Lente en Zomer 2026

Twee weken geleden was er zo goed als geen droogte in Vlaanderen, en sloten we een halfjaar af met een neerslagoverschot.

Vandaag is er in de SPI-3 index nog steeds geen droogte in Vlaanderen, op de kuststreek en een stukje Vlaamse Ardennen na (specifiek, voor welke reden dan ook, de gemeente Zwalm). En enkel in het oostelijke kuststrookje van Brugge en Knokke-Heist is het "zeer droog" (mede door de recente wind veronderstel ik). In de laatste 3 maanden was er dus voor het overgrote deel van Vlaanderen voldoende neerslag om de droogte van nu te compenseren.

Zelfs als het de rest van de maand kurkdroog blijft, dan zitten we op het einde van de maand in Ukkel aan een neerslagtekort van... 6 mm (cumulatief vanaf 1 januari dit jaar).

Als er nu al "code oranje" uitgegeven moet worden, en dat is ook nodig, plaats ik toch serieuze vraagtekens bij onze waterhuishouding en de capaciteit om een normale droogte op te kunnen vangen.

Nu, ik denk niet dat het echt nodig is om nu al code oranje te geven, maar dat het veeleer gebeurt uit voorzorg en misschien ook een stukje om de eigen bestaansreden van die "droogtecommissie" in stand te kunnen houden.

De grondwaterstanden vind ik anders al een jaar verontrustend, vorige winter is dat zelfs nooit voldoende aangevuld geraakt. We hebben echt wel neerslag nodig. Het is je al meer dan eens uitgelegd dat de relatief hoge neerslagcijfers komen uit 1 of 2 zware onweders, waarbij het water gewoon wegspoelt, maar dat is neerslag waar niemand iets aan heeft. Gezapige neerslag is nodig, voor de dieren, de planten, de grond, de natuur in z'n geheel, ...

De grondwaterstanden vind ik anders al een jaar verontrustend, vorige winter is dat zelfs nooit voldoende aangevuld geraakt. We hebben echt wel neerslag nodig. Het is je al meer dan eens uitgelegd dat de relatief hoge neerslagcijfers komen uit 1 of 2 zware onweders, waarbij het water gewoon wegspoelt, maar dat is neerslag waar niemand iets aan heeft. Gezapige neerslag is nodig, voor de dieren, de planten, de grond, de natuur in z'n geheel, ...
Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil…

Je moet natuurlijk ook niet wachten op verplichtingen om uw steentje bij te dragen. Uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid toch wel een beetje bij iedereen.

Ik heb mijn tuin veranderd van een woestijn in de zomer (alleen maar gras, niks van schaduw) naar een groene oase met veel schaduw. Bomen geplant, struiken geplant, bloemen voorzien die bijen aantrekken, wadi waar mijn overtollig regenwater naartoe loopt, ... Als iedereen dat al eens zou doen, staan we al een stuk verder.

Wetgeving zie ik dan liever opgelegd naar gemeentes toe, zodat zij rekening dienen te houden met vergroening wanneer er straten heraangelegd worden.

Opritten laten uitbreken enzo is toch redelijk vergaand en maar beperkt nuttig als dat op kleine schaal gebeurt.
Over hoeveel m² tuin spreekt ge dan en heeft de meerderheid van de bevolking zo'n opp. tuin in eigendom, denkt ge?

Het is je al meer dan eens uitgelegd dat de relatief hoge neerslagcijfers komen uit 1 of 2 zware onweders, waarbij het water gewoon wegspoelt, maar dat is neerslag waar niemand iets aan heeft. Gezapige neerslag is nodig, voor de dieren, de planten, de grond, de natuur in z'n geheel, ...
5 jaar geleden (en eerder) zag men die evolutie al.

Het regent niet minder dan vroeger (in tegendeel: de neerslag neemt nog toe in de winter). Het regent inderdaad wel "extremer". Zolang ons watersysteem niet aangepast wordt om dat te kunnen benutten, of gewoon nog maar het grote overschot van de winter te bufferen voor de zomer, zal men "droogte" kunnen blijven uitroepen kort na natte periodes. Dat wil daarom - net zoals nu - niet zeggen dat het droog is in termen van neerslag zoals gereflecteerd in de SPI-3 indicator.

Zoals ik al eerder opmerkte: er lijkt in het beheer van het watersysteem stilaan sprake te zijn van een vorm van klimaatontkenning, wat in momenten als deze pijnlijk naar boven komt. Er zal straks - in de komende maanden - ongetwijfeld weer een grote natte periode komen, mogelijks gevolgd door een natte zomer 2027, en dan zal beter waterbeheer opnieuw geen prioriteit meer zijn.

Laatst bewerkt:
Je moet natuurlijk ook niet wachten op verplichtingen om uw steentje bij te dragen. Uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid toch wel een beetje bij iedereen.

Ik heb mijn tuin veranderd van een woestijn in de zomer (alleen maar gras, niks van schaduw) naar een groene oase met veel schaduw. Bomen geplant, struiken geplant, bloemen voorzien die bijen aantrekken, wadi waar mijn overtollig regenwater naartoe loopt, ... Als iedereen dat al eens zou doen, staan we al een stuk verder.

Wetgeving zie ik dan liever opgelegd naar gemeentes toe, zodat zij rekening dienen te houden met vergroening wanneer er straten heraangelegd worden.

Opritten laten uitbreken enzo is toch redelijk vergaand en maar beperkt nuttig als dat op kleine schaal gebeurt.
akkoord maar ook de regelgeving trekt op niks, niets is afgestemd etc. Ik heb hier ong 140 vierkante meter verharding rond mijn huis (zo gekocht). Ik had toen ik mijn tuin heraanlegde het magistrale idee om de oprit te verleggen waardoor die korter ging worden en ook als terras kon gebruikt worden waardoor we ongeveer rond de 80 vierkante meter gingen uitkomen. Naar de gemeente geweest om een aanvraag te doen om het deel oprit dat over het voetpad ging te laten verplaatsen (op onze kosten natuurlijk). Antwoord: mag niet, moet op huidige plaats blijven liggen.

Laatst bewerkt:
Over hoeveel m² tuin spreekt ge dan en heeft de meerderheid van de bevolking zo'n opp. tuin in eigendom, denkt ge?
Denk dat @Bugsy ook wel weet dat niet iedereen een grote tuin heeft waar dat mogelijk is. Een wadi is, dacht ik, ook maar verplicht vanaf dat uw perceel x aantal m² groot is.

Denk dat @Bugsy ook wel weet dat niet iedereen een grote tuin heeft waar dat mogelijk is. Een wadi is, dacht ik, ook maar verplicht vanaf dat uw perceel x aantal m² groot is.
't was eerder omdat hij dat stuk afsloot met: "Als iedereen dat al eens zou doen, staan we al een stuk verder."
Allez, ik denk niet dat er zo veel mensen zijn die het kunnen doen en dat we daardoor al een stuk verder staan als die het allemaal doen. Goed dat hij het gedaan heeft, maar globaal gezien lijkt me aantal mensen met zo'n tuin al beperkt. En als ze het ook verplicht zijn zoals gij aanhaalt, dan doen ze het sowieso al?
Allez, mooi dat hij zijn tuin van woestijn naar oase heeft omgevormd. Zelf plusje dat hij of zij ook het een bij/vlinderparadijs maakt. Kzien ook wel genoeg grote tuinen die er als een biljarttafel bij liggen en dat ge u afvraagt: moet dat nu allemaal gras zijn, maar zo veel zijn het er nu ook niet dat het ons een stuk verder brengt (maar elk initiatief is goed he, daar niet van - misschien ben ik hier gewoon de vieze door over die zin te struikelen :p).

't was eerder omdat hij dat stuk afsloot met: "Als iedereen dat al eens zou doen, staan we al een stuk verder."
Allez, ik denk niet dat er zo veel mensen zijn die het kunnen doen en dat we daardoor al een stuk verder staan als die het allemaal doen. Goed dat hij het gedaan heeft, maar globaal gezien lijkt me aantal mensen met zo'n tuin al beperkt. En als ze het ook verplicht zijn zoals gij aanhaalt, dan doen ze het sowieso al?
Allez, mooi dat hij zijn tuin van woestijn naar oase heeft omgevormd. Zelf plusje dat hij of zij ook het een bij/vlinderparadijs maakt. Kzien ook wel genoeg grote tuinen die er als een biljarttafel bij liggen en dat ge u afvraagt: moet dat nu allemaal gras zijn, maar zo veel zijn het er nu ook niet dat het ons een stuk verder brengt (maar elk initiatief is goed he, daar niet van - misschien ben ik hier gewoon de vieze door over die zin te struikelen :p).
Ik had mij misschien iets anders moeten verwoorden, maar uiteraard slaat dit verhaal enkel op de mensen die deze mogelijkheid hebben. Als je in een appartement woont kan je moeilijk een wadi aanleggen.

Ik wou het verschil tussen een dorre grasmat vs een groene oase maar even duiden. Helaas merk ik dat een dorre grasmat bijna de standaard is voor de gemiddelde open of HO bebouwing.

akkoord maar ook de regelgeving trekt op niks, niets is afgestemd etc. Ik heb hier ong 140 vierkante meter verharding rond mijn huis (zo gekocht). Ik had toen ik mijn tuin heraanlegde het magistrale idee om de oprit te verleggen waardoor die korter ging worden en ook als terras kon gebruikt worden waardoor we ongeveer rond de 80 vierkante meter gingen uitkomen. Naar de gemeente geweest om een aanvraag te doen om het deel oprit dat over het voetpad ging te laten verplaatsen (op onze kosten natuurlijk). Antwoord: mag niet, moet op huidige plaats blijven liggen.
Zo'n verhalen vind ik gewoon absurd. Dat toont aan dat de gemiddelde gemeente totaal niet mee is het het vergroeningsverhaal.

"Als iedereen waar het mogelijk is dat al eens zou doen, staan we al een stuk verder." zou misschien beter verwoord zijn idd.

Maar ik zie het ook genoeg tijdens mijn wandelingen: mensen met een redelijk grote tuin wat dan een heel grasveld is. Een huis met grote voortuin waar ik passeer is nog erger. Die hadden een redelijk groot stuk in de voortuin met veel groen in. Ik weet niet of het door nieuwe bewoners of zo komt, maar dat groen is nu helemaal eruit gehaald en daar liggen nu keien en wat weet ik nog allemaal in. Niks groen meer te bespeuren in de voortuin.

Die wadi (of infiltratievoorziening) is pas vanaf 2023 verplicht, dacht ik. En daarbij zijn er ook wel mensen die de wadi gewoon toesmijten eens alles achter de rug is van werkzaamheden en controles en overtollig water dus ook naar de riolering laten afvloeien.

Ik begrijp Bugsy wel. Je hebt gelijk dat de mensen die geen tuin hebben niet de mogelijkheid hebben maar er zijn er toch zeker genoeg die wel wat kunnen doen. Het is niet voor niks dat wijlen mac bc zo kon bashen op de lintbebouwing. Ieder huis langs die lintbebouwing heeft de facto een tuin. En genoeg mensen die verwachten dat ern tuin gras is dat op 4cm gemaaid wordt. Vraag maar eens aan @Tomski die commentaar krijgt van buren over een netel en @Sylverscythe die een buur heeft die een crise cardiaque krijgt als zijn geas wat te lang is.

Laatst bewerkt:
28.4°C in Ukkel, in principe moeten we de 30°C halen vandaag (we hebben >2°C voorsprong op gisteren en toen is Ukkel op 28,6°C gestrand). Dan is er nog 1 dag met 30°C nodig in Ukkel om officieel aan een hittegolf te geraken.
16-07-2026 29.1
15-07-2026 28.9
14-07-2026 30.7
13-07-2026 28.6
12-07-2026 30.5
11-07-2026 29.9

Geen hittegolf in Ukkel dus.

Ook meteen de reden waarom ik geen fan ben van de definitie want als je moet beginnen zeuren over een tiende van een graad dan loopt er iets fout natuurlijk. Die tiende gaat niet het verschil bepalen in wat iemand als een hittegolf ervaart en niet.

Ook meteen de reden waarom ik geen fan ben van de definitie want als je moet beginnen zeuren over een tiende van een graad dan loopt er iets fout natuurlijk. Die tiende gaat niet het verschil bepalen in wat iemand als een hittegolf ervaart en niet.
Je moet ergens toch een grens trekken? Als we het zouden limiteren op 29°C, dan gaan we daar volgende keer over zagen wanneer het een dag net geen 29°C is geworden. Er zal altijd een definitie van een hittegolf kunnen gesteld worden waar we nét onder zouden kunnen vallen.

Maar het is de definitie die we hebben, dus het is de definitie waar we ons aan houden. Anders kunnen we naar hartelust termen uit onze duim zuigen zoals een bepaalde user hier zo graag doet...

Het is wat het is. Op de locatie dat het is.
En eerlijk, zoals ik in een andere thread ook al gezegd heb, het voelde ook niet aan zoals een hittegolf. Maar dan door de randfactoren die de temperatuur in Ukkel ook getemperd hebben. Door de wind, mindere zonnestraling en het feit dat het 'snachts genoeg afkoelde, was het aangenamer dan bij de eerdere hittegof en andere "net-niet hittegolf" dit jaar. Hier kon ik het binnen aangenaam genoeg houden met overdag alles dicht te houden met af en toe het gebruik van een ventilator + 'snachts ramen open om te ventileren en af te koelen. Wat niet het geval was bij de hittegolf van 17/06/2026 - 28/06/2026 en ook niet bij de andere "net-niet hittegolf" van 22/05/2026 - 30/05/2026 waar door de hogere zonnestraling het binnen ook meer opwarmde.

Goed, en als elke open bebouwing zijn oprit halveert en er groen zet, hoeveel m3 extra water levert dat op? En meer recyclage zoals in de blue deal naar gestreefd wordt? Schatting?

En hoe verhoudt zich dat tot de benodigde m3 als het weer extremer/droger wordt en de bevolking groeit?
Want anders zitten we ook maar wat in het luchtledige te vogelpikken met halve oplossingen hé.

Het doet mij helaas wat denken aan 'ik fiets naar de supermarkt en ga niet met het vliegtuig op reis' en daarmee denken dat je ook maar 1 nanoscheet aan de verandering van het klimaat wijzigt. Maar ik kan verkeerd zijn want ik heb die watercijfers niet, wel voor co2.

Maar het is de definitie die we hebben, dus het is de definitie waar we ons aan houden. Anders kunnen we naar hartelust termen uit onze duim zuigen zoals een bepaalde user hier zo graag doet...

En eerlijk, zoals ik in een andere thread ook al gezegd heb, het voelde ook niet aan zoals een hittegolf.
Men zou bijna kunnen stellen dat het compleet irrelevant is? 😱

Goed, en als elke open bebouwing zijn oprit halveert en er groen zet, hoeveel m3 extra water levert dat op? En meer recyclage zoals in de blue deal naar gestreefd wordt? Schatting?

En hoe verhoudt zich dat tot de benodigde m3 als het weer extremer/droger wordt en de bevolking groeit?
Want anders zitten we ook maar wat in het luchtledige te vogelpikken met halve oplossingen hé.

Het doet mij helaas wat denken aan 'ik fiets naar de supermarkt en ga niet met het vliegtuig op reis' en daarmee denken dat je ook maar 1 nanoscheet aan de verandering van het klimaat wijzigt. Maar ik kan verkeerd zijn want ik heb die watercijfers niet, wel voor co2.
Geen idee, maar allemaal massaal verharden zal zeker niet helpen.

In mijn geval heb ik nu nog 2/3 van de regenwaterput gevuld en staat heel de tuin frisgroen. Vroeger was op het einde van een hittegolf de put leeg en had ik nog stadswater gebruikt om te sproeien, met toch nog een halfdorre gazon als rsultaat.

In mijn geval levert het dus al wel enkele kubieke meters op per hittegolf en een aantal graden koeler in de tuin.

En eerlijk, zoals ik in een andere thread ook al gezegd heb, het voelde ook niet aan zoals een hittegolf. Maar dan door de randfactoren die de temperatuur in Ukkel ook getemperd hebben. Door de wind, mindere zonnestraling en het feit dat het 'snachts genoeg afkoelde, was het aangenamer dan bij de eerdere hittegof en andere "net-niet hittegolf" dit jaar. Hier kon ik het binnen aangenaam genoeg houden met overdag alles dicht te houden met af en toe het gebruik van een ventilator + 'snachts ramen open om te ventileren en af te koelen. Wat niet het geval was bij de hittegolf van 17/06/2026 - 28/06/2026 en ook niet bij de andere "net-niet hittegolf" van 22/05/2026 - 30/05/2026 waar door de hogere zonnestraling het binnen ook meer opwarmde.
Ik vond het laatste week toch goed warm eigenlijk.

Men zou bijna kunnen stellen dat het compleet irrelevant is? 😱
Het is een definitie van KMI. Als we dat als irrelevant gaan wegzetten, kunnen we deze thread sluiten en/of 3/4e van de posts deleten natuurlijk.

Jij kunt die arbitraire grens irrelevant vinden, ik vind hem ook maar arbitrair. Maar zoals ik dus zei, is de definitie er wel; dus dan houden we er ons maar aan om de discussie correct en eerlijk te houden. Want we hebbben al gezien hoe de threads verziekt worden als mensen hun eigen termen gaan uitvinden en eigen interpretaties/meningen als waarheid gaan poneren.

Terug
Bovenaan