Loonindexatie: Axa beperkt

Wilt dat nu zeggen dat het loon van ambtenaren dan al voor de 4de keer op 9 maanden tijd gaat verhogen?
Je vergeet te vermelden dat het percentage waarmee ze telkens verhogen, hoger is dan voor een arbeider/bediende in de prive (die dan nog eens minder indexeringen krijgen ook).
 
Wilt dat nu zeggen dat het loon van ambtenaren dan al voor de 4de keer op 9 maanden tijd gaat verhogen?
In sommige privésectoren wordt die index toch al maandelijks verrekend? Ik zit ergens in het hoofd dat de bankensector tweemaandelijks zijn aanpassing krijgt.

In de private sector krijgen de verschillende paritaire comités de vrijheid om hun methode voor loonindexering op basis van sociaal overleg via cao zelf vast te leggen. Men kan hierbij kiezen tussen twee vormen van loonindexering:

  • Indexering op periodieke basis: de indexering gebeurt op een tijdstip dat in de cao werd vastgelegd. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een maandelijkse of halfjaarlijkse indexering. De lonen worden dan aangepast op basis van het indexcijfer op het vastgelegde tijdstip, ongeacht het niveau van dat cijfer.
  • Indexering aan de hand van een vast percentage: men kan ook in de verschillende sectoren werken aan de hand van een spilindex. Deze spilindex, en bijhorend percentage, kan verschillen met die van de openbare sector. Er kan bijvoorbeeld voor gekozen worden om de lonen te indexeren van zodra de index met 1 % of met 1,5 % is gestegen

310.00 - Banken

De lonen in de banksector worden om de twee maanden geïndexeerd.
 
Je vergeet te vermelden dat het percentage waarmee ze telkens verhogen, hoger is dan voor een arbeider/bediende in de prive (die dan nog eens minder indexeringen krijgen ook).
2% hé, Bruto, netto zal het rond de 1 - 1.2% max zijn zeker ?
Wilt dat nu zeggen dat het loon van ambtenaren dan al voor de 4de keer op 9 maanden tijd gaat verhogen?
En de pensioenen en de sociale uitkeringen
 
Je vergeet te vermelden dat het percentage waarmee ze telkens verhogen, hoger is dan voor een arbeider/bediende in de prive (die dan nog eens minder indexeringen krijgen ook).
Quasi iedere sector kent toch indexaanpassingen. Ik begrijp die focus op de ambtenaren niet behalve dat Josianne en Guido daar weer kunnen over zagen op Facebook. #roverheid
 
Quasi iedere sector kent toch indexaanpassingen. Ik begrijp die focus op de ambtenaren niet behalve dat Josianne en Guido daar weer kunnen over zagen op Facebook. #roverheid
Maar wel niet meerdere keren per jaar.
 
De laagste inkomens/werklozen gaan er wel goed op vooruit. Veel index aanpassingen door de stijgende energieprijzen, maar ondertussen wel genieten van sociaaltarief dat vrijwel niet is gestegen.
Mensen die net buiten dit sociaal tarief vallen zijn de gekken om te werken en gaan een harde tijd tegemoet.
 
en hoppa.. goed voor de mensen, niet zo goed voor de economie

Bijna 500.000 bedienden zien loon volgend jaar met ruim 8 procent stijgen​

Als gevolg van de inflatie zullen de meeste bedienden in de privésector hun loon in januari met meer dan 8 procent zien stijgen. Dat blijkt uit berekeningen van hr-dienstverlener SD Worx op basis van de economische vooruitzichten.
 
en hoppa.. goed voor de mensen, niet zo goed voor de economie
Januari vind ik wel nog best ver. Wie weet wat er tegen dan nog gebeurt.
Nu vind ik het wel jammer dat ik niet in een PC zit die elke 2 maand aanpast.

Ik hoop trouwens voor de werkgevers dat mocht het ooit negatief worden, dat ze ook effectief omlaag mogen.
Want in het verleden werd daar al moord en brand voor geschreeuwd.

Maar dit gaat dus wel heel zwaar opslagen overhoop gooien. Als je nu eens kijkt voor 2000 en 3000 bruto, dat is respectievelijk 160 en 240 bruto er bij.
Om daar nog eens 'netto' opslag bovenop te krijgen, gaat al heel lastig worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan