Literatuur: chat en algemene vraagjes

Begin volgende jaar gaan ik verhuizen maar aangezien ik nu verlof heb al besloten om (een deel) van mijn boeken in te pakken en uit sorteren.

Ik ga echt zoveel boeken weg doen 😅. Toch wel een beetje confronteren van hoeveel boeken dat ik in de jaren heb gekocht en hoeveel er nu waarschijnlijk op bij het papier gaan eindigen. De lokale Kringwinkel neemt geen (Engelse) boeken aan en ik heb gewoon de zin/energie niet om ze te geef aan te bieden en dan af te spreken met mensen.

Eventueel Fantasy boeken die je wenst weg te doen en die een forumlid eventueel kan overnemen? :thinking:

Eventueel Fantasy boeken die je wenst weg te doen en die een forumlid eventueel kan overnemen? :thinking:

Ik kan wel eens een lijstje / foto's maken bij interesse. Je mag me altijd een dm sturen.

Ze zijn wel niet in zo'n fantastische staat. Ze staan heel de zomer in zonlicht + vochtiger dan goed is voor boeken omdat het ook vol planten staat 😅 en ik ben nu niet zo voorzichtig met mijn boeken.

@Avondland Na je comments te hebben gelezen in pol & actua heb ik zin gekregen om me wat meer in te lezen over Operatie Barbarossa. Heb je aanraders? Liefst verhalend, maar graag wel historisch correct (of gewoon non-fictie die verhalend leest :unsure:).

@Avondland Na je comments te hebben gelezen in pol & actua heb ik zin gekregen om me wat meer in te lezen over Operatie Barbarossa. Heb je aanraders? Liefst verhalend, maar graag wel historisch correct (of gewoon non-fictie die verhalend leest :unsure:).
Ian Kershaw - The End
Andrew Roberts - The Storm of War
The German War. A Nation under arms - Nicholas Stargardt

Dat vond ik wel beklijvende non-fictie werken.

Ik lees ook redelijk wat online en heb thuis ook wel wat fictiewerken staan over die periode (The Forgotten Soldier van Guy Sajer, Het vlees is geduldig van Willi Heinrich, Het Vrouwenbataljon van Konsalik, De slag om Berlijn van Heinz Rein, Leven en lot van Vasili Grossman, Kaputt van Malaparte, De Welwillenden van Littell, Stalingrad van Theodor Plievier, ...).

Héél specifiek over het Vlaamse Legioen vind ik Vlaamse Leeuwen, Duitse Bevelen van Philip Vanquathem ook wel erg sterk, wel behoorlijk technisch maar wat het militair-tactische betreft goed onderlegd. Er zijn ook de uitgaves van het Sint-Maartensfonds maar die zijn uiteraard erg bejubelend.

Ik zou eigenlijk graag een tegenhanger in huis halen van The Pacific War van John Costello dat geldt als een standaardwerk over de oorlog in het Verre Oosten tegen Japan. Dat is een fenomenaal werk.

Ian Kershaw - The End
Andrew Roberts - The Storm of War
The German War. A Nation under arms - Nicholas Stargardt

Dat vond ik wel beklijvende non-fictie werken.

Ik lees ook redelijk wat online en heb thuis ook wel wat fictiewerken staan over die periode (The Forgotten Soldier van Guy Sajer, Het vlees is geduldig van Willi Heinrich, Het Vrouwenbataljon van Konsalik, De slag om Berlijn van Heinz Rein, Leven en lot van Vasili Grossman, Kaputt van Malaparte, De Welwillenden van Littell, Stalingrad van Theodor Plievier, ...).

Héél specifiek over het Vlaamse Legioen vind ik Vlaamse Leeuwen, Duitse Bevelen van Philip Vanquathem ook wel erg sterk, wel behoorlijk technisch maar wat het militair-tactische betreft goed onderlegd. Er zijn ook de uitgaves van het Sint-Maartensfonds maar die zijn uiteraard erg bejubelend.

Ik zou eigenlijk graag een tegenhanger in huis halen van The Pacific War van John Costello dat geldt als een standaardwerk over de oorlog in het Verre Oosten tegen Japan. Dat is een fenomenaal werk.

Veel dank, hier ben ik wel even zoet mee. Hopelijk snel een reviewtje in één van de 'net uitgelezen'-topics hier.

Sinds een week of twee kan je stemmen op Goodreads voor het Boek van het Jaar in verscheidene genres. En hoewel ik veel lees, 100+ auteurs en booktubers en reviewers volg op allerlei sociale media, kan ik de genomineerden die ik ken letterlijk op 2 handen tellen. Het is nochtans een lijst van genomineerden door lezers zelf (al heb ik geen idee hoe dat selectieproces te werk ging), en veel van de boeken hebben 50.000+ ratings op minder dan een jaar tijd verzameld. En toch ken ik dus zelfs de auteurs niet, laat staan het boek. En we hebben het over 10 genomineerden verspreid over 15 categorieen...
Wel overweldigend veel vrouwen onder de nominaties, terwijl de genres die ik lees toch vooral mannelijk gedomineerd zijn. Misschien daarmee. Al is Historical Fiction toch ook wel 9v1 qua geslacht, dus actie/thriller georienteerde historische fictie blijkt echt wel een klein subgenre te zijn op mondiaal niveau.

Bon, een aantal auteurs wel op de TBR gezet. Blijkbaar maar 1 enkel boek van een vrouwelijk auteur gelezen dit jaar, en gelet op de plannen voor December zal dat niet veranderen. Toch een verrassing. Ik let in principe nooit op het geslacht van de auteur om te beslissen of ik een boek wil lezen, maar de vorige jaren probeerde ik toch altijd wat meer bewust te zoeken achter interessante boeken geschreven door auteurs van het vrouwelijke geslacht. Volgend jaar de TBR toch iets herschikken misschien.

Neem alles wat ik nu ga vertellen niet als waarheden maar het zijn zaken die ik eens heb gelezen / ergens ben tegengekomen en zijn mogelijk niet helemaal correct.

Ik heb de indruk dat er in de online book community veel meer vrouwen actief zijn dan mannen. Ik heb ook eens ergens gelezen dat vrouwen meer (fictie) lezen dan mannen. Dit lijkt ook terug te komen in die Goodreads awards.

Ik probeer veel vrouwelijke auteurs te lezen. Niet perse omdat ze beter zijn, maar omdat we over het algemeen vrouwen beter kunnen schrijven én (zeker in romantisy) mannen worden geschreven voor de female gaze. Vrouwelijke auteurs gaan ook sneller vrouwen themas en problematiek aankaarten dan mannen. Ook schrijven ze meer vrouwelijke hoofdpersonages.

Ik lees ook graag over mannelijke hoofdpersonages en ik probeer ook boeken door mannen te lezen. Heck..ik lees alles graag zolang het maar goed wordt geschreven en er niet te veel nutteloos geweld tegen vrouwen in voor komt.

Ik heb over laatst nog wel iemand zien klagen op social media dat te veel boeken voor kinderen / jongeren vrouwen als hoofdpersonage hebben / door vrouwen zijn geschreven en jongens daardoor moeilijk representatie van zichzelf terug vinden in boeken. Alsof er geen hopen en hopen boeken met jongens als hoofdpersonages zijn 😬.

Ik vind de toenamen van vrouwen in de literatuur trouwens fantastisch. Het is eeuwen lang een manne domein (geweest).

Bijna alles wat ik lees komt ook van mannelijke auteurs, nu ik erover nadenk. Niet dat ik daarop selecteer, maar ik kan me gewoon heel weinig vrouwelijke auteurs voor de geest halen die me zijn bijgebleven. Ik lees nu ook wel veel economische boeken of scifi, mogelijks ligt het daar aan.

In tegenstelling tot film en muziek is literatuur voor mij een traag medium waar ik bewust niet echt op de voet volg wat er allemaal uit komt. Mijn leestijd is sinds dit jaar meer beperkt en er komen zoveel boeken uit dat ik onmogelijk alles zou kunnen volgen. Meestal zit ik dus een paar jaar achter en lees ik de boeken die wat staying power hebben. Ik lees op het eind van het jaar wel enkele lijstjes om te zien wat er zoal uitgekomen is. Zo kwam ik er vandaag nog achter dat er dit jaar een boek van Olga Tokarczuk in het Engels vertaald is door de lijst van 100 opvallende boeken van 2024 van de New York Times te lezen.

Wat vrouwelijke auteurs betreft, denk ik dat dat een positief gevolg is van het veranderende landschap van uitgeverijen. Naar mijn gevoel (dus niet gestaafd) was het vroeger gewoon moeilijker om een boekendeal te krijgen en was het daarom misschien ook een grotere uitdaging voor vrouwen om bepaalde glazen plafonds te doorbreken in genres gedomineerd door mannen. Maar met de opkomst van online leescommunities is het nu veel makkelijker om zonder een uitgever toch al een goed publiek te vinden. Een aantal populaire schrijfsters zijn op die manier begonnen, bijvoorbeeld Sarah J. Maas en EL James. Ik merk ook wel dat bij de romans die ik lees, nu meer vrouwen aandacht krijgen (bv bij literatuurprijzen) dan vroeger.

Naar mijn gevoel (dus niet gestaafd) was het vroeger gewoon moeilijker om een boekendeal te krijgen en was het daarom misschien ook een grotere uitdaging voor vrouwen om bepaalde glazen plafonds te doorbreken in genres gedomineerd door mannen.

Dit lijkt mij ook wel zo. Zaken die vrouwen leuk vinden, en dit is niet enkel binnen de literatuur, worden nog te vaak (onbewust) gezien als minderwaardig tegenover dingen die mannen leuk vinden.

Er zijn niet voor niets hopen vrouwelijke auteurs die A.B. Achternaam heten waarvan J.K. Rowling een van de bekendste is.

Net even nagekeken, 8 van de 15 boeken die ik dit jaar heb gelezen zijn geschreven door een vrouw. Maar ik hecht daar eigenlijk 0.0 belang aan bij mijn keuze van wat ik lees. 🤷‍♂️

Ik denk dat ik meestal wel boeken lees die geschreven zijn door een man, maar ik let daar niet speciaal op of leg mezelf geen quota op om meer vrouwelijke auteurs te lezen. Er zullen wel thema's zijn die meer door mannen worden gedomineerd. Een WO II-fictiewerk over het leven van soldaten aan het Oostfront zal bijvoorbeeld zelden door een vrouw worden geschreven, om maar iets te zeggen. Zeker als je naar oudere werken grijpt zijn dat vaker mannen dan vrouwen. Het is pas relatief recent (enkele decennia) dat vrouwen massaal aan het schrijven zijn geslagen. Of ze hebben altijd wel geschreven, maar kregen niet altijd een boekdeal of de steun en aandacht die ze nodig hadden om tot een boekdeal te komen en een carrière als schrijfster aan te vangen en tijd te krijgen om boeken te schrijven. Als je dat zo beseft is er heel wat talent niet kunnen ontluiken.

Momenteel Normal People van Sally Rooney aan het lezen, trouwens.

Heel weinig liefhebbers van de Nederlandse literatuur. Of zie ik dat verkeerd? Specifieke reden voor?

Mijn favoriete genre, fantasy, heeft niet zo veel Nederlandstalige schrijvers en Nederlandstalige boeken zijn duurder. Ik loop standaard dus ook altijd door naar de Engelse sectie in boekhandels.

Het Nederlandse taalgebied vind ik zeker boeiend en ik heb redelijk wat boeken van Vlaamse en Nederlandse schrijvers in mijn kast staan. Engelstalige literatuur heeft wel een grotere culturele impact op de wereld, dus is het niet onlogisch dat die meer aandacht krijgen.

Dan toch overstag gegaan voor een e-reader en het heeft er momenteel voor gezorgd dat de leesmicrobe volledig terug is :coolbrows: .

Kent er iemand goede en interessante non-fictie boeken over de Belle Epoque periode?
Interessante periode waar ik wel meer over wil weten.

Ik zou graag Fahrenheit 451 van Ray Bradbury lezen. Is het aan te raden die in het Engels te lezen of is een Nederlandse versie ook de moeite?
Mijn Engels is niet slecht maar ben wel graag volledig mee zonder regelmatig te moeten vertalen.

Na een eerste zoektocht kwam ik deze uitgaven tegen:
- https://www.bol.com/be/nl/p/fahrenheit-451/9200000124538421 (NL),
- https://www.bol.com/be/nl/p/fahrenheit-451/1001004001207520 (Engels),
- https://www.bol.com/be/nl/p/fahrenheit-451/9200000092699222 (Engels).

Ik zou graag Fahrenheit 451 van Ray Bradbury lezen. Is het aan te raden die in het Engels te lezen of is een Nederlandse versie ook de moeite?
Mijn Engels is niet slecht maar ben wel graag volledig mee zonder regelmatig te moeten vertalen.

Na een eerste zoektocht kwam ik deze uitgaven tegen:
- https://www.bol.com/be/nl/p/fahrenheit-451/9200000124538421 (NL),
- https://www.bol.com/be/nl/p/fahrenheit-451/1001004001207520 (Engels),
- https://www.bol.com/be/nl/p/fahrenheit-451/9200000092699222 (Engels).
Ik heb ‘m in het Engels gelezen, ik bezit de versie van de tweede link. Ik lees liefst zoveel mogelijk de originele taal omdat je dan exact de woorden en stijl van de auteur, de stem als het ware, hebt. Bij vertalingen is er altijd het risico dat er een soort verdunning of vervorming daarvan optreedt (ook al zijn er uiteraard zeer goede vertalers en willen ze zoveel mogelijk het origineel benaderen). Veel Nederlandstalige vertalingen lijken soms ook eerder op Nederland dan op België gericht te zijn.

Fahrenheit 451 is niet zo’n lang boek en in mijn herinnering alvast niet moeilijk geschreven. Lijkt me zelfs een goed boek om Engels wat op te frissen.

Bon. Fahrenheit 451 ondertussen gelezen en zeer van genoten moet ik zeggen. De versie die @FlyingHorseman ook heeft. Las vrij vlot.

Volgende waar ik zou aan willen beginnen is Of Mice And Men. Weet niet of daar een aan te raden versie van is?

Terug
Bovenaan