Lente en Zomer 2026

Als er 1 ding duidelijk was de voorbije week, is het dat buienradar gewoon onbruikbaar is voor dit soort onweders. Die komen en gaan constant en telkens zeer hevig en zeer lokaal.
Vorige week zaterdag ontstonden alle buien boven Belgie en uiterste noorden van Frankrijk. Dan is buienradar inderdaad onbruikbaar omdat je de buien niet ziet tot ze boven uw huis hangen wat het geval was waar ik woonde en dat voor langere tijd.

Ik krijg rillingen van die bliksem geluidjes
Kan je ook uitzetten

Als er 1 ding duidelijk was de voorbije week, is het dat buienradar gewoon onbruikbaar is voor dit soort onweders. Die komen en gaan constant en telkens zeer hevig en zeer lokaal.
Het grote onweerscomplex boven Frankrijk dat op weg is naar Belgie kan je wel al enkele uren perfect volgen, maar dat is constant in ontwikkeling natuurlijk dus het beste is toch om de radars in de gaten te houden.

Ik denk dat het slechtste naar de kanten van brussel en omliggende regio's gaat.

Hier (kortrijk) valt het op af en toe eens een vrij luide donder na best mee.

Wanneer valt dat onweer dan richting brussel ? Toch op een moment dat die festivals eigl al gedaan zijn ?
Begint binnen 10min, rond 1u20.

Couleur Café is tot 1u30 optredens. Dus dan begint de uittocht nog maar. En heeft een camping. En bevindt zich midden in een park met veel bomen. Dus dat blijkt nu al de goeie keuze geweest te zijn om festival te schrappen + camping te ontruimen.
Ku49aLY.png

De piek werd niet zo laat verwacht, maar een paar uur eerder. Sommige modellen toonden twee golven, de eerste golf hebben we gemist (nu in Nederland), de tweede is nu wat naar ons komt en vooral centrumregio's van Vlaanderen + Brussel afkomt. Die tweede golf was inderdaad eerder voor s'nachts.

Het gaat hier precies beginnen. Eerste verre gerommel in Antwerpen. Net even op het balkon gaan kijken en toevallig mijn naakte Vikinggebuur, goed in't vlees, beneden in zijn tuin de kat nog even zien eten geven. Thor heeft het in gang gezet.

Terug
Bovenaan