Lente en zomer 2023

Wanneer ik de resultaten van de weerstation van het KMI bekijk, zie ik nergens meer dan 3 mm. Het heeft dus niet direct echt goed geregend, maar 't is natuurlijk beter dan niets.
Hier in Ieper wel veel geregeld (rode lijn), nét buiten Ieper (2km afstand tussen de 2?) al heel wat minder.

1687167072866.png

Toch wel opvallend hoe wat regen ook een verschil kan maken naar de temperatuur:

1687167169121.png

De Vesten in Ieper is wel groen, maar het meetstation ligt vlak tegen de stadsrand, dus zou de temperatuur in stad moeten benaderen.
Zillebeke Vijver is écht groen, weinig bebouwing errond. Normaal dus altijd nét iets kouder als de Vesten, maar nu door de neerslag is stad waarschijnlijk wat extra afgekoeld.

Zou men dan gewoon beter niks zetten en zeggen dat het nig te onduidelijk is.
Ik vermoed dat dit gewoon de verschillende opties zijn die het GFS computermodel berekent waarbij er dus opties zijn die 1mm geven en andere die 100mm. Dat is dus gewoon de output die wij vervolgens vertalen als veel onzekerheid. :)

En het verandert ook steeds van run tot run. Probleem is dat die grote neerslaghoeveelheden maar in een klein gebied vallen en als alles 30km opschuift geeft dat direct heel grote verschillen. Net zoals dat bij een bui op 1 plaats alle straten blank kunnen staan en 10km verder er mss geen druppel valt. En een uur meer zonneschijn of niet kan soms ook grote gevolgen hebben nadien: meer zonneschijn = meer warmte op een bepaalde plek en dus ook meer energie beschikbaar in de atmosfeer in geval er een bui langskomt.
Waar precies het zwaartepunt van die buien zal terechtkomen is een loterij. Ge kunt dus enkel zeggen dat er veel of weinig kans is op zware buien, maar ook kans dat er geen neerslag valt.

En 100mm op één dag maakt het verschil niet uit: dat is niet voldoende om de grond te verzadigen omdat het er niet voldoende in kan doordringen. Een week regen of op zijn minst wisselvalligheid is nodig, maar zo ziet het er niet naar uit.

Ik hoop dat het vrijdag terug wat beter weer gaat zijn, want we gaan dan met de mannen van onze ploeg op uitstap naar de zee.
Diy was eigenlijk ingepland voor 9 juni, maar door het werk hebben we dat een paar keer moeten uitstellen en is nu dus voor vrijdag.

Volgens buienradar.be en nog een andere weerapp op mijn smartphone zou het hier nu moeten regenen, het is hier nog steeds droog, geen drup regen.

Kansen op zwaar onweer (Estofex Lvl 2) met veel regen vanavond voor het westen en het centrum van het land.
Vannacht is het een maat voor niets geweest, zo te zien heeft het wel een beetje gedruppeld maar het was ook niet veel meer dan dat.

Het is al een paar dagen dat KMI of buienradar zegt dat het regent maar er amper wat valt. Het mag gaan gebeuren.

Vandaag is het wel echt gortig weer. Het is nu al heel warm hier en de luchtvochtigheid maakt er echt zo'n plakkerig gedoen van. Op het KMI zijn de temperatuursverwachtingen voor de komende dagen ook alweer gestegen en gaat het (behalve dan een 20 graden dag op donderdag) nog tot maandag duren eer de temperaturen enigszins gaan zakken tot normale waarden.

Het mag dan zondag net niet warm genoeg geweest zijn om de hittegolf voor de statistieken verder te zetten (hoewel het wel nog 24.4 graden werd; we zaten er dus dicht bij) maar het voelt toch echt alsof hij nooit gestopt is hoor.

Bah.

Nu is het precies alles voor de kust. Zoals ik het zie waait dat hier gewoon noordelijk over. Ondertussen blijft het plakkerig warm inderdaad. Ik hoop dat er nog een tweede lading volgt straks.
De KMI app zegt 70% kans vanaf 18u

Ik heb de indruk dat het heel moeilijk te voorspellen is de voorbije dagen. Qua neerslag dan, he.

Zoals @RidderBauknecht hierboven zegt: het is ook heel laf weer. In het begin van de hittegolf vond ik het nog dragelijk, waarschijnlijk omdat het zo droog aanvoelde. Binnenshuis weinig issues om het min of meer koel te houden. Dat is veranderd sinds het weekend - plots erg drukkend, en ondanks het feit dat we thuis 's ochtends en 's avonds alles open zetten (en overdag alles dicht houden), is het ook binnen onaangenaam.

Aangezien de code geel niet van kracht is in Limburg, zie ik het weer gebeuren dat we hier in Vlaams-Brabant ook weer weinig neerslag gaan zien :unsure:

Terug
Bovenaan