Lente en zomer 2022

Ik heb nog eens gekeken naar waar deze zomer zal eindigen. Het absolute record voor warmste zomer is nog haalbaar. Ik kan niet precies zeggen waar we nu staan, maar met data voor juni en juli en met een algemeen idee waar we nu in augustus staan, met de verwachtingen van de komende week erbij, en dat vergeleken tegenover de data van 2003 en 2018 (de 2 warmste zomers) zal het erom spannen, en gaat het afhangen van hoe warm komende week uiteindelijk wordt, alsook de laatste dagen van augustus die nog net iets te ver zijn. Ook de minima zullen een rol spelen. Ik denk dat we een augustus van rond de 22°C nodig hebben. Top 3 warmste zomers lijkt me wel te lukken tenzij de verwachtingen er compleet naast zouden zitten.

De gemiddelde temperatuur in Ukkel is deze augustus 21,8 graden tot en met gisteren gemeten. Dat is warmer dan de 21,2 in 1997, de warmste augustus in het tijdvak 1991-2020 en denk ik ook sinds het begin van de metingen maar dat kan ik niet verifiëren. Augustus is nog niet gedaan natuurlijk maar het is best mogelijk dat we daar over gaan.
2018 was blijkbaar de warmste zomer ooit met gemiddeld 19,8 graden, dat record gaan we niet breken denk ik, want dan moet augustus bijna 23 graden als gemiddelde temperatuur halen, dat zou zeer extreem zijn, want het maandrecord van juli staat op 23 graden in 2006. Theoretisch is het nog haalbaar, maar de hitte van midden volgende week zou afzwakken naar het weekend toe. Maar met 24-25 graden voorspeld voor het weekend is dat nog altijd aan de warme kant. Maar deze zomer zal zeker als zeer warme zomer in de boeken gaan, kans is zeer groot dat we boven de 19 graden gaan uitkomen.
We zitten echt boven onze stand qua temperatuur en zonneschijn deze zomer.

Laatst bewerkt:
De gemiddelde temperatuur in Ukkel is deze augustus 21,8 graden tot en met gisteren gemeten. Dat is warmer dan de 21,2 in 1997, de warmste augustus in het tijdvak 1991-2020 en denk ik ook sinds het begin van de metingen maar dat kan ik niet verifiëren. Augustus is nog niet gedaan natuurlijk maar het is best mogelijk dat we daar over gaan.
2018 was blijkbaar de warmste zomer ooit met gemiddeld 19,8 graden, dat record gaan we niet breken denk ik, want dan moet augustus bijna 23 graden als gemiddelde temperatuur halen, dat zou zeer extreem zijn, want het maandrecord van juli staat op 23 graden in 2006. Theoretisch is het nog haalbaar, maar de hitte van midden volgende week zou afzwakken naar het weekend toe. Maar met 24-25 graden voorspeld voor het weekend is dat nog altijd aan de warme kant. Maar deze zomer zal zeker als zeer warme zomer in de boeken gaan, kans is zeer groot dat we boven de 19 graden gaan uitkomen.
We zitten echt boven onze stand qua temperatuur en zonneschijn deze zomer.
Ik heb op frankdeboosere.be gekeken voor augustus, en 1997 is het warmste sinds het begin van de metingen. Qua 2018 overtreffen dacht ik dat we rond 22.2°C moesten zitten. Maar ook dat zou nog niet zo simpel zijn, het kan zijn dat ik fout ben, maar ik weet niet hoe je aan die 23°C komt. Mocht het bijna 23°C zijn dat we nodig hebben, dan is dat denk ik niet haalbaar.

Ik was wat zaken vergeten te vermelden gisteren :)
Juni kwam uit op 17,7°C, juli op 19,6°C. Augustus zou op 22,7°C moeten uitkomen om een gemiddelde van 20°C te halen. Maar om boven de 19.8°C uit te komen moeten we idd 22,2°C halen.

ECMWF komt plots met een heel nat weekend op de proppen.

s38refR.png

Maar wordt niet gevolgd door andere weermodellen.

KMI voorspelt nu een onweer voor overmorgen (met weinig neerslag). Na dat onweer zou het weer zonnig en droog worden, maar met redelijke temperaturen (22-23°c) en nachten van 12-14°C.
Ik kan perfect met deze voorspelling leven, wanneer het onweer op vrijdag flink wat meer neerslag zou brengen

De afkoeling komt er, maar ik vrees dat het qua neerslag weer op een sisser zal uitlopen.
Afkoeling is welgekomen. Vandaag in de tuin aan 't werken geweest (abrikozen en rambler gesnoeid + gehakseld) daarna nog de erfstdienstbaarheid voor de buurvrouw gewied in volle zon in de namiddag. Ik heb gezweet als een otter.

Als je tegenwoordig dan eens in de vooruitzichten een aangename 24°C ziet staan, dan is de kans al groot dat het een dag of 3 later op 30°C. staat.
Zoals gedacht zijn de patronen van telkens hogedruk die niet wil wijken, weer duidelijk zichtbaar. 't Is veraf natuurlijk maar als een model wat afkoeling en/of neerslag liet zien op termijn van 7 dagen tot 2 weken is dat een dag (of zelfs halve dag) later er weer helemaal uit en is het geheel weer wat opgewarmd. Die afkoeling zal ook een beetje tegenvallen, vrees ik.
Het zit echt muurvast.

edit: zoals gedacht alles weer opgewarmd. Gisterochtend (24/08) stond er enige verkoeling en kans op neerslag op vanaf het weekend volgende week. Maar dat is nu weer allemaal weg met vlot 25°C tot 7 september al. Hopelijk ben ik mis maar sommige van die getallen zullen nog wel in 30°C veranderen. Uiteindelijk veraf natuurlijk maar toont opnieuw de zeer droge trend aan van deze zomer.

mdkLhqx.jpg

Laatst bewerkt:
De aanhoudende droogte werkt op mijn systeem. Praktisch ook gewoon een probleem, door het beetje neerslag van vorige week had ik terug wat water in de put. Daarmee kon ik dan vorig weekend nog eens alles sproeien. Ondertussen begonnen gisteren al de eerste planten terug tekenen van uitdroging te tonen. Dusja, dan is het enige dat ik kan doen sproeien met leidingwater, en het ziet er niet echt naar uit dat er veel neerslag gaat vallen de komende dagen die dit gaat oplossen.

Sproeiverbod voor september wordt niet zo onwaarschijnlijk?

Er zit nog een beetje water in het waterreservoirtje van het Smoby-speelhuisje van mijn dochter. Nu voel ik mij een rijke mens. :tongue:

Er zit nog een beetje water in het waterreservoirtje van het Smoby-speelhuisje van mijn dochter. Nu voel ik mij een rijke mens. :tongue:
Lol, wij hebben onze regenput laten uitkuisen voor de 1ste x. Blijkbaar heeft de loodkwieter in den tijd de vlotter verkeerd gemonteerd waardoor wij maar 4000 van de 10000 konden gebruiken.
Dat wordt sproeien volgende week!

Momenteel naar de Vuelta aan het kijken op tv. Niet voor de koers hoor maar voor de regen die daar valt in dat stuk van Spanje nu.
:unsure:

KMI voorspelt nu voor morgen 8 mm regen in het Oosten van het land (dus ook bij mij)
Ook al blijft het daarna opnieuw zeer droog volgens de voorspellingen, de temperaturen gaan toch echt wel flink de dieperik in, met minima-temperaturen van 12°C

Terug
Bovenaan