Lente en zomer 2023

een week of twee goed regenen, laat maar komen.
mijn voorspelling is dat ergens in augustus er nog een hitte week of 2 komt, en ergens eind september en/of begin oktober misschien ook nog.
dat is voldoende icm die hitte maand van mei/juni.

Vorige week had ik verlof, geen schitterend weer maar zo rampzalig als deze week was het niet. Ben toch blij dat ik deze week terug aan het werk ben. Als je thuiszit heb je niets aan zo’n week.

Dat het nu wisselvallig is en slecht weer in juli heeft ook als oorzaak de opwarming van de aarde -als ik de boekskes mag geloven-.
De verklaring? De opwarming van de aarde zorgt voor meer kans op 'extreme weerbeelden'. Daar hoort ook wisselvallig weer bij. :tongue:

Maar ja, tegenwoordig heeft elk weerbeeld als verklaring: 'Dat is door de opwarming van de aarde he!'.

Ik ben ermee akkoord dat die opwarming er wel is, maar de helft van wat in de boekskes staat hierover is toch ook gewoon zever om de boekskes vol te krijgen ?? :support:

Door de blokkade krijgen we bij ons geregeld lagedrukgebieden. Daar hangen dan weer storingen en buien aan vast.
Komen zulke blokkades dan veel voor? Volgens weervrouw Sabine Hagedoren zullen we die door de klimaatopwarming nog meer zien.

De geruchten naar waar je verwijst, lijken wel te kloppen.
Het huidige herfstweer kan wel degelijk gelinkt worden aan de klimaatopwarming, net zoals het beeld van extreem warme temperaturen.

Deze huidige temperaturen hoeven we dus absoluut niet normaal te vinden.
Pakweg 40 jaar geleden waren de zomers gewoon 'zomer', inclusief de temperaturen van 25 graden zonder wisselvallig weerbeeld.
In dat opzicht beleven we dus inderdaad, helaas, een vrij abnormale zomer in de maand juli (en tot eind juli lijkt het helaas zo te blijven).

ik zie ook niet in hoe temperaturen van 18+ graden, zelfs tot 22 graden Celsius als herfst worden beschouwd.
er is wat meer regen en wind, dat is alles.

Juni was uitzonderlijk warm (warmste juni ooit), zonnig en droog.

Juli zal wellicht te nat eindigen aangezien de regen van vandaag er nog niet in zit en er deze week nog meer regen wordt voorspeld. Hoe nat deze maand zal eindigen zullen we nog moeten afwachten. Het wordt denk ik een natte maand, maar niet buitensporig of uitzonderlijk nat.

De temperatuur is normaal, maar qua gemiddelde globale zonnestraling zitten we wel zeer laag. Als de zon schijnt deze maand is het dikwijls een flauw zonnetje dat door de bewolking heen schijnt. Vandaar voelt het ook niet echt zomers aan. Maar zonnig en zomers weer met >25°C is niet de norm in ons klimaat, het normaal is maximum rond de 23°C. Voor elke dag waarop het >26°C wordt, zou je dan statistisch ook een dag verwachten met een maximum van <20°C.

Het huidige herfstweer kan wel degelijk gelinkt worden aan de klimaatopwarming, net zoals het beeld van extreem warme temperaturen.
  • 6 juli - 22.5
  • 7 juli - 29.1
  • 8 juli - 32.1
  • 9 juli - 27.0
  • 10 juli - 26.5
  • 11 juli - 29.1
  • 12 juli - 23.1
  • 12 juli - 22.2
  • 14 juli - 26.8
  • 15 juli - 25.2
  • 16 juli - 21.5
  • 17 juli - 22.0
  • 18 juli - 24.5
  • 19 juli - 21.4
  • 20 juli - 21.5
  • 21 juli - 20.8
  • 22 juli - 21.2
  • 23 juli - 22.3
Is dat herfstweer? Ter info, voor juli:
In het land variëren de normale maandelijkse waarden van de maximumtemperatuur tussen 20°C en 24°C
Niks abnormaal aan dus. We zijn nog geen enkele keer onder de 20 gegaan.

Zoals ik elders al zei: het staat iedereen vrij om temperaturen van 30 graden en droge periodes te prefereren, maar laten we niet aan normvervaging gaan doen. Juni was compleet uitzonderlijk. Wat we nu meemaken in juli is vrij normaal. Het is een vrij sombere maand qua zonneschijn en neerslag (als de voorspellingen gaan kloppen) maar tot nu toe nog niets echt buitensporig.

Al mijn info komt van het KMI.

Laatst bewerkt:

"Waarom het in België relatief fris blijft terwijl Zuid-Europa puft onder de hitte "

Euh, omdat we hier in België zitten en niet in Griekenland of Zuid-Spanje.

Wat zeg jij nu? 't Is zowat de meest "normale" maand juli van de laatste 30 jaar als je naar de cijfers kijkt...
Dan is het eerder een kwestie van perceptie, vrees ik.
In het 'ergernissen'-topic kan je ook een aantal reacties terugvinden van forumleden die het huidige weer in vraag stellen.
Of misschien een kwestie van normvervaging, zoals @RidderBauknecht aangaf?

In het begin/midden van de maand hebben we toch enkele warme dagen gehad. Maar het geheugen van de mensen is kort hé. 1 week slecht weer en we zijn dat al vergeten. Komt er natuurlijk ook wel bij dat het in juni juist zeer warm en zonnig was en nu veel mensen verlof hebben het veel minder zonnig/warm is.

Komt er natuurlijk ook wel bij dat het in juni juist zeer warm en zonnig was en nu veel mensen verlof hebben het veel minder zonnig/warm is.
Velen hebben ook maar twee weken verlof in de zomer.
Als iemand vorige of deze week geboekt heeft in eigen land (zee, Ardennen, ...), beleeft nu niet bepaald een aangename periode.
Als ik al lees dat sommigen liever terug gaan werken, dan nog 'thuis' te zitten...

Velen hebben ook maar twee weken verlof in de zomer.
Als iemand vorige of deze week geboekt heeft in eigen land (zee, Ardennen, ...), beleeft nu niet bepaald een aangename periode.
Als ik al lees dat sommigen liever terug gaan werken, dan nog 'thuis' te zitten...
Vakantie is niet onbeperkt, en dan heb je er meer aan wanneer het goed weer is toch. Als ik zou 2 weken thuiszitten met slecht weer dan heb ik niet echt het gevoel dat mijn batterijen zijn opgeladen.

Vakantie in eigen land is altijd een risico, en indien je dat toch doet voorzie je altijd best een plan B voor bij slecht weer.

Dan is het eerder een kwestie van perceptie, vrees ik.
In het 'ergernissen'-topic kan je ook een aantal reacties terugvinden van forumleden die het huidige weer in vraag stellen.
Of misschien een kwestie van normvervaging, zoals @RidderBauknecht aangaf?
Ja maar er is een verschil tussen dit weer rot vinden (dat mag zeker) en spreken van 'herfstweer' of abnormaal koude temperaturen of weet ik veel. Zoals al gezegd: het is nu eens een paar dagen wat minder en mensen beginnen al te doen alsof we bij 10 graden zitten te bibberen. In juli hebben we ook al een dertiger gehad en is het ook al heel warm en mooi geweest. Buien en mindere dagen zijn, voor ons land, te verwachten in de zomer.

Wat we in juni gehad hebben was abnormaal. Juli is tot nu toe echt wel vrij gewoon op veel vlakken. En nogmaals: het staat mensen vrij om te klagen over dit weer, maar dit abnormaal noemen is gewoon aantoonbaar fout. Dat is geen kwestie van perceptie.

Wat we in juni gehad hebben was abnormaal. Juli is tot nu toe echt wel vrij gewoon op veel vlakken. En nogmaals: het staat mensen vrij om te klagen over dit weer, maar dit abnormaal noemen is gewoon aantoonbaar fout. Dat is geen kwestie van perceptie.
Akkoord met wat je aanvecht over de normale waarden, dus het is perceptie.

Perceptie is nog altijd een persoonlijke gewaarwording en waarnemen, waarbij de één dit weer zal benaderen als 'aangenaam' (niet zweten, aangename temperatuur), terwijl de ander dit weer rot, te koud of herfstweer vindt.
Dat is de definitie van perceptie.

Als ik op mijn fiets zit te bibberen in dit weer door de koude wind, dan is dit voor mij hetzelfde als wat ik ervaar tijdens de herfst (of lente, als je wil).
Iemand anders zal dit weer, ook al staat er wat wind, als perfect fietsweer beschouwen, en dat mag perfect.

Terug
Bovenaan