Lente en zomer 2022

Twee weken ver kijken, geen dertigers meer zien en denken 'dat was het'. Maar voor die twee weken staan er bijna enkel temperaturen > 25°C in het vooruitzicht...

Twee jaar geleden zat men hier (oud forum) eind juli ook te zeggen dat zomer 2020 over was omdat het eens een week of 2 slecht minder weer was. In augustus was er dan een hittegolf van 11 dagen met 8 dagen op rij > 30°C. Het is maar als voorbeeld maar zo zie je dat het nog alle kanten uit kan.

Dus om daar nu al uitspraken over te doen... Kijk naar de eerste 7 dagen want verder is het altijd minder betrouwbaar.

ECMWF geeft dinsdag en woensdag ook 2 dertigers.
De werkelijkheid zal wel weer ergens tussen beide liggen waarschijnlijk.

de huidige temperaturen zijn voor mij genoeg. de laatste dagen is het hier nog net te doen in het appartement.
al vermoed ik dat er nog wel enkele hetere dagen tegemoet komen.

Toch nog steeds een harde en redelijk koude wind, icm best veel grijze wolken, heb ik toch nog niet echt een zomergevoel atm.
Ondanks die enkele korte uitschieters is dit imo een typische kwakkelzomer (tot nu toe)
Idem hier. Behalve die kleine uitschieters, totaal geen zomergevoel hier.
Zelfs koude oren na een fietstocht door de koude wind…

In augustus was er dan een hittegolf van 11 dagen met 8 dagen op rij > 30°C. Het is maar als voorbeeld maar zo zie je dat het nog alle kanten uit kan.

Dus om daar nu al uitspraken over te doen... Kijk naar de eerste 7 dagen want verder is het altijd minder betrouwbaar.
Kan alleen maar hopen dat er nog een mooie zonnige periode aankomt…
Hopelijk dan toch maar in de tweede helft van augustus?

Alle, ik vind het al bij al al een fantastisch voorjaar en zomer. Droog, niet té heet maar toch nog aangenaam om buitenactiviteiten of een terrasje te doen. Ik zou zo gelukkig zijn in een stad waar het eeuwig lente is.

Voor morgen nu toch regen voorspeld, maar opnieuw maar 1 mm... Pls, laat er nu toch eens gewoon 20-30mm uitvallen, gewoon een hele dag regen.

Voor morgen nu toch regen voorspeld, maar opnieuw maar 1 mm... Pls, laat er nu toch eens gewoon 20-30mm uitvallen, gewoon een hele dag regen.
Hier volgens het KMI morgen 3 mm en maandag 7 mm. Al moet ik zeggen dat de vorige keren dit last minute op niets of amper iets is uitgedraaid.

Alles kurkdroog en mijn regenwaterput bijna leeg...het wordt tijd.

Hier volgens het KMI morgen 3 mm en maandag 7 mm. Al moet ik zeggen dat de vorige keren dit last minute op niets of amper iets is uitgedraaid.

Ik zie in de tuin nu ook uitdrogingsverschijnselen die ik nooit eerder zag. Planten die het moeilijk krijgen die de voorbije jaren nooit in de problemen kwamen.

Eerst zien , dan geloven, want ik denk niet dat die regen al lang in de voorspelling zit. M.a.w. voor 't zelfde geld is die regen morgen weer van de weerkaarten verdwenen.

Ik zie in de tuin nu ook uitdrogingsverschijnselen die ik nooit eerder zag. Planten die het moeilijk krijgen die de voorbije jaren nooit in de problemen kwamen.
Altijd moeilijk om op je eigen geheugen te vertrouwen maar dit lijkt me toch een extreem droge zomer op dit moment. Warme of extreem warme dagen en hier geen enkel intens onweer, gewoon even wat bewolkt en frisser maar geen druppel.

Altijd moeilijk om op je eigen geheugen te vertrouwen maar dit lijkt me toch een extreem droge zomer op dit moment. Warme of extreem warme dagen en hier geen enkel intens onweer, gewoon even wat bewolkt en frisser maar geen druppel.
hier de cijfers sinds 2010, gemiddelde neerslag in de periode april - juli

2010 170.5
2011 192.1
2012 325.1
2013 248.8
2014 236.3
2015 147.4
2016 415.9
2017 131.5
2018 159
2019 176.9
2020 108.7
2021 398.4
2022 151.8

in 2020 was mijn gras toch veel meer herleid tot stro dan nu het geval is hoor. nu is't ook wel erg maar lang nog niet zoals in 2020

Er is een week - twee weken geleden veel water gevallen in delen van Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. In Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg niets, ik weet niet waar jij woont...

Maar laten we de officiële grondwaterstandindicator erbij halen, en de situatie van begin juli 2020 met die van 2022 vergelijken

2020
  • Op 6 juli waren de absolute grondwaterstanden op 37% van de locaties zeer laag, op 51% van de locaties laag, op 11 % van de locaties normaal en op 1% van de locaties hoog tot zeer hoog.
2022
  • Op 2/7/2022 vertoonde 68% van de meetplaatsen een lage (52%) tot zeer lage (16%) freatische grondwaterstand. 31% vertoonde een normale, en 1% een hoge grondwaterstand (Figuur 1).
Dus de beginwaarden voor juli 2022 waren nog iets gunstiger, maar laten we dan naar juli kijken hier :
  • gemiddelde temperatuur 2020 18.3 °C, in 2022 19,4°C.
  • neerslag in juli 2020 was 37.8 mm, in 2022 12.6 mm

Hier is het nu veel droger dan twee jaar geleden.

Oost-Vlaanderen, regio Gent-Eeklo

slechts paar kilometer van hier; https://www.hln.be/lievegem/zware-regenval-zet-straten-blank-in-lievegem~a45068af/
zit zelf in een iets hoger gelegen deel vd gemeente, dus geen overlast gehad, hoewel het al héél lang geleden was dat het hier zo hard regende
Dus je woont gewoon op één van die uitzonderlijke plekken in Vlaanderen waar het twee weken geleden hard geregend heeft. De situatie bij jou is totaal niet representatief voor Vlaanderen.

Wel vertekende kaartjes, want KMI gebruikt dezelfde kleuren voor te nat tegenover te droog. Maar de kleurenschaal voor te nat geeft ook hier een neerslagtekort aan.

De verwachtingen zijn voorlopig aan de "relatief" droge kant ook voor de komende periode.

Klimatologen wijzen erop dat onze winters steeds natter worden en onze zomers steeds droger, het zal er dus op aan komen om nog beter onze watervoorraden aan te vullen en vast te houden tijdens de wintermaanden. "Op langere termijn moeten we het water 's winters zoveel mogelijk sparen, en verhinderen dat het snel wegvloeit, want de volgende zomers zullen we het meer en meer nodig hebben", onderstreept Frank Deboosere.

Inderdaad, daar ben ik mee akkoord. Is toch waar de IPCC models (= klimaatmodels) suggereren.

Volgende week 1 dag (woensdag) waarbij we terug wat een zomers gevoel gaan krijgen en dan daarna zijn we er terug aan voor de moeite.
Het blijft dus maar lente, zonder dat het vakantiegevoel neerstrijkt in België... helaas... 😟

Volgende week 1 dag (woensdag) waarbij we terug wat een zomers gevoel gaan krijgen en dan daarna zijn we er terug aan voor de moeite.
Het blijft dus maar lente, zonder dat het vakantiegevoel neerstrijkt in België... helaas... 😟
Het KMI voorspelt voor volgende week een hittegolf (ma 25°C di 30°C woe 32°C do 31°C vr 26°C)
Dat is geen lente, dat is net zoals al zo vaak de voorbije weken zeer zomers weer.

Kwakkelzomer enz. lezen... Sommigen zitten in IJsland of zo? :crazy:

3eFQJlo.jpg

En we zijn een dag later en de voorspelling is naar 0 mm gegaan voor de komende dagen. Wordt toch wat dramatisch.

Terug
Bovenaan