Lente en zomer 2023

Van die lente viel toen weinig te profiteren, liever geen lockdown en de slechtste lente ooit dan wel lockdown en de beste lente ooit. En als het dan wel lockdown moet zijn, dan maar slechtste lente ooit erbij.

643d3173e55fa.png

Het enige frustrerende is dat het in Zuid-Europa wel goed lukt.

Bloedhete verwachtingen voor Zuid-Spanje (gewoon continue warmer dan normaal), en ook amper een druppel in de verwachtingen. Al is dat ook niet goed, want water is daar absoluut nodig. En dit is drie keer niets.

De dikke rode lijn is de normale (alle lijntjes voor de bovenluchttemperatuur zitten daar fors over, over de gehele duur, zeker hoe verder je in de toekomst gaat).

Dat het wat kouder is vind ik dan nog niet zo erg, maar weer die regen.
Nu ja morgen en overmorgen wel nog goed weer, maar ik zou het gras nog eens moeten kunnen maaien (voor de 2de keer dit jaar) en dat gaat er deze week niet meer in zitten, want vanaf donderdag regen.

Van die lente viel toen weinig te profiteren, liever geen lockdown en de slechtste lente ooit dan wel lockdown en de beste lente ooit. En als het dan wel lockdown moet zijn, dan maar slechtste lente ooit erbij.

643d3173e55fa.png

Het enige frustrerende is dat het in Zuid-Europa wel goed lukt.

Bloedhete verwachtingen voor Zuid-Spanje (gewoon continue warmer dan normaal), en ook amper een druppel in de verwachtingen. Al is dat ook niet goed, want water is daar absoluut nodig. En dit is drie keer niets.

De dikke rode lijn is de normale (alle lijntjes voor de bovenluchttemperatuur zitten daar fors over, over de gehele duur, zeker hoe verder je in de toekomst gaat).
2021 was toch het slechtste van beide werelden. Lockdowns en slecht weer. Krijgt de titel van meest deprimerende jaar ooit. De zomer trok toen ook op niks. 2020 was nog draaglijk, door het goede weer kon ge nog naar buiten. En tegen dat het mei/juni was kon ge terrasjes doen.

Toen in 2021 zo enkel de terrassen open mochten, maar dat je moest zitten eten/drinken onder een luifel waar de regen vanaf zeikte, gezellige momenten waren dat...

Alé volgens buienradar vanaf zondag bijna een volledige week regen en temperaturen rond de 12 °C, nochtans was er vanaf gisteren 20 °C voorspeld en zou de lente gaan beginnen. Iedereen ook goed zot gemaakt voor de droogte, ik moet hier wat graafwerken doen maar op 70 cm diepte zeikt het water al uit de wanden van de put en moet ik pompen om deftig de leidingen te kunnen leggen.

Donderdag zouden we met moeite 10°C halen als maximum maar zaterdag zou een lokale 20°C wel kunnen gehaald worden in het oosten van het land.

Toen in 2021 zo enkel de terrassen open mochten, maar dat je moest zitten eten/drinken onder een luifel waar de regen vanaf zeikte, gezellige momenten waren dat...

Alé volgens buienradar vanaf zondag bijna een volledige week regen en temperaturen rond de 12 °C, nochtans was er vanaf gisteren 20 °C voorspeld en zou de lente gaan beginnen. Iedereen ook goed zot gemaakt voor de droogte, ik moet hier wat graafwerken doen maar op 70 cm diepte zeikt het water al uit de wanden van de put en moet ik pompen om deftig de leidingen te kunnen leggen.
Het is een voorspelling voor iets he.

Donderdag zouden we met moeite 10°C halen als maximum maar zaterdag zou een lokale 20°C wel kunnen gehaald worden in het oosten van het land.
Zal erom spannen of Ukkel over 20°C gaat of niet. Goed als het niet zaterdag is, dan zal het toch vroeg of laat gebeuren eind april/begin mei wellicht of je hebt een consistent slechte periode nodig. Begin volgende week een slechte periode qua temperatuur maar naar het einde van die week toe lijkt dat terug alweer naar normaal te gaan (maar dan spreken we alweer over 10 dagen vooruit en verder).

Zal erom spannen of Ukkel over 20°C gaat of niet. Goed als het niet zaterdag is, dan zal het toch vroeg of laat gebeuren eind april/begin mei wellicht of je hebt een consistent slechte periode nodig. Begin volgende week een slechte periode qua temperatuur maar naar het einde van die week toe lijkt dat terug alweer naar normaal te gaan (maar dan spreken we alweer over 10 dagen vooruit en verder).
Zeg maar te koud voor de tijd van het jaar begin volgende week. En GFS wilt nog niet mee in die 20°C zaterdag. Dus mogelijk is het gewoon weer een fata morgana in de weermodellen.

Zeg maar te koud voor de tijd van het jaar begin volgende week. En GFS wilt nog niet mee in die 20°C zaterdag. Dus mogelijk is het gewoon weer een fata morgana in de weermodellen.
Veel onzekerheid door de grote verschillen op korte afstanden. Beste kansen in het oosten. Lijkt trouwens niet te lukken nu. Met veel wind en regen + buien later op de dag, zal het sowieso niet qua gevoel een goede dag worden.

Voor het KMI is het maar 14 graden meer zaterdag i.p.v. 20 graden.Hoe meer weersatelieten in de lucht hoe moeilijker ze het kunnen voorspellen.

Volgende week mogelijk zelfs nachtvorst ...
Dat gaat problemen geven voor de planten denk ik, vorst zo laat op het jaar ...

Volgende week mogelijk zelfs nachtvorst ...
Dat gaat problemen geven voor de planten denk ik, vorst zo laat op het jaar ...
Best frustrerend, die vooruitzichten. Morgenavond met de cursisten fotografie normaal gezien foto's nemen in een natuurgebied maar gezien de voorspelde regen zal dat wel worden uitgesteld. Zaterdag schoolfeest - ze voorspellen regen. Zondag uitstap gepland - ze voorspellen regen. Dan de week nadien 9° ... ook niet om naar huis te schrijven. Volgende week vrijdag vader-dochterdag - ze voorspellen regen. :p

De voorspellingen mogen ter verandering eens in positieve zin keren.

De weermodellen zwabberen behoorlijk ook, vervelend als je iets zou willen plannen. Voor eind volgende week is de betrouwbaarheid 0, aangezien ze het voor nu zaterdag nog niet eens weten. Volgende week zal het met de winterkledij zijn als ik naar het werk fiets. Wanneer het droog is tenminste.

Terug
Bovenaan