Loon voetballer - Sociale bijdrage

MrCipo

Well-known member

De sociale bijdrage voor een professioneel voetballer wordt bepaald op een fictief maandloon van 2400 euro per maand.
Indien hij 10x meer verdient, verandert dit bedrag van sociale bijdrage niet.

Maar ik begrijp het niet goed.
Overal waar ik hierover lees gaat men precies voorbij aan het feit dat een professioneel voetballer die veel geld verdient dit toch via een vennootschap zal innen?
Indien die zijn loon zo laag mogelijk houdt zal die toch altijd weinig sociale bijdrage blijven betalen?
 

"Wettelijk vermoeden van bediendeovereenkomst

De overeenkomst tussen een werkgever en een betaalde sportbeoefenaar wordt vermoed een arbeidsovereenkomst voor bedienden te zijn, ongeacht de bewoordingen of de titel van de overeenkomst en zonder dat het arbeidsrechtelijk gezag moet worden aangetoond.
Dit werd door het Hof van Cassatie bevestigd in een arrest van 26 januari 2015.
Het wettelijk vermoeden een bediende te zijn geldt ook voor de categorie van personen op wie de Wet Betaalde Sportbeoefenaars bij uitbreiding van toepassing is, zoals bv. de trainers in het voetbal, basketbal, volleybal en wielrennen. "
 
mss ook de lucratieve pensioenregelingen en bijdragen ook eens vermelden want ook dat is een gesjoemel van A tot Z , korting op belastingen , bedrijfsvoorheffing, tekengeld, jeugdwerking ...

rot tot op het bot die sector
 
Gaat hopelijk eindelijk veranderen, als ze de ballen tenminste hebben om er mee door te zetten en als de MR weer geen zever begint te verkopen.
 
Gaat hopelijk eindelijk veranderen, als ze de ballen tenminste hebben om er mee door te zetten en als de MR weer geen zever begint te verkopen.
Ach dat is gewoon een prestige-projectje want ELKE topsporter geniet van deze gunst-regimes

En andere gunstregimes zoals IP-ruling, werkbonus voor mensen die pak andere voordelen hebben, .... en de schatkist ook een pak kosten laten ze vrolijk verder leven
 
mss ook de lucratieve pensioenregelingen en bijdragen ook eens vermelden want ook dat is een gesjoemel van A tot Z , korting op belastingen , bedrijfsvoorheffing, tekengeld, jeugdwerking ...

rot tot op het bot die sector

Je wil niet weten hoeveel (delen van) huizen zijn afbetaald met zwart geld uit pottestampers-ploegen op provinciaal niveau, waar 10 man en een paardenkop komt naar kijken.

Heel die cultuur van opgefokte voetballertjes die denken dat ze het zijn omdat ze in spits staan van FC De Kerktorenstampers met enkele marginalen aan de rand van het veld die als hobby hebben om elk weekend scheidsrechters en tegenstrevers uit te schijten alsof hun leven ervan afhangt, daar heb ik op zich al mijn zware bedenkingen bij. Maar dat zou in principe mijn probleem niet moeten zijn.

Jammer genoeg zorgt men ervoor dat het wél mijn probleem wordt, omdat gans dat zootje op alle mogelijke niveaus blijkbaar per se gesubsidieerd moet worden met mijn zuurverdiend belastingsgeld die zo hard nodig is in essentiële sectoren zoals het onderwijs of de zorg. Kijk, dààr krijg ik echt een vierkant hoofd van. Als er één sport populair genoeg is om zelfbedruipend te zijn, dan is het wel voetbal zeker? Waarom de fuck zou dat dan allerlei voordelen en subsidies moeten krijgen?

De vraag stellen is ze beantwoorden. Weer hetzelfde liedje natuurlijk: too big to fail. Niemand wil er zijn handen aan verbranden. Overigens zijn de helft van de corrupte dorpspolitici aan de macht geraakt door de plezante uit te hangen aan de toog van de plaatselijke voetbalkantine. Daarmee is alles gezegd denk ik.
 
Je wil niet weten hoeveel (delen van) huizen zijn afbetaald met zwart geld uit pottestampers-ploegen op provinciaal niveau, waar 10 man en een paardenkop komt naar kijken.
Het zou wel interessant zijn om dit soort uitspraken eens te confronteren met de uitspraken in deze thread:

 
Jammer genoeg zorgt men ervoor dat het wél mijn probleem wordt, omdat gans dat zootje op alle mogelijke niveaus blijkbaar per se gesubsidieerd moet worden met mijn zuurverdiend belastingsgeld die zo hard nodig is in essentiële sectoren zoals het onderwijs of de zorg.

Maar beste vriend ook in de "zorg" lopen er steeds meer mensen rond met (top)voetballerssalarissen.
Dat subsidieren we ook met ons belastinggeld.

Iets minder jaloesie en naiviteit graag!
 
Het zou wel interessant zijn om dit soort uitspraken eens te confronteren met de uitspraken in deze thread:


Die onderschrijven toch perfect wat ik zeg?

En dan die uitspraken à la:
- "Dat maakt dan x euro/uur", op zich al raar om op die manier te spreken over een hobby
- Maar dan vervolgens nog een bedrag noemen waar veel mensen van dromen wanneer ze dat zouden krijgen op hun dagdagelijkse job, om dan te concluderen dat dat toch allemaal niet overdreven is. :wtf:
- "En dan tel ik de naft nog niet mee om naar de training te rijden!" :wtf:
- "En dan tel ik het materiaal nog niet mee!", terwijl er nog fijntjes aan toegevoegd wordt dat dat gerust ook "te onderhandelen" is. :laugh:
- "En dan moeten we nog verplicht op café!". The horror. Je wenst het je ergste vijand niet toe.

Die post bevestigt gewoon exact wat ik zeg en doet daar nog een schepje bovenop, inclusief de verwaandheid.
 
Maar beste vriend ook in de "zorg" lopen er steeds meer mensen rond met (top)voetballerssalarissen.
Dat subsidieren we ook met ons belastinggeld.

1) Als je denkt dat ik geen kritiek heb op de astronomische artsenlonen, dan ken je mij nog niet denk ik.
2) Mensen in de zorg doen tenminste nog iets nuttigs
3) Two wrongs don't make a right

Iets minder jaloesie en naiviteit graag!

Wat is er jaloers of naïef aan inhoudelijke kritiek op het geld die ik betaal via mijn belastingen?

Iets minder op de man graag!
 
Wat ik nog altijd niet begrijp is het feit dat spel waarbij 20 mannetjes op een veld om een bal vechten zo populair kan zijn. Het gaat eigenlijk niet echt meer om voetbal zelf ,maar om ergens bij horen. Je bent voor A en tegen B of omgekeerd.

Toch zet het spel mensen aan tot:

*Dure tickets te kopen
*Dure tv abonnementen te nemen
*Dure gadgets te kopen
*Veel bier te drinken
*Over te gaan tot vechtpartijen

Zolang mensen blijven kijken naar deze sport, zullen de lonen niet dalen...
 
Dat die lonen hoog zijn is geen probleem
Vraag en aanbod, zo werkt het nu eenmaal.
Dat ze een gunst tarief krijgen echter, DAT is het probleem.
Ze krijgen exact hetzelfde gunsttarief als een andere sporter ;)

En er zijn zo nog wel massa's gunsttarieven. Elke vastbenoemde in onderwijs betaald ook minder % RSZ dan een tijdelijke (die hetzelfde als gewone bediende betaald).
Hoeveel vastbenoemde in onderwijs zijn er, iets van 175k? Elk betaald iets van 2.5% minder reken eens uit hoeveel dat is, dat is ook al snel 15mio wss
 
Blijkbaar is het systeem bij een professioneel sporter zo dat er geen constructie mogelijk is om het uitgekeerd loon laag te houden.
Ze zijn een soort bediende.
Dit systeem bestaat wel voor iedereen die vanuit een vennootschap loon uitkeert.
Er wordt een laag loon uitgekeerd en er worden sociale bijdrages betaald op dit uitgekeerde loon.

Ik zie het niet voor me dat in de gewone arbeidsmarkt iemand als bediende 20k per maand zou krijgen en hierop belastingen en sociale bijdrages zou betalen. Dan worden wel andere contstructies opgezet om hier voordeliger uit te geraken.
Maar blijkbaar bestaat dit systeem niet voor een professioneel sporter?
 
Blijkbaar is het systeem bij een professioneel sporter zo dat er geen constructie mogelijk is om het uitgekeerd loon laag te houden.
Ze zijn een soort bediende.
Dit systeem bestaat wel voor iedereen die vanuit een vennootschap loon uitkeert.
Er wordt een laag loon uitgekeerd en er worden sociale bijdrages betaald op dit uitgekeerde loon.

Ik zie het niet voor me dat in de gewone arbeidsmarkt iemand als bediende 20k per maand zou krijgen en hierop belastingen en sociale bijdrages zou betalen. Dan worden wel andere contstructies opgezet om hier voordeliger uit te geraken.
Maar blijkbaar bestaat dit systeem niet voor een professioneel sporter?
Die hebben (vaak?) een vennootschap hoor, niet voor hun loon mss maar voor andere zaken (portretrechten)
Wout Van Aert heeft er bv 1
 
En dan die uitspraken à la:
- "Dat maakt dan x euro/uur", op zich al raar om op die manier te spreken over een hobby

In jouw vorige post maak je gewag van huizen die afbetaald zijn met dat geld. Dat is vroeger zeker het geval geweest. Maar de gemiddelde amateur-voetballer gaat de dag van vandaag een lening aan van 20-25 jaar. Mooie bedragen verdienen ze tot ongeveer hun 30. Daarna gaat dat bergaf (buiten spelers met veel ervaring in hogere niveau’s). Zij gaan heus geen afbetaling van 2000 euro riskeren wetende dat ze minstens nog 15 jaar aan dat bedrag gaan vasthangen, zonder extra inkomen.
Wel zorgt dat voor meer luxe, daar ben ik mee akkoord.

Ik ben de laatste om te verkondigen dat het een wreed rare wereld is. Maar laat ons a.u.b. niet doen dat alle amateurvoetballers rijke belastingsonduikende bourgeoisie zijn. De meesten gebruiken die 50 euro per week om een pint te gaan pakken op vrijdagavond hoor.
 
Blijkbaar is het systeem bij een professioneel sporter zo dat er geen constructie mogelijk is om het uitgekeerd loon laag te houden.
Ze zijn een soort bediende.
Dit systeem bestaat wel voor iedereen die vanuit een vennootschap loon uitkeert.
Er wordt een laag loon uitgekeerd en er worden sociale bijdrages betaald op dit uitgekeerde loon.

Ik zie het niet voor me dat in de gewone arbeidsmarkt iemand als bediende 20k per maand zou krijgen en hierop belastingen en sociale bijdrages zou betalen. Dan worden wel andere contstructies opgezet om hier voordeliger uit te geraken.
Maar blijkbaar bestaat dit systeem niet voor een professioneel sporter?

Voetbal leeft op basis van transfersommen. Dat werkt niet meer als voetballers werken als zelfstandigen. :p
+
Voetballers lijken mij ook nooit als zelfstandige kunnen werken. Trainingsvelden, dieet, blessures, ondersteuning van de staf,... is allemaal via de club behandeld. Voetballers zijn niet zomaar vrij in hun hobby's. Ik ben vrij zeker van dat ze niet zomaar mogen gaan skiën of motorracen in hun vrije tijd van hun club omwille van onnodige blessurerisico's.
 
Terug
Bovenaan