CaseBlue
Active member
Ik vind het vreemd hoe je enerzijds vaag spreekt over "ermee bezig zijn" en trainen, maar dan wel tegen iets zoals huiswerk lijkt te zijn.Ja, vandaar dus ook mijn reactie om kritisch naar huiswerk te kijken en niet (zonder te communiceren met andere leerkrachten bv.) gewoon taken te geven. Dat kwam ook wat voor uit die fameuze taak om een boek te lezen en dan poster en trailer te maken. Dat mag creatief zijn, mij lijkt dat veel tijd in te nemen.
Maar uiteindelijk is het ook maar 8u per dag, verdeeld over 5+ vakken hé. Allerhande zaken die steunen op iets onder de knie krijgen, neem nu grammatica of wiskunde, die hebben volgens mij gewoon een zekere herhaling nodig. Je kan dat ouderwets vinden, het niet meer "drillen" zoals vroeger voor maaltafels of zaken zoals dictees, maar volgens mij was dat nog zo slecht niet.
Ik vind het vreemd hoe je enerzijds vaag spreekt over "ermee bezig zijn" en trainen, maar dan wel tegen iets zoals huiswerk lijkt te zijn.
Je moet ook wel opletten met correlatie en causaliteit natuurlijk. Ja, meer leerstof leren verwerken zal zijn nut hebben voor bepaalde studenten, en zeker om andere talen te begrijpen zal Grieks of Latijn je goed wapenen, maar in dit land hebben we ook gewoon een traditie om sterke studenten in die richtingen te steken en/of iedereen er te laten beginnen om dan met ons watervalsysteem enkel diegenen over te houden die het aankonden.
Yup, daar komt het op neer.
2 uur vrijwillig en gemotiveerd met iets bezig zijn is er 5 waard onder druk en verplichting. Beetje ongenuanceerd, maar het komt wel in de buurt van hoe ik het zie.