Loonindexatie: Axa beperkt

Op zich valt het wel goed mee op BG hoor. Je ziet dat ook aan de bijval die je post krijgt. Maar je hebt inderdaad enkele vrij luide mensen met oogkleppen op en die willen in topics al eens boven hun gewicht proberen slaan.
Door mensen met kinderen die er zelf gebruik van maken wss :lol:

Als ge geen kinderen hebt zou ge er u beter ook niet mee bemoeien.. Want ge hebt geen flauw idee wat kinderen hebben met zich meebrengt.
Wat is dat voor zever? Ik betaal meer belastingen dan iemand met kinderen op zelfde loon en hiervan gaat bijna 20% rechtstreeks naar zaken gerelateerd aan kinderen (naar pensioenen amper meer voor iemand weer met dat riedeltje afkomt)

Wat heeft SomeDude zijn eeuwige frustratie met alles waarvan hij denkt dat anderen meer hebben eigelijk te maken met inflatie?

Wat is dat voor zever? Ik betaal meer belastingen dan iemand met kinderen op zelfde loon en hiervan gaat bijna 20% rechtstreeks naar zaken gerelateerd aan kinderen (naar pensioenen amper meer voor iemand weer met dat riedeltje afkomt)
U leven is een pak minder duur dan voor iemand met kinderen. Dus netto houdt ge in de praktijk veel meer over.
Die kinderen gaan er voor zorgen dat U pensioen later betaald zal worden dus ge moogt mensen met kinderen heel dankbaar zijn.
De voordelen van kindergeld en ouderschapsverlof wegen totaal niet op tegen wat ze in de praktijk kosten. Ze helpen het managen van de kinderen want daar moet elke dag voor gezorg worden en het is een puzzel om ervoor te zorgen dat er altijd iemand is om op de kinderen te passen.

Of ge doet dat niet en u kinderen krijgen geen opvoeding en leren dan geen respect, normen, waarden.. Zou ge dat liever hebben?

U leven is een pak minder duur dan voor iemand met kinderen. Dus netto houdt ge in de praktijk veel meer over.
Die kinderen gaan er voor zorgen dat U pensioen later betaald zal worden dus ge moogt mensen met kinderen heel dankbaar zijn.
De voordelen van kindergeld en ouderschapsverlof wegen totaal niet op tegen wat ze in de praktijk kosten. Ze helpen het managen van de kinderen want daar moet elke dag voor gezorg worden en het is een puzzel om ervoor te zorgen dat er altijd iemand is om op de kinderen te passen.
Mijn hobby is duurder dan een kind, ik krijg geen belastingvermindering en geen extra geld per maand ervoor dus ik hou netto minder over
Voor mijn hobby kan ik geen verlof nemen die gelijkgesteld is aan werken en waar je nog eens een premie voor krijgt
Als ik dat geld dat nu naar kinderen gaat aan de kant zet voor mijn pensioen hoeft er geen kind mijn pensioen te betalen

Mijn hobby is duurder dan een kind, ik krijg geen belastingvermindering en geen extra geld per maand ervoor dus ik hou netto minder over
Voor mijn hobby kan ik geen verlof nemen die gelijkgesteld is aan werken en waar je nog eens een premie voor krijgt
Als ik dat geld dat nu naar kinderen gaat aan de kant zet voor mijn pensioen hoeft er geen kind mijn pensioen te betalen

Een kind vergelijken met een hobby? Jawadde :)

Jouw hobby is dan ook van geen belang voor de maatschappij, wat een gatachterlijk argument toch weer.

Een kind is geen hobby.. Misschien waarde gij dat wel, dat zou veel van u onzin verklaren.

Offtopic
Het grote probleem in België is niet dat er te weinig mensen zijn maar dat we met een te lage tewerkstellingsgraad zitten. Met 70% tewerkstelling hangen we helemaal achteraan de klas. Tussen landen als Spanje, Italië en Griekenland. Je weet wel, die landen die tijdens de financiële crisis van 2008 de zwaarste klappen kregen.
Die kinderen gaan u loon betalen is ook wel een dooddoener, terwijl je op de werkvloer al jaren merkt dat je nog amper jongeren gemotiveerd krijgt om zelfs nog maar op te dagen. Het is een én én verhaal.

Voor de rest heb ik echt geen idee meer waar dit topic over gaat 😶

Voorstanders daarvan hier? Of is onze inflatie toch grotendeels afhankelijk van buitenlandse ontwikkelingen?
Ik ben geen expert en heb ook geen mening of automatische indexering nu wel of niet iets goed is, maar als je de lonen/uitkeringen niet mee indexeert dan hebben consumenten minder budget en krijg je volgens mij ook een neerwaartse spiraal.

Wat ze zegt ivm indexering die netto moet en niet bruto, is pure propaganda en toogpraat. We hebben progressieve belastingtarieven en die worden gewoon mee geïndexeerd.

Dit past in de riedel van Open-VLD om overheid af te bouwen en bedrijven cadeaus te geven.
We hebben in het verleden gezien waartoe dit leidt met sale and lease back-operaties of privatisering van energie...

Mijn hobby is geen bedreiging voor de opwarming van de aarde

Heel veel definities van hobby kun je nochtans perfect projecteren op waarom mensen het sociale kuddegedrag van kinderen op de wereld zetten volgen
Alle levensvormen op aarde hebben als primitief doel zich vemenigvuldigen. Dit is niet verplicht natuurlijk en de mensen hun goed recht om het niet te doen. In sommige gevallen ben ik zelf blij dat ze het niet willen doen!
Die kinderen gaan u loon betalen is ook wel een dooddoener, terwijl je op de werkvloer al jaren merkt dat je nog amper jongeren gemotiveerd krijgt om zelfs nog maar op te dagen. Het is een én én verhaal.
Maar het klopt wel, dat de volgende generatie de pensioenen van de vorige betalen..
Daarom dus dat ge best toch best de werkende mens kunt facilitaten zodat ze meer tijd met hun kinderen kunnen doorbrengen. Zodat ze tenminste kunnen opgevoed worden met motivatie om te werken..

Ik wist niet dat de opwarming van de aarde bedreigd werd.

Gaat dit topic eigenlijk over inflatie of over de persoonlijke frustraties van iemand die de weg naar HLN kwijt is?
Er is natuurlijk wel een correlatie tussen verschillende aspecten die tot inflatie leiden en dat is er 1 van
Alle levensvormen op aarde hebben als primitief doel zich vemenigvuldigen. Dit is niet verplicht natuurlijk en de mensen hun goed recht om het niet te doen. In sommige gevallen ben ik zelf blij dat ze het niet willen doen!

Maar het klopt wel, dat de volgende generatie de pensioenen van de vorige betalen..
Daarom dus dat ge best toch best de werkende mens kunt facilitaten zodat ze meer tijd met hun kinderen kunnen doorbrengen. Zodat ze tenminste kunnen opgevoed worden met motivatie om te werken..
Nee dat is gewoon omdat die seks hebben en daardoor automatisch nageslacht hebben. De wetenschap spreekt uw zin zelfs tegen
Maar dat dieren seks hebben omdat ze zich zo nodig willen voortplanten, lijkt de wetenschap tegen te spreken. Van Veen: ‘In sommige opvangcentra voor in beslag genomen chimpansees zorgt men dat de dieren geen baby’s kunnen maken, maar wel seks kunnen hebben.’

Vrouwtjes zijn er soms aan de pil, en sommige mannetjes zijn gesteriliseerd. ‘Je ziet daar dat apen zonder kleintjes geen afwijkend gedrag vertonen, en zich hetzelfde ontwikkelen als andere chimpansees. Dat zou het idee van een oerdrift tot voortplanten onderuithalen. Maar dat seks een oerdrift is, zoveel is wel zeker.’
De mens heeft ook al die dingen ter beschikking

En de piramide van het pensioenstelsel is gewoon totaal achterhaald en onhoudbaar

Nee dat is gewoon omdat die seks hebben en daardoor automatisch nageslacht hebben. De wetenschap spreekt uw zin zelfs tegen

De mens heeft ook al die dingen ter beschikking

En de piramide van het pensioenstelsel is gewoon totaal achterhaald en onhoudbaar
Weet ge wat het woord primitief wil zeggen? Natuurlijk krijgen levensvormen nageslacht doordat ze seks hebben. Dat is de manier waarop dat gebeurd. Waarom hebben mensen/dieren zin in seks? Omdat dit in hun primitief brein zo geprogrammeerd zit zodat ze seks zouden hebben om dan nageslacht te krijgen.. En als ge dan voorbehoedsmiddelen gebruikt veranderd ge niks aan de primitieve drang naar seks/voortplanting.
Ik weet niet waar u wetenschappelijke quote vandaan komt maar
Dat zou het idee van een oerdrift tot voortplanten onderuithalen. Maar dat seks een oerdrift is, zoveel is wel zeker.’
Ik vind dat maar een heel rare conclusie.. Seks heeft als enige doel voortplanting en dat is een oerdrift. Maar voorplanten is geen oerdrift? :crazy:

Gij noemt dit : het sociale kuddegedrag van kinderen op de wereld zetten.

Ik hoop dat gij dat inderdaad nooit doet! Laat staan dat ge ouderschapsverlof zou opnemen om hun op te voeden.. In sommige gevallen is het misschien toch beter om u kinderen door iemand anders te laten opvoeden.

Ja amai de prijs van het brood tegenwoordig! 1,5€ voor een stokbrood!

(deze zever van mezelf is nog meer on topic dan de laatste 3 pagina's)

EDIT: om een poging toch deftig te discussiëren:

Gezien de pensioenen omhooggaan, kunnen de WZC's ook hun rates optrekken.
Orpea zal er wel bij varen.

Laatst bewerkt:
Als ge dan ziet, in de meeste jobs moogt ge verlof beginnen te gaan pakken als uwe kleinen ziek is. Doe het maar eens, 100% werken en kinderen <2 jaar die om de twee weken ziek zijn (en met corona in den tijd njet voor grootouders). De teller tikt relatief rap door. Wij kunnen verlof opsparen (tot een bepaalde limiet) en ik heb een stevig aangevuld potteke liggen voor zulke momenten.

Als je dan bekijkt, een collega die eens een keertje ouderschaps-verlof genomen had voor zijn verbouwingen. Mijn god, daar schiet niks van over? Ook iets wat veel mensen overschatten. Voor dat bedrag kan ik gewoon beter voltijds blijven werken en mijn weekenden vierkant opofferen indien mogelijk. (4 maand verbouwen aan 700 ish euro per maand een grote financiële steun noemen is jezelf feitelijk ronduit belachelijk maken ma soit).

Ma bon ik denk dat het riedeltje wel duidelijk is. Ik heb hier door dezelfde persoon ook ne keer een reactie gekregen over een bepaalde situatie bij schoonouders van: "ga dan met twee werken hé". De oogklepjes zijn relatief sterk.

On topic; heb ik ff sjanse dat mijnen aannemer nog ff alles besteld heeft wat ie kon in maart. Wistte mij te melden dat er 8% bij ging komen in april. Ik denk dat ik er nog juist op tijd bij ben. Kosten stijgen, grond stijgt en de 21% BTW die blijft bestaan.

Misschien al eens gepost:

Geconfronteerd met de 21 miljard winst die de beursgenoteerde bedrijven maakten, zegt Vandenbroucke: “Bedrijven mogen winst maken van mij. Maar als ze zoveel winst maken, dan moeten ze niet vragen om een indexsprong. Het is net omdat ze zoveel winst maken dat ik ervan overtuigd ben dat ze de loonkosten wel aankunnen.”
Corona pandemie was die mens niet schitterend bezig, maar hier klopt 't wel deels wat hij zegt. Voor dat de bedrijven moeten komen zagen moeten ze eens eerst kijken wat de pandemie hun gekost/opgebracht heeft. Veel situaties zoals horeca waar corona ingehakt heeft, maar ook veel plaatsen waar dit totaal niet zo was.

Ik kan relatief weinig compassie hebben met ne multinational die komt zagen over den index, en zeker als ge dat dan vergelijkt met hoeveel de Amerikaanse collega's gemiddeld mee naar huis nemen voor dezelfde job. Uw medewerkers in België worden duurder. Ja, "sucks to be you" zeker?

Laatst bewerkt:
Kunnen we dan die kind discussie nu afronden?
Enfin, ik lees hier graag mee zeker nu we toch in redelijk historische tijden zitten qua inflatie en wil dan hier niet de hele tijd een onderlinge discussie over kinderen en het (on)nut daarvan lezen.

f7b0b176c4fad76c53e5aa05076ab6db.gif

Ik ben geen expert en heb ook geen mening of automatische indexering nu wel of niet iets goed is, maar als je de lonen/uitkeringen niet mee indexeert dan hebben consumenten minder budget en krijg je volgens mij ook een neerwaartse spiraal.
Zeker met zo'n hoge indexaties denk ik dat er meer uitgegeven wordt, wat de prijzen ook weer kunnen opdrijven.
Pak nu 8% indexatie op 3000 bruto (wat toch veel mensen hebben in België), dat komt neer op 240 bruto er bij. Toch een serieuze lap geld er bij.

Weet iemand hoe je kan achterhalen vanaf welk brutoloon je met indexatie eigenlijk break-even uitkomt?
Een minimumloon gaat er misschien op achteruit en een superhoog loon die gaat er meestal op vooruit.
Iemand die bijvoorbeeld 1500 verdient en naar 1650 gaat door indexatie, maar de maandelijkse kosten stijgen 200 euro, dan verliest die 50 euro.
Iemand die 5000 verdient en naar 5500 gaat, maar maandelijkse kosten stijgen 300 euro, dan wint die 200 euro.
Wat zou zo het omslagpunt zijn? Of hoe kan je dat berekenen? Op gemiddeld niveau dan, niet op individueel niveau want iedereen zijn kosten achterhalen is een beetje lastig.

Terug
Bovenaan