Zo zo,
@FlyingHorseman, ik was uiteraard, zoals bij alle andere wekelijkse presentaties, erg benieuwd naar de uwe omdat ge toch een duidelijke mening hebt op dit subforum. Dit had ik echter niet aan u toegedicht, dus best verrast. Jazz ... jazz ... heb ik niets mee maar als ik aan jazz denk, naast de stereotype voorbeelden van Miles Davis of Armstrong natuurlijk, dan kom ik bij twee dingen uit: de swingende afsluiter op de vinyl van Jane's Addictions
Nothing Shocking, die dan nutteloos werd op de CD omdat er daar een beter nummer achter werd gevoegd als bonus en daardoor de kracht en plaatsing als afsluiter verliest. En de film
Whiplash, een prent die me wel interesseerde als overtuigingsdrummer die zich buiten zo krachtig mogelijk meppen nooit verdiept heeft in het instrument. Die film werd ook uitstekend bevonden bij de eerste kijkbeurt ... totdat ik dan tot een tweede kijkbeurt overging een paar weken later en dat plots een ongeloofwaardige kutfilm vond met véél te lange drumstukken op een runtime van dik anderhalf uur. Het kan verkeren, nooit meer aandacht gegeven sindsdien. Voor de rest geen interesse of aanraking met jazz, toch als ik
@Strijkijzer zijn album en dat derde studioalbum van Tom Waits de laatste weken niet meetel, maar dat zijn vrijwel eenmalige invloeden van buitenaf dus die ga ik niet in rekening brengen. Van Lee Morgan nog nooit gehoord alleszins, eens kijken.
Pfoe, ik weet niet goed wat zeggen erover eigenlijk. Ik heb het twee keer beluisterd op aparte dagen en ik vind het een beetje iets en een beetje niets, dus ik ga hier een alinea moeten Joachim Coensen zonder christelijke fundamenten. "Het dichtbijverhaal is mooi in de muziek, maar we moeten dat ook aan de mensen laten weten dat we in de nabijheid zijn, door de blazers scherp in de mensen hun oren te zetten bijvoorbeeld, inderdaad met die balans worstelen we wat net zoals de drummer het soms eens een paar maten rustiger mag doen want we weten dat dat niet slecht is maar hij is zo nerveus dat hij toch maar doorgaat en zelfs overdrijft ook al is dat eigen aan deze genredrummers, en ja, u hebt zeker gelijk, wij zijn nochtans een band van jamcompromissen en samenspelers dus het is zeker onze bedoeling niet dat de basis van een nummer enkel maar moet dienen om bandleden te laten soleren en dat is iets waar we nog werk aan hebben, net zoals het brengen van diversiteit buiten enkele trucjes maar daar werken wij aan."
Het gaat dus ergens maar ook nergens heen voor mij. Zoiets als
Totem Pole vind ik goed en minder goed tegelijk, ik hoor muzikanten die kunnen spelen en overdreven willen laten horen dat ze kunnen spelen maar die toch maar wat lijken te doen en dat tien minuten lang. Dan op naar het volgende nummer met dezelfde set instrumenten, alleen een ander tempo in het begin en wat andere riedeltjes maar het patroon of gebrek eraan blijft en keert terug. Ik kan dit wel opzetten maar niet naar luisteren, het is me te druk en te chaotisch terwijl het niet interessant genoeg is, het lijkt erop alsof die muzikanten iets veel beter kunnen brengen dan dit. Misschien ben ik gewoon te veel een gestampte boer om dit te appreciëren, dat kan ook. Zo keek ik gisteren eens baanwielrennen op de Spelen en kon me niet van de indruk ontdoen dat dit NASCAR voor wijndrinkers is in plaats voor hamburgereters, en ik ben toch de man van hamburgers en bier. Ik kies in dit 'genre' dan resoluut voor de tragere jazz met stem die meer hooks hebben, of toch meer herkenbare structuren. Ik weet nu niet of die laatste bekeken wordt als de hamburgervariant maar dit album lijkt me wel honderd percent de wijndrinkerplaat.
En dan kom ik eigenlijk terug op dat gevoel bij
Whiplash, daar zat nog een verhaal en beeldmontage bij maar toch was het te veel de tweede keer. Doe eens iets anders als ge wilt dat ik dit opnieuw opzet! Ik moest ook denken aan de soundtrack van
Mafia dat ik recent nog eens herspeelde; voor zulke sfeerscheppende intenties vind ik het wel ideaal op de achtergrond. De vraag is dan wel waar ik dit zenuwachtig gedoe zou kunnen opzetten op de achtergrond, ik zie zie geen nut op dit moment bij de dingen die ik doe. Zelfs bij het wandelen of autorijden past het niet, vind ik. Goede uitbreidende keuze in dit concept van album van de week alleszins, weer eens iets anders gehoord!