Lente en Zomer 2026

Die blijvende sneren naar anderen beginnen me hier tegen te steken, de gemoederen raken ook wat overhit zeker. Tis de warmste week -> kerstgevoel! lief zijn voor elkaar :p
 
Kerstgevoel? Ik ben zo depressief als iets in die periode. Maanden aan een stuk gaan werken in donker en thuiskomen in donker. Alle dagen koud & kil. By far mijn slechtste periode, jaar op jaar. Nee nee, laat dit maar maanden duren.
 
Ik heb als kind in Burkina Faso gewoond. Daar deden de mensen een bontjas aan wanneer het 25 graden was, wat dat vinden ze daar herfstweer! Nogmaals ik ben echt blij eens deftig zomerweer te hebben maar hoop dat er geen mensen door sterven. Ik hoor voorlopig toch nog niks concreets daarover in de media.
Tis (heel) kalm in de sector, de meeste zijn beter voorbereid dan jaren geleden, dan waren zulke weken zeer druk.
 
Mbt HLN-artikel:
""""
Elk jaar gaat er 40 miljard ton CO2 de lucht in, dus de temperatuur blijft stijgen en de hittegolven blijven toenemen. Wat vandaag extreem is, is binnen 10 jaar het gemiddelde en binnen 20 jaar zelfs aan de koude kant. Daar moeten we ons echt bewust van zijn.
""""

40 miljard ton CO2 dat is elk jaar een deken van 4,2mm bij in de atmosfeer. Momenteel zitten we met een totale dekendikte van 30cm.

En dit deken is de oorzaak van alle ellende:
1) UV-straling (korte golflengte) en ook zichtbaar licht van de zon gaat er dwars doorheen
2) Die warmt de aarde en de grond en de huizen ea op
3) Het opgewarmde aardoppervlak straalt de warmte terug uit als infraroodstraling (lange golflengte)
4) De infraroodstraling wordt echter tegengehouden door het CO2-deken
5) De aarde en de atmosfeer warmen op in hun geheel
6) De Noordpool warmt nog meer op dan de evenaar oa omdat het ijs afsmelt en het ijs weerkaatst dus minder UV/zichtbaar licht terug de ruimte in
7) Het temperatuurverschil tussen de Noordpool en de evenaar neemt af waardoor de sterkte van de straalstroom afneemt
8) De straalstroom gaat meanderen
9) Nu ligt er boven Europa een grote meander in een Omega-vorm Ω
10) In die reusachtige meander zit een reusachtig hogedrukgebied gevangen
11) In een hogedrukgebied is de druk hoger, de lucht daalt en wordt samengedrukt en warmt op
12) Alle wolken worden opgelost, de UV-straling/zichtbaar licht bereikt direct het oppervlak dat nog heter wordt
13) Bij een hogedrukgebied stroomt de lucht er van weg in de richting van de wijzers van een uurwerk
14) Op de Westflank van het hogedrukgebied kan er dus Sahara-lucht mee opgenomen worden naar boven dwz naar Europa toe
15) En tot overmaat van ramp zijn in een hogedrukgebied de drukverschillen en de wind als gevolg daarvan beperkt, dwz weinig luchtstroming, dwz een verstikkende bakoven

En nog meer slecht nieuws: er is niet alleen een CO2-deken, maar ook een methaan-CH4-deken (30 keer sterker dan CO2). En ook een lachgas-N2O-deken (300 keer sterker dan CO2). Het wordt hier maw lekker bakkend warm in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerst een negatieve ervaring met het iets warmere weer. Proclamatie in een soort stal-sporthal. Een groot deel van het volk vond het dus nodig om een hoop parfum te spuiten en dan te beginnen stinken naar zweet en alsof dat nog niet genoeg was hadden ze behoefte om met van die waaiertjes hun zweet/parfumgeur nog eens rond te waaien recht in mijn gezicht.

Ocharme die mens die die plastieken klapstoeltjes vol met zweetreten mocht wegdoen, maar die hoor je hier niet klagen.
 
Kerstgevoel? Ik ben zo depressief als iets in die periode. Maanden aan een stuk gaan werken in donker en thuiskomen in donker. Alle dagen koud & kil. By far mijn slechtste periode, jaar op jaar. Nee nee, laat dit maar maanden duren.
Als die maanden blijft duren krijg je rellen, een gigantische oversterfte en loopt iedereen slechtgezind rond. Volgende week 25 graden, als dat te fris aanvoelt kan je nog altijd de vlieger nemen naar Ahwaz waar het een aangename 47 graden is. Voelt ongetwijfeld aan als een lentebriesje en ideaal doe-weer om in de tuin te werken.
 

Statistisch gezien voor maximumtemperaturen in juni zou dit 1 keer om de 87.000 jaar moeten voorkomen. Natuurlijk verandert het klimaat ook al over de voorbije periode. Dus zal het geen 87.000 jaar meer duren voor dit opnieuw gebeurt omdat het klimaat niet stilstaat en ook niet stilstond. Maar toont wel aan dat het zeer hard gaat en zelfs voor het moderne klimaat extreme toestanden zijn.



Het vorige record qua maximumtemperatuur in juni (voor eergisteren) stond op 33.4°C wat een record van vorig jaar nog maar was. Een jaar later 39.3°C (wat meteen ook het all-time record is).
 
Laatst bewerkt:
Als die maanden blijft duren krijg je rellen, een gigantische oversterfte en loopt iedereen slechtgezind rond. Volgende week 25 graden, als dat te fris aanvoelt kan je nog altijd de vlieger nemen naar Ahwaz waar het een aangename 47 graden is. Voelt ongetwijfeld aan als een lentebriesje en ideaal doe-weer om in de tuin te werken.
Er zijn ook vliegers naar ijsland, zweden, lapland,...
 
Als die maanden blijft duren krijg je rellen, een gigantische oversterfte en loopt iedereen slechtgezind rond. Volgende week 25 graden, als dat te fris aanvoelt kan je nog altijd de vlieger nemen naar Ahwaz waar het een aangename 47 graden is. Voelt ongetwijfeld aan als een lentebriesje en ideaal doe-weer om in de tuin te werken.
Heb je nu 25 graden vergeleken met de kerstperiode? Sterk werk :fingerguns_r:
 

Statistisch gezien voor maximumtemperaturen in juni zou dit 1 keer om de 87.000 jaar moeten voorkomen. Natuurlijk verandert het klimaat ook al over de voorbije periode. Dus zal het geen 87.000 jaar meer duren voor dit opnieuw gebeurt omdat het klimaat niet stilstaat en ook niet stilstond. Maar toont wel aan dat het zeer hard gaat en zelfs voor het moderne klimaat extreme toestanden zijn.
Het is de aarde die opwarmt en dat triggert een ganse reeks gebeurtenissen. Zie een vorige post. Als we pech hebben is het binnen 4 a 6 weken terug van dat.
1. De kans op het ontstaan van de meander
De kans dat de straalstroom diep meandert (gaat zwabberen) is in de zomer nu bijna een constante factor geworden.

2. De kans dat de meander blijft vastzitten (blokkade)
Het grote probleem "zoals nu" is niet alleen dat die bocht er is, maar dat hij vastloopt. We noemen dit quasi-stationair weer.
Vroeger: Een bocht in de straalstroom bewoog langzaam door. Na een paar dagen zon en hitte schoof de bocht op en kregen we weer koelere Atlantische lucht.
Nu: Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de kans op langdurige blokkades (die 1 tot 3 weken op dezelfde plek blijven liggen) in Europa met minstens 20% tot soms wel een verdubbeling is toegenomen door klimaatverandering. De golven in de atmosfeer worden zo groot en traag dat ze elkaar blokkeren.

3. De kans op extreme hitte ín de blokkade
Als zo'n Omega-blokkade eenmaal ligt, is de kans dat het leidt tot een extreme, historische hittegolf vele malen groter dan vroeger.

Als de huidige blokkade eenmaal geknakt is, is de kans dat er binnen 4 weken (dus richting eind juli/begin augustus) weer een nieuwe Omega-blokkade wordt opgebouwd behoorlijk groot.
 
Mbt HLN-artikel:

En nog meer slecht nieuws: er is niet alleen een CO2-deken, maar ook een methaan-CH4-deken (30 keer sterker dan CO2). En ook een lachgas-N2O-deken (300 keer sterker dan CO2). Het wordt hier maw lekker bakkend warm in de toekomst.
Wat ook de hoeveelheid vochtigheid doet toenemen en de potentiële energie voor onweersbuien vergroot (terwijl we in West-Europa eigenlijk al in een soort van risicozone zitten maar de invloed van de oceaan vaak voor voldoende gematigdheid zorgt die ervoor zorgt dat Amerikaanse toestanden hier maar zeer zeldzaam zijn.

Met hogere temperaturen verhoogt de intensiteit van de watercyclus, waarbij meer water kan verdampen in de cyclus, ook door het smelten van de gletsjers omdat er minder water in een vaste bevroren toestand aanwezig is (dus nog meer vochtigheid, verdamping en nog meer neerslag).

In principe evolueren we (en wij niet alleen) naar een "vochtig subtropisch klimaat" (het klimaat van zuidoosten van China, zuidoosten van de VS, zuiden van Japan, en noordoost-Argentinië/zuidoost Brazilië) met wat mediterraanse invloeden (maar dus natter dan daar).
 
Wat ook de hoeveelheid vochtigheid doet toenemen en de potentiële energie voor onweersbuien vergroot (terwijl we in West-Europa eigenlijk al in een soort van risicozone zitten maar de invloed van de oceaan vaak voor voldoende gematigdheid zorgt die ervoor zorgt dat Amerikaanse toestanden hier maar zeer zeldzaam zijn.

Met hogere temperaturen verhoogt de intensiteit van de watercyclus, waarbij meer water kan verdampen in de cyclus, ook door het smelten van de gletsjers omdat er minder water in een vaste bevroren toestand aanwezig is (dus nog meer vochtigheid, verdamping en nog meer neerslag).

In principe evolueren we (en wij niet alleen) naar een "vochtig subtropisch klimaat" (het klimaat van zuidoosten van China, zuidoosten van de VS, zuiden van Japan, en noordoost-Argentinië/zuidoost Brazilië) met wat mediterraanse invloeden (maar dus natter dan daar).
Jawel. En laat nu net H2O ook nog een broeikasgas zijn met de sterkte van CO2. Er zijn maar weinig mensen die echt beseffen wat er boven ons hoofd hangt. Want gans het systeem zit vol positieve dwz versterkende terugkoppeling dwz versnellers van de opwarming.

1.De ijskap van de Noordpool en Groenland smelt af waardoor minder zonlicht teruggekaatst wordt, opnieuw de ruimte in.
2.Permafrost in Siberië, Alaska, Canada ontdooit waardoor er CH4 methaan vrijkomt dat 30 keer krachtiger is dan CO2.
3.Bossen drogen uit, er ontstaan grote bosbranden met nog meer CO2 in de lucht als gevolg.
4.De oceanen zorgden tot nu toe voor het bufferen van de extra CO2, maar doordat ze opwarmen vermindert hun buffercapaciteit.

Men zou kunnen stellen dat er ook ook een verzwakkende terugkoppeling is, dwz iets dat warmer wordt (de aarde), straalt meer warmte uit. Omdat die uitstraling exponentieel toeneemt met de temperatuur, vlucht er uiteindelijk meer warmte naar de ruimte naarmate de aarde heter wordt. Dit stabiliseert de temperatuur op een nieuw, weliswaar hoger, evenwicht.
Maar hier zou ik echt niet durven op wachten.
 
Laatst bewerkt:
Zeg mannekes, zelfs een dom grapje ontspoord hier weeral in een tweestrijd, hoog tijd om de kopjes te koelen :cool:

Maxima maar van 33 en korte piek van 34 ipv 36 of meer lokaal vandaag, door wat sluierwolken, goed.
 
Terug
Bovenaan