Luchthaven problemen

Maar als @TRUMP naar Spanje gaat met zijn vrouw moet er bij mijn weten niemand door een identiteitscontrole, ook zijn vrouw niet, omdat je binnen de Shengenzone blijft. Idem bij terugvlucht. De enige plaats waar men de identiteitskaart checkt is bij het inchecken aan de balie om te zien of uw naam matcht met het ticket (mogelijk bij bagage drop off zelfs dat niet?) en evt. bij het boarden voor diezelfde match met uw ticket.

Bij bvb. mijn terugvluchten uit IJsland moest ik meestal mijn eID zelfs niet uithalen: Online inchecken of op automaat in de luchthaven, bagage drop off bij een automaat en ze checken daar maar zelden de ID's bij het boarden. Na landen op Zaventem is dat enkel nog bagage van de band halen en buitenwandelen zonder verdere controle. Zolang je binnen Shengen blijft allemaal geen probleem.
Volgens zijn bericht gingen ze buiten de Shengen-zone op reis. Idd binnen shengen geen probleem en enkel checken van ID bij inchecken baggage.
 
In Zaventem kan je ook naar de 'bagagge drop-off' gaan als je op voorhand incheckt, enfin ik weet niet of dat gaat bij elke luchtvaartmaatschappij gaat (in ieder geval wel met Brussels airlines), dat gaat echt wel rap, begin juni waren we in twee minuten onze baggage daar kwijt. Voor de rest vind ik in Zaventem de 'security' check etc wel vlot gaan (toch in juni en januari dit jaar). Immigratie zal er wel vanaf hangen qua drukt, ging in januari toch vlot.
Hm ik was daar gisteren toevallig over aan het opzoeken, maar hier staat dat het slechts op een beperkt aantal luchthaves van toepassing is en Zaventem staat er niet bij?
  • Drop-off punten
    Ben je al ingecheckt en moet je alleen bagage afgeven, dan kun je onze selfservice drop-off punten gebruiken. Je hoeft alleen je instapkaart te scannen en de instructies te volgen. Dat duurt maar enkele minuten. (Beschikbaar in London Heathrow, Genève en Kopenhagen.)
 
Hm ik was daar gisteren toevallig over aan het opzoeken, maar hier staat dat het slechts op een beperkt aantal luchthaves van toepassing is en Zaventem staat er niet bij?
  • Drop-off punten
    Ben je al ingecheckt en moet je alleen bagage afgeven, dan kun je onze selfservice drop-off punten gebruiken. Je hoeft alleen je instapkaart te scannen en de instructies te volgen. Dat duurt maar enkele minuten. (Beschikbaar in London Heathrow, Genève en Kopenhagen.)
Ja, ik had dat ook gelezen toen, maar op 6 juni ging dat gewoon in Zaventem. Er staan zelfs mensen van de luchthaven die vragen of je al online hebt ingecheckt en je dan richting drop-off zone sturen. Ging zeer snel.
 
ik ben net gepasseerd aan de grenscontrole voor departures, alle posities waren toch bezet. stond nog wel een file (ik schat een half uur tot een uur), maar niet meer zoals eerder deze week.
 
Ja, ik had dat ook gelezen toen, maar op 6 juni ging dat gewoon in Zaventem. Er staan zelfs mensen van de luchthaven die vragen of je al online hebt ingecheckt en je dan richting drop-off zone sturen. Ging zeer snel.
Aha, bedankt! Zal weer wat tijd en moeite schelen.
 
Brussel is echt een super vlotte luchthaven om te vertrekken, ook vanaf de B-gates dus met immigratie controle. Ik reis regelmatig voor het werk en ga meestal maar 1.5u-max 2u op voorhand. 95% van de keren heb ik alles (inchecken+security+immigratie) gedaan op 30-45 minuten en heb ik nog ruim de tijd om iets te eten en drinken - schandalig duur maar het werk betaalt toch :coolbrows:. Enige irritante is dat sinds de corona toestanden veel maatschappijen geen aparte bagage drop-off meer hebben.

Het verkeer op de ring (en bij uitbreiding de NMBS) is een veel grotere onzekerheidsfactor dan de luchthaven zelf.

Terugkeren is iets anders, zeker voor niet-EU passagiers. Die rij aan de immigratie is een pure schande, een derdewereldlandtoestand eigenlijk.
 
Ik stond in die lange wachtrij, met kindjes kun je niet via de gates. Zijn nog ruim op tijd aan gate gekomen. Ik vloog Qatar, op 13u op luchthaven dus nog bagage inchecken en control was tegen 15u aan gate dus nog 30 min voor boarding begon.
Trump met F kaart mag je bij eu Passpoort gaan zal wel lukken.

Weet ook niet goed wat juist gebeurd is ik dacht dat de e gates toe waren en toen ik in de rij stond ging die plots sneller en waren de e gates weer open. Heb nog paar mensen voor gelaten door vroege vlucht dan mij hadden.
 
Trump met F kaart mag je bij eu Passpoort gaan zal wel lukken.
Ben je dat 100 % zeker?
Geen zin om natuurlijk terug gestuurd te worden, als dat zou blijken dat het toch niet mag.

EU Paspoort, daaronder versta ik: uw reispas die aangeeft dat je een EU nationaliteit bevat.
Mijn vriendin heeft een Thai Paspoort met Thai nationaliteit (al heeft ze wel een F Kaart, as in = bewonerskaart. Maar dit is geen reis document an sich).
Brussel is echt een super vlotte luchthaven om te vertrekken, ook vanaf de B-gates dus met immigratie controle. Ik reis regelmatig voor het werk en ga meestal maar 1.5u-max 2u op voorhand. 95% van de keren heb ik alles (inchecken+security+immigratie) gedaan op 30-45 minuten
Jaja voor uw werk... Dat betekent vooral tijdens het werk tijdschema vertrekken (ma-vrijdag, kantoor uren). Niet tijdens weekends en vakantie periode's.
Toch een wereld van verschil imo.
 
ik ben net gepasseerd aan de grenscontrole voor departures, alle posities waren toch bezet. stond nog wel een file (ik schat een half uur tot een uur), maar niet meer zoals eerder deze week.
Wij vertrekken zondag om 10u. Zouden om 6u toekomen bij P3 Holiday, dus schat ik zo'n 6u30-7u bij de douane. Zou het dan nog kalm zijn (max kwartier wachten) of verwacht je dan al lange files (reis naar Canada)?
 
Ben je dat 100 % zeker?
Geen zin om natuurlijk terug gestuurd te worden, als dat zou blijken dat het toch niet mag.

EU Paspoort, daaronder versta ik: uw reispas die aangeeft dat je een EU nationaliteit bevat.
Mijn vriendin heeft een Thai Paspoort met Thai nationaliteit (al heeft ze wel een F Kaart, as in = bewonerskaart. Maar dit is geen reis document an sich).

Jaja voor uw werk... Dat betekent vooral tijdens het werk tijdschema vertrekken (ma-vrijdag, kantoor uren). Niet tijdens weekends en vakantie periode's.
Toch een wereld van verschil imo.
Mijn vrouw is Filipijnse en zijn met haar Filipijnse Passpoort en Belgische f kaart bij eu Passpoort gegaan geen probleem mee gehad.
 
Wij vertrekken zondag om 10u. Zouden om 6u toekomen bij P3 Holiday, dus schat ik zo'n 6u30-7u bij de douane. Zou het dan nog kalm zijn (max kwartier wachten) of verwacht je dan al lange files (reis naar Canada)?
JPV weet dus niet àlles 😠

ik schat wel dat ge op tijd uw vlucht gaat halen.
natuurlijk, ik werk bij de échte douane, niet bij de politie, dus ik weet niet hoe dat effectief zal zijn, zondag.
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Wij vertrekken zondag om 10u. Zouden om 6u toekomen bij P3 Holiday, dus schat ik zo'n 6u30-7u bij de douane. Zou het dan nog kalm zijn (max kwartier wachten) of verwacht je dan al lange files (reis naar Canada)?
Voor de Europeanen zijn er nooit echt problemen. Er staan zelfs extra e gates. Dus niet in de file gaan staan maar rechts naar de e gates. Er lopen kiwi's rond (groen hemdje) die je verder helpen.

De gewone screening voor paspoort controle is ook uitgebreid met 3 a 4 screenings want personeelsleden en crew moet nu via de kelder gaan. Die screening in de kelder werkt ook sinds enkele dagen met meer screenings.
 
JPV weet dus niet àlles 😠

ik schat wel dat ge op tijd uw vlucht gaat halen.
natuurlijk, ik werk bij de échte douane, niet bij de politie, dus ik weet niet hoe dat effectief zal zijn, zondag.
alles wat denkt bij arrivals/departures een kostuum te moeten aandoen om indruk te maken is voor mij douane :p.
 
Voor de Europeanen zijn er nooit echt problemen. Er staan zelfs extra e gates. Dus niet in de file gaan staan maar rechts naar de e gates. Er lopen kiwi's rond (groen hemdje) die je verder helpen.
Die e-gates, is dat dit:

Border Control at departure
Automated Border Control

You are permitted to use the Automated Border Control gates if you:

are at least 12 years old
possess an EU passport
fly from Gates B

=> we hebben één kind < 12 jaar. Dan niet naar de e-gates maar naar de manuele check-in?
 
Die e-gates, is dat dit:

Border Control at departure
Automated Border Control

You are permitted to use the Automated Border Control gates if you:

are at least 12 years old
possess an EU passport
fly from Gates B

=> we hebben één kind < 12 jaar. Dan niet naar de e-gates maar naar de manuele check-in?
OH ja dan moet je de file doen 🫣. Iets bijgeleerd, wist niet dat het niet kon voor kinderen.
 
Jaja voor uw werk... Dat betekent vooral tijdens het werk tijdschema vertrekken (ma-vrijdag, kantoor uren). Niet tijdens weekends en vakantie periode's.
Toch een wereld van verschil imo.
Goed dat ge mijn werk tijdschema kent ;) Kan evengoed in de weekends en vakantieperiodes zijn. Enige keer dat ik echt problemen had was toen ik de dag na Tomorrowland moest vertrekken. Maar wel goed gelachen dan met mensen die niet meer in staat waren om de self checkin automaten te bedienen :biglaugh:
 
Wij vertrekken zondag om 10u. Zouden om 6u toekomen bij P3 Holiday, dus schat ik zo'n 6u30-7u bij de douane. Zou het dan nog kalm zijn (max kwartier wachten) of verwacht je dan al lange files (reis naar Canada)?
Je gaat vermoedelijk minstens 1.5 uur op voorhand bij uw gate zijn.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan