De voordelen van kindergeld en ouderschapsverlof wegen totaal niet op tegen wat ze in de praktijk kosten. Ze helpen het managen van de kinderen want daar moet elke dag voor gezorg worden en het is een puzzel om ervoor te zorgen dat er altijd iemand is om op de kinderen te passen.
Als ge dan ziet, in de meeste jobs moogt ge verlof beginnen te gaan pakken als uwe kleinen ziek is. Doe het maar eens, 100% werken en kinderen <2 jaar die om de twee weken ziek zijn (en met corona in den tijd njet voor grootouders). De teller tikt relatief rap door. Wij kunnen verlof opsparen (tot een bepaalde limiet) en ik heb een stevig aangevuld potteke liggen voor zulke momenten.
Als je dan bekijkt, een collega die eens een keertje ouderschaps-verlof genomen had voor zijn verbouwingen. Mijn god, daar schiet niks van over? Ook iets wat veel mensen overschatten. Voor dat bedrag kan ik gewoon beter voltijds blijven werken en mijn weekenden vierkant opofferen indien mogelijk. (4 maand verbouwen aan 700 ish euro per maand een grote financiële steun noemen is jezelf feitelijk ronduit belachelijk maken ma soit).
Ma bon ik denk dat het riedeltje wel duidelijk is. Ik heb hier door dezelfde persoon ook ne keer een reactie gekregen over een bepaalde situatie bij schoonouders van: "ga dan met twee werken hé". De oogklepjes zijn relatief sterk.
On topic; heb ik ff sjanse dat mijnen aannemer nog ff alles besteld heeft wat ie kon in maart. Wistte mij te melden dat er 8% bij ging komen in april. Ik denk dat ik er nog juist op tijd bij ben. Kosten stijgen, grond stijgt en de 21% BTW die blijft bestaan.
Misschien al eens gepost:
Voor vicepremier Frank Vandenbroucke is een indexsprong niet aan de orde. Dat zegt hij in een interview met De Zondag. “Bedrijven mogen winst maken van mij. Maar als ze zoveel winst maken, dan moeten ze niet vragen om een indexsprong.”
www.gva.be
Geconfronteerd met de 21 miljard winst die de beursgenoteerde bedrijven maakten, zegt Vandenbroucke: “Bedrijven mogen winst maken van mij. Maar als ze zoveel winst maken, dan moeten ze niet vragen om een indexsprong. Het is net omdat ze zoveel winst maken dat ik ervan overtuigd ben dat ze de loonkosten wel aankunnen.”
Corona pandemie was die mens niet schitterend bezig, maar hier klopt 't wel deels wat hij zegt. Voor dat de bedrijven moeten komen zagen moeten ze eens eerst kijken wat de pandemie hun gekost/opgebracht heeft. Veel situaties zoals horeca waar corona ingehakt heeft, maar ook veel plaatsen waar dit totaal niet zo was.
Ik kan relatief weinig compassie hebben met ne multinational die komt zagen over den index, en zeker als ge dat dan vergelijkt met hoeveel de Amerikaanse collega's gemiddeld mee naar huis nemen voor dezelfde job. Uw medewerkers in België worden duurder. Ja, "sucks to be you" zeker?