Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je bedoelt -10 graden zeker? Toen waren er nog winters.Ook niet overdrijven hé. Vroeger, als het wekenlang een ijzige 10 graden was, trokken onze noorderburen massaal de schaatsen aan en schaatsten ze in de ijzige kou langs 11 steden. De jeugd van tegenwoordig? Die gaat klagen op een forum.
Zal genieten wordenin mijn zwembad in de Ardeche, ik probeer een beetje mee te nemen naar België.Eerste keer dat ik 50°C op een weerkaart zie voor Frankrijk. Gelukkig 0 komma nul waarde (17 juli is veel te ver verwijderd) en stel me nu wel vragen of GFS wel niet weer overdrijft met hun waardes.... of er iets verkeerd gaat met dat model, want dit vind ik wel gestoord.
![]()
![]()
Goed dat men wel nuanceert. Maar Dehenauw gaat hier wel de fout in.![]()
En plots voorspelt Amerikaans weermodel 50 (!) graden voor zuiden van Frankrijk: “Weinig betrouwbaar”
Verschillende weerkundigen keken gisteravond vreemd op toen ze de voorspellingen van het Amerikaanse weermodel GFS raadpleegden. Voor 17 juli gaf het in het zuidwesten van Frankrijk plots 50 graden aan. “Uiteraard is dat op deze termijn kansloos qua scenario, maar dat het überhaupt naar voren...www.hln.be
Moet toch ook telkens lachen als ik die kaarten hier gepost zie.
In dit specifieke geval ziet Dehenauw een fout in het model. “Er is een soort droog föhneffect dat door het model slecht wordt ingeschat”, zegt hij. “Bovendien zie ik dat een nieuwe berekening voor datzelfde tijdstip vanmorgen nog maar de helft van die temperatuur aangeeft: 25 graden. Dat toont aan wat ik zei. Het Amerikaanse model maakt soms extreme sprongen en is weinig betrouwbaar. In onze systemen zien we dit helemaal niet.”
“Bovendien zie ik dat een nieuwe berekening voor datzelfde tijdstip vanmorgen nog maar de helft van die temperatuur aangeeft: 25 graden

Goed dat men wel nuanceert. Maar Dehenauw gaat hier wel de fout in.
@sniper80Vooral dit slaat nergens op en een weerman van het KMI zou toch beter moeten weten:

Ik denk dat de gemiddelde HLN-lezer wel zo redeneert hoor. Die hebben nog nooit van graden Kelvin gehoord.25°C is niet de helft van 50°C. 10°C is ook niet 10 keer warmer dan 1°C![]()
Het zijn ook geen graden en de eenheid voluit wordt zonder hoofdletter geschreven terwijl het wel K is, om pedant te doen.Ik denk dat de gemiddelde HLN-lezer wel zo redeneert hoor. Die hebben nog nooit van graden Kelvin gehoord.
Het is ook uit zijn natte duim gezogen want ik zie nergens 25°C voor die regio hoor, zowel in de run van vannacht en de run van deze morgen. Ik zie 35°C, geen 25°C.Vooral dit slaat nergens op en een weerman van het KMI zou toch beter moeten weten:
25°C is niet de helft van 50°C. 10°C is ook niet 10 keer warmer dan 1°C
Als wetenschapper is het toch wel zijn taak om het volk correct te informeren.
Je moet u als wetenschapper niet verlagen tot het niveau van de gemiddelde HLN lezer vind ik. Het is trouwens kelvin en niet “graden Kelvin”.Ik denk dat de gemiddelde HLN-lezer wel zo redeneert hoor. Die hebben nog nooit van graden Kelvin gehoord.
En fietsen op de col de SampzonZal genieten wordenin mijn zwembad in de Ardeche, ik probeer een beetje mee te nemen naar België.
. In de Ardèche heb je ook leuk zwemwater, in de Chassezac bv.Perfect doe-weer!En fietsen op de col de Sampzon. In de Ardèche heb je ook leuk zwemwater, in de Chassezac bv.
Juist goed zo.Perfect doegeenkloten-weer!
Vandaag of morgen nog goed weer om te fietsen, een beetje in de tuin te werken en het gras af te maaien voor het weer te heet zal worden... .Perfect doe-weer!