Loonindexatie: Axa beperkt

Dat gaat toch echt een serieus probleem worden voor onze begroting?
Er zijn gigantisch veel ambtenaren in België, als dat allemaal met 2% stijgt, nadat het al recent zo hard gestegen is...
De inkomsten voor de overheid stijgen ook na een indexatie. Volgens het Rekenhof (maar goed, dat zijn ramingen natuurlijk) zorgt op Vlaams niveau een indexering voor 299 miljoen meer ontvangsten en 183 miljoen meer uitgaven. Netto dus beter voor de Vlaamse begroting, alleszins.
 
Dat gaat toch echt een serieus probleem worden voor onze begroting?
Er zijn gigantisch veel ambtenaren in België, als dat allemaal met 2% stijgt, nadat het al recent zo hard gestegen is...
Langs de andere kant: Alle reeds gemaakte schulden aan vaste rentevoet geraken zo ook makkelijker terugbetaald. Net zoals bij onze hypotheek.
 
De inkomsten voor de overheid stijgen ook na een indexatie. Volgens het Rekenhof (maar goed, dat zijn ramingen natuurlijk) zorgt op Vlaams niveau een indexering voor 299 miljoen meer ontvangsten en 183 miljoen meer uitgaven. Netto dus beter voor de Vlaamse begroting, alleszins.
De Vlaamse overheid betaalt dan ook geen uitkeringen uit, de grootste reden waarom inflatie gevreesd wordt.

De grote kost voor Vlaanderen lijkt me de lonen in het onderwijs, maar het aantal mensen in het onderwijs bedraagt, samen met alle andere ambtenaren, slechts 200.000 mensen. het aantal gepensioneerden (betaald door federaal) alleen al is 2 miljoen.
 
Volgens Eurostat ligt de inflatie in Belgie trouwens op 7,1% voor November 2021. Hebben die dan een andere berekenwijze dan de bron van @JPV in de eerste post?

Ja, zij gebruiken een andere manier van berekenen, doordat de samenstelling van de "korf" van producten die ze gebruiken anders is.

Dit is (op totaal van 1000) het gewicht van alles. Je ziet duidelijk dat vervoer volgens statbel (België) een véél groter deel uitmaakt van de kost dan wat europa inschat. Europa rekent dan weer gezondheidsproducten als véél hoger in. EGW is ongeveer gelijkaardig, alcohol en tabak volgens België veel minder.

Nu levert dit een hoger bedrag op, anders lager.

ItemBelgiëEuropa
1. Voeding en niet-alcoholische dranken178,87
180,81​
2. Alcoholische dranken en tabak25,22
53,6​
3. Kleding en schoeisel58,39
52,3​
4. Huisvesting, water, elektriciteit, gas en andere brandstoffen171
172,02​
5. Meubelen, huishoudelijke apparaten en normaal onderhoud van de woning60,64
82,3​
6. Gezondheid40,45
78,81​
7. Vervoer156,78
115,98​
8. Communicatie40,1
32,96​
9. Recreatie en cultuur90,94
81,89​
10. Onderwijs9,58
5,32​
11. Hotels, restaurants en cafés79,53
60,68​
12. Diverse goederen en diensten88,51
83,32​
 
Zou indexoverschrijding zijn in december 2021 en de volgende rond augustus 2022. Initieel had men die van december pas in januari verwacht (dus ik verwacht een indexaanpassing bij de overheid in januari/februari en dan in september / oktober).

Bij de overheid is het per stap van 2%. Het duurt gewoon wat langer.
Euhm nee,

Ze spreken van overschrijding in december 21 en volgende al weer in februari 22.

Lonen met 2 % omhoog in februari en nog eens met 2 % in april. Uitkeringen maand vroeger (waarom maand vroeger, don't know).
 
(waarom maand vroeger, don't know).
omdat de aanpassing van uitkeringen op zich maar een tabelletje aanpassen is bij de meeste instellingen die die uitkeringen uitbetalen, terwijl dit bij de werkgevers (incl.overheid) best wel wat werk is (en ze ook soms hun prijzen nog moeten kunnen aanpassen).
 
Euhm nee,

Ze spreken van overschrijding in december 21 en volgende al weer in februari 22.

Lonen met 2 % omhoog in februari en nog eens met 2 % in april. Uitkeringen maand vroeger (waarom maand vroeger, don't know).
Ik had mij hierop gebaseerd :

En daar las ik in de uitleg toch echt overschrijding in december 2021 (die men eerst pas rond januari/februari 2022 had verwacht) en in augustus 2022.
 
Weet wel uit ervaring (soit hier op werk) dat veel mensen niet eens doorhebben dat hun loon geïndexeerd wordt.
 
Weet wel uit ervaring (soit hier op werk) dat veel mensen niet eens doorhebben dat hun loon geïndexeerd wordt.
Mijn loon schommelt elke maand, tot enkele honderden euro's verschil. (Afhankelijk van nachturen, weekends,...)

Ik ben zo iemand die dat dus niet doorheeft..
 
Mijn loon wordt met 3,8 percent geïndexeerd volgende maand (logistieke sector).

Mag ook wel want alles is veel duurder geworden dan slechts 3,8 percent als je het mij vraagt. Gelukkig kan ik momenteel veel sparen.
 
Is er eigenlijk een mogelijkheid om de inflatie ten opzichte van een bepaalde datum te berekenen of is dat gewoon kijken naar het indexcijfer toen en het indexcijfer nu en daar het verschil van nemen? Vooral dan gerekend over bvb enkele jaren heen. Gezien men de inflatie berekend op de prijzen van dezelfde periode van het vorige jaar lijkt me dat je niet kan zeggen dat de inflatie tussen meerdere jaren gewoon de optelsom is van de inflatie van die jaren.
 
Is er eigenlijk een mogelijkheid om de inflatie ten opzichte van een bepaalde datum te berekenen of is dat gewoon kijken naar het indexcijfer toen en het indexcijfer nu en daar het verschil van nemen? Vooral dan gerekend over bvb enkele jaren heen. Gezien men de inflatie berekend op de prijzen van dezelfde periode van het vorige jaar lijkt me dat je niet kan zeggen dat de inflatie tussen meerdere jaren gewoon de optelsom is van de inflatie van die jaren.
Indexcijfers nemen en die delen geeft je het juiste resultaat, dus niet optellen
 
Indexcijfers nemen en die delen geeft je het juiste resultaat, dus niet optellen
dus (met fictieve cijfers) als de indexcijfer in maart 2019 bvb 104.76 was en in december 2021 110 dan is de indexstijging tussen die 2 data 110/104.76 = 1.05....... dus een stijging van 5 procent.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Langs de andere kant: Alle reeds gemaakte schulden aan vaste rentevoet geraken zo ook makkelijker terugbetaald. Net zoals bij onze hypotheek.
Die logica zou gelden mocht onze overheid nu verantwoordelijk om gaan met geld en niet systematisch meer uitgeven dan dat er binnen komt. Quod non.
 
De overheid en verantwoordelijk omgaan met geld in 1 zin, does not compute :p

En daarmee bedoel ik welke overheid dan ook. Het is makkelijker om niet verantwoordelijk te zijn als het niet je eigen geld betreft. Jammer genoeg wordt financieel wanbeheer zelden afgestraft door de in dit geval Belgische of Vlaamse kiezer.
 
De overheid en verantwoordelijk omgaan met geld in 1 zin, does not compute :p
In NL lukt het ze probleemloos, daar komt er meer geld binnen dan dat er naar buiten gaat en hebben ze enorme begrotingsoverschotten. Dan heb je natuurlijk veel meer speelruimte.
 
In NL lukt het ze probleemloos, daar komt er meer geld binnen dan dat er naar buiten gaat en hebben ze enorme begrotingsoverschotten. Dan heb je natuurlijk veel meer speelruimte.
In Nederland nemen ze ook meer geld van de burgers af dan zou moeten. Dan heb je inderdaad wat speelruimte ;)

Maar je hebt wel gelijk.

edit: waarom bestaat er nog geen thread waarin de financien van de federale staat en deelstaten kan besproken worden? Uiteindelijk gaat toch bijna alles over centen. :thinking:
 
De overheid en verantwoordelijk omgaan met geld in 1 zin, does not compute :p

En daarmee bedoel ik welke overheid dan ook. Het is makkelijker om niet verantwoordelijk te zijn als het niet je eigen geld betreft. Jammer genoeg wordt financieel wanbeheer zelden afgestraft door de in dit geval Belgische of Vlaamse kiezer.
De kiezer wil ook niet dat er verantwoordelijk mee omgegaan wordt.

De kiezer staat nu eenmaal voor alles met zijn handje open om geld te krijgen. De verkozenen faciliteren dit dan ook gewoon.
Want wie wilt nu horen dat ze 2 jaar geen pensioenen zullen uitbetalen om de openbare schuld weg te werken. Of dat ze geen subsidietje krijgen om volk aan te nemen of dat er maar 800 ICU plaatsen zijn ipv de huidige 2000 of ...
 
Terug
Bovenaan