Loonindexatie: Axa beperkt

Daarmee kom je er niet. 8 weken zomerverlof, 2 weken kerstverlof, 2 weken paasverlof. Dat is al 12 weken of dus 60 dagen. Je hebt er als koppel normaal 40.
Wacht heb je het nu over kinderopvang dat sluit of schoolvakanties
Want kinderopvang sluit bij mijn weten nooit zolang en tijdens schoolvakanties zijn er opvanggelegenheden voor schoolgaande kinderen

Wacht heb je het nu over kinderopvang dat sluit of schoolvakanties
Want kinderopvang sluit bij mijn weten nooit zolang en tijdens schoolvakanties zijn er opvanggelegenheden voor schoolgaande kinderen
Google wilt mij niet helpen, want daar staat het enkel over de corona-situatie :p. Maar ik herinner mij nog als kind dat mijn ouders in elk geval afwisselend verlof moesten nemen, én mij op kamp moesten sturen om bvb de zomervakantie te overbruggen.

Kan het weer terug meer on-topic gaan aub?
Minder volk => minder nood aan grondstoffen => minder inflatie!

:unsure:

Google wilt mij niet helpen, want daar staat het enkel over de corona-situatie :p. Maar ik herinner mij nog als kind dat mijn ouders in elk geval afwisselend verlof moesten nemen, én mij op kamp moesten sturen om bvb de zomervakantie te overbruggen.
Dus je geeft zelf het antwoord ;)
Of gewoon in het onderwijs gaan werken #problemsolved

Ondertussen uw huis verbouwen betekend een kost van pak 400 euro / dag bespaard
400*20d = 8000 euro
Dat 4 maand en je zit aan 35k (incl premie) en die 4 maand zijn ook nog eens gelijkgesteld met periode van tewerkstelling

Dan kunt gij u toch ook laten ontslaan? Dan krijgt ge een uitkering die een pak hoger ligt dan de uitkering voor ouderschapsverlof en nog eens 400 euro per dag besparen om uw huis te verbouwen!

Sure vandaar dat we zo een gat in de begroting hebben, 3 kinderen die gaan werken en heel dat gat is gedicht :rofl:
Eerst zijn het er 100k, nu 3. Eerlijke manier van discussiëren is dat niet hé. Maar ergens weet je dat zelf ook wel, vermoed ik. Daarmee ga ik niet verder op je posts ingaan. Baadt gerust in je Grote Gelijk, dan ga ik genieten van mijn gesubsidieerde dag met mijn kinderen.

Dan kunt gij u toch ook laten ontslaan? Dan krijgt ge een uitkering die een pak hoger ligt dan de uitkering voor ouderschapsverlof en nog eens 400 euro per dag besparen om uw huis te verbouwen!
Niet elke manier van ontslag geeft recht op uitkering
Daarnaast moet je daarna ook weer terug zoeken naar ander werk etc dus nee uw voorstel is belachelijk
Eerst zijn het er 100k, nu 3. Eerlijke manier van discussiëren is dat niet hé. Maar ergens weet je dat zelf ook wel, vermoed ik. Daarmee ga ik niet verder op je posts ingaan. Baadt gerust in je Grote Gelijk, dan ga ik genieten van mijn gesubsidieerde dag met mijn kinderen.
Nee ik had het gelezen als dat elk kind miljarden gaat betalen aan belastingen
Er zijn heel wat mensen die nooit meer opbrengen dan dat ze gekost hebben hoor.

Jezus, wat is dat hier zeg, zo een gebash op mensen met kinderen die gebruik durven maken van het ouderschapsverlof.
Ik heb momenteel 1 kind dat drie dagen naar de crèche gaat en waarvoor er ouderschapsverlof wordt genomen om een deel van de andere dagen op te vangen
Puur naar mezelf kijkend vind ik dat ouderschapsverlof nu een van de enige maatregelen in mijn voordeel, verder word ik door de overheid op alle andere mogelijke vlakken al genoeg benadeeld:
- bruto-netto verhouding van mijn loon is echt te triestig voor woorden, elke opslag die ik krijg verdwijnt grotendeels in de staatskas
- betalen op alles 21%, zo ook onze nieuwbouw (komende 7 jaar nog op alles 21% btw hiervoor)
- zitten in de hoogste regionen van de créche-tarieven (inkomensgerelateerd)
- ben afgelopen jaar gesjareld door de overheid met hun digitale meter verhaal
- kan geen gebruik maken van het sociaal tarief voor de energiekosten
- ben geen zelfstandige, dus kan geen 'trucjes van de foor' toepassen om hier en daar wat te winnen
- heb geen bedrijfswagen dus ik ondervind nadeel van de huidige brandstofprijzen

Maar o wee als ik gebruik durf te maken van dat ouderschapsverlof hoor, dat is toch een schandalige constructie!
Echt, soms gaat het hier toch echt wereldvreemd aan toe op Beyondgaming. Je kan je afvragen waarom SomeDude zelf geen kinderen koopt, zodat hij hier ook misbruik van kan gaan maken.

De meesten ouders gebruiken dit stelsel inderdaad om het aantal crèchedagen, en zo de factuur, te verminderen, om vakanties te overbruggen (niet iedereen heeft 40 dagen verlof zoals Somedude) of gewoon om wat meer bij hun kinderen te kunnen zijn (woensdagnamiddag). Anderen, een minderheid, gebruikt dit inderdaad om bijv. te werken aan hun bouw, om zo tijd en kosten te besparen omdat zij vaak in dezelfde situatie zitten als ikzelf en overal al de volle pot voor moeten betalen. Ik kan dat begrijpen en zal hen daar dan ook niet voor afrekenen.
En zoals hierboven al vermeld, zo veel bedraagt die vergoeding echt niet.

Ik denk dat er echt wel andere katjes te geselen zijn (1 miljoen mensen maakt gebruik van het sociaal tarief, 1 miljoen!) dan ouders die het ouderschapsverlof op een alternatieve manier invullen.

En nu terug on topic.

Ik denk dat er echt wel andere katjes te geselen zijn (1 miljoen mensen maakt gebruik van het sociaal tarief, 1 miljoen!) dan ouders die het ouderschapsverlof op een alternatieve manier invullen.
1 miljoen huishoudens, dus wat meer dan 1 miljoen mensen.

Welke invloed heeft de inflatie eigenlijk hierop? Zullen veel gezinnen door de inflatie en de hoge loonindexatie buiten het sociaal tarief vallen?

Reizigers is verre van hetzelfde als vakantiegangers ;)
Ik zal anders de effectieve cijfers posten:
"Van vrijdag 1 april tot en met zondag 17 april, verwachten we 900.000 reizigers op Brussels Airport of bijna 70% van het aantal passagiers in de paasvakantie van 2019."

Ik zal anders de effectieve cijfers posten:
"Van vrijdag 1 april tot en met zondag 17 april, verwachten we 900.000 reizigers op Brussels Airport of bijna 70% van het aantal passagiers in de paasvakantie van 2019."
Zijn er niet nog altijd een stuk minder business-mensen die vliegen?

Hier als arbeider in september, januari en maart +2% door index, is toch snel aan het gaan. Moeilijk om te zeggen of het ook zo veel netto is. We krijgen ook wel aantal premies maar geen idee of die allemaal mee volgen met index. Ik weet niet of er veel werkgevers dit doen maar zou toch betekenen dat effectieve vermeerdering loon geen 6% zal zijn?

Hier als arbeider in september, januari en maart +2% door index, is toch snel aan het gaan. Moeilijk om te zeggen of het ook zo veel netto is. We krijgen ook wel aantal premies maar geen idee of die allemaal mee volgen met index. Ik weet niet of er veel werkgevers dit doen maar zou toch betekenen dat effectieve vermeerdering loon geen 6% zal zijn?
U basisbrutoloon, zonder bonussen, zal effectief 6% gestegen zijn (ietsje meer zelfs door cummulatief effect van % op %).
U nettoloon zal niet gelijk gestegen zijn door progressieve belastingen.

Ik zit zelf ook in een sector die per 2% indexeert, wel leuker dan 1x per jaar.

Voorstanders daarvan hier? Of is onze inflatie toch grotendeels afhankelijk van buitenlandse ontwikkelingen?

Voorstanders daarvan hier? Of is onze inflatie toch grotendeels afhankelijk van buitenlandse ontwikkelingen?
Door idioot en kortzichtig beleid zijn we idd meer afhankelijk van buitenlandse ontwikkelingen, dat is een feit … Energie is de belangrijkste factor en wie heeft dat terug verpatst in het verleden …. hadden we ook geen luchthaven vroeger, waar er mits wat deftige leiding toch iets van kon maken.

Ze heeft wel een punt natuurlijk. Voorbeeld van de bouw:
Grondstoffen worden duurder. Dus index stijgt, dus lonen stijgen dus bouwen wordt nog duurder waardoor de index stijgt enzoverder.
Automatische indexatie is nooit een goed systeem geweest, het is alleen natuurlijk nogal problematisch om het te willen afschaffen op de moment dat mensen het effectief nodig hebben...

Vindt het een brede discussie, er zijn heel veel aspecten aan.

- Ik snap dat mensen zeggen dat een brood voor iedereen even duur is en daarom indexering veel voordeliger is voor mensen met een hoog loon. Maar meestal gaan de mensen met een hoger loon sowieso al meer onderhandelings leverage hebben en wel een equivalent kunnen onderhandelen op termijn (wss meer gespreid en niet zo onmiddelijk ala de index). Iets meer opleveren voor de lage lonen gaat het alvast niet doen. De bedrijven met veel lagere lonen gaan niet ineens veel geld over hebben om die hun lonen te verhogen ofzo.

- Concurrentiepositie tov buitenland is ook cruciaal natuurlijk, ik volg wel de redenering dat een niet-geïndexeerd loon beter is dan geen job maar verwacht ook wel bewijzen dan. Misschien dat @JPV hier meer over weet?

- Inflatie versterkend is een andere grote dan natuurlijk, dat cirkeleffect dat zichzelf versterkt. Lijkt me vooral een issue in de sectoren met een grote interne afzetmarkt?

- Die energieprijzen en instabiliteit gaan niet onmiddelijk weggaan. Is het dan even de hit nemen op onze koopkracht en vermogen waardoor de economie vertraagd en inflatie wat afneemt? Maar dan krijg je misschien de zo gevreesde stagflation.

Maar o wee als ik gebruik durf te maken van dat ouderschapsverlof hoor, dat is toch een schandalige constructie!
Echt, soms gaat het hier toch echt wereldvreemd aan toe op Beyondgaming. Je kan je afvragen waarom SomeDude zelf geen kinderen koopt, zodat hij hier ook misbruik van kan gaan maken.

Op zich valt het wel goed mee op BG hoor. Je ziet dat ook aan de bijval die je post krijgt. Maar je hebt inderdaad enkele vrij luide mensen met oogkleppen op en die willen in topics al eens boven hun gewicht proberen slaan.

Terug
Bovenaan