Lente en Zomer 2026

ziet er goed uit voor volgende week. 16 graden maandagochtend, dan gaan we het kot hier eens volledig opentrekken :)
Lange termijn ziet er ook goed uit eigenlijk.
 
Je lacht er nu wel mee, maar na een paar weken zulke temperaturen gaat dat heel fris aanvoelen.
Dat heb ik nu al als ik van buiten in huis kom. 37 graden tov. 27 voelt op het eerste moment als fris, maar na 5 minuten is het ook wel veel te warm 😛
 
Das die 1976 generatie e, 3 weken rond de 30.
Toen waren het nog echte mannen en vrouwen.
In 1976. 8 weken blokken in Juni en Juli. Dus bij zo een temperaturen nog eens zware materie in je hoofd stoppen. En tussendoor aardbeien gaan gieten hopende ze in leven te houden. Dat waren pas tijden. Ah ja, in de serre met de jonge potplanten ging het vooruit dat het niet schoon was: 45C en 100% luchtvochtigheid. Die plantjes groeiden als kool. Maar eens uit de serre toen waren ze ten dode opgeschreven.
 
Is hetzelfde als degene die een tirade afsteken tegen degene die wel graag zulk weer hebben. Die moeten dan wel hun mond houden en enkel de klagers hebben recht van spreken?
Recht van spreken laat ik in het midden.

Mogen we mss meer gewicht geven aan "dit is erg want hopen mensen sterven" versus "Ik ga graag fietsen en ik drink graag een pintje op mijn terras om 22:00", ja toch wel.

En nu niet specifiek op u bedoelt. Het is ook wel ironisch hoe groot de overlap is tussen "allez warm, het is zomer dat is normaal", "oh nee ik kan niet ademen want ik moet een mondmasker dragen" en dan ook de "waarom komen al die bruine naar hier" groepen. Niet beseffende dat dat laatste meer en meer een gevolg is van die warmte.
 
Recht van spreken laat ik in het midden.

Mogen we mss meer gewicht geven aan "dit is erg want hopen mensen sterven" versus "Ik ga graag fietsen en ik drink graag een pintje op mijn terras om 22:00", ja toch wel.

En nu niet specifiek op u bedoelt. Het is ook wel ironisch hoe groot de overlap is tussen "allez warm, het is zomer dat is normaal", "oh nee ik kan niet ademen want ik moet een mondmasker dragen" en dan ook de "waarom komen al die bruine naar hier" groepen. Niet beseffende dat dat laatste meer en meer een gevolg is van die warmte.
Groot vermoeden dat net diegenen wat dit weer verheerlijken allen wonende/verblijvende zijn in West-Vlaanderen waar de (gevoels-)temperatuur 10-15 graden lager ligt dan in het binnenland. Die hun leefwereld is vaker wel wat kleiner dan de gemiddelde mens.
 
Groot vermoeden dat net diegenen wat dit weer verheerlijken allen wonende/verblijvende zijn in West-Vlaanderen waar de (gevoels-)temperatuur 10-15 graden lager ligt dan in het binnenland. Die hun leefwereld is vaker wel wat kleiner dan de gemiddelde mens.
Wat voor bullshit is dat nu? Ik ben van West vlaanderen en voel echt geen verschil tussen de hitte hier, in een andere provincie of in de buurlanden. No way dat het hier zoveel koeler is dan ergens anders. West vlaanderen is meer dan de kust he

Maar voor de rest onthoud ik vooral dat er niet geklaagd mag worden, dus wanneer het volgende week fris komt hoop ik dan ook dat diegenen ook zwijgen. Of wanneer het eens regent we geen gezeik moeten lezen over hoe de kans op een magische zomer nu wel weg is zeker.
 
Kip gestorven van de hitte :(
Wel minder werk om klaar te maken.

Maar serieus, ik ben ook altijd triestig als er een van de onze sterft. Ze hebben in hun wei hier nu wel een bosje, ik moet ze 's morgens tellen om te weten of ze er nog allemaal zijn, want overdag zie je ze niet. De honden zijn ook in "ik wacht tot het afkoelt-modus" en letterlijk niemand van werkende mensen die ik ken is blij momenteel.
 
Geen probleem mee dat je van dit weer geniet. Ieder z'n ding.

Wat me wel stoort is dat deze temperaturen als normaal of "niet zo erg" afgedaan worden, inclusief relativerende woorden over wat voor watjes we zijn in vergelijking met Zuiderse landen.

Het is (nog) geen normaal weer en er zijn allerhande objectieve redenen waarom de hitte wel erg is.
 
Groot vermoeden dat net diegenen wat dit weer verheerlijken allen wonende/verblijvende zijn in West-Vlaanderen waar de (gevoels-)temperatuur 10-15 graden lager ligt dan in het binnenland. Die hun leefwereld is vaker wel wat kleiner dan de gemiddelde mens.
Voor zover ik weet zijn de verheerlijkers geen mensen uit WVL (op S_six na)
 
Terug
Bovenaan