Knockouts: Zestiende Finales

Ik begrijp het gezaag over die penalty niet. Ja, Tielemans speelt het natuurlijk slim, maar dit is toch 100% penalty? Hij gaat zijn man voorbij, en vanuit die beelden vanbovenaf zie je dat hij wel degelijk richting de bal gaat en zijn voet helemaal onderuit geschoffeld wordt. Of hij veel had kunnen doen met de bal in die positie is irrelevant. Het feit de verdediger Tielemans volledig onderuit haalt, niks van bal heeft en daardoor het spel beïnvloed (want je weet nooit wat er met de bal gebeurd zou zijn als Tielemans er toch nog zijn voet tegen zet), is meer dan voldoende om daar voor te fluiten.

"Maar Tielemans zoekt de penalty." So what? Het is niet alsof hij het contact faket of zijn voet laat hangen. Hij gaat naar de bal, en hij wordt geraakt. De mensen die dit geen penalty vinden, zijn dan weer dezelfde die moord en brand tieren als hun eigen ploeg in exact dezelfde situatie géén penalty krijgt. Wat had Tielemans dan moeten doen? Achter zijn man blijven en de bal laten passeren zodat die arme Senegalees hem zeker niet per ongeluk zou raken? Het is niet zijn verantwoordelijkheid om tackles van tegenstanders te gaan ontspringen. En als je hiervoor niet fluit, waarvoor dan wel? De meeste penaltyfouten zijn nu eenmaal niet opzettelijk. Maar als je als verdediger iemand omver maait en de bal volledig mist, dan weet je nu eenmaal dat die bal op de stip gaat.
Ik weet welke beelden jij gezien hebt.

Waar gaat Tielemans zijn man voorbij?
Op het moment van de pass zit die verdediger nog 1,5 a 2m voor Tielemans en ziet hij deze niet in zijn rug.

"Je weet nooit wat kan gebeuren als Tielemans de bal raakt"..
Het contact is bij hem op zijn linkervoet, steunvoet.
Op die plaats kan Tielemans die bal enkel met rechts spelen en dan kan hij enkel kaatsen.
Hij loopt recht op die bal dus kan geen hoek maken met zijn voet om te trappen, hij loopt weg van doel en zit ook al voorbij de 1e paal.
Op die manier kan hij nooit doelgevaar creëren als hij die bal daar raakt.

Hij zoekt het contact uiteraard niet en ze trappen hem aan, maar als wij die tegen krijgen krijg je hier heel wss toch andere meningen hoor.

Bovendien komt er eigenlijk nog een gigantische kans uit die Lukebakio dramatisch overschiet.

Niet elk contact moet penalty zijn.

Die verdediger moet daar natuurlijk nooit in de sliding gaan en die bal gewoon staand wegtrappen. Hij zit ruim voor Tielemans maar ik ben blij dat het nu eens mee zat qua arbitrage, maar of deze beslissing om niet te fluiten zo clear en obvious fout was dat de VAR moet/mag tussen komen durf ik niet zeggen hoor.

Never change a winning team. Dus Rudi moet met de 11 van minuut 120 naar de VS. Het leven is meestal simpel. Dit is wel Plan A.

Plan B is - indien het met Plan A toch mis zou gaan - wat ik echt betwijfel maar bon - de omgekeerde wissels van 1/07/26 doen. Gewoon in omgekeerde tijdsvolgorde. Zoals een film die je terugdraait. Een soort undo-functie weet je.

Dit plan van aanpak is zo strak dat m.i. toch nooit kan misgaan.

Trouwens chapeau voor Rudi. Hij heeft het toch wel gedaan, al die dik betaalde analisten en commentatoren en commentatoressen in hun onderbroek gezet. Rudi is een genie. Geef hem een standbeeld, hij verdient het. Rudi trekt zich niets aan van de waan van de dag en van de waan van de wedstrijd. Hij analyseert, maakt aantekeningen met een 4-kleuren-BIC (**) van 1965, én doet cruciale vervangingen op hét cruciale ogenblik. Het is pas als hij er niet meer is dat men zal beseffen wat een genie Rudi is.

PS: ik zou vooraf de VS wat diplomatisch jennen. Via onze ambassador Bill White, via Trump aka "Brussels is a hells-hole". Een beetje jennen en oppoken. In de juiste dosis zodat die Amerikanen er blindelings invliegen en al hun kruid verschieten. Pas als het te laat is gaan ze uiteraard beseffen dat ze met de dappersten van alle Galliërs te maken hebben, nl de Belgen. Én Conner uiteraard.

PS (**): Rudi zijn 4-kleuren-BIC kost maar 2,83 EUR per stuk. Rudi is de beste investering ooit van de BVB. Een 4-kleuren-BIC en een blocnote. Genieën hebben niet veel nodig. Het zit bij hen immers in het hoofd, niet er naast.

Laatst bewerkt:
Mechelen liep als een kip zonder kop al naar achter toen hij een lange trap zag aankomen. Theate leek me op buitenspel te spelen. imo 2de goal dikke fout van Mechelen.
Ten eerste, het is Mechele. Ten tweede, iedereen die ooit met twee naast elkaar in de verdediging heeft gespeeld kan u vertellen dat Theate hier in de fout gaat, want hij is de 'achterste' of 'verste' van de twee op dat moment (bal kwam vanaf de kant van Mechele). Mechele heeft geen ogen in zijn rug, de andere centrale verdediger (Theate) moet in dat geval áltijd dekking geven aan de eerste (Mechele). Dat leerde ik destijds al bij de scholieren.

Edit: anderen waren me al voor blijkbaar, had nog niet alles gelezen

Laatst bewerkt:
Trouwens chapeau voor Rudi. Hij heeft het toch wel gedaan, als die dik betaalde analisten en commentators in hun onderbroek gezet. Rudi is een genie. Geef hem een standbeeld, hij verdient het. Rudi trekt zich niets aan van de waan van de dag en van de wedstrijd, hij analyseert, maakt aantekeningen, en doet vervangingen. Rudi is echt een genie.
En ik maar denken dat hij sudoku's en kruiswoordraadsels aan het invullen was.

Het is een penalty maar in een wereld zonder VAR zou dit praktisch nooit gefloten geweest zijn. Zelfs in de beginjaren van de VAR zou dit genegeerd worden eigenlijk. (clear and obvious error in de oude tijd)

Puur letter van de wet is het een penalty.

Wanneer een Zlatan of een Henry zegt "dat is geen penalty", dan is dat omdat in hun wereld er geen VAR was

Al die technologie haalt de charme er wel een beetje uit, net als die millimeter buitenspelen maar er gaat waanzinnig veel geld rond in het voetbal dus is het eigenlijk niet meer dan normaal dat beslissingen zo correct mogelijk genomen worden. Kijk naar het tennis waar de bal maar een half millimetertje op de lijn botst, onmogelijk te zien met het blote ook en toch telt het.

Al die technologie haalt de charme er wel een beetje uit...
Welke charme eigenlijk? Het gezeik achteraf over wel/niet? De VAR wordt imo zelfs nog niet voldoende gebruikt. Al was er geen geld mee gemoeid, is er iemand die oprecht geen voorstander is van zo correcte mogelijke beslissingen?

Was er maar in VAR tegen Duitsland in 1996 of tegen Brazilië in 2002...

Welke charme eigenlijk? Het gezeik achteraf over wel/niet? De VAR wordt imo zelfs nog niet voldoende gebruikt. Al was er geen geld mee gemoeid, is er iemand die oprecht geen voorstander is van zo correcte mogelijke beslissingen?

Was er maar in VAR tegen Duitsland in 1996 of tegen Brazilië in 2002...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook voorstander van een correcte beslissing. Maar het is gewoon wennen voor vele fans en spelers dat de arbitrage zeer analytisch wordt. Soms levert dat frustratie op zoals op het EK waar Lukaku z'n eerste drie goalen afgekeurd zag maar gisteren levert het dan weer delirium op.

En de charme gaat dan gewoon over het feit dat je soms een prachtige aanval moet afkeuren omdat iemand zijn elleboog uitsteekt of dat een scheidsrechter minutenlang het spel stil moet leggen om tot uitsluitsel te komen maar zoals ik al zei, dat moeten we dan maar accepteren voor de correctheid.

Laatst bewerkt:
Welja. Meunier vanop rechts wel ja, maar dat kan Trossard ook.

Doku op links en Trossard op rechts. Eentje gaat naar binnen komen (Doku).

Moreira op links gaat eerder de achterlijn halen, Lukebakio op rechts gaat eerder naar binnen willen snijden.
Dat was even een mooi evenwicht gisteren. Maar zo start je geen match.

Moreira op rechts en Trossard op links, zit je met twee spelers die liever naar het midden komen omdat dat hun beste voet is.
Ook de reden dat volgens mij dat De Cuyper er werd afgehaald voor Meunier. Die laatste kon dan de voorzetten trappen vanaf rechts, en Moreira kon dat doen vanop links. Moreira en De Cuyper op dezelfde flank had moeilijker gegaan denk ik.

Ik zie ook graag Moreira eens starten, maar als ge dat doet, dan op links hé. En een 1/8e finale tegen USA lijkt me ook niet de ideale moment daarvoor. Dan kies ik liever de ervaren en gevestigde waarden.
Trossard komt net nog meer naar binnen als hij op rechts speelt, heeft zelf in een interview recent aangegeven dat hij op rechts veel van zijn kwaliteiten verliest als hij niet kan zwerven. Trossard is toch ook niet een speler die ik associeer met voorzetten. Dat hij het op zich wel moet kunnen, daar twijfel ik niet aan, maar da's niet zijn speelstijl.

Moreira speelt dit seizoen bij zijn ploeg in de eerste plaats als rechtsbuiten, en doet het daar goed. En waarom zou Moreira en De Cuyper op dezelfde flank niet werken?

Ik tel er precies toch maar 22? :tongue:

Dus niet alleen Doku, maar ook 3 anderen ontbreken?
Ik zie bv. ook geen Mechele precies?

Kan heel veel verklaringen hebben :wink:

Mechele heeft geen ogen in zijn rug, de andere centrale verdediger (Theate) moet in dat geval áltijd dekking geven aan de eerste (Mechele). Dat leerde ik destijds al bij de scholieren.

Ik heb in de jeugd ook altijd gevoetbald als verdediger. Het enigste wat de trainer tegen me zei was dak menne man geen cm ruimte mag geven. Als die naar het wc gaat, dan volgde 😂

Nuja op dit niveau als ge op een lijn speelt. Was al duidelijk dat Mechele zeer laag stond en Theate te hoog. En idd logisch dat Theate een beter zicht heeft op de situatie, dus zal aant slapen geweest zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb in de jeugd ook altijd gevoetbald gespeeld als verdediger. Het enigste wat de trainer tegen me zei was dak menne man geen cm ruimte mag geven. Als die naar het wc gaat, dan volgde 😂

Nuja op dit niveau als ge op een lijn speelt. Was al duidelijk dat Mechele zeer laag stond en Theate te hoog. En idd logisch dat Theate een beter zicht heeft op de situatie, dus zal aant slapen geweest zijn.
Pas op, het blijft een wisselwerking / samenwerking he, waarbij communicatie en elkaar aanvoelen van groot belang is. Ik wil heus niet alle zonden in Theate zijn schoenen schuiven. Maar in theorie is hij de "hoofdschuldige" bij deze fase.

Putain Sint Gillis was helemaal zot gisterenavond. Zo veel getuuter heb ik bij Marokko zelfs nooit gehoord 😂
Het viel me gisteren overdag al op hoeveel mensen er daar in een truitje van de Rode Duivels rond liepen of rond reden met hun bakfiets. Was nog aan het twijfelen om te blijven hangen maar had geen zin meer om 's nachts naar Antwerpen terug te bollen.

Die supporters die doorgingen aan het groot scherm in Antwerpen rond minuut 80 zullen met hangende pootjes zijn terug gekomen.
Te Boelaerpark? Gingen er veel door? Ik stond bijna helemaal vooraan dus niks gemerkt van vertrekkers. Dit was weer de sfeer van 2014 en '18!

Terug
Bovenaan