Lente en Zomer 2026

Hier een vrolijke plensbui in regio Kortrijk. 22°C en alle ramen open.

Wel een beetje minder voor de dakwerken die bezig zijn maar zeer behapbaar vergeleken met de miserie die we afgelopen dagen gehad hebben.
Mijn dak lag donderdag en vrijdag net open 😅
 
Nja, als je geen airco hebt in huis heb je een hoge vochtigheid
Dat wel, maar hoge temperatuur + hoge vochtigheid is toch nog onaangenamer dan lagere temperatuur + hoge vochtigheid.

Ik kijk vooral uit naar enkele dagen 20-25 met lage luchtvochtigheid zodat alles eens een volledige dag open kan blijven en het binnenklimaat beter te maken.
 
Wat een valse start is dat vandaag? Was toch niet voorspeld? Hoe hebben ze dat niet kunnen zien? Hopelijk een eenmalige misser en is het de volgende dagen ook niet van hetzelfde.

Geen beter voorbeeld van dat de regen altijd vanzelf wel weer komt in dit land door onze ligging aan de zee. Maar voor de hitteliefhebbers: de tmax zal hierdoor helaas weer minder zijn dan het ging geweest zijn als de dag ook zonnig begon, en mogelijks mag de tmax voor de komende dagen ook meteen al een beetje bijgesteld worden naar beneden. Ze gaan ook vochtiger verlopen.
 
Laatst bewerkt:
GvwfTLn.png


Beetje onweer op komst.

Gisteren ontstaan boven Engeland, maar hebben de oversteek kunnen maken over het kanaal.

Vrij raar want ik heb het nog niet vaak (of zelfs ooit?) geweten dat er onweer vanuit het noordwesten komt, zeker in een zomerse context.

Ook een beetje verrassend.
Inderdaad en werd ook maar door heel weinig modellen opgepikt (enkel UKMO voor zover ik zie)
EC en GFS hadden niets in de gaten.
Zo zie je maar...
De lucht is overal rond ons warm en je zit met een relatief zwakke stroming dus maakt het voor de temp. in feite weinig uit van waar de wind komt. Er is ook niet veel nodig om wat onstabiliteit te krijgen want er blijven restjes van storingen in de buurt zitten.
Ik zou de komende dagen nog meer onweer (lokaal dan) zeker niet uitsluiten.
 
Hier (NW van Brussel) is het alleszins nog droog, ook al zegt het KMI dat het aan het regen is. De voorspelde intensiteit is ook al serieus naar beneden bijgesteld.
Ja is aan het uitdoven naarmate verder het binnenland intrekt.
Die radars kijken op 850hpa (ongeveer 1,5 km hoog) maar naarmate de lucht verder opwarmt bereikt die neerslag de grond niet meer of toch veel minder (vandaar lagere intensiteit). Ik zie ook alweer waarnemingen die boven 25° zitten. Voor het oosten zal niet veel meer overblijven (if any)
 
Wat een valse start is dat vandaag? Was toch niet voorspeld? Hoe hebben ze dat niet kunnen zien? Hopelijk een eenmalige misser en is het de volgende dagen ook niet van hetzelfde.

Geen beter voorbeeld van dat de regen altijd vanzelf wel weer komt in dit land door onze ligging aan de zee. Maar voor de hitteliefhebbers: de tmax zal hierdoor helaas weer minder zijn dan het ging geweest zijn als de dag ook zonnig begon, en mogelijks mag de tmax voor de komende dagen ook meteen al een beetje bijgesteld worden naar beneden. Ze gaan ook vochtiger verlopen.
Bij u is regen echt een soort OCD, ik meen het. Zoals je zegt, Belgie heeft een wisselvallig zeeklimaat ... en de Sahara ligt in Afrika.
Na de middag zal het nog meer dan zomers genoeg zijn.

Dat beetje regen en koelte doet deugd, natuur airco. Tzal maar een uurtje zijn ofzo denk ik en niets hevig.


Gelukkig dat de wind wat variabel is en af en toe N NW NO draait, ander was het nog langer richting 35C geweest.
Voor zaterdag hier wel nog een 37C voorspeld, tmag minder en dat record van 76 hoef ik niet ... heb het al meegmaakt :p , ik was toen 3 jaar (weet ik nog veel)
 
Laatst bewerkt:
Wat een valse start is dat vandaag? Was toch niet voorspeld? Hoe hebben ze dat niet kunnen zien? Hopelijk een eenmalige misser en is het de volgende dagen ook niet van hetzelfde.

Geen beter voorbeeld van dat de regen altijd vanzelf wel weer komt in dit land door onze ligging aan de zee. Maar voor de hitteliefhebbers: de tmax zal hierdoor helaas weer minder zijn dan het ging geweest zijn als de dag ook zonnig begon, en mogelijks mag de tmax voor de komende dagen ook meteen al een beetje bijgesteld worden naar beneden. Ze gaan ook vochtiger verlopen.
Dat is gewoon eigen aan ons klimaat, alle parameters moeten goed zitten voor droge hitte en de voorgeschiedenis is vochtig. Met een droge voorgeschiedenis zou 40 graden mogelijk zijn en nu in het beste geval 37-38 denk ik, wat nog steeds extreem warm is.

De realiteit is dat er veel regen is gevallen en dat er nog veel vocht in de grond zit, het is allesbehalve een droge hittegolf geweest
 
Wat een valse start is dat vandaag? Was toch niet voorspeld? Hoe hebben ze dat niet kunnen zien? Hopelijk een eenmalige misser en is het de volgende dagen ook niet van hetzelfde.

Geen beter voorbeeld van dat de regen altijd vanzelf wel weer komt in dit land door onze ligging aan de zee. Maar voor de hitteliefhebbers: de tmax zal hierdoor helaas weer minder zijn dan het ging geweest zijn als de dag ook zonnig begon, en mogelijks mag de tmax voor de komende dagen ook meteen al een beetje bijgesteld worden naar beneden. Ze gaan ook vochtiger verlopen.
Gisterennamiddag op de buienradar BE zag je duidelijk de vorming van onweerswolken boven het kanaal. De radar gaf zelfs regen aan voor 18h30. Maar tevergeefs, zodra boven land werden de wolken weggebrand door de hete zon en hete lucht en hete bodem. Je zag ze letterlijk verdampen.

Maar als de zon vannacht wegviel konden de wolken er wel doorkomen. De windrichting aan de grond is oostelijk, maar de windrichting op de hoogte van de onweerbuien is westelijk. Benieuwd hoe ver ze vandaag boven BE kunnen doordringen. Ik vrees er voor. Als de zon er opnieuw door komt is het na een half uur weer +30C.
 
Gisterennamiddag op de buienradar BE zag je duidelijk de vorming van onweerswolken boven het kanaal. De radar gaf zelfs regen aan voor 18h30. Maar tevergeefs, zodra boven land werden de wolken weggebrand door de hete zon en hete lucht en hete bodem. Je zag ze letterlijk verdampen.

Maar als de zon vannacht wegviel konden de wolken er wel doorkomen. De windrichting aan de grond is oostelijk, maar de windrichting op de hoogte van de onweerbuien is westelijk. Benieuwd hoe ver ze vandaag boven BE kunnen doordringen. Ik vrees er voor. Als de zon er opnieuw door komt is het na een half uur weer +30C.
Lijkt me geen zekerheid dat vandaag zelfs die 30°C gaat gehaald worden. éénmaal de zon er goed door komt kan het wel rap gaan en zit je op een tweetal uur van 22°C op 30°C, denk ik. Zal te zien zijn hoe hardnekkig die bewolking gaat zijn.
 
Terug
Bovenaan