Lente en zomer 2023

FuFcDizWAAAVksK

In Spanje wil het al goed lukken,, daar tussen de 30 en 35°C op plaatsen, lokaal zelfs mogelijk temperaturen tot 38°C al. Alleen zitten we hier met een noorden of noordwestenwind.

Ook geteisterd door op grote schaal te warme temperaturen is oost-Azië, zuidoost Azië en het Indische subcontinent (van India tot Japan). Het moet natuurlijk ergens dan wel te koud zijn voor de tijd v/h jaar, en dat is het dan hier.

Wanneer geraken we van die kille grijze soep eens vanaf? Eerst zat de verwachting tegen de 20°C aan voor begin mei, en nu is dat ook weer naar beneden getrokken richting 16°C. 19°C voor vrijdag is 15-16°C geworden. Na morgen zouden we gelukkig wel van de grootste kou vanaf zijn, maar warm wordt het nog niet. Vannacht zou het plaatselijk kunnen vriezen, en dan zeker aan de grond.

Wanneer geraken we van die kille grijze soep eens vanaf? Eerst zat de verwachting tegen de 20°C aan voor begin mei, en nu is dat ook weer naar beneden getrokken richting 16°C. 19°C voor vrijdag is 15-16°C geworden. Na morgen zouden we gelukkig wel van de grootste kou vanaf zijn, maar warm wordt het nog niet. Vannacht zou het plaatselijk kunnen vriezen, en dan zeker aan de grond.
Volgens een volkse weerman, die maniakaal met statistieken bezig is, pas de eerste week van juni met goed weer.
Bron: José de Cauwer tijdens de uitzending van Luik-Bastenaken-Luik.
Blijkbaar heeft die weerman totnutoe gelijk gehad.
Kan evengoed zijn, dat De Cauwer ermee aan het lachen was.

Volgens een volkse weerman, die maniakaal met statistieken bezig is, pas de eerste week van juni met goed weer.
Bron: José de Cauwer tijdens de uitzending van Luik-Bastenaken-Luik.
Blijkbaar heeft die weerman totnutoe gelijk gehad.
Kan evengoed zijn, dat De Cauwer ermee aan het lachen was.
Die mens bestaat echt. Of ik dat allemaal moet geloven van die voorspellingen, weet ik niet. Stond vandaag in de krant.

Een quote:
Of José De Cauwer hem mag bellen om te weten wanneer hij een tuinfeest kan geven? “Natuurlijk”, zegt Geri, “maar mijn voorspellingen zijn wel voor hier”. Dus, voor wie in de omgeving van Koekelare woont of er iets van plan is: volgende week voorspelt Geri hetzelfde weer als deze week. Juni wordt dan weer zonnig, juli slecht.
Dus voorspellingen zijn ook maar voor plaatselijk.

Ze spreken niet voor niets in de volksmond over de ijsheiligen in midden mei. :)
In het "oude klimaat" gebeurde dat wel eens meer, denk ik. Het is maar 1,5°C kouder dan het gemiddelde ofzo deze maand april.
't Is vooral qua zonneschijn dat het tegen valt dit jaar, februari was goed op dat vlak , maar alle andere maanden al beneden het gemiddelde. 13°C en zon versus 13°C en grijs weer, dat is voor het gevoel heel anders. April is nog niet gedaan maar er zou nog 55u zonneschijn moeten bijkomen om het gemiddelde te halen.
Ik herinner mij dat we enkele jaren terug ook een aprilmaand hadden dat het te koud was voor de tijd van het jaar, maar toen scheen de zon veel meer dan nu.
2021 moet dat geweest zijn: https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2021/april
Veel te koud toen , maar wel behoorlijk zonnig vergeleken met nu. En droger ook.

Genieten zolang we kunnen van dit fris weer. Tegen binnen 2 maanden hinken we weer aan tegen de 30gr op regelmatige basis, mag je gif opnemen.

Die mens bestaat echt. Of ik dat allemaal moet geloven van die voorspellingen, weet ik niet. Stond vandaag in de krant.

Een quote:

Dus voorspellingen zijn ook maar voor plaatselijk.
Heel juni-juli matig veel wind en dan in augustus nog meer wind, allez jong... Het ziet er niet goed uit... :headshake:

Die zijn voorspellingen zijn toch om te lachen zeker :D

- bewolkt weer met opklaringen (veel kans op een bui)
- buuien met af en toe opklaringen
- bewolkt weer met af en toe regen
- droger weer met bewolking (kans op buien)
- bewolkt weer af en toe zonnig
- zonnig en af en toe bewolkt

Ziet er toch precies naar uit dat we vanaf vrijdag naar normale temperaturen gaan voor de tijd van het jaar. Zeker is het nog niet voor volgende week. Als die noordenwinden zich wat koest houden zou het best aangenaam kunnen worden dit weekend en begin volgende week.

Dat dat zelfs een artikel waard is echt lachwekkend. Riooljournalistiek.

En de geloofwaardigheid van de meteorologen neemt met zo een berichtgeving ook weer verder af... .

Voor vandaag heeft hij wel weer gelijk moet ik zeggen, bewolkt met soms opklaringen (eventueel ook een bui).

Terug
Bovenaan