Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Een krachtige valwind tijdens het onweer heeft de Huisekoutermolen in Huise, bij Kruisem, volledig omvergeblazen. Foto’s tonen hoe de eeuwenoude molen zwaar getroffen werd door de natuurkracht en tegen de vlakte ging.
Veel wind hier, genoeg regen voor de tuin maar niet overdreven, en is naar ~22° afgekoeld. Ideaal weertje nu om buiten te zitten, wat ook veel van mijn buren samen met mij doen. Ik riek zelfs 1 of meerdere BBQs in de geburen
Met een onweer kan je lokaal immense verschillen hebben op slechts enkele kilometers.
Onweer lijkt wat oostelijker doorgetrokken te zijn dan verwacht, van Kortrijk/Vlaamse Ardennen richting de lijn tussen Brugge en Gent (maar meer richting Gent dan Brugge). Regio Torhout leek grotendeels gespaard te blijven op wat regen na. Ook in Gent lijkt het qua impact goed mee te vallen.
Binnen een uur passeert nog een kleiner lijntje, zien wat dat geeft.
Tweede lijnje viel ten prooi aan het klassieke uitfizzelen eenmaal de Franse grens gepasseerd.
Het zal nog wat regen geven waar het nu nog overtrekt (opnieuw gebied tussen Brugge en Gent).
En zoals het er nu uitziet, is het daarmee dan ook afgelopen met het "code oranje" onweer voor vanavond/vannacht.
Voor zover ik kan zien in de stations ter plaatse is de voorspelling van zware wind en hagel in regio Torhout niet uitgekomen. Het heeft enkel kort gebliksemd en geregend. Gent gelijkaardig - het advies aan de Gentenaars om "binnen te blijven" was overroepen. In andere gebieden - regio Kortrijk en Vlaamse Ardennen - was die wind en hagel er dan weer wèl. Onweer is zeer lokaal - en het liep uiteindelijk oostelijker dan het KMI had verwacht - daarom wat vreemd dat men al uren op voorhand ingrijpende beslissingen nam zonder dat men wist waar het onweer precies ging passeren. Maar ja, verzekeringen.
Tweede lijnje viel ten prooi aan het klassieke uitfizzelen eenmaal de Franse grens gepasseerd.
Het zal nog wat regen geven waar het nu nog overtrekt (opnieuw gebied tussen Brugge en Gent).
En zoals het er nu uitziet, is het daarmee dan ook afgelopen met het "code oranje" onweer voor vanavond/vannacht.
Voor zover ik kan zien in de stations ter plaatse is de voorspelling van zware wind en hagel in regio Torhout niet uitgekomen. Het heeft enkel kort gebliksemd en geregend. Gent gelijkaardig - het advies aan de Gentenaars om "binnen te blijven" was overroepen. In andere gebieden - regio Kortrijk en Vlaamse Ardennen - was die wind en hagel er dan weer wèl. Onweer is zeer lokaal - en het liep uiteindelijk oostelijker dan het KMI had verwacht - daarom wat vreemd dat men al uren op voorhand ingrijpende beslissingen nam zonder dat men wist waar het onweer precies ging passeren. Maar ja, verzekeringen.
Je bent duidelijk niet in Gent geweest vanavond. Evenementen mochten - meer dan terecht - niet doorgaan. Parken werden afgesloten. Genoeg foto's van schade en omgevallen bomen zien passeren. Dus neen, zo overroepen was het helemaal niet
Bij het aanbreken van het <a href="https://www.hln.be/weernieuws/onweer-met-supercelkarakter-arriveert-in-belgie-bliksem-slaat-in-op-schoorsteen-van-villa-in-moorsele~ac484c3e/" target="_blank">onweer vanavond</a> ontstond een indrukwekkend natuurverschijnsel op de grens van Oost- en...
www.hln.be
Als de windhoos over die akker naar de filmer toe komt, zo snel ging het hier ook.