Lente en Zomer 2026

Het zal helpen, maar geen wonderen verwachten. De temperatuur 'snachts gaat te hoog zijn om deftig te kunnen afkoelen, met of zonder ventilatoren.

Wat is de temp nu binnen? Volgens KMI gaat het deze nacht niet onder de 20° op de meeste plekken. Als uw ΔT te klein is, gaat het hoedanook niet veel uitdoen.

PS: het enige dat misschien weggesmeten geld was, was die bij de Gamma gaan halen :P Die uit den Action werken even goed en zijn een pak goedkoper. Natuurlijk geen idee of er bij u in de buurt nen Action is en of er nog in stock waren...
Ik verwacht wonderen :p maar kan keihard op mijn bakkes gaan :D
tis nu momenteel 25.6°C binnen. KMI geeft 26°C aan om 9 uur om dan te dalen naar de gloriemomenten tegen 4 uur smorgens tot 8 uur wanneer het 20°C is.
De drie ventilatoren geven ±50m³/min debiet, ik heb nog eentje staan die ongeveer hetzelfde doet dus dat is wel 12000m³/h per uur luchtverplaatsing. (akkoord je gaat hier wel wat drukverlies hebben om die lucht door een woning te duwen dus ik reken op 50% efficientie.
6000m³/h op de gloriemomenten met een delta T van 6 is toch 12kW.
Ondertussen zit de balansventilatie nog eens te free coolen met 350m³/h en ik hoop dat door beneden een intake te doen en boven een outtake dat ik de natuurlijke stratificatie van de warmte nog kan gebruiken om de flow te creëren.
De weinige wind zit dan nog eens haaks op de open ramen deze nacht dus dat lijkt me een betere setup dan wanneer wind op de ramen zou blazen.
Alles onder de 23°C morgenvroeg is een win. Dan gaat overdag alles weer toe, de balansventilatie uit en hopelijk blijven we deze week rond de 25-26°C schommelen. Als ik het niet doe is het morgen 24°C smorgens, de dag nadien 25°C enzoverder enzoverder
 
Laatst bewerkt:
Op de langere termijn lijkt het erom te spannen

6a39609da3397.png


Uitloper van Azorenhogedrukgebied zou echte afkoeling uitstellen of het vermijden van een dipje voorkomen. Dat zou dan eigenlijk gewoon 25°C zijn en zonnig/droog/zomers weer. Geen tropische temperaturen niet meer. Maar niet per se het einde van deze zomerse periode of een afstraffing.

De echte afstraffing is niet zo ver weg, maar de echte hitte is dat ook niet, dus we zitten in een soort zadelgebied hier. Dus details zullen wel weer belangrijk zijn en op die termijn draait het te veel nog om details.
 
Ik vrees voor die zaak. Deze ochtend voelde mijn gevelsteen nog warm aan als ik vertrok naar het werk, en de zon had er nog niet opgezeten.
De gevelstenen trek ik mij zo niet aan. Alles wat aan de andere kant van de isolatie zit moet afkoelen.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel nut heeft om een emmer water over de vloer te gieten zodat dat kan verdampen?
Ik bedoel natuurlijk niet alles onder water zetten.

Ik las dat dat zou helpen, morgen eens proberen.
Anderzijds, een bevroren fles met een venilator op gericht zou ook werken, maar dat viel dik tegen....
 
28 graden binnenhuis, toch al een halve graad gezakt. Al voelt het niet zo warm aan als ik in de luchtstroom van de ventilatoren zit. Vandaag bij het telewerken de torenventilator in het bureau gezet op de lichtste stand en dat was goed doenbaar. Wat het meeste afkoelde was een plons in het zwembad, uiteraard.
 
Hoeveel nut heeft om een emmer water over de vloer te gieten zodat dat kan verdampen?
Ik bedoel natuurlijk niet alles onder water zetten.

Ik las dat dat zou helpen, morgen eens proberen.
Anderzijds, een bevroren fles met een venilator op gericht zou ook werken, maar dat viel dik tegen....
Ge gaat ook warmte creëren om dat ijs te produceren. Ik weet niet wat de COP is van een koelkast maar het zou kunnen tegenvallen.
 
25° hier. Net op mijn dak gekropen om mijn dakkoepels nog af te dekken. En vannacht nog alle ramen open laten. Zou goed zijn om morgen te kunnen starten aan 24° zoals vandaag.
 
EC op de lange termijn toch opgewarmd. Meer modellen komen met de Azorenhoog uitloper die het wel een beetje afkoelen maar ook niet echt helemaal onder 25°C. Zien wat de pluim nu zegt

De kaart voor zondag

6a397fb3be88e.png


En de kaart voor maandag

S0qTOYJ.png
 
Hier is het beneden 24.5° op de zolder kamers 28. Al een week met alle rolluiken naar beneden en ramen alleen 's nachts open.

Donderdag zou de aannemer beginnen met de werken in berging en tweede zolder ruimte. Morgen eens bellen of dat door gaat en of er eventueel rekening mee gehouden kan worden om de koelte wat in huis te houden. Maar ik vrees er voor.
 
Hier is het beneden 24.5° op de zolder kamers 28. Al een week met alle rolluiken naar beneden en ramen alleen 's nachts open.

Donderdag zou de aannemer beginnen met de werken in berging en tweede zolder ruimte. Morgen eens bellen of dat door gaat en of er eventueel rekening mee gehouden kan worden om de koelte wat in huis te houden. Maar ik vrees er voor.
Ik vrees dat die mannen het zonnetje in huis zullen zijn.
 
Hier is het beneden 24.5° op de zolder kamers 28. Al een week met alle rolluiken naar beneden en ramen alleen 's nachts open.

Donderdag zou de aannemer beginnen met de werken in berging en tweede zolder ruimte. Morgen eens bellen of dat door gaat en of er eventueel rekening mee gehouden kan worden om de koelte wat in huis te houden. Maar ik vrees er voor.
Ook mooie timing! Hier is men al een week bezig met de buitengevel te kaleien. Resultaat: al een week zijn alle ramen en deuren dichtgeplakt met plastic folie, ik kan ‘s nachts / ‘s ochtends niets open zetten om wat frisse lucht binnen te trekken :tongue: hopelijk morgenavond klaar maar ik vrees dat we dan al te laat zijn.

‘s Ochtends zitten we aan 25,5 beneden, tegen de avond 27.
 
Terug
Bovenaan