Lente en Zomer 2026

Ik kijk toch uit naar volgende week die frissere nachten, 15-17 graden ideaal om af te koelen.
Daarom hou ik van berg-vakanties. 2 jaar terug in de Alpen, camping op 1500meter. Overdag 30°, 's avonds de zon achter de bergtoppen, fleeceke aan en dan in de tent onder een dons gaan liggen ('s nachts zo'n 8°). Heerlijk.
 
We krijgen daar toch bijna ieder jaar mee te maken voor enkele dagen? En het zal alleen maar meer voorvallen.
Nee.

Niet bijna elk jaar. 2021 had 0 tropische dagen, dus geen enkele dag boven de 30°. In 2024 hebben we maar 3 tropische dagen gehad en was telkens maar een korte prik waarbij het 'snachts nog genoeg afkoelde. Zie grafieken "Dagelijkse temperatuurverschillen" van juni, juli & augustus. Dat is dus al 2j niet de afgelopen 5j alleen.
En zeker niet in juni (zie de records die dagelijks sneuvelen).
En zeker niet dat we op 4 dagen van max 19,0°C (15 juni) naar max 33,4°C (19 juni) gaan...

[edit] En voor puntje 1: eigenlijk 2023 ook al niet, max 32,1° de hele zomer. Zie grafiek Dagelijkse temperatuurverschillen.
In 2022 maar 1 dag boven de 35°C.
En vorig jaar maar 1 dag de 35°C aangetikt, dus eigenlijk ook niet...

Dus nee, meerdere dagen 35°C+ is heel uitzonderlijk.
 
Ach, over 40 jaar kunnen we nog tegen onze kleinkinderen zeggen dat ze niet moeten zeuren over het warme weer, want den bompa heeft de doe-zomer van 2026 overleefd en dat was allemaal veel warmer.

Al is de kans groot dat deze hittegolf nog wel eens overtroffen zal worden tijdens ons bestaan.
 
Ach, over 40 jaar kunnen we nog tegen onze kleinkinderen zeggen dat ze niet moeten zeuren over het warme weer, want den bompa heeft de doe-zomer van 2026 overleefd en dat was allemaal veel warmer.

Al is de kans groot dat deze hittegolf nog wel eens overtroffen zal worden tijdens ons bestaan.
Dat is toch wel het weerhaakje aan heel deze discussie wat mij betreft. De klimaatverandering wordt zo stilaan moeilijk om nog te ontkennen, en gaat ook sneller in Europa dan gemiddeld. Kijk hoe we nu met dit weer omgaan...dit gaat onze maatschappij heel wat bloed, zweet, tranen, en bakken geld kosten.
 
Dat is toch wel het weerhaakje aan heel deze discussie wat mij betreft. De klimaatverandering wordt zo stilaan moeilijk om nog te ontkennen, en gaat ook sneller in Europa dan gemiddeld. Kijk hoe we nu met dit weer omgaan...dit gaat onze maatschappij heel wat bloed, zweet, tranen, en bakken geld kosten.
Ontkennen gebeurt nog aan de lopende band, want dit is gewoon lekker zomeren.
 
Defqon 1 festival in Nederland volledig afgelast door code rood https://www.q-dance.com/l/defqon1-2026

"Today, we received the news that the Royal Netherlands Meteorological Institute (KNMI) has issued a code red warning due to extreme heat for at least the next 24 hours. This is the first time the Netherlands has ever issued a code red warning because of high temperatures. Together with the authorities, we are therefore forced to cancel the remaining days of Defqon.1."
Juist beelden gezien van festivalgangers die de boel vandaliseren omdat het niet doorgaat. Wat voor een bende foorapen zijn me dat. Op de bon zwieren en op de zwarte lijst.
 
Die "doe-weer" uitspraak heeft precies toch meme-potentieel lijkt me. 😆

Intussen zie ik al verschillende waarnemingen boven 40°, vooral rond Leuven en Brussel, ook Mol komt dichtbij

Aan de kust 34° om 11u30 maar daarna is de wind gedraaid naar het westen en vrij snel "afgekoeld" naar 28,5°
 
Hopelijk gaat het ook niet direct bakken regenen volgende week, anders blijven de ramen dicht en kan het huis niet afkoelen 😛
 
Nee.

Niet bijna elk jaar. 2021 had 0 tropische dagen, dus geen enkele dag boven de 30°. In 2024 hebben we maar 3 tropische dagen gehad en was telkens maar een korte prik waarbij het 'snachts nog genoeg afkoelde. Zie grafieken "Dagelijkse temperatuurverschillen" van juni, juli & augustus. Dat is dus al 2j niet de afgelopen 5j alleen.
En zeker niet in juni (zie de records die dagelijks sneuvelen).
En zeker niet dat we op 4 dagen van max 19,0°C (15 juni) naar max 33,4°C (19 juni) gaan...

[edit] En voor puntje 1: eigenlijk 2023 ook al niet, max 32,1° de hele zomer. Zie grafiek Dagelijkse temperatuurverschillen.
In 2022 maar 1 dag boven de 35°C.
En vorig jaar maar 1 dag de 35°C aangetikt, dus eigenlijk ook niet...

Dus nee, meerdere dagen 35°C+ is heel uitzonderlijk.
Tropische dagen zijn vanaf 30°C want nu draai en keer je het om in je voordeel uit te draaien. 2021 was een uitzondering en voor de rest hebben we iedere jaar verschillende dagen boven de 30°C gehad. Of het dan 30 of 35 is, een tropische dag is een tropische dag. Dus je max van 32 graden zijn ook tropische dagen.

Evolutie​

Evolutie (erg) warme en (erg) koude dagen​

  • Over de jaren heen zien we steeds meer (erg) warme en steeds minder (erg) koude dagen in België. Analyse toont vooral na de jaren 1950 duidelijke trends.
  • Het aantal tropische dagen (met maximumtemperatuur 30 °C of meer; eerste figuur) loopt sinds de jaren 1970 duidelijk op. Sindsdien is de trendlijn vervijfvoudigd tot 2025: van gemiddeld 1,4 dagen naar 7 tropische dagen in een jaar. 2021 bleek een uitzonderlijk jaar, waarin voor het eerst in bijna 3 decennia geen enkele tropische dag werd geregistreerd. Maar met respectievelijk 13 en 11 tropische dagen trokken 2022 en 2023 de trend opnieuw verder omhoog. In 2024 werden maar 3 tropische dagen geregistreerd, in 2025 dan weer 10.

Evolutie hittegolven​

  • Het aantal hittegolven in ons land vertoont van jaar tot jaar een grote variabiliteit (vijfde figuur). Trendanalyse levert een golvend patroon op met een stijging die nu aanhoudt sinds het midden van de jaren 1970. Over 5 decennia nam die frequentie toe met een factor 5. Anno 2025 ligt de trendlijn op 1,1, of gemiddeld ieder jaar één hittegolf.
  • 2023 kende zelfs 2 hittegolven, waarvan de laatste viel in september. Nooit eerder werd in ons land (meetpunt Ukkel) zo laat op het jaar nog een hittegolf geregistreerd. Niet verwonderlijk echter aangezien september 2023 ook een absoluut record liet optekenen voor zowel de gemiddelde temperatuur, de gemiddelde maximumtemperatuur als de gemiddelde minimumtemperatuur.
  • In 2024 deed zich geen hittegolf voor, maar 2025 liet opnieuw 2 hittegolven optekenen.
Bron: VMM Vlaanderen
 
Vooral vervelend dat het zo lang duurt. De hitte zit echt in de muren en aan de binnenkant van de muren blijf je de hittestraling voelen, lang nadat de zon niet meer schijnt op die zijde.

Ook voor de landbouwers mag het enkele graden koeler zijn. De dieren zien af en hebben extra zorg nodig.
Daarnaast is de oogsttijd begonnen en bij die temperaturen buiten werken is niet echt gezond.
Ook het materieel heeft een verhoogde kans om in de fik te vliegen.
 
Tropische dagen zijn vanaf 30°C want nu draai en keer je het om in je voordeel uit te draaien.
Ik draai of keer mij nergens; jij daarintegen... Dit was de post waar ik op antwoordde, met de originele quote in waar jij op antwoordde:
XBUBbme.png


Waarom zou ik het dan moeten uitbreiden naar tropische dagen?
 
Laatst bewerkt:
Juist beelden gezien van festivalgangers die de boel vandaliseren omdat het niet doorgaat. Wat voor een bende foorapen zijn me dat. Op de bon zwieren en op de zwarte lijst.
Ik had het ook gezien ja, maar uiteindelijk leek het, gezien de omstandigheden, nog wel mee te vallen. Toch ook wel slecht aangepakt vind ik, gisteren hadden ze nog aangekondigd dat mensen met een dagticket voor vrijdag en zaterdag niet meer welkom waren vanwege de hitte. Dus het festival ging enkel nog door voor mensen met een combi of zondagticket

En dan vandaag om middernacht wanneer iedereen daar al op de camping zit te feesten blazen ze de hele boel af, dan kan je wel wat opstootjes verwachten met die snuifduiven daar.

Komen ook wel heel veel mensen van het buitenland op af als ik het zo lees.
 
Was het ook geen optie om de line-up overdag af te lassen maar de avond/nacht wel nog? Of een deel ook op te schuiven
Festivals in spanje beginnen vaak ook gewoon later/ meer in de nacht vanwege de hitte over dag.
 
Terug
Bovenaan