Ik heb vorig jaar een huis gekocht waar de eigenaar een aantal jaar geleden een extra oprit heeft aangelegd, blijkbaar zonder vergunning.
Een aantal maanden na de verkoop staat de vorige eigenaar aan mijn deur om te zeggen dat de buren klacht hadden ingediend toen het te koop stond en dat hij die oprit nu terug moet wegdoen. Ik blij want op termijn was ik dat toch van plan. Hij was toen zeer redelijk naar mij toe en maakte er geen enkel probleem van dat hij dat ging doen.
Nu hij na heel wat vertraging eindelijk begonnen is aan de werken begint hij terug te krabbelen want het gaat een stuk meer kosten dan verwacht ( er ligt een absurd dikke laag stabilisé onder). Nu vraag ik me af of hij eigenlijk echt verplicht is om zelf die werken te bekostigen?
Ik heb dat indertijd eens opgezocht en kreeg eerder het idee dat je een huis koopt met de overtredingen erbij en dat het nu mijn probleem is. Maar in de voorbeelden die ik vind is de overtreding bij verkoop al gekend. Was het mijn taak om die vergunning op te vragen, of mag je er als koper vanuit gaan dat er geen verborgen bouwovertredingen zijn?
Omdat hij er toen zelf geen probleem van maakte heb ik er niet te veel meer achter gezocht ( zijn broer is immo-makelaar dus ik dacht die weten wel wat ze doen), maar nu zou het misschien toch interessant worden om wat beter te weten wat mijn rechten zijn