw vrouw puur op handbagage en als ze al online is ingecheckt is dat geen probleem. Als je twee valiezen gaat inchecken, waarvan één dus op het ticket van uw vrouw, gaan ze daar wel moeilijk over doen.
 
Mijn vrouw, die geen EU paspoort heeft, moet soms nog steeds naar de incheck balie gaan om in te checken. Ook al doen we de online check-in. Dan krijg ik mijn boarding pass en krijgt zij de melding dat ze zich moet aanmelden en daar krijgt ze dan haar echte boarding pass.

Dat is zo met Ryanair alleszins, paar weken geleden geen problemen mee gehad met Vueling/Wizzair.

Bij de balie voor het in-checken gaan ze geen problenem maken dat je daar alleen staat hoor. Ze kunnen wel vragen of beide personen zijn ingechecked en daar is de kous mee af.
 
In begin mei, toen ik vanuit BRU naar buiten schengen ging, was de rij voor EU/EEA/CH burgers veel langer dan "other passports". Velen probeerden de Other rij te nemen, maar werden geweigerd en moesten in de juiste rij aansluiten.
 
Als je één valies incheckt op uw naam zie ik geen problemen, dan reist uw vrouw puur op handbagage en als ze al online is ingecheckt is dat geen probleem. Als je twee valiezen gaat inchecken, waarvan één dus op het ticket van uw vrouw, gaan ze daar wel moeilijk over doen.
Dat is goed nieuws. Ja enkel mijn vrouw heeft een grote valies. Maar ik zal die dan wel op mij pakken en onder mijn naam zetten.
Ik reis enkel met handbagage. Thanks !
 
Mijn vrouw, die geen EU paspoort heeft, moet soms nog steeds naar de incheck balie gaan om in te checken. Ook al doen we de online check-in. Dan krijg ik mijn boarding pass en krijgt zij de melding dat ze zich moet aanmelden en daar krijgt ze dan haar echte boarding pass.

Dat is zo met Ryanair alleszins, paar weken geleden geen problemen mee gehad met Vueling/Wizzair.
Ik vermoed dat dit was omdat je naar een bestemming ging (binnen EU) waar geen paspoort controle is voor EU paspoort houders.

Maar inderdaad vooral ryanair vertrouwt precies die vreemdelingenkaart (F kaart) niet zo goed, en wil steeds het paspoort zien.

Ik heb zo ooit eens problemen gemaakt en gezegd tegen ryanair (F kaart is voldoende, waarom willen jullie haar paspoort zien). Maar bij nader onderzoek is het wel gebleken dat F kaart niet echt een reis document is, enkel een bewijs van legale huisvesting in EU land. Dus ja. Ze hadden gelijk.


Maar voor buiten de schengen zie ik niet echt dat probleem: daar moet ze toch door de paspoort controle.
 
In begin mei, toen ik vanuit BRU naar buiten schengen ging, was de rij voor EU/EEA/CH burgers veel langer dan "other passports". Velen probeerden de Other rij te nemen, maar werden geweigerd en moesten in de juiste rij aansluiten.
Wel dat is nog het "voordeel" in mijn geval, als wij samen door die controle willen.

Ze laten het steeds toe dat je je partner vergezelt .
Vorige keer ook gewoon met mijn vrouw mee geweest bij de NON EU rij, en samen voor de politie beambte gestaan.
Ze hebben dat zelfs liever, want als ze dan vragen willen stellen, kan ik eventueel helpen vertalen als ze iets niet begrijpt.
 
In Zaventem kan je ook naar de 'bagagge drop-off' gaan als je op voorhand incheckt, enfin ik weet niet of dat gaat bij elke luchtvaartmaatschappij gaat (in ieder geval wel met Brussels airlines), dat gaat echt wel rap, begin juni waren we in twee minuten onze baggage daar kwijt. Voor de rest vind ik in Zaventem de 'security' check etc wel vlot gaan (toch in juni en januari dit jaar). Immigratie zal er wel vanaf hangen qua drukt, ging in januari toch vlot.
 
Immigratie zal er wel vanaf hangen qua drukt, ging in januari toch vlot.
Maar als @TRUMP naar Spanje gaat met zijn vrouw moet er bij mijn weten niemand door een identiteitscontrole, ook zijn vrouw niet, omdat je binnen de Shengenzone blijft. Idem bij terugvlucht. De enige plaats waar men de identiteitskaart checkt is bij het inchecken aan de balie om te zien of uw naam matcht met het ticket (mogelijk bij bagage drop off zelfs dat niet?) en evt. bij het boarden voor diezelfde match met uw ticket.

Bij bvb. mijn terugvluchten uit IJsland moest ik meestal mijn eID zelfs niet uithalen: Online inchecken of op automaat in de luchthaven, bagage drop off bij een automaat en ze checken daar maar zelden de ID's bij het boarden. Na landen op Zaventem is dat enkel nog bagage van de band halen en buitenwandelen zonder verdere controle. Zolang je binnen Shengen blijft allemaal geen probleem.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan