Lente en zomer 2022

Gisteren was het echt heet in Keulen, warmer dan in België zelfs. Vandaag is het gelukkig aangenamer van temperatuur en er is zelfs wat regen gevallen. Ondanks ik nog altijd geen fan ben van slecht weer op vakantie is dit toch zeker beter. :unsure: Al zou het in de namiddag terug droog zijn, maar dan met een aangenamere temperatuur.

hier vandaag in Lochristi bij Gent toch al heel wat regen gevallen, soms iets harder maar over het algemeen redelijk verspreid, ideaal dus. Helaas wel ontdekt dat het dak van ons tuinkot nog altijd lekt :'(

Regio Gent viel het met bakken uit de hemel. Hier in Heusden (Destelbergen) staan jammer genoeg verschillende straten blank. Zelf wat water binnen gekregen in de garage, zonder veel erg. Vrienden van ons hadden minder geluk :(

Hallelujah! Na de regen van de afgelopen dagen te missen en en deze voormiddag enkel wat motregen begint het hier eindelijk eens door te regenen. NW Vlaams Brabant.

Edit: heeft toch 5 a 10 minuten deftig geregend. :unsure:

Laatst bewerkt:

6301e1c3-1e2e-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Is bijna onvermijdelijk.

Goot hier toch ook wel deze morgen, en dan wist ik het wel dat het wel ergens prijs zou zijn. Al had het natuurlijk ook wel nog erger gekund.

50 km verderop een bermbrand door een ongeval waarbij een auto in brand vloog.

Hallelujah! Na de regen van de afgelopen dagen te missen en en deze voormiddag enkel wat motregen begint het hier eindelijk eens door te regenen. NW Vlaams Brabant.

Edit: heeft toch 5 a 10 minuten deftig geregend. :unsure:
hmm, ik zit daar ook, maar veel regen heb ik hier nog niet gezien. We zitten nog maar aan 3 mm en de zon schijnt hier gewoon.

Nog een giga-onweer boven Zuid-en Oost-Frankrijk. Die regio had enorm te lijden onder de extreme droogte (bepaalde streken in de Bourgogne waren rood in gekleurd, daar moesten bedrijven gewoon stoppen met produceren, en mocht ook de landbouw niet meer irrigeren).
Dat is het derde fikse onweer (na één gisterenavond en één vanochtend)

Dit is wel een indrukwekkend groot onweersysteem https://www.buienradar.be/wereldwijd/europa/buienradar, die gaan ook van het ene extreem (droogte) in het andere over (wateroverlast)

Nog een giga-onweer boven Zuid-en Oost-Frankrijk. Die regio had enorm te lijden onder de extreme droogte (bepaalde streken in de Bourgogne waren rood in gekleurd, daar moesten bedrijven gewoon stoppen met produceren, en mocht ook de landbouw niet meer irrigeren).
Dat is het derde fikse onweer (na één gisterenavond en één vanochtend)

Dit is wel een indrukwekkend groot onweersysteem https://www.buienradar.be/wereldwijd/europa/buienradar, die gaan ook van het ene extreem (droogte) in het andere over (wateroverlast)
Gisterenavond in de buurt van van La Canourge daar in een onweer gezeten op de snelweg, dat was toch ook efkes niet normaal. Ik moet zeggen dat er toch serieus wat onstuimig weer was in Zuid frankrijk gisterenavond. Gans de nacht een waar klank en lichtspectakel met nu en dan eens een goeie geut water. Los van de problemen van de bevolking geloof ik toch dat het voor de natuur erg welgekomen was, zelfs al stroomde een serieuze hoeveelheid gewoon direct weg.

En gelukkig hebben we thuis in west vlaanderen gisteren en vandaag ook al een deel water gehad, een goeie 18 liter staat er al in de regenmeter. (Jammer genoeg is het niet voor iedereen in west vlaanderen zo, zo hoor ik berichten dat sommige delen van de westhoek amper 2 liter gekregen hebben) Imo was het voor de natuur echt wel op het nippertje aan het worden.

Gisterenavond in de buurt van van La Canourge daar in een onweer gezeten op de snelweg, dat was toch ook efkes niet normaal. Ik moet zeggen dat er toch serieus wat onstuimig weer was in Zuid frankrijk gisterenavond. Gans de nacht een waar klank en lichtspectakel met nu en dan eens een goeie geut water. Los van de problemen van de bevolking geloof ik toch dat het voor de natuur erg welgekomen was, zelfs al stroomde een serieuze hoeveelheid gewoon direct weg.

En gelukkig hebben we thuis in west vlaanderen gisteren en vandaag ook al een deel water gehad, een goeie 18 liter staat er al in de regenmeter. (Jammer genoeg is het niet voor iedereen in west vlaanderen zo, zo hoor ik berichten dat sommige delen van de westhoek amper 2 liter gekregen hebben) Imo was het voor de natuur echt wel op het nippertje aan het worden.
Hier effectief 2 liter gevallen, maar de week er voor wel een dikke 50 op een dag gekregen.
Nu, als ik kijk voor hier, krijgen we de komende 14 dagen maar een 5.5 liter in totaal. :wtf:

Nog geen uitgemaakte zaak in de modellen, maar mogelijk wordt het mid volgende week weer wat warmer.

62fe789a298da.png

Maar GFS komt weer met een warme kaart voor woensdag. Daarna onzekerder over verdere verloop. Komende dagen zal er wel weer meer duidelijkheid komen. Maar voorlopig vind ik het nog iets te onzeker, dus neem het nog met een korrel zout.

Het was leuker geweest mocht het de komende twee weken 20 à 25 graden zijn met véél regen. Meer dan 30 graden is om te rotten als je geen airco hebt. Vanmorgen wel goed mistig na een regendag.

Ik vond dat de warmte van gisteren moeilijker te verdragen was dan de 30+ die we eerder hadden. Door de luchtvochtigheid (>50% bij 26°C was het) geraak je gewoon uw warmte niet kwijt als je iets van sport doet.
Nu zitten we zelfs aan 90% bij 20°C, dauwpunt 18°C, dat is meer dan tijdens de hittegolf, ik geloof dat we toen rond de 10-12°C dauwpunt zaten. Dus behoorlijk plakkerig weer.
Voor dit weekend voorspellen ze minima rond 14°C, dat wordt dus het moment om alles open te zetten, want het wordt weer warmer volgende week (maar 30°C+ is nog geen uitgemaakte zaak - volgens ECMWF eerder tussen 25 en 30°C, maar vochtige warmte dan)

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat de "hoera, regen"-stemming voor deze week toch niet nodig was. Uiteindelijk heeft het hier een dag wat geregend, woensdag, zeker niet overdreven, en lijkt het voor vandaag en het weekend op niets uit te draaien. Ook de voorspellingen voor maandag zakken. Dan zitten we misschien uiteindelijk op 1 regendag na weken droogte, en dat terug warmer en droger.

De kansen op die 30°C volgende week is trouwens flink afgenomen, bij GFS toch flink weer wat verkoeld tegenover gisteren.

Ik vond dat de warmte van gisteren moeilijker te verdragen was dan de 30+ die we eerder hadden. Door de luchtvochtigheid (>50% bij 26°C was het) geraak je gewoon uw warmte niet kwijt als je iets van sport doet.
Nu zitten we zelfs aan 90% bij 20°C, dauwpunt 18°C, dat is meer dan tijdens de hittegolf, ik geloof dat we toen rond de 10-12°C dauwpunt zaten. Dus behoorlijk plakkerig weer.
Voor dit weekend voorspellen ze minima rond 14°C, dat wordt dus het moment om alles open te zetten, want het wordt weer warmer volgende week (maar 30°C+ is nog geen uitgemaakte zaak - volgens ECMWF eerder tussen 25 en 30°C, maar vochtige warmte dan)
Vandaag nog een hoog dauwpunt, dit weekend zal het een stuk aangenamer zijn op dat vlak en worden de nachten ook koeler.

Ik moet zeggen dat de "hoera, regen"-stemming voor deze week toch niet nodig was. Uiteindelijk heeft het hier een dag wat geregend, woensdag, zeker niet overdreven, en lijkt het voor vandaag en het weekend op niets uit te draaien. Ook de voorspellingen voor maandag zakken. Dan zitten we misschien uiteindelijk op 1 regendag na weken droogte, en dat terug warmer en droger.
Hier heeft het toch 3 dagen wat geregend.
Enkel maandag een stevige plensbui, dinsdag en woensdag zachte regen, spijtig genoeg geen grote hoeveelheden.
Het gras heeft er wel iets aan gehad, want dat is terug wat groen aan het worden, al weet ik niet if dat lang gaat blijven duren.

Kan iemand me eigenlijk eens uitleggen vanwaar de verschillen komen tussen bv. die radarbeelden op de KMI-app en allerhande andere buienradars? Uiteraard moet er voor voorspellingen met modellen worden gewerkt, maar soms zie ik bepaalde wolkenformaties op de ene en dan niets op de andere?

Kan iemand me eigenlijk eens uitleggen vanwaar de verschillen komen tussen bv. die radarbeelden op de KMI-app en allerhande andere buienradars? Uiteraard moet er voor voorspellingen met modellen worden gewerkt, maar soms zie ik bepaalde wolkenformaties op de ene en dan niets op de andere?
Ik weet ook niet waar sommige van die websites dat juist vandaan halen. Soms kijk ik daar ook eens naar maar echt betrouwbaar is het niet altijd. Op kantoor zat ik er eens op te kijken en stond er 'het is droog, je kan naar buiten voor een wandeling!' Terwijl hoorde ik het op het dak regenen.

Terug
Bovenaan