Knockouts: Zestiende Finales

Net de samenvatting van Duitsland - Paraguay gezien. Die afgekeurde 2-1, hoe dom is dat toch om die fout te maken, je weet toch dat de VAR dat affluit?
Die gemiste kans in de 118de minuut is er ook eentje om in te kaderen, kan gewoon vrij inkoppen van in de kleine rechthoek.
Zeker omdat die 5 min daarvoor ook al serieus aan't duwen was. Met een arrogant lachje zelfs, kwam in slomo in beeld. Die Anton stond daar dus met exact deze reden. Terecht afgefloten imo.

Duitsland toch iets te weinig tegen een erg taai Paraguay. Al hadden ze op zich genoeg kansen om te winnen. Een goal tegen krijgen tegen de ploeg met de laagste xG uit de eerste ronde (in een al bij al makkelijke poule) maakt het natuurlijk nog moeilijker. Leken me toch ook een eerder hapklare brok tegen Frankrijk. Gaan er toch wel uit tegen een van de zwakste overgebleven teams dus toch dik gefaald.

Nederland-Marokko niet gezien, enkel samenvatting, maar blijkbaar dik verdiend voor Marokko (Nederland de laagste xG van alle teams tot nu toe in de 16e finales, xG 0,24 tegen 1,38). Mja, dan verdien het toch totaal niet. Frankrijk-Marokko wordt hopelijk een mooie kwartfinale.

Duitsland toch iets te weinig tegen een erg taai Paraguay. Al hadden ze op zich genoeg kansen om te winnen. Een goal tegen krijgen tegen de ploeg met de laagste xG uit de eerste ronde (in een al bij al makkelijke poule) maakt het natuurlijk nog moeilijker. Leken me toch ook een eerder hapklare brok tegen Frankrijk. Gaan er toch wel uit tegen een van de zwakste overgebleven teams dus toch dik gefaald.

Nederland-Marokko niet gezien, enkel samenvatting, maar blijkbaar dik verdiend voor Marokko (Nederland de laagste xG van alle teams tot nu toe in de 16e finales, xG 0,24 tegen 1,38). Mja, dan verdien het toch totaal niet. Frankrijk-Marokko wordt hopelijk een mooie kwartfinale.
Zo zie je toch vooral dat tegen zo'n laag blok spelen echt niet zo simpel is, zeker niet in landenvoetbal, waar je veel minder op automatismen kan terugvallen.

Dat zet zo'n match tegen Iran misschien toch in perspectief, want hoewel Duitsland hun kern misschien niet heel gebalanceerd is, zijn dat zeker geen pannenkoeken he.

Nu het Nederlands elftal al in de 1/16e finales van het WK is uitgeschakeld, kan Ronald Koeman rekenen op bakken met kritiek. De bondscoach heeft zich daarop voorbereid door een extra verdediger in te zetten.

"Luts is vandaag mee", gromt Koeman voorafgaand aan een interview, met een knikje naar Lutsharel Geertruida. "Ik geloof dat het me met hem beter zal lukken om met de zuurgraad van jullie incompet-" Geertruida legt een hand op zijn schouder. "Coach", zegt hij zacht.

Koeman herpakt zich. "Ik bedoel: iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar ik ben verantwoordelijk en ik geloof dat dit het juiste plan was. Dat al die zogenaamde voetbalkenners die zelf nooit op-" Opnieuw probeert Geertruida de bondscoach af te stoppen, maar hij dendert door. "Zo-ge-naam-de voetbalkenners die zelf nooit op niveau hebben gespeeld, maar wel denken mij de les te kunnen lezen, dat zij kritiek hebben interesseert me geen reet. Vergis je niet: ik lees alles. Ik hoop dat jullie kijk- en verkoopcijfers heel diep wegzakken." Geertruida zit er verslagen bij.

Binnnenkort gaat Koeman in gesprek met de KNVB over zijn toekomst bij Oranje. De bondscoach heeft aangekondigd vijf advocaten en Marten de Roon mee te nemen.

Zo zie je toch vooral dat tegen zo'n laag blok spelen echt niet zo simpel is, zeker niet in landenvoetbal, waar je veel minder op automatismen kan terugvallen.

Dat zet zo'n match tegen Iran misschien toch in perspectief, want hoewel Duitsland hun kern misschien niet heel gebalanceerd is, zijn dat zeker geen pannenkoeken he.
En België had dan nog een hoge xG tegen Iran (1,82) dus deed het eigenlijk gewoon ook toen al best goed (buiten de afwerking dan). Iran bleek verrassend genoeg ook beter dan Egypte in match 3.

En België had dan nog een hoge xG tegen Iran (1,82) dus deed het eigenlijk gewoon ook toen al best goed (buiten de afwerking dan). Iran bleek verrassend genoeg ook beter dan Egypte in match 3.
Ik vond dat eigenlijk niet verrassend. Iran staat op de Fifa ranking toch ook hoger dan Egypte. Ik zei ook meteen hier na de match tegen Egypte dat we tegen Iran hetzelfde konden verwachten

De commentator van Sporza bij Nederland-Marokko die in een samenvatting van 5 minuten 2x een verkeerde speler noemt van Marokko. Dit is letterlijk je job, hoe moeilijk kan het zijn.
Hakimi en Saibari trekken nog wel een beetje op elkaar qua postuur, maar Diop en El Aynaoui trekken in de verste verte niet op elkaar.

En tijdens de penalty-reeks sloeg hij er toch ook serieus naast op een gegeven moment. Hij dacht dat de 5e penalty al gegeven werd, terwijl we nog maar aan de 4e waren.
Geert Heremans hoorde ik? Da's de man die op het WK in Brazilië (denk ik) minutenlang bleef volhouden dat het geen/wel goal was terwijl de goallinetechnology al minuten ervoor had aangetoond dat het wel/geen goal was.
Pensioenrijp.

Als er één conclusie mag en moet getrokken worden is het dat je moet uitgaan van eigen sterkte. Rudi, kies Hans 😍

Ik hoop dat BE resoluut kiest voor de aanval. Ik zie ze liever aanvallen en eventueel verliezen dan tactisch winnen. Maar bon. We zullen zien.

Ik kijk niet alle matchen maar wat mij opvalt is dat er bijna geen vrije ruimte is. Als je de bal krijgt heb je maar een paar tienden van een sec om door te spelen vooraleer ze met 2 op je huid zitten. Ook alles is goed om de bal af te pakken: duwen, trekken, stampen ea. Soms lijkt het op een rugby-match.

En het gaat zo door tot de 90'ste minuut. Ze vallen niet meer stil of zonder brandstof. Maar de focus van het WK ligt m.i. duidelijk op verdedigen en niet op aanvallen.

RDT-20260630-1158199083713814894683186.jpg

Ik hoop dat BE resoluut kiest voor de aanval. Ik zie ze liever aanvallen en eventueel verliezen dan tactisch winnen. Maar bon. We zullen zien.

Ik kijk niet alle matchen maar wat mij opvalt is dat er bijna geen vrije ruimte is. Als je de bal krijgt heb je maar een paar tienden van een sec om door te spelen vooraleer ze met 2 op je huid zitten. Ook alles is goed om de bal af te pakken: duwen, trekken, stampen ea. Soms lijkt het op een rugby-match.

En het gaat zo door tot de 90'ste minuut. Ze vallen niet meer stil of zonder brandstof. Maar de focus van het WK ligt m.i. duidelijk op verdedigen en niet op aanvallen.

Desondanks sinds 1970 niet meer zoveel goals per wedstrijd voorgevallen als in deze editie. Zelfs ondanks al die geparkeerde bussen van de Janneke en Mieke ploegen.

Desondanks sinds 1970 niet meer zoveel goals per wedstrijd voorgevallen als in deze editie. Zelfs ondanks al die geparkeerde bussen van de Janneke en Mieke ploegen.

Ergens ook logisch, hoe meer landen, hoe meer niveauverschil tussen landen, hoe meer doelpuntenkermis,...
Tunesië heeft 12 doelpunten tegengekregen, Irak 12 tegendoelpunten, Oezbekistan 11, Qatar en NZ 10 tegendoelpunten,...

WK2014 in de groepsfase is het max aantal tegendoelpunten voor een team 9 stuks
WK2018: Enkel Panama zit boven de 10 stuks.
WK2022: Enkel Costa Rica met 11 tegendoelpunten.
WK2026: Nu zijn er 5 ploegen met minstens 10 tegendoelpunten in de groepsfase.

Ach, als de pers mag lullen over psychologische tikken, wanneer een ploeg de leiding in het kampioenschap verliest aan een ploeg die een dag eerder speelt, dan mogen we hier euforisch zijn dat we er langer in zitten dan Nederland.
Ik zie de relevantie niet, maar voor mij mag dat zeker. Ik vind het alleen extra pijnlijk wanneer wij in dezelfde ronde eruit zouden liggen. Zeker omdat ons tornooi tot dusver veel zwakker was.

Voor die ploegen is het ofwel een muur openzetten, ofwel open deur houden. Perfect te begrijpen. Kijk naar Paraguay: spelen tegen de VS een meer open wedstrijd, en ze krijgen er 4 rond hun oren. Tegen Duitsland bouwen ze een muur, en ze winnen.

Aanvallende coaches zijn sowieso ook altijd in de minderheid, zeker op toernooien. We hebben hier nu toch al een aantal landen zich zien mispakken aan een te behoudsgezinde aanpak (Duitsland nu ook weer), maar hoe verder we in het toernooi komen, hoe geslotener de matchen toch zullen worden.

Ergens ook logisch, hoe meer landen, hoe meer niveauverschil tussen landen, hoe meer doelpuntenkermis,...
Tunesië heeft 12 doelpunten tegengekregen, Irak 12 tegendoelpunten, Oezbekistan 11, Qatar en NZ 10 tegendoelpunten,...

WK2014 in de groepsfase is het max aantal tegendoelpunten voor een team 9 stuks
WK2018: Enkel Panama zit boven de 10 stuks.
WK2022: Enkel Costa Rica met 11 tegendoelpunten.
WK2026: Nu zijn er 5 ploegen met minstens 10 tegendoelpunten in de groepsfase.
Zelfde voor het "chadli-record" qua tijdsstip van laatste goal. Als elke match standaard al 3 minuten extra tijd heeft op het einde, dan zullen er inderdaad meer goals vallen in de 90+ tijd.

Voor die ploegen is het ofwel een muur openzetten, ofwel open deur houden. Perfect te begrijpen. Kijk naar Paraguay: spelen tegen de VS een meer open wedstrijd, en ze krijgen er 4 rond hun oren. Tegen Duitsland bouwen ze een muur, en ze winnen.

Aanvallende coaches zijn sowieso ook altijd in de minderheid, zeker op toernooien. We hebben hier nu toch al een aantal landen zich zien mispakken aan een te behoudsgezinde aanpak (Duitsland nu ook weer), maar hoe verder we in het toernooi komen, hoe geslotener de matchen toch zullen worden.
Ja, doet me denken aan Hongarije die op het EK 2016 ook dachten dat het wel een goed idee was om te proberen meevoetballen met de Rode Duivels.

Ik zie de relevantie niet, maar voor mij mag dat zeker. Ik vind het alleen extra pijnlijk wanneer wij in dezelfde ronde eruit zouden liggen. Zeker omdat ons tornooi tot dusver veel zwakker was.
De relevantie is dat je gelijk hebt dat "dezelfde speeldag = even lang", ook al speelt ploeg a zijn match op een andere datum dan ploeg b

Ik had gepland om de samenvatting van de wedstrijd tussen Nederland en Marokko te bekijken, omdat ik niet zo laat kon opblijven. Maar door die f*king getoeter van buiten ben ik wakker geworden en wist al wie er gewonnen had.

Terug
Bovenaan