La Vuelta Ciclista a España 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wel mooi, langs de andere kant het zegt veel over de klimmerscapaciteiten van de aanwezige renners.

Knox al Giro in de benen en was daar toch beter en Vansevenant ondervindt toch dat die echte bergen nog wat anders zijn dan die italiaanse koersen die hij in het voorjaar zo mooi meedeed. Wel een mooie 2e plek behaalt in die ene rit natuurlijk en met de OS misschien niet de ideale voorbereiding op deze Vuelta gehad. Nu 4 ritten + punten trui de ploeg kan wel tevreden zijn natuurlijk.
 
Daar speelt een serieuze onvrede mee, anders knijp je geen remmen dicht met het zicht op tmeen toont notering in een grote ronde.

Laat ons zeggen omdat we weer uitkijken naar het Mobistar showtje
 
Ik vraag me dan wel af welke onvrede. Je kan moeilijk een Mas die al eens 2des eindigde in de Ronde van Spanje, en die de afgelopen jaren 5des en 6des werd in de Tour, laten wachten hé. Mas was gewoon mede-kopman en hij stond ook gewoon VOOR Lopez in het klassement.

Ik vraag me toch af wat er tss Lopez en zijn ploeg gezegd is, waardoor hij zo kwaad werd dat hij ermee stopte ..
 
Ik vraag me dan wel af welke onvrede. Je kan moeilijk een Mas die al eens 2des eindigde in de Ronde van Spanje, en die de afgelopen jaren 5des en 6des werd in de Tour, laten wachten hé. Mas was gewoon mede-kopman en hij stond ook gewoon VOOR Lopez in het klassement.

Ik vraag me toch af wat er tss Lopez en zijn ploeg gezegd is, waardoor hij zo kwaad werd dat hij ermee stopte ..
We weten het binnen een maand of 5
 

Mocht dus blijkbaar niet naar de kopgroep rijden. Wat natuurlijk dwaas is van de ploegleiding als het klopt. Alsof Bernal een bedreiging vormde voor Mas, Mas had genoeg voorsprong en is in het TTen niet slechter dan Bernal.
 
Ik vraag me toch af wat er tss Lopez en zijn ploeg gezegd is, waardoor hij zo kwaad werd dat hij ermee stopte ..
Waar halen we de info dat hij omwille van de ploegleiding gestopt is?
Hij is in de tang gezet door de koersomstandigheden, een volledige groep die tegen hem reed. Hij heeft al podia gereden in Giro en Vuelta, als je dan het podium tussen je vingers ziet glippen. Het blijft uiteraard een extreme reactie om uit de koers te stappen maar ik denk dat hij eerder zwaar pissed was op Bernal en co als op zijn ploeg.

Als een voetballer gewisseld wordt en met een flesje water gooit en zich bokkig op de bank zet. Dan zegt men ook: hij is pissed op de trainer, hij snapt niet waarom hij gewisseld wordt. Terwijl hij net zo goed van zichzelf weet dat hij een slechte match gespeeld heeft en gewoon pissed is op zichzelf.

Die uitleg op het nieuwsblad is toch ook maar vreemd. Bernal stond achter beide Movistars in het klassement. Het is natuurlijk ook de uitleg van de manager... Lijkt me ook gek dat op dat moment de auto van Movistar naast de renners komt.
 
Ik vraag me dan wel af welke onvrede. Je kan moeilijk een Mas die al eens 2des eindigde in de Ronde van Spanje, en die de afgelopen jaren 5des en 6des werd in de Tour, laten wachten hé. Mas was gewoon mede-kopman en hij stond ook gewoon VOOR Lopez in het klassement.

Ik vraag me toch af wat er tss Lopez en zijn ploeg gezegd is, waardoor hij zo kwaad werd dat hij ermee stopte ..
Ik denk dat de visies van Lopez en Movistar met elkaar hebben gebotst.

Lopez is een aanvallende renner en naar mijn mening heeft Movistar deze Vuelta heel passief gekoerst. Ze hebben zowat constant 2 en 3 gestaan, maar we hebben totaal geen poging gezien om het Roglic moeilijk te maken. Ik vroeg mij in de week al af waarom bv. Lopez of Mas geen aanval plaatste zoals Bernal dat heeft geprobeerd. Wat Bernal deed (of probeerde) had ik juist van Lopez verwacht. Mijn idee is dat Lopez dat wel wou doen, maar simpelweg niet mocht van de ploegleiding. Movistar was precies content genoeg met plek 2 en 3, terwijl je daar in een perfecte positie zit om met je kopmannen iets te proberen.

En dan denk ik dat dat met zaterdag er nog eens bij voor kortsluiting heeft gezorgd bij Lopez. Het is maar een theorie natuurlijk hè, maar ik kan me niet voorstellen dat je zoiets gaat doen als alles ervoor naar wens loopt. Het gaat sowieso een optelsom van x aantal factoren zijn.
 
Roglic krijgt het nog lastig, t'is toch ook op bij hem. Ik denk wel dat hij de tijdrit gaat winnen maar het wordt nog nipt.
Niemand van de klassementsrijders lijkt nog echt fris na 3 weken hard koersen.
 
Nou als er zo'n beest op mijn schouder zit dan zou ik ze toch niet vlug genoeg kunnen afslaan hoor dat was toch iets groter dan een fruitvliegje.

Roglic met zijn 4e rit wint de Vuelta uiteindelijk met bijna 5 minuten voorsprong.
 
Nou als er zo'n beest op mijn schouder zit dan zou ik ze toch niet vlug genoeg kunnen afslaan hoor dat was toch iets groter dan een fruitvliegje.

Roglic met zijn 4e rit wint de Vuelta uiteindelijk met bijna 5 minuten voorsprong.
Uiteindelijk hebben de grote 3 dit seizoen alles netjes verdeeld. Bernal de ronde van Italië, Pogacar de ronde van Frankrijk, Roglic de ronde van Spanje.

Een beetje jammer dat Bernal niet zijn vorm hier had tov de ronde van Italië maar ik heb wel genoten van zijn 60km lange aanval samen met Roglic :)
 
Laatste dag van een GT gereden dit jaar. Dat wil zeggen dat het statistiekjestijd is:

Geen enkele Spanjaard won een rit in de GT' :laugh:.
Giro: 7x winst voor de Italianen. 8x met de Vuelta erbij.
Tour: 1x Fransman. 5x met de Vuelta (3) en Giro (1) erbij.
Vuelta: nvt.

4 overwinningen:
Cavendish en Roglic.

3 overwinningen:
Pogacar - Van Aert - Jakobsen - Cort.

2 overwinningen:
Ganna - Merlier - Ewan - Bernal - Caruso - Mohoric - Philipsen - Storer.

Meeste tweede plekken in etappes: Roglic (4), Philipsen (3).

De Belgen in de drie GT':
Giro:
- 2 overwinningen met Merlier en Campenaerts.
- 18 top-tien plekken verdeeld onder 11 renners.
- Best bezette rit was de 11e met drie renners in de top-tien.
- 9 etappes zonder een Belg in de top-tien.
- 1 Belg in een nevenklassement in de top-tien: Toenmalig BK De Bondt (punten).
- Beste Belgen: Merlier - Campenaerts; De Bondt en Evenepoel (gelijke punten, op basis van hoe ik punten geef).

Tour:
- 5 overwinningen met Merlier; Teuns en Van Aert (3).
- 25 top-tien plekken verdeeld onder 8 renners.
- Best bezette ritten waren 6 en 7 met drie renners in de top-tien.
- 6 etappes zonder een Belg in de top-tien.
- 4 Belgen in een nevenklassement in de top-tien: Philipsen (punten); Van Aert (2 - punten en berg) en Van Moer (jongeren).
- Beste Belgen: Van Aert - Philipsen - Teuns.

Vuelta:
- 2 overwinningen met Philipsen.
- 18 top-tien plekken verdeeld onder 8 renners.
- Best bezette ritten waren 2, 4, 5 en 8 met drie renners in de top-tien.
- 11 etappes zonder een Belg in de top-tien.
- 1 Belg in een nevenklassement in de top-tien: Cras (jongeren).
- Beste Belgen: Philipsen - Meeus - Allegaert.

Met 9x-winst houden we de Slovenen (9) en Italianen (8) af in de zegestand. Slovenië heeft (als ik goed heb geteld) 6x tweede-plaatsen. Wij 7x.

Met dank aan de Giro en Vuelta staat Bernal op kop, net voor Pogacar en Roglic, als alles bijeen wordt gesmolten. Hij is de koning van de GT'.
Philipsen is de beste sprinter, net voor Matthews en Van Aert (of Cavendish).
Cort was de beste "vrijbuiter", die niet meteen staat gecategoriseerd als topsprinter of klassementsman.
Van Aert staat er in feite boven, maar wat is ie nu? Martin, Dan en Storer op twee en drie.
Martinez, Daniel mag de eer krijgen van beste helper. Kuss op twee en Poels op drie.
Merlier vervolledigt de top drie van beste Belgen, na Philipsen en Van Aert.

Bernal is dankzij zijn leeftijd de primus in een jongerenklassement en tweede in de andere. Als we de tijdklassementen weglaten is Caruso de koploper, want de Italiaan deed met een 4e en 3e plek in het bergklassement van de Vuelta en Giro de beste zaak van iedereen in een nevenklassement op twee gereden GT'.
Bernal is dan weer op zijn beurt ijzersterk in het algemeen klassement op twee gereden GT'. 1e en 6e.
Hij staat ook genoteerd in de top-tien van elk klassement in de Giro en Vuelta. Dat zijn er 8, ter verduidelijking. Dat verhaaltje kan volgend jaar doorgaan, want hij wordt in januari nog maar 25.
De Spanjaarden mogen dan geen rit hebben gewonnen, Mas staat wel hoog genoteerd, achter de grote drie en voor Vingegaard.
 
Schijt niks gezien van de laatste week, proficiat Prim(us)oz Roglic!

Voor de rest ja Nilsen super sterk natuurlijk, & Champoussin 16de in zijn 2de grote ronde & 1ste profzege voor de favorieten, gene slechten binnenkomer ja hallokes, gaan we zeker ook nog van horen :cool:

Afgezien van 2 top tien plaatsen, toch wel wat teleurgesteld in ronde van Ineos.
Had er toch iets meer van verwacht als ploeg.

Richard heeft zijn werk wel gedaan, en stapt er dan uit na rit 13. Op zich niks mis mee, gezien zijn jaar.

Maar als je zag met welk niveau & goesting Valverde nog rondreed, die gelijkaardig programma reed.
Ik geloof nog altijd dat je TdF & Vuelta competitief kan rijden (kijk naar Kort Nilsen) en voor winst gaan,
waarschijnlijk was de winst in Tokyo er wel teveel aan qua decompressie.

Pidcock afgezien van rit 14, weinig gezien. Ook goed jaar gereden natuurlijk, maar denk niet dat die zich de komende jaren gaat mengen in het grote rondewerk of misschien at most korte rittenwedstrijden, heuvelklassiekers wrs wel.
 
Maar als je zag met welk niveau & goesting Valverde nog rondreed, die gelijkaardig programma reed.
Ik geloof nog altijd dat je TdF & Vuelta competitief kan rijden (kijk naar Kort Nilsen) en voor winst gaan,
waarschijnlijk was de winst in Tokyo er wel teveel aan qua decompressie.
Etappes winnen / meestrijden voor plek 1 is back-to-back geen probleem voor de hoop topcoureurs. Een goede notering in het eindklassement is wat lastiger.
Pidcock afgezien van rit 14, weinig gezien. Ook goed jaar gereden natuurlijk, maar denk niet dat die zich de komende jaren gaat mengen in het grote rondewerk of misschien at most korte rittenwedstrijden, heuvelklassiekers wrs wel.
Van alle -23j-coureurs deden Pidcock; Vansevenant en Simmons zoals verwacht het beste. Zij behaalden als enigen een top-tien notering.
Zullen opdracht gekregen hebben om uit te rijden op eigen tempo; nu en dan wat te knechten en zichzelf zeker niet opblazen in de laatste week.
De volgende GT die ze gaan rijden, zullen we ze vaker in beeld zien. Hetzij op kop; hetzij als meesterknecht.
 
We mogen van die jonge mannen niet allemaal verwachten dat ze zoals Pogocar als neo meteen een podium rijden in een GT natuurlijk. De jeugd staat er tegenwoordig vlug maar laten we ze toch ook een beetje tijd geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan