Lente en Zomer 2026

Oei, das nie ver, bliksem dan ?
Windstoot denk ik.

8L3ZdQV.jpeg

Hier niet zo spectaculair als Melle, maar damn:
XxHlXF8.png

Veel wind hier, genoeg regen voor de tuin maar niet overdreven, en is naar ~22° afgekoeld. Ideaal weertje nu om buiten te zitten, wat ook veel van mijn buren samen met mij doen. Ik riek zelfs 1 of meerdere BBQs in de geburen :D

Ik zie hier net drie berichten van regio Gent over veel wind, bliksem en hagel.
Met een onweer kan je lokaal immense verschillen hebben op slechts enkele kilometers.

Onweer lijkt wat oostelijker doorgetrokken te zijn dan verwacht, van Kortrijk/Vlaamse Ardennen richting de lijn tussen Brugge en Gent (maar meer richting Gent dan Brugge). Regio Torhout leek grotendeels gespaard te blijven op wat regen na. Ook in Gent lijkt het qua impact goed mee te vallen.

Binnen een uur passeert nog een kleiner lijntje, zien wat dat geeft.

Tweede lijnje viel ten prooi aan het klassieke uitfizzelen eenmaal de Franse grens gepasseerd.

Het zal nog wat regen geven waar het nu nog overtrekt (opnieuw gebied tussen Brugge en Gent).

En zoals het er nu uitziet, is het daarmee dan ook afgelopen met het "code oranje" onweer voor vanavond/vannacht.

Voor zover ik kan zien in de stations ter plaatse is de voorspelling van zware wind en hagel in regio Torhout niet uitgekomen. Het heeft enkel kort gebliksemd en geregend. Gent gelijkaardig - het advies aan de Gentenaars om "binnen te blijven" was overroepen. In andere gebieden - regio Kortrijk en Vlaamse Ardennen - was die wind en hagel er dan weer wèl. Onweer is zeer lokaal - en het liep uiteindelijk oostelijker dan het KMI had verwacht - daarom wat vreemd dat men al uren op voorhand ingrijpende beslissingen nam zonder dat men wist waar het onweer precies ging passeren. Maar ja, verzekeringen.

Laatst bewerkt:
Tweede lijnje viel ten prooi aan het klassieke uitfizzelen eenmaal de Franse grens gepasseerd.

Het zal nog wat regen geven waar het nu nog overtrekt (opnieuw gebied tussen Brugge en Gent).

En zoals het er nu uitziet, is het daarmee dan ook afgelopen met het "code oranje" onweer voor vanavond/vannacht.

Voor zover ik kan zien in de stations ter plaatse is de voorspelling van zware wind en hagel in regio Torhout niet uitgekomen. Het heeft enkel kort gebliksemd en geregend. Gent gelijkaardig - het advies aan de Gentenaars om "binnen te blijven" was overroepen. In andere gebieden - regio Kortrijk en Vlaamse Ardennen - was die wind en hagel er dan weer wèl. Onweer is zeer lokaal - en het liep uiteindelijk oostelijker dan het KMI had verwacht - daarom wat vreemd dat men al uren op voorhand ingrijpende beslissingen nam zonder dat men wist waar het onweer precies ging passeren. Maar ja, verzekeringen.
Je bent duidelijk niet in Gent geweest vanavond. Evenementen mochten - meer dan terecht - niet doorgaan. Parken werden afgesloten. Genoeg foto's van schade en omgevallen bomen zien passeren. Dus neen, zo overroepen was het helemaal niet

Als de windhoos over die akker naar de filmer toe komt, zo snel ging het hier ook.
Maar dat is geen windhoos.

Dat zijn valwinden. We hadden ze hier ook. De schade is daarvoor ook veel te wijdverspreid. Een tornado is super lokaal. Zelfs op de video zelf zie je gewoon de windvlaag (en ook links van het akker zie je er een). Bij een tornado zou dat een geheel moeten zijn. En dan moet je ook rotatie observeren wat hier niet het geval, komt recht op u af.

ZnLxgp9.png

Je ziet hier dat er geen windhoos is,

het is alleen dat de wind zodanig plots is dat je de windvlaag ziet aankomen omdat het alle stof van de velden omhoog waait (beetje hetzelfde als een dust storm in de woestijn eigenlijk). Je gaat eigenlijk van een moment van weinig wind plots abrupt naar momenten van windstoten rond 100, in extreme gevallen soms zelfs 150 km/u (en in 1 richting door de valwind) en dat dan ongeveer 5 minuutjes lang pakweg.

Als ik hier bijvoorbeeld kijk, het ligt vol met bladeren op straat enzovoort.

Valwinden moeten trouwens niet onderschat worden, ze kunnen soms erger zijn dan (kleine) tornado's. Kijk maar naar het Pukkelpopdrama in 2011. Nog een geluk dat graspop van dit trouwens bespaard is gebleven, want dit is precies wat die dag gebeurde maar dan op een festivalweide.

Laatst bewerkt:
"In de regio rond Anzegem en Avelgem waren heel wat meldingen van overlast. Links en rechts werd zelfs gesproken over een windhoos, maar dat is niet officieel bevestigd."

Dit is bijvoorbeeld dat de journalisten waarschijnlijk van omstaanders te horen krijgen wanneer ze met de mensen daar praten die schade leden. Maar zowel die omstaanders als die journalisten hebben geen idee wat een windhoos is. Sommigen weten zelfs ook niet dat dat gewoon de nederlandstalige benaming voor tornado is, terwijl dat letterlijk hetzelfde is, terwijl velen denken dat het iets anders is.

b5204b1f-1180-4c5c-88a4-c636294435c9.jpg

Maar lokaal/regionaal moet het inderdaad heel heftig geweest zijn als je zo kijkt naar de schade.

Het is hier heel heftig geweest ja. Heel felle wind. Tuin ligt vol takken, wat omgeknakte bomen, dakbedekking is weg van een huis een paar straten verder. Ik kan mij dit soort wind enkel herinneren van één keer toen ik tiener was en er effectief een windhoos was gepasseerd. Onze dakgoot lag er toen af, wat mijn ouders goed uitkwam want ze moest vernieuwd worden en nu betaalde de verzekering dat.

Terug
Bovenaan