Laadpalen

Eendraadsschema

Active member
In nederland zijn ze er nu al achtergekomen dat het elektriciteitnet alle laadpalen niet gaat gaan aankunnen.
Eens zien wanneer ze in België achter deze conclusie gaan komen als ze willen dat vanaf 2024 bijna elke nieuwe wagen elektrisch moet zijn.

 
Heb je het artikel te goei gelezen.
Ze spreken er over 1,7 miljoen laadpalen maar in u artikel wordt er geen aantal opgenoemd.
Dus hoe kunnen ze dan hier in België weten of het net dit aan kan met de vele wagens en bedrijfwagens hier in België.
En de meeste wagens zullen wel overdag als de werkende mens op het werk is insteken op de laadpalen van het werk, dus overdag meer stroom nodig en dit niet alleen in België maar ook in andere landen dus waar gaan ze die stroom dan moeten gaan halen maar dit is dan wel nog een ander probleem. En in de winter wordt dit probleem alleen maar groter als er stroom tekort moet zijn en dan nog niet te spreken van als ze de kerncentrales sluiten want voor die stroom die dan wegvalt op te vangen is er nog niks.
 
Heb je het artikel te goei gelezen.
Ze spreken er over 1,7 miljoen laadpalen maar in u artikel wordt er geen aantal opgenoemd.
Dus hoe kunnen ze dan hier in België weten of het net dit aan kan met de vele wagens en bedrijfwagens hier in België.
En de meeste wagens zullen wel overdag als de werkende mens op het werk is insteken op de laadpalen van het werk, dus overdag meer stroom nodig en dit niet alleen in België maar ook in andere landen dus waar gaan ze die stroom dan moeten gaan halen maar dit is dan wel nog een ander probleem. En in de winter wordt dit probleem alleen maar groter als er stroom tekort moet zijn en dan nog niet te spreken van als ze de kerncentrales sluiten want voor die stroom die dan wegvalt op te vangen is er nog niks.
Zucht, de "vele" bedrijfswagens zijn niet het probleem, wel het achterblijven van deftige investeringen in het stroomnet en de kortzichtigheid van het beleid in de voorbije 20 jaren.
 
Wat zit jij nu te zeggen? :angry: Auto's zijn dus wél de ideale scapegoat om alle file, luchtvervuiling en energie gerelateerde problemen op te steken. No way dat het aan de gebrekkige infrastructuur ligt. :unsure:
 

Is al onderzocht :p. Nederlanders lopen achter op België !!!!
Ik begrijp het artikel eigenlijk niet... ze zitten daar een hele bloemlezing af te steken over 230V vs 400V en dan gaan ze er even snelladers bij gooien?

Ik weet niet wat ze effectief van zin zijn maar als je echt "en masse" snelladers wil gaan uitrollen dan gaat zelfs een 400V netwerk je niet redden. Ik lees dingen in de richting van 175kW aan vermogen voor zo'n snellader, ik lees ondertussen ook dat er momenteel zelfs EV's worden gemaakt met maximale laadvermogens van 225kW? Als je der zo 3 van 175kW naast elkaar zet trekken die op vollast ~1000A van het net... met dat vermogen voorziet men momenteel 40 huizen van elektriciteit (en meer want geen van die huizen trekt constant de maximale 25A).

De enige realistische optie om "veel" snelladers te zetten is toch van middenspanningscabines bij te zetten en vlak daarnaast een hoop van die snelladers zoals ze momenteel doen aan een aantal tankstations. Het is sowieso ook hopeloos inefficient en vooral ook kostelijk om zulke vermogens over langere afstanden te transporteren op laagspanningsnetten... misschien toch eens wat beleggingen doen in koper :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Die extreem hoge vermogens moeten zeker niet overal worden voorzien. Voor snelladen is dat leuk, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen heeft zo'n FEV slechts een top-up van de batterij nodig tijdens de dag of 's nachts.
De batterij in een half uurtje volledig opladen is tijdens het dagelijks leven echt maar zelden nodig, en houdt alleen maar steek in de context van snelladers op de autostrade ofzo.
 
Terug
Bovenaan