Lente en Zomer 2026

Misschien best dat DefCon is afgeschaft. De combinatie van drgs en hitte is gewoon vragen om problemen. Idem met alcohol trouwens 😇
Dat is wel een enorm dappere, bewonderenswaardige beslissing. Want dit is natuurlijk een enorme teleurstelling voor die 10000 mensen die er al waren, voor de artiesten, voor alle betrokken partijen en zal wss ook wel een serieuze financiële kater achterlaten. Ik denk niet dat je je voor zoiets kan verzekeren.
Maar het is wel bijna zeker dat er hierdoor levens gered zijn.
 
Ik ben eigenlijk duidelijk beetje aan het doormeppen:

Ik dacht "weete, kom, we steken de huitkachel aan, gewoon om de reactie van de mensen te zien als er rook uit de schoorsteen komt" XD
 
Bij de officiële meetstations gaat er meer dan waarschijnlijk geen 40° uit de bus komen.
Kleine Brogel blijven steken op 39,2 en sindsdien aan het zakken.
Sommige andere meetstations zaten er wel boven maar dat zijn geen officiële metingen.
 
Groot vermoeden dat net diegenen wat dit weer verheerlijken allen wonende/verblijvende zijn in West-Vlaanderen waar de (gevoels-)temperatuur 10-15 graden lager ligt dan in het binnenland. Die hun leefwereld is vaker wel wat kleiner dan de gemiddelde mens.
Toch even vermelden dat ik niet uit die streek ben en ik die streek zelfs actief vermijd dezer dagen. Maar het is leuk dat de mensen die niet van de warmte houden een goed alternatief hebben dat zo dicht ligt en zo goedkoop te bereiken is (althans met de trein). Eigenlijk hebben ze geen reden tot klagen. Wie niet van de nattigheid of kou houdt in de winter, die mag meteen al een honderdvoud of meer in geld ophoesten om er vanaf te zijn.

Ik heb wel te doen met zij die nu op vakantie zijn naar Spanje oid. Niets meer dat een echt wrang "weggesmeten geld" gevoel creëert als op reis gaan naar de warmte in een van de zeldzame weken van het jaar dat het hier eens warm is. Kan er over meespreken, en dat lappen ze mij niet meer, ik doe enkel nog last-minutes.

Ik ging eigenlijk een dagtrip naar Limburg plannen vandaag, maar helaas de tijd en bezigheden lieten het niet toe. Het is dan maar centrum Brussel geworden, daar was het ook een paar graden extra warmer. En qua sfeer eigenlijk aangenamer dan anders.
 
Laatst bewerkt:
Toch even vermelden dat ik niet uit die streek ben en ik die streek zelfs actief vermijd dezer dagen. Maar het is leuk dat de mensen die niet van de warmte houden een goed alternatief hebben dat zo dicht ligt en zo goedkoop te bereiken is (althans met de trein). Eigenlijk hebben ze geen reden tot klagen. Wie niet van de nattigheid of kou houdt in de winter, die mag meteen al een honderdvoud of meer in geld ophoesten om er vanaf te zijn.

Ik heb wel te doen met zij die nu op vakantie zijn naar Spanje oid. Niets meer dat een echt wrang "weggesmeten geld" gevoel creëert als op reis gaan naar de warmte in een van de zeldzame weken van het jaar dat het hier eens warm is. Kan er over meespreken, en dat lappen ze mij niet meer, ik doe enkel nog last-minutes.

Ik ging eigenlijk een dagtrip naar Limburg plannen vandaag, maar helaas de tijd en bezigheden lieten het niet toe. Het is dan maar centrum Brussel geworden, daar was het ook een paar graden extra warmer. En qua sfeer eigenlijk aangenamer dan anders.
Volgens u lijkt dat heel simpel maar mensen moeten werken en hebben andere verplichtingen, of het is financieel misschien niet haalbaar om elke hittegolf in West-Vlaanderen te gaan afkoelen? :unsure:
 
Toch even vermelden dat ik niet uit die streek ben en ik die streek zelfs actief vermijd dezer dagen. Maar het is leuk dat de mensen die niet van de warmte houden een goed alternatief hebben dat zo dicht ligt en zo goedkoop te bereiken is (althans met de trein). Eigenlijk hebben ze geen reden tot klagen.

Het totale gebrek aan inlevingsvermogen & empathie waarvan ge, weer maar eens, blijk geeft, zou in sommige middens alarmerend genoemd worden.
 
Even ontsnapt aan de hitte met de fiets, vanuit Kortemark richting Diksmuide, frontzate op naar Nieuwpoort. Elke kilometer kon je de daling in temperatuur (en relatief frisse wind) zeer goed voelen. Wat is het zalig vertoeven aan zee.
 
Ik heb wel te doen met zij die nu op vakantie zijn naar Spanje oid. Niets meer dat een echt wrang "weggesmeten geld" gevoel creëert als op reis gaan naar de warmte in een van de zeldzame weken van het jaar dat het hier eens warm is. Kan er over meespreken, en dat lappen ze mij niet meer, ik doe enkel nog last-minutes.
Jij gaat alleen maar op reis voor goed weer? Koop u een zonnebank en blijf thuis.
 
Jij gaat alleen maar op reis voor goed weer? Koop u een zonnebank en blijf thuis.
De vliegtuigen naar het zuiden zitten niet vol met mensen die enkel goed weer, enkel zon, of enkel warmte zoeken. Net zoals veel anderen ga ik op reis voor het totaalplaatje dat veel meer omvat dan enkel goed weer, zon of warmte. Het gaat ook over rustige wind, over aangename avonden, en een manier van leven.

Om het strikt in weerkundige termen te houden: we gaan met zovelen eigenlijk op reis naar hetgeen onze eigen zomers het meest van al mankeren - langdurige hogedruk. In de zomer volgt dat uitgebreide totaalplaatje - inclusief de sociale beleving ervan - daar immers vanzelf uit.

Dat oudere generaties de zomer van 1976 nog steeds zo legendarisch herinneren, is geen toeval. Dat was een hoogst uitzonderlijke zomer met langdurige hogedruk in onze regio.

Een zonnebank is zelfs in de verst mogelijke verte geen surrogaat hiervoor.
 
Laatst bewerkt:
eps_pluim_tt_06350.png


Gemiddelde van EC pluim zuid gaat ondertussen alweer terug naar 30°C voor de tweede week van juli

vw5TnME.png


Het zou er zelfs nog om kunnen spannen technisch gezien of de hittegolf wel eindigt op deze manier, maar ik neem aan dat er toch wel 1 mindere dag gaat tussenzitten waarbij we de 25°C niet gaan halen... .
 
Laatst bewerkt:
Estofex level 2

6a3f69d94e5b4.png


Storm Forecast
Valid: Sat 27 Jun 2026 06:00 to Sun 28 Jun 2026 06:00 UTC
Issued: Sat 27 Jun 2026 06:05
Forecaster: PUCIK

A level 2 was issued from N France through BENELUX into NW Germany mainly for severe and extremely severe wind gusts, as well as large to very large hail.

... France to BENELUX and NW Germany ...

A potential exists for a high-end severe weather outbreak from N France to BENELUX and NW Germany. At the same time, even at the morning of the event, large uncertainty concerning the evolution and coverage of storms exists. Towards 06 UTC, an elevated cluster of storms has formed across extreme NW France, which may affect W Belgium. Some large hail and locally heavy rainfall or marginally severe wind gusts are not ruled out with the more intense storms.

A belt of high MLCAPE values, reaching 2000 to 4000 J/kg will be located west of the dryline boundary separating hot, well-mixed airmass and very warm, moist airmass with specific humidity up to 15 g/kg in the lower troposphere. Fat CAPE profiles with considerable buoyancy above -10 deg C are forecast. Even within the moist airmass, LCLs of 1500 to 2500 m are forecast, lowering towards the evening. Some lingering CIN and dry layers above the LFC are also apparent , especially in the morning to early afternoon hours. With no clear synoptic-scale lift and uncertain evolution of the low-level boundary, precise timing, location and coverage of storms remains difficult to predict. An early morning system may also impact the evolution of the scenario with lingering outflow boundary triggering storms.

Current thinking is that isolated to scattered storms will form over NW Germany and central to N France in the afternoon hours, progressing N/NE into the evening and night hours. A potential for upscale growth into an MCS will exist especially over BENELUX. 0-6 km bulk shear will reach 15 to 25 m/s with mostly straight hodographs, resulting in either splitting supercells or well-organised and long-lived linear segments. Parameter space will favour both large to very large hail and (extremely) severe wind gusts. Some of the high-resolution models indicate long swaths of severe wind gusts that locally exceed 35 m/s. Given the environment, this seems like a plausible scenario. However, even the 00 and 03 UTC model runs do not paint a clear picture in terms of the exact track of the most intense storms, nor their peak intensity. ICON-D2 and RUC suggest that the highest risk could be between 21 and 00 UTC over Netherlands, but probability of severe wind gusts over individual areas remain rather low in the ensembles. Given the limited confidence in terms of the widespread extremely severe wind gust risk, Level 3 was not issued.

In mensentaal dus potentieel voor veel regenval op korte tijd, forse windstoten (vooral aan de voorkant van een onweer) en grote hagel. Een beetje vergelijkbaar met vorig weekend dus.

In de ochtend dus misschien al wat ge-onweer in het westen (dat gebeurt op dit moment ook aan de westkust), en dan evt. maar niet zeker wat nieuwe onweders in de late voormiddag en namiddag. Maar het grootste gevaar zit hem wellicht in de avond en de nacht. Precieze timing en plaats van gebeuren blijft onzeker.
 
Terug
Bovenaan