Loonindexatie: Axa beperkt

Jawel. Het systeem van pc 200 (1 keer per jaar)is relatief beperkt qua gebruik. Er zijn meer privesectoren die op een andere manier indexeren. Bouw bvb elke drie maand, schoonmaak elke 6 maand,...
Chemie en farma elke keer wanneer de spilindex wordt overschreden bvb. Zal nu al de 3e keer zijn op 6 maanden, 4e op een jaar.
 
De vliegtuigen zitten niet voller dan anders, integendeel. Ze gaan gewoon allemaal naar dezelfde locaties omdat de regels er minder streng zijn. En dan komt dat plots in het nieuws, want "de vlaming" gaat "massaal" op reis. Juist ja, allemaal naar Tenerife. In het algemeen gaat de Vlaming just nergens naartoe.
En diegene die op reis gaan zijn niet diegene die financiële problemen ondervinden in hun bouw.
De reisindustrie is wel degelijk hard aan het knallen. Na 2 jaar van weinig reizen nemen de mensen het er van, en er is nog een massa geld in loop. Voor veel mensen is er momenteel ook nog geen vuiltje aan de lucht.
Energie is uiteraard duurder geworden maar qua voedsel en vrije tijdsbesteding valt het nog heel goed mee. "Als olie en gas in prijs daalt zal de inflatie ook afnemen." Daar geloof ik niks van.
Eens die trein in gang gezet is hij nog moeilijk te stoppen. Als straks de vaste contracten in allerlei sectoren afgelopen zijn (of dat nu voeding, bouw, of wat anders is) ga je wat zien. De toekomst valt niet de voorspellen maar ik denk dat we sneller 15% als 5% inflatie gaan zien. En dan gaat het bij aardig wat gezinnen toch gedaan zijn om snel nog een reisje naar de zon te boeken omdat het in België regent.

Carnival Cruise Line recorded its biggest booking week in company history last week as demand for luxury cruises continues to skyrocket.
Carnival wasn’t the only cruise line to record significant bookings increases. “There's incredible pent-up demand," McAlpin, the president as well as chief executive of Richard Branson's cruise line, told Yahoo Finance in an interview "We are starting to see it. Bookings are up significantly, 125% over just January levels. Last week, we had a record booking week and we are gonna surpass that this week."
 
Ik vraag me trouwens wel af wat dat gaat geven in pakweg "de bouw". Materiaalkost die de hoogte is ingeschoten. Loonkost die daardoor mee omhoog schiet. En contracten die al lang vastliggen op een oude prijs...
Voor veel aannemers een zegen dat de inflatie zeeeeeer hoog is, 5% gaan ze niet doorrekenen maar 10-100% wel en bepaalde aannemers gaan daar misbruik van maken om de winst een boost te geven. Geen probleem als de aannemer het wel correct aanrekent want bvb een dakwerker waar je soms wel meer dan een jaar moet op wachten heeft gigantische stijgingen met hout en isolatie. Zonder door te rekenen is het over en out.
 
Laatst bewerkt:
Een heel huis verbouwen tijdens de 4 maand ouderschapsverlof is echt wel een immens voordeel hoor

Tis een hobby als een ander maar wel een die grote financiële steun krijgt

Voor voltijdse werknemers die voltijds thuisblijven, bedraagt de onderbrekingsuitkering 796,25 euro netto per maand (sinds 1 januari 2022). Wie halftijds blijft werken, ontvangt 367,02 euro netto bovenop zijn of haar loon. Wie vier vijfde aan de slag blijft, heeft een uitkering van 124,51 euro netto per maand.

Echt een grote financiële steun...
 
Niet (steeds) waar.

Ik werk zelf in pc310 en alle lonen worden geïndexeerd.
Nee, in pc 310 worden enkel de barema's geïndexeerd. Meeste bedrijven (lees: alle grote) indexeren echter ook de hogere lonen, wegens een bedrijfscao. Maar sectoraal hoeft dat niet.
 
Voor voltijdse werknemers die voltijds thuisblijven, bedraagt de onderbrekingsuitkering 796,25 euro netto per maand (sinds 1 januari 2022). Wie halftijds blijft werken, ontvangt 367,02 euro netto bovenop zijn of haar loon. Wie vier vijfde aan de slag blijft, heeft een uitkering van 124,51 euro netto per maand.

Echt een grote financiële steun...
Inderdaad. @SomeDude denkt dat je zomaar doorbetaald wordt tijdens je ouderschapsverlof. In werkelijkheid krijg je minder als het minimumloon.
 
Voor voltijdse werknemers die voltijds thuisblijven, bedraagt de onderbrekingsuitkering 796,25 euro netto per maand (sinds 1 januari 2022). Wie halftijds blijft werken, ontvangt 367,02 euro netto bovenop zijn of haar loon. Wie vier vijfde aan de slag blijft, heeft een uitkering van 124,51 euro netto per maand.

Echt een grote financiële steun...

Inderdaad. @SomeDude denkt dat je zomaar doorbetaald wordt tijdens je ouderschapsverlof. In werkelijkheid krijg je minder als het minimumloon.
Ondertussen uw huis verbouwen betekend een kost van pak 400 euro / dag bespaard
400*20d = 8000 euro
Dat 4 maand en je zit aan 35k (incl premie) en die 4 maand zijn ook nog eens gelijkgesteld met periode van tewerkstelling
 
Ondertussen uw huis verbouwen betekend een kost van pak 400 euro / dag bespaard
400*20d = 8000 euro
Dat 4 maand en je zit aan 35k (incl premie) en die 4 maand zijn ook nog eens gelijkgesteld met periode van tewerkstelling
Zo kan iedereen zich rijk rekenen. En als je gewoon ouderschapsverlof opneemt voor de kinderen, heb je dan nog een redenering dat het zwaar gesubsidieerd is?
 
Zo kan iedereen zich rijk rekenen. En als je gewoon ouderschapsverlof opneemt voor de kinderen, heb je dan nog een redenering dat het zwaar gesubsidieerd is?
1) lees mijn initiële post
2) ja dat kost veel geld hoor. Elk jaar +100k kinderen geboren dus kost is meer dan een half miljard euro
 
1) lees mijn initiële post
2) ja dat kost veel geld hoor. Elk jaar +100k kinderen geboren dus kost is meer dan een half miljard euro
Daar moet je dan wel de kost van de gesubsidieerde kinderopvang aftrekken voor diezelfde periode natuurlijk ;). En niet iedereen gebruikt dat om te verbouwen, dus die 400€/dag kan je niet tellen voor elk kind.
 
Daar moet je dan wel de kost van de gesubsidieerde kinderopvang aftrekken voor diezelfde periode natuurlijk ;). En niet iedereen gebruikt dat om te verbouwen, dus die 400€/dag kan je niet tellen voor elk kind.
Als ze dat al gebruiken voor dat te vervangen ;)
En dan nog is dat vaak niet de crèche vervangen maar eerder omdat die gesloten zijn of schoolvakanties overbruggen

En nee niet iedereen doet dat maar er zijn er (zoals in dat artikel en ken ook mensen zo die in hun nieuwbouw veel zelf gedaan hebben door 8 maand halftijds ouderschapsverlof te nemen)
 
1) lees mijn initiële post
2) ja dat kost veel geld hoor. Elk jaar +100k kinderen geboren dus kost is meer dan een half miljard euro
Als we dan toch onnozele berekeningen gaan maken, misschien ook erbij pakken wat die kinderen aan belastingen gaan betalen later. Meerdere miljarden zeg ik u. Dus netto brengt het op. En later hebben die minder kans om in de geestelijke gezondheidszorg te belanden. Nog eens miljarden uitgespaard.

Graag gedaan.
 
Als we dan toch onnozele berekeningen gaan maken, misschien ook erbij pakken wat die kinderen aan belastingen gaan betalen later. Meerdere miljarden zeg ik u. Dus netto brengt het op. En later hebben die minder kans om in de geestelijke gezondheidszorg te belanden. Nog eens miljarden uitgespaard.

Graag gedaan.
Sure vandaar dat we zo een gat in de begroting hebben, 3 kinderen die gaan werken en heel dat gat is gedicht :rofl:
 
Sure vandaar dat we zo een gat in de begroting hebben, 3 kinderen die gaan werken en heel dat gat is gedicht :rofl:
Maar als je dan op die manier doorrekent, moet je er ook nog de uitgespaarde gezondheidszorgkost (wat een woord) door alle mantelzorgers gaan meetellen (bijvoorbeeld).
Hier wordt dat ouderschapsverlof trouwens gebruikt om ze niet naar de creche te sturen...
 
Maar als je dan op die manier doorrekent, moet je er ook nog de uitgespaarde gezondheidszorgkost (wat een woord) door alle mantelzorgers gaan meetellen (bijvoorbeeld).
Hier wordt dat ouderschapsverlof trouwens gebruikt om ze niet naar de creche te sturen...
En dan komen we tot Beke zijn voorstel (of toch een stuk) :p
 
En dan komen we tot Beke zijn voorstel (of toch een stuk) :p
Ik ben ook absoluut voorstander van Beke zijn voorstel. Alleen moet er eens een deftige oplossing bedacht worden voor al die sluitingsperiodes van kinderopvang, maar dat moet imo helemaal niet opgevangen worden door het ouderschapsverlof.
 
Ik ben ook absoluut voorstander van Beke zijn voorstel. Alleen moet er eens een deftige oplossing bedacht worden voor al die sluitingsperiodes van kinderopvang, maar dat moet imo helemaal niet opgevangen worden door het ouderschapsverlof.
Dat bestaat al, dat heet oa wettelijk verlof ;)
 
Terug
Bovenaan