Lente en Zomer 2026

Ook niet overdrijven hé. Vroeger, als het wekenlang een ijzige 10 graden was, trokken onze noorderburen massaal de schaatsen aan en schaatsten ze in de ijzige kou langs 11 steden. De jeugd van tegenwoordig? Die gaat klagen op een forum.

Ook niet overdrijven hé. Vroeger, als het wekenlang een ijzige 10 graden was, trokken onze noorderburen massaal de schaatsen aan en schaatsten ze in de ijzige kou langs 11 steden. De jeugd van tegenwoordig? Die gaat klagen op een forum.
Je bedoelt -10 graden zeker? Toen waren er nog winters.

Eerste keer dat ik 50°C op een weerkaart zie voor Frankrijk. Gelukkig 0 komma nul waarde (17 juli is veel te ver verwijderd) en stel me nu wel vragen of GFS wel niet weer overdrijft met hun waardes.... of er iets verkeerd gaat met dat model, want dit vind ik wel gestoord.

6a46a134f1e45.png

6a46a12f8a297.png
Zal genieten wordenin mijn zwembad in de Ardeche, ik probeer een beetje mee te nemen naar België.

GFS is een lage resolutie model (in vgl. met EC) dat minder goed rekening houdt met reliëf en lokale factoren als o.a. zee-land wisselwerking.
Vooral in de zomer is de berekende temp. (2m) dikwijls eens te hoog. In de winter is dat minder uitgesproken.

Moet toch ook telkens lachen als ik die kaarten hier gepost zie.
Goed dat men wel nuanceert. Maar Dehenauw gaat hier wel de fout in.

In dit specifieke geval ziet Dehenauw een fout in het model. “Er is een soort droog föhneffect dat door het model slecht wordt ingeschat”, zegt hij. “Bovendien zie ik dat een nieuwe berekening voor datzelfde tijdstip vanmorgen nog maar de helft van die temperatuur aangeeft: 25 graden. Dat toont aan wat ik zei. Het Amerikaanse model maakt soms extreme sprongen en is weinig betrouwbaar. In onze systemen zien we dit helemaal niet.”

Misschien dat het de journalist is die verkeerd quoteert. Maar "In onze systemen zien we dit helemaal niet" is onzin. Elk model maakt twee weken vooruit deze extreme sprongen omdat de betrouwbaarheid van die termijn niet goed is. Ja, bij een gemiddelde kan je een trend observeren. Volgens mij kan het model van het KMI zelfs niet eens twee weken vooruit kijken. En ALARO is nu ook niet bepaald het beste weermodel.

Vooral dit slaat nergens op en een weerman van het KMI zou toch beter moeten weten:

“Bovendien zie ik dat een nieuwe berekening voor datzelfde tijdstip vanmorgen nog maar de helft van die temperatuur aangeeft: 25 graden

25°C is niet de helft van 50°C. 10°C is ook niet 10 keer warmer dan 1°C :)

Als wetenschapper is het toch wel zijn taak om het volk correct te informeren.

Vooral dit slaat nergens op en een weerman van het KMI zou toch beter moeten weten:

25°C is niet de helft van 50°C. 10°C is ook niet 10 keer warmer dan 1°C :)

Als wetenschapper is het toch wel zijn taak om het volk correct te informeren.
Het is ook uit zijn natte duim gezogen want ik zie nergens 25°C voor die regio hoor, zowel in de run van vannacht en de run van deze morgen. Ik zie 35°C, geen 25°C.

Je kan op een andere manier zeggen dat een voorspelling geen waarde heeft op die termijn of niet realistisch is.

Terug
Bovenaan