Twee weken geleden was er zo goed als geen droogte in Vlaanderen, en sloten we een halfjaar af met een neerslagoverschot.
Vandaag is er in de SPI-3 index nog steeds geen droogte in Vlaanderen, op de kuststreek en een stukje Vlaamse Ardennen na (specifiek, voor welke reden dan ook, de gemeente Zwalm). En enkel in het oostelijke kuststrookje van Brugge en Knokke-Heist is het "zeer droog" (mede door de recente wind veronderstel ik). In de laatste 3 maanden was er dus voor het overgrote deel van Vlaanderen voldoende neerslag om de droogte van nu te compenseren.
Zelfs als het de rest van de maand kurkdroog blijft, dan zitten we op het einde van de maand in Ukkel aan een neerslagtekort van... 6 mm (cumulatief vanaf 1 januari dit jaar).
Als er nu al "code oranje" uitgegeven moet worden, en dat is ook nodig, plaats ik toch serieuze vraagtekens bij onze waterhuishouding en de capaciteit om een normale droogte op te kunnen vangen.
Nu, ik denk niet dat het echt nodig is om nu al code oranje te geven, maar dat het veeleer gebeurt uit voorzorg en misschien ook een stukje om de eigen bestaansreden van die "droogtecommissie" in stand te kunnen houden.
Actuele grondwaterstandindicator | DOV
De grondwaterstanden vind ik anders al een jaar verontrustend, vorige winter is dat zelfs nooit voldoende aangevuld geraakt. We hebben echt wel neerslag nodig. Het is je al meer dan eens uitgelegd dat de relatief hoge neerslagcijfers komen uit 1 of 2 zware onweders, waarbij het water gewoon wegspoelt, maar dat is neerslag waar niemand iets aan heeft. Gezapige neerslag is nodig, voor de dieren, de planten, de grond, de natuur in z'n geheel, ...
).