Lente en Zomer 2026

Misschien best dat DefCon is afgeschaft. De combinatie van drgs en hitte is gewoon vragen om problemen. Idem met alcohol trouwens 😇
Dat is wel een enorm dappere, bewonderenswaardige beslissing. Want dit is natuurlijk een enorme teleurstelling voor die 10000 mensen die er al waren, voor de artiesten, voor alle betrokken partijen en zal wss ook wel een serieuze financiële kater achterlaten. Ik denk niet dat je je voor zoiets kan verzekeren.
Maar het is wel bijna zeker dat er hierdoor levens gered zijn.
 
Ik ben eigenlijk duidelijk beetje aan het doormeppen:

Ik dacht "weete, kom, we steken de huitkachel aan, gewoon om de reactie van de mensen te zien als er rook uit de schoorsteen komt" XD
 
Bij de officiële meetstations gaat er meer dan waarschijnlijk geen 40° uit de bus komen.
Kleine Brogel blijven steken op 39,2 en sindsdien aan het zakken.
Sommige andere meetstations zaten er wel boven maar dat zijn geen officiële metingen.
 
Groot vermoeden dat net diegenen wat dit weer verheerlijken allen wonende/verblijvende zijn in West-Vlaanderen waar de (gevoels-)temperatuur 10-15 graden lager ligt dan in het binnenland. Die hun leefwereld is vaker wel wat kleiner dan de gemiddelde mens.
Toch even vermelden dat ik niet uit die streek ben en ik die streek zelfs actief vermijd dezer dagen. Maar het is leuk dat de mensen die niet van de warmte houden een goed alternatief hebben dat zo dicht ligt en zo goedkoop te bereiken is (althans met de trein). Eigenlijk hebben ze geen reden tot klagen. Wie niet van de nattigheid of kou houdt in de winter, die mag meteen al een honderdvoud of meer in geld ophoesten om er vanaf te zijn.

Ik heb wel te doen met zij die nu op vakantie zijn naar Spanje oid. Niets meer dat een echt wrang "weggesmeten geld" gevoel creëert als op reis gaan naar de warmte in een van de zeldzame weken van het jaar dat het hier eens warm is. Kan er over meespreken, en dat lappen ze mij niet meer, ik doe enkel nog last-minutes.

Ik ging eigenlijk een dagtrip naar Limburg plannen vandaag, maar helaas de tijd en bezigheden lieten het niet toe. Het is dan maar centrum Brussel geworden, daar was het ook een paar graden extra warmer. En qua sfeer eigenlijk aangenamer dan anders.
 
Laatst bewerkt:
Toch even vermelden dat ik niet uit die streek ben en ik die streek zelfs actief vermijd dezer dagen. Maar het is leuk dat de mensen die niet van de warmte houden een goed alternatief hebben dat zo dicht ligt en zo goedkoop te bereiken is (althans met de trein). Eigenlijk hebben ze geen reden tot klagen. Wie niet van de nattigheid of kou houdt in de winter, die mag meteen al een honderdvoud of meer in geld ophoesten om er vanaf te zijn.

Ik heb wel te doen met zij die nu op vakantie zijn naar Spanje oid. Niets meer dat een echt wrang "weggesmeten geld" gevoel creëert als op reis gaan naar de warmte in een van de zeldzame weken van het jaar dat het hier eens warm is. Kan er over meespreken, en dat lappen ze mij niet meer, ik doe enkel nog last-minutes.

Ik ging eigenlijk een dagtrip naar Limburg plannen vandaag, maar helaas de tijd en bezigheden lieten het niet toe. Het is dan maar centrum Brussel geworden, daar was het ook een paar graden extra warmer. En qua sfeer eigenlijk aangenamer dan anders.
Volgens u lijkt dat heel simpel maar mensen moeten werken en hebben andere verplichtingen, of het is financieel misschien niet haalbaar om elke hittegolf in West-Vlaanderen te gaan afkoelen? :unsure:
 
Toch even vermelden dat ik niet uit die streek ben en ik die streek zelfs actief vermijd dezer dagen. Maar het is leuk dat de mensen die niet van de warmte houden een goed alternatief hebben dat zo dicht ligt en zo goedkoop te bereiken is (althans met de trein). Eigenlijk hebben ze geen reden tot klagen.

Het totale gebrek aan inlevingsvermogen & empathie waarvan ge, weer maar eens, blijk geeft, zou in sommige middens alarmerend genoemd worden.
 
Even ontsnapt aan de hitte met de fiets, vanuit Kortemark richting Diksmuide, frontzate op naar Nieuwpoort. Elke kilometer kon je de daling in temperatuur (en relatief frisse wind) zeer goed voelen. Wat is het zalig vertoeven aan zee.
 
Ik heb wel te doen met zij die nu op vakantie zijn naar Spanje oid. Niets meer dat een echt wrang "weggesmeten geld" gevoel creëert als op reis gaan naar de warmte in een van de zeldzame weken van het jaar dat het hier eens warm is. Kan er over meespreken, en dat lappen ze mij niet meer, ik doe enkel nog last-minutes.
Jij gaat alleen maar op reis voor goed weer? Koop u een zonnebank en blijf thuis.
 
Jij gaat alleen maar op reis voor goed weer? Koop u een zonnebank en blijf thuis.
De vliegtuigen naar het zuiden zitten niet vol met mensen die enkel goed weer, enkel zon, of enkel warmte zoeken. Net zoals veel anderen ga ik op reis voor het totaalplaatje dat veel meer omvat dan enkel goed weer, zon of warmte. Het gaat ook over rustige wind, over aangename avonden, en een manier van leven.

Om het strikt in weerkundige termen te houden: we gaan met zovelen eigenlijk op reis naar hetgeen onze eigen zomers het meest van al mankeren - langdurige hogedruk. In de zomer volgt dat uitgebreide totaalplaatje - inclusief de sociale beleving ervan - daar immers vanzelf uit.

Dat oudere generaties de zomer van 1976 nog steeds zo legendarisch herinneren, is geen toeval. Dat was een hoogst uitzonderlijke zomer met langdurige hogedruk in onze regio.

Een zonnebank is zelfs in de verst mogelijke verte geen surrogaat hiervoor.
 
Laatst bewerkt:
eps_pluim_tt_06350.png


Gemiddelde van EC pluim zuid gaat ondertussen alweer terug naar 30°C voor de tweede week van juli

vw5TnME.png


Het zou er zelfs nog om kunnen spannen technisch gezien of de hittegolf wel eindigt op deze manier, maar ik neem aan dat er toch wel 1 mindere dag gaat tussenzitten waarbij we de 25°C niet gaan halen... .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan