Lente en zomer 2022

Volgens mij gebruikt een KMI een eigen radar, terwijl buienradar en soortgelijke sites eigenlijk andere radars gebruiken. De radar van KMI wordt volgens mij enkel gebruikt door hunzelf en was vroeger zelfs ook gewoon niet openbaar. Vroeger was buienradar (of soortgelijke) zelfs de enige optie. Al is er ook nog een weerradar dat iets te maken heeft met de luchtvaart, maar die heb ik al in tijden niet meer gebruikt en ik weet niet of die openbaar is.

Er zijn verschillen op de radars. Die van KMI is van een betere kwaliteit vind ik, en ik denk dat de radars zelf vooral gesteld zijn in Jabbeke en Wideaumont.

berads2019.png

In Helchteren en Zaventem staan er ook 2 maar die zijn eigendom van iets anders, maar ik denk dat KMI wel toegang heeft tot die van Helchteren (en dus die radar ook gebruikt), terwijl die van Zaventem wellicht met de luchtvaart te maken heeft (en blijkbaar ook toegang tot hebben).

Ik weet niet waar buienradar.be enzovoort hun data vandaan haalt.

Ook nog even hoe een buienradar werkt:

Hoe werkt zo’n radar dan precies? “Die zoekt regenwolken op. Door het radarsignaal dat terugkeert, kunnen we achterhalen wat de intensiteit is en ook waar de bui precies is.” Maar, verduidelijkt Deboosere, “een radar voorspelt niet. Die neemt waar wat er op een bepaald moment is. Door te weten waar twee uur geleden en waar een uur geleden een bui was, kan je voorspellen wanneer die ergens aankomt.”

Al is ook dat niet waterdicht, zelfs al werken alle radars zoals het hoort. “Buien worden geboren, maar sterven ook uit. Zelfs met een goed werkende radar kan je op een bepaald moment niets zien, maar toch ergens nog een bui ontstaan.”

Nog kan een radarbeeld niet achter de horzion kijken. “Als de radar van Zaventem naar de kust kijkt, ziet die de regen aan de kust op een hoogte van een kilometer. Maar dat wil nog niet zeggen dat het effectief op het strand regent, want die regen kan bij het naar beneden vallen ook verdampen. Een grote donderwolk op grote hoogte kan je makkelijk detecteren, maar laag hangende regen niet. Motregen wordt sowieso niet opgepikt."

___

En uiteraard hebben radars soms ook onderhoud nodig of kunnen ze platliggen, dat kan ook. Er zijn ook nog andere type radars zoals bliksemdetectors, wolkenradars enzovoort (het weerstationnetwerk enzovoort). Het observeren / waarnemen van het weer behoort ook tot het takenpakket van het KMI.

Laatst bewerkt:
Volgens mij gebruikt een KMI een eigen radar, terwijl buienradar en soortgelijke sites eigenlijk andere radars gebruiken. De radar van KMI wordt volgens mij enkel gebruikt door hunzelf en was vroeger zelfs ook gewoon niet openbaar. Vroeger was buienradar (of soortgelijke) zelfs de enige optie. Al is er ook nog een weerradar dat iets te maken heeft met de luchtvaart, maar die heb ik al in tijden niet meer gebruikt en ik weet niet of die openbaar is.

Er zijn verschillen op de radars. Die van KMI is van een betere kwaliteit vind ik, en ik denk dat de radars zelf vooral gesteld zijn in Jabbeke en Wideaumont.

berads2019.png

In Helchteren en Zaventem staan er ook 2 maar die zijn eigendom van iets anders, maar ik denk dat KMI wel toegang heeft tot die van Helchteren (en dus die radar ook gebruikt), terwijl die van Zaventem wellicht met de luchtvaart te maken heeft (en blijkbaar ook toegang tot hebben).

Ik weet niet waar buienradar.be enzovoort hun data vandaan haalt.

Ook nog even hoe een buienradar werkt:

Hoe werkt zo’n radar dan precies? “Die zoekt regenwolken op. Door het radarsignaal dat terugkeert, kunnen we achterhalen wat de intensiteit is en ook waar de bui precies is.” Maar, verduidelijkt Deboosere, “een radar voorspelt niet. Die neemt waar wat er op een bepaald moment is. Door te weten waar twee uur geleden en waar een uur geleden een bui was, kan je voorspellen wanneer die ergens aankomt.”

Al is ook dat niet waterdicht, zelfs al werken alle radars zoals het hoort. “Buien worden geboren, maar sterven ook uit. Zelfs met een goed werkende radar kan je op een bepaald moment niets zien, maar toch ergens nog een bui ontstaan.”

Nog kan een radarbeeld niet achter de horzion kijken. “Als de radar van Zaventem naar de kust kijkt, ziet die de regen aan de kust op een hoogte van een kilometer. Maar dat wil nog niet zeggen dat het effectief op het strand regent, want die regen kan bij het naar beneden vallen ook verdampen. Een grote donderwolk op grote hoogte kan je makkelijk detecteren, maar laag hangende regen niet. Motregen wordt sowieso niet opgepikt."

___

En uiteraard hebben radars soms ook onderhoud nodig of kunnen ze platliggen, dat kan ook. Er zijn ook nog andere type radars zoals bliksemdetectors, wolkenradars enzovoort (het weerstationnetwerk enzovoort). Het observeren / waarnemen van het weer behoort ook tot het takenpakket van het KMI.
Dat is nu eens een verhelderende post ivm die radars.

Hier nog wat gedruppel vandaag, zal 1-2 mm opleveren. Wel redelijk wat neerslag in Ukkel vandaag 12mm... Maar dat is het enige weerstation in B met meer dan 2 mm...

Hier nog wat gedruppel vandaag, zal 1-2 mm opleveren. Wel redelijk wat neerslag in Ukkel vandaag 12mm... Maar dat is het enige weerstation in B met meer dan 2 mm...
Serieuze plensbui nu over zuid Limburg.

En wou juist nog de hond uitlaten, zelfs die draaide zich om toen ik de deur open deed.

Hier is gisteren toch ook wel meer dan 10l/m2 gevallen als ik in de regenton van tuinhuis kijk (en niet alles gaat daar dan nog in).
Net op tijd want de regenwaterput voor wc's was al weer heel laag, had al wat bijgevuld gisteren omdat het er eerst naar uit zag dat er hier niets ging vallen

Gisteren toch 2 keer een klein uurtje goed geregend hier. Gelukkig want de kaarten voor de komende 2 weken zien er weer triestig uit wat neerslag betreft.

Ik ben de hoogzomer stilaan wel beu, laat de nazomer en vooral herfst maar komen! Hoewel, als je naar de bomen kijkt zijn die al in een herfstmodus beland door de hitte- en droogtestress.

De regen van de laatste dagen is zeker niet voldoende om de droogteproblematiek op te lossen, maar ik merk wel aan de weiden in de buurt dat ze er toch een beetje groener uitzien.

Ik vind dat er behoorlijk veel onzekerheid is voor volgende week. Veel zal te maken hebben met de hoeveelheid bevolking en of de neerslag ons kan bereiken. Dat laatste lijkt ons grotendeels te missen, maar neerslag is nooit veraf.

Niet representatief natuurlijk. Maar gewoon een foto hoe het op een jaar tijd kan verschillen. Eerste foto is bijna exact een jaar geleden getrokken.
9WWbixT.jpg
L0QaoII.jpg

Laatste ec run gaat naar de droge en warme kant toe.

63012de60f3e1_thumb_medium.jpg

Vrij lage verwachtingen voor de komende 8 dagen.

630130c81f00e.jpg

Nochtans staat er een interessant lagedrukgebied op de kaarten voor vrijdag, maar het brengt gewoon geen regen. Die blijft bij de Britten hangen.

Als dit soort kaarten nauwelijks regen geven, dan weet je wel dat we een droge zomer hebben.

Ik dacht dat er maandag regen werd voorspeld maar die regen is alweer stilletjes weggewerkt …

In een droge zomer zijn het altijd de droge oplossingen die het halen in de ensembles.

Idd. Een patroon dat gewoon muurvast zit. Hopelijk brengt september wat anders maar eigenlijk vrees ik daar ook al een beetje voor.

Aan dat bewolkt weer van vandaag heeft niemand iets. Ofwel regent het (liefst) ofwel is het zonnig, maar zo dit warme mossel noch vis weer is het ook niet.

Ik vind het niet erg dat het bewolkt is, zo blijven de temperaturen binnen de perken. Morgenavond padel en ze voorspellen weer 27 graden, ik zou eens graag in de regen spelen in plaats van te lopen puffen.

Hittegolfkansen voor volgende week nemen nu wel toe. Dit is trouwens ook de week die we nodig hebben willen we nog in aanmerking komen voor de warmste zomer ooit. In Nederland moet het een recordwarme derde decade worden, dat lijkt volgens de verwachtingen nu ook te gebeuren.

Hoe dat de situatie in België is minder duidelijk op vlak van de hele zomer, maar volgens de verwachtingen wordt augustus nu de warmste ooit in Nederland, al is het nog spannend. Maar in België zitten we er nog beter voor. Het record staat op 1997 hier met 21.2°C terwijl in Nederland 20.6°C, maar het is hier deze augustus echt wel meer dan 0.6°C warmer voorlopig dan in het hoofdstation van Nederland. Ik denk dat warmste augustus ooit hier een stuk eenvoudiger is om te behalen op basis van de al afgelopen waarnemingen in de eerste twintig dagen, en wat komen gaat. Met name hier is het waarschijnlijker dan in Nederland dat we het record voor warmste augustus sinds begin van de metingen gaan breken. Augustus is ook de enige zomermaand vanwaar het warmterecord nog niet in handen is van een jaar uit de 21ste eeuw (door 1997).

Traditioneel zijn de laatste twee weken van augustus al wat minder. Een nieuwe hittegolf zou al erg laat zijn. Drie hittegolven zijn gestart in de laatste 10 dagen van augustus en allemaal hadden ze een vrij lage intensiteit in vergelijking met andere hittegolven. Namelijk in 2001, 2016 en 2019. In september is er nog nooit een hittegolf geweest. De droogte van de bodem zorgt er ook voor dat de modellen tegenover de afgelopen dagen droger zijn geworden, omdat die onderschat wordt in de modellen.

EDIT: periode 21 juli - 20 augustus is hier 21.1°C terwijl in De Bilt 19,74°C. Natuurlijk tellen dan ook de laatste 10 dagen v. juli mee, maar als in De Bilt voor augustus 20.6°C verwacht wordt, en wij hebben 21.2°C nodig zouden we een relatief voordeel moeten hebben tov De Bilt, waardoor het augustusrecord voor hier meer in handbereik ligt, dan daar.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat er behoorlijk veel onzekerheid is voor volgende week. Veel zal te maken hebben met de hoeveelheid bevolking en of de neerslag ons kan bereiken. Dat laatste lijkt ons grotendeels te missen, maar neerslag is nooit veraf.
Stuur al die illegalen dan maar snel terug! :unsure:

Daarnet even met kameraad gesproken die veld aan het bewerken was. Ging stoppen want lukte niet, bodem veel te hard. En dat is dan met een traktor he (landbouwers)

Terug
Bovenaan