Lente en Zomer 2026

Heerlijk fris kwakkelweer. Genieten! Dan kan je veel doen zonder te moeten zweten. Veel energie, geen loomheid en toch t-shirtweer.
Nog minstens 2 weken wachten. Volgens laatste update KMI vanaf morgen een hittegolf van 2 weken met al 5 dagen 30 graden of meer en geen afkoeling te bespeuren.
Fast forward naar de herfst graag.

uTdvBrg.png

ICON komt met een grote blokkade voor volgend weekend, sterk hoog ten noorden van ons.

De echt pure extreme hitte weet ons niet te bereiken maar wel elke dag 30°C volgens dit scenario. En met regen heel ver weg, je moet naar Lapland of oost-Oekraïne en Rusland gaan voor een beetje regenval. Op de oceaan moet je al naar Groenland en Newfoundland gaan voor regenval.

uTdvBrg.png

ICON komt met een grote blokkade voor volgend weekend, sterk hoog ten noorden van ons.

De echt pure extreme hitte weet ons niet te bereiken maar wel elke dag 30°C volgens dit scenario. En met regen heel ver weg, je moet naar Lapland of oost-Oekraïne en Rusland gaan voor een beetje regenval. Op de oceaan moet je al naar Groenland en Newfoundland gaan voor regenval.
En de horror gaat maar door.

En de horror gaat maar door.
Pb7xTcg.png

Accumulatie van vandaag tot volgende week maandag in die run. Er valt deze wel nog wat neerslag in vooral noord en oost-centraal Europa. En het model berekent ook onweersbuien in Italië en sommige delen van de Balkan

iT8B4rL.png

Maar op laatste neerslagkaart zie je niet veel meer door de blokkade (de koude bel die berekent wordt voor de kust van Portugal) zou misschien wel de onweerskansen kunnen verhogen afhankelijk van de precieze positie daarvan wat op die termijn niet te berekenen valt. Maar grootschalig wel een heel droog patroon met een zwakke straalstroom die al naar Spitsbergen afbuigt.

1Omon8I.png

Zelfs voor IJsland is die kaart al een warme kaart.

Ik bereid me allesinds voor op weer een week dit topic volgen, vol met geklaag over de hitte, absurde uitspraken van 1 member, de ontelbare tegenuitspraken van de rest, en tusssendoor de kaarten van Lakigigar.

Bring it on!

Gelukkig valt 30 graden nog mee, we zijn meer gewoon, en de nachten koelen beetje af.
Hopelijk houd de airco op het werk nog uit, want lekt al soms eens ne keer 🥲

Hopelijk geen nachten meer van 25 graden, dat was er te veel aan.
Welja 30 graden overdag vind ik nog OK zo lang het ‘s nachts nog afkoelt en je ‘s morgens eens kan alles open zetten om te verluchten.

Die EC pluim laat geen extreme maxima zien en elke nacht gaat het nog steeds onder de 20 graden. In grote steden zou het wel kunnen tegenvallen met de afkoeling maar hier valt dat normaal gezien nog mee.

Voor mij is dat perfect zomer weer. Alleen ontbreken er nog enkele nachtelijke regenbuien om de tuin tevreden te houden. Maar over zo'n pluim kunnen we toch moeilijk klagen.

Hopelijk blijft het zo en gaan we niet weer de extreme toer op.

Terug
Bovenaan