Loonindexatie: Axa beperkt

Je merkt het wel sterk in de winkels, vooral merkproducten van pakweg P&G en Unilever heb ik nu al +10% stijgingen zien doorvoeren op bijv. merk shampoos en tandpasta's. Ik let redelijk veel op prijzen en de evoluties erin en nu valt het echt wel op. Toen er door Covid kraptes kwamen in de supermarkten (mid-2022) had je al veel minder kortingen en aanbiedingen en nu komt dit erboven op.
Niemand zal omkomen van de honger, maar ik zie nu bijv. wel al mijn brandverzekering sterk stijgen terwijl mijn bruto-loonindexering dit nauwelijks compenseert. Voor luxeproducten is dit effect nog meer uitgesproken.

Veel van de chemicaliën dat die gebruiken zijn met 50-150% in prijs gestegen (zelfs excl. de verschepingskosten, die vaak met factor 10 zijn gestegen). Voor een aantal producten zet die prijsstijging zich nog sterker voort in 2022.

En dan moet je rekenen dat die jaarcontracten hebben voor veel producten, en de grootste gevolgen nog beperkt waren in 2021…
 
Die stijging komt natuurlijk door de stijging van de energieprijzen. Maar omdat die stijging zo spectaculair is, is de kans niet klein dat die daling er ook terug komt (toch deels). Dat zal dan ervoor zorgen dat mensen met een negatieve indexatie zullen zitten of dat zelfs, als de daling >2% is, er zelfs een daling van de uitkeringen en pensioenen zal komen.

Ok duidelijk, maar waarom verwacht @JPV deflatie dan ( negatieve index) eind 2022?
Het staat in de openingpost. De energieprijzen zijn nu absurd hoog, het is zeer waarschijnlijk dat die ook weer gaan dalen. En dan zal de index ook mee dalen.
 
Het staat in de openingpost. De energieprijzen zijn nu absurd hoog, het is zeer waarschijnlijk dat die ook weer gaan dalen. En dan zal de index ook mee dalen.
De vraag is wel of ondertussen de andere producten niet mee zullen stijgen zodat een deflatie van de energieproducten niet gecompenseerd wordt door de stijging van andere producten.

Het is gewoon wat koffiedik kijken. In juni 2020 (index toen: 109.52) dacht het planbureau nog dat eind december 2021 de index op 111.50 zou staan, dat is er nu 115.10. Ofwel een stijging van bijna 3 keer wat men verwachtte.

en 't is niet dat de verwachtingen zachtjesaan wijzigden, in mei dit jaar dachten nog maar dat het zou eindigen op 111.97.
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht eigenlijk niet dat de energieprijzen terug drastisch gaan dalen. Als je kijkt naar het huidige vraag naar energie die almaar groter wordt naarmate dat ICE auto's verdrongen worden door de EV's en het geniaal beleid van de Belgische overheid op gebied van energieopwekking..
 
Ik verwacht eigenlijk niet dat de energieprijzen terug drastisch gaan dalen. Als je kijkt naar het huidige vraag naar energie die almaar groter wordt naarmate dat ICE auto's verdrongen worden door de EV's en het geniaal beleid van de Belgische overheid op gebied van energieopwekking..
En in 2025 een artikel in de krant wanneer de laatste kerncentrales sluiten: De energieprijzen in België liggen gemiddeld 10x hoger dan in de buurlanden.
 
Je merkt het wel sterk in de winkels, vooral merkproducten van pakweg P&G en Unilever heb ik nu al +10% stijgingen zien doorvoeren op bijv. merk shampoos en tandpasta's. Ik let redelijk veel op prijzen en de evoluties erin en nu valt het echt wel op. Toen er door Covid kraptes kwamen in de supermarkten (mid-2022) had je al veel minder kortingen en aanbiedingen en nu komt dit erboven op.
Niemand zal omkomen van de honger, maar ik zie nu bijv. wel al mijn brandverzekering sterk stijgen terwijl mijn bruto-loonindexering dit nauwelijks compenseert. Voor luxeproducten is dit effect nog meer uitgesproken.
Wacht maar tot volgend jaar voor Unilever producten want dan gaan ze de prijsstijging van het karton ook nog eens doorrekenen.
 
Persoonlijk in de producten die ik habitueel koop, nog niet echt veel van gemerkt om eerlijk te zijn.

Enkel de energieprijzen ja, dat wordt een schok. Zeker in vergelijking met de terugdraaiende teller van vorig jaar. Maar brandstofkosten zijn onveranderd want ik gebruik de benenwagen, de fiets of het OV voor het merendeel van mijn verplaatsingen in de winter.

Wanneer het wat mooier weer is de moto, maar dat beperkt zich tot 1 tankbeurt per maand of zo, dus meh.
 
De vraag is wel of ondertussen de andere producten niet mee zullen stijgen zodat een deflatie van de energieproducten niet gecompenseerd wordt door de stijging van andere producten.

Het is gewoon wat koffiedik kijken. In juni 2020 (index toen: 109.52) dacht het planbureau nog dat eind december 2021 de index op 111.50 zou staan, dat is er nu 115.10. Ofwel een stijging van bijna 3 keer wat men verwachtte.

en 't is niet dat de verwachtingen zachtjesaan wijzigden, in mei dit jaar dachten nog maar dat het zou eindigen op 111.97.
Wat denk jij dat de index zal voor PC 200 op basis van deze resultaten ? Kans is klein dat die de komende 3 weken nog fel daalt ? Wat is de datum waar naar wordt gekeken om de index te bepalen ?
 
Wat denk jij dat de index zal voor PC 200 op basis van deze resultaten ? Kans is klein dat die de komende 3 weken nog fel daalt ? Wat is de datum waar naar wordt gekeken om de index te bepalen ?

Verwachtingen voor december zijn wat gestegen, indexstijging in pc200 zal daardoor nu rond 3,5% draaien.
 
Persoonlijk in de producten die ik habitueel koop, nog niet echt veel van gemerkt om eerlijk te zijn.

Enkel de energieprijzen ja, dat wordt een schok. Zeker in vergelijking met de terugdraaiende teller van vorig jaar. Maar brandstofkosten zijn onveranderd want ik gebruik de benenwagen, de fiets of het OV voor het merendeel van mijn verplaatsingen in de winter.

Wanneer het wat mooier weer is de moto, maar dat beperkt zich tot 1 tankbeurt per maand of zo, dus meh.
Awel, idem hier.
Wij hebben een bepaald maandelijks budget voor voeding en blijven hier meestal nog binnen de lijntjes kleuren.

Edit: we kleuren enkel buiten de lijntjes als we voor specialere voeding kiezen dan gewoonlijk. Maar dit gebeurde 1-2 jaar geleden ook :)
 

Verwachtingen voor december zijn wat gestegen, indexstijging in pc200 zal daardoor nu rond 3,5% draaien.
Is er eigenlijk een website waar die cijfers op dagelijkse/wekelijkse basis te zien zijn?
Ik kijk voor de cijfers meestal op de site van partena..maar is maandelijks :)

 
index is altijd op maandbasis, nooit op weekbasis.

Dit is wss de bron van partena waarop ze hun berekeningen doen:
 
Inflatie van december wordt vandaag gepubliceerd. De stijging van de lonen in PC 200 zal gelijk zijn aan (111.27 + X)/(107.80 + 107.72) (met X = afgevlakte gezondheidsindex van december 2021) mod: cijfers zijn bekend, zal 3,58% zijn.

Maar ook de tabellen van de afhouding bedrijfsvoorheffing zijn gepubliceerd, omwilel van indexering van de grensbedragen. Dit zijn de nieuwe grensbedragen:

schijf aan 25%: alles tot 13870 ipv 13540
Schijf aan 40%: alles van 13870 tot 24470 ipv 13540 tot 23900
Schijf aan 45%: alles van 24470 tot 42350 ipv 23900 tot 41360
Schijf aan 50%: alles boven de 41360

En verhoging van de belastingsvrije som van 9050 euro naar 9270 euro

Meer details over die afhouding bedrijfsvoorheffing: https://www.practicali.be/blog/geindexeerde-bedragen-aj-2023 . Wie graag het staatsblad leest (aangename ochtendlectuur :p): https://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2021/12/23_1.pdf#Page180
 
Laatst bewerkt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/04/spilindex-belga/

Uitkeringen gaan wel vlotjes omhoog zo.

Die automatische index sprong is toch maar iets vies. De hoge lonen stijgen toch absurd hard op die manier?
Moest je de index niet toepassen op hoge lonen zouden de lonen naar elkaar toe bewegen. Ervan uitgaand dat die bestaande loonverschillen nu gepast en gerechtvaardigd zijn is het ook logisch dat de hoge lonen dezelfde procentuele stijging genieten.
 
Dat gaat toch echt een serieus probleem worden voor onze begroting?
Er zijn gigantisch veel ambtenaren in België, als dat allemaal met 2% stijgt, nadat het al recent zo hard gestegen is...
 
Dat gaat toch echt een serieus probleem worden voor onze begroting?
Er zijn gigantisch veel ambtenaren in België, als dat allemaal met 2% stijgt, nadat het al recent zo hard gestegen is...
Ik lees van andere sectoren dat er 4% bijkomt, dat de inflatie >4% ligt. Dus eigenlijk zijn ambtenaren gesjareld met een cap op 2%?
 
Ik lees van andere sectoren dat er 4% bijkomt, dat de inflatie >4% ligt. Dus eigenlijk zijn ambtenaren gesjareld met een cap op 2%?

Dacht dat er 2 indexaties waren kort op elkaar.


In augustus 2021 was er ook al een overschrijding van de spilindex. Dat komt er dus op neer dat op 7 maanden tijd de spilindex driemaal werd overschreden, en de uitkeringen en ambtenarenweddes dus ook drie keer stegen.

3 keer 2% (aug 2021, december 2021 en dan april 2022).

 
Laatst bewerkt:
Ik lees van andere sectoren dat er 4% bijkomt, dat de inflatie >4% ligt. Dus eigenlijk zijn ambtenaren gesjareld met een cap op 2%?
Zou indexoverschrijding zijn in december 2021 en de volgende rond augustus 2022. Initieel had men die van december pas in januari verwacht (dus ik verwacht een indexaanpassing bij de overheid in januari/februari en dan in september / oktober).

Bij de overheid is het per stap van 2%. Het duurt gewoon wat langer.
 
Terug
Bovenaan