Lente en Zomer 2026

GFS weeral met een veertiger, deze keer voor nu woensdag

NBHKEA5.png

Daarna mogelijk wisselvalliger weertype.

Vetplanten kunnen toch goed tegen droogte ? Tenzij het net aangeplant is
Klopt maar ze beginnen stillaan toch al te verkleuren. En je ziet al een verschil in de hoeken waar de zon langer schijnt dan op andere.
Het is wel speciaal om te zien hoe snel die plantjes heropleven na een goede plensbui!

Gisteren was ik ook voor werk in een heide gebied en het was er enorm droog. Er moet daar toch snel wat neerslag gaan vallen of we kunnen daar onze activiteiten niet meer verderzetten in functie van brandgevaar.

Weer serieuze temperatuurverschillen kust met binnenland. Gisteren Tmax. 25.1, vandaag 22.8 en intussen hoge bewolking gearriveerd dus zal niet meer stijgen.

Zo rond 17u wordt meestal wel het maximum bereikt deze tijd van het jaar.
Yup, maar daarom dat ik de vergelijking met gisteren ook bijgezet heb, vanaf 15u begon dan de opwarming sterk af te zwakken; wat ook normaal is voor deze tijd van het jaar.
Gisteren om 14u50 werd de 30°C gehaald en Tmax van 30,5°C was om 17u20. Met meer zonneschijn (gemeten in zonnestraling). Daarom dat ik de kans klein acht dat er nu nog 1,6°C zou bijkomen om de 30,0°C te halen.

PS: meting van 16u20 was 28,3°C en die van 16u30 nu is ook 28,3°C. De window om te klimmen naar 30°C wordt kleiner en onwaarschijnlijker ;)

Ik zie nu dat er voor morgen 31°C voorspeld wordt, maar voor woensdag/donderdag lijkt het nipt te worden. Het zou dus kunnen dat de hittegolf niet zal gehaald worden in Ukkel.

Ik zie nu dat er voor morgen 31°C voorspeld wordt, maar voor woensdag/donderdag lijkt het nipt te worden. Het zou dus kunnen dat de hittegolf niet zal gehaald worden in Ukkel.
Voor vandaag werd er ook 31°C voorspeld door het KMI ;) Voor morgen is het 32°C.
1nWaJgt.png

Zal dus inderdaad afwachten worden maar die kans bestaat zeer zeker dat het net geen hittegolf zal zijn.

Wat doet dat er ook toe, het is een arbitrair zelf gekozen definitie 😅
Sommige leden zullen dan weer beginnen over hoe koud en nat en slecht de zomer is omdat we bijvoorbeeld maar 1 officiële hittegolf hebben gehad en er evenveel regen gevallen is als normaal.
Dat dan al die regen gevallen is op 2 nachten, er buiten ukkel 3 hittegolven geweest zijn en dat de gemiddelde temperatuur en zonneschijn ver boven het gemiddelde lagen, maakt dan allemaal niet uit. Andere leden proberen dan tot in den treure die argumenten te weerleggen waardoor dit topic weer onleesbaar wordt voor enkele weken.

Dus: liefst dat de hittegolf ook in Ukkel officieel gemeten wordt.

28.4°C in Ukkel, in principe moeten we de 30°C halen vandaag (we hebben >2°C voorsprong op gisteren en toen is Ukkel op 28,6°C gestrand). Dan is er nog 1 dag met 30°C nodig in Ukkel om officieel aan een hittegolf te geraken.

Terug
Bovenaan