Kleine vragen: economie & recht

Zit met een raar iets.

Ik kreeg een storting van 3 cent op mijn rekening (eigenlijk onze gemeenschappelijke) 'virement partiel' van een Frans rekening nummer en een generieke Afrikaanse naam als verzender (Mboumbou - als je Google vind je 3mrd hits in Angola en zo).

Ik ken die persoon niet, ken het rekening nummer niet. De kans dat die persoon per ongeluk 3 cent naar mij overschrijft met zo'n phony beschrijving lijkt me 0. Alleen kan ik het fraude mechanisme niet bedenken behalve iets very elaborate.

Die rekening wordt voor bijna niks gebruikt behalve voor de hypotheek, gas/water/elektriciteit/telenet en colruyt aankopen. Links en rechts zal er wel eens iets gekocht zijn op een andere webshop (Bol, JBC, etc), maar niks exotisch of overschrijvingen naar particulieren. Het zou me straf lijken dat dat rekening nummer ergens op een lijst circuleert, en al zeker in combinatie met prive gegevens zoals adres/email/telefoon - het is het enige fraude mechanisme dat ik kan bedenken (ze bellen of sturen een mail volgende week dat ze gemist zijn en blablabla ze proberen). Dus ik ben in de war.

Net naar KBC gebeld en die waren toch ook gealarmeerd maar het rek nummer was niet gekend en er was niks frauduleus te zien aan de transacties op de rekening. No shit - ik check de rekening minstens 1x per dag, dus zou het wel geweten hebben.

Iemand enig idee wat het fraude mechanisme zou kunnen zijn ? Iemand enig idee of er lijsten bestaan van 'rek nummers die door fraudeurs gebruikt worden'? Of moet ik er toch van uit gaan dat iemand random van rekening nummer gemist is en per ongeluk een rekening nummer van 16 cijfers heeft kunnen gokken dat een valid checksum heeft ? Lijkt me echt 0% kans...
Sinds IBAN in voege is heeft een rekeningnummer trouwens een dubbel controlegetal (al ben ik niet zeker of dat voor alle nieuwe rekeningen geldt). De kans om zo’n nummer te raden is inderdaad nagenoeg nihil.

Ze gaan misschien nummers gokken, enkele centen overschrijven, en hopen dat je het terug overschrijft. In dat geval hebben ze je naam en rekeningnummer om een uitgebreidere scam te kunnen proberen.

Sinds IBAN in voege is heeft een rekeningnummer trouwens een dubbel controlegetal (al ben ik niet zeker of dat voor alle nieuwe rekeningen geldt). De kans om zo’n nummer te raden is inderdaad nagenoeg nihil.

Ze gaan misschien nummers gokken, enkele centen overschrijven, en hopen dat je het terug overschrijft. In dat geval hebben ze je naam en rekeningnummer om een uitgebreidere scam te kunnen proberen.
Waarom zou je dat niet kunnen raden?

Het is een checkdigit dat je zelf kan berekenen. Je kan perfect de mogelijke combinaties uitrekenen? het is maar modulo-97.

Het is een checkdigit dat je zelf kan berekenen. Je kan perfect de mogelijke combinaties uitrekenen? het is maar modulo-97.

Maar dat is toch nooit rendabele scam? 8 digits per Iban. Hoeveel rekening nr heeft KBC of fortis? Toch geen 99999999? Misschien 1M? 5M? 10M? Lijkt me veel proberen om eens een echt nummer tegen te komen. Lijkt me nu niet echt iets wat door de fraude detectie zou passeren. "Man schrijft 3 cent over naar 90% niet (meer) bestaande rek nummers"...

En als het lukt, hoeveel daarvan gaan echt iets ondernemen waardoor ze scammable zijn? Lijkt me veel werk, kostelijk en 0 return.

Enige dat ik kan bedenken is dat ze een elaborate scam willen doen en ergens een domiciliering willen opzetten ergens zonder mijn handtekening. Maar lijkt me dat dat bij KBC toch niet gemakkelijk zal passeren.

Niks meer van gehoord, still puzzled.

Voor de zekerheid nog eens domicilieringen gecheckt. Blijkt dat bol.com hun select abo plots land specifiek gemaakt heeft. Sinds begin dit jaar heb ik select belgie terwijl er ook een select Nederland nog eens is af gegaan in juli. Goed, dat is rechtgezet en ik heb 15 euro teruggekregen. Heeft deze farce toch nog iets opgebracht :laugh:

Laatst bewerkt:

Ik bedoelde dat je dat eigenlijk niet per ongeluk fout kan ingeven door de 2 checksums. Met 1 checksum was dat al onwaarschijnlijk (je moest 2 cijfers net op de juiste manier fout tikken), maar met een dubbele checksum is een typfout al onwaarschijnlijker dan dat een aap een goed nummer invoert.

Ze hebben dus bewust een geldig rekeningnummer ingegeven, maar het kan goed zijn dat ze geen idee hebben van wie dat is, en dat ze een random nummer generator hebben losgelaten op een IBAN checker of iets dergelijks. Maar wat dan juist de scam is weet ik ook niet.

Ik kreeg vandaan een gewone brief in de brievenbus. (niet aangetekend)

Factuur en verzenddatum = 28/05 (ik heb nooit die factuur verkregen voor zover ik weet)
Betalingstermijn: 30 dagen

Herinneringsfactuur en verzenddatum 18/07
Bedrag te betalen: 60€ + 1,64€ verwijlinteresten + 20€ schadevergoeding = 81,64€ asap te betalen aub.

Mmm mag dit zomaar? Meteen een extra schadevergoeding van 1/3de van een nooit verkregen factuur en tevens meteen verwijlinteresten?
Betaal gewoon die factuur (28/05).
OK ik kreeg nu dit te horen aan de telefoon

- Factuur verzonden 28/05 (30 dagen tijd om te betalen) --> Nooit verkregen voor zover ik herinner
- Herinneringsbrief verzonden 21/06 (nog voor de betalingstermijn was afgelopen) --> Nooit verkregen voor zover ik herinner
- 2de herinneringsbrief verzonden 18/07 (wat ze aanzien als aanmaning)

Conclusie volgens die pipo aan de telefoon: Er is reeds een wettelijke herrinneringsbrief verstuurd dus de aanmaning is terecht. 😅
Nog wat liggen zeveren, en toen haalden ze dus kwaad uit naar mij.

Mijn conclusie = "Ik heb doodleuk plots gewoon ingehaakt" (op dat vlak ben ik een vreselijk moeilijk en koppig mens)

Is er een beperking op extralegale voordelen combineren bij 2 verschillende werkgevers?

Dus 2 keer maaltijdcheques op dezelfde dag, mobiliteitsbudget, thuiswerkvergoeding,... Uiteraard gaat het om andere uurroosters.

Het zou gaan om een full-time tewerkstelling en dan een parttime.

De optie bijberoep is ook een mogelijkheid, maar daar dezelfde vraag. Kan ik bijvoorbeeld gebruikt maken van onkosten (thuiswerkvergoeding, internet, gsm,...) als dit eigenlijk al betaald wordt door mijn werkgever. Ik vermoed van niet tenzij ik een ander abonnement neem, andere ruimte om te werken voorzien,...

Flexi is jammer genoeg geen optie voor deze functie.

Enige waar ik weet van heb is maaltijdcheques, dat heb ik zelf nog van twee werkgevers gekregen.

Is er een beperking op extralegale voordelen combineren bij 2 verschillende werkgevers?
Nee, maar...
Dus 2 keer maaltijdcheques op dezelfde dag, mobiliteitsbudget, thuiswerkvergoeding,... Uiteraard gaat het om andere uurroosters.
Maaltijdcheques kan wettelijk, maar vergoedingen voor kosten moeten in theorie bewezen kunnen worden aan de functie. Dus 2 keer je internet terugbetaald zien, zal problemen opleveren, je zal dan bij 1 van de 2 het bedrag moeten laten beperken indien je meer zou krijgen dan de kost van je internetabonnement.
Het zou gaan om een full-time tewerkstelling en dan een parttime.

De optie bijberoep is ook een mogelijkheid, maar daar dezelfde vraag. Kan ik bijvoorbeeld gebruikt maken van onkosten (thuiswerkvergoeding, internet, gsm,...) als dit eigenlijk al betaald wordt door mijn werkgever. Ik vermoed van niet tenzij ik een ander abonnement neem, andere ruimte om te werken voorzien,...

Flexi is jammer genoeg geen optie voor deze functie.
In bijberoep kan je enkel je kosten aftrekken na aftrek van de inkomsten door die kost. Dus dat kan ook daar niet.

Vriendin is naar avondmarkt in Middelkerke geweest. Retributie ontvangen omdat ze via de app haar nummerplaat selecteerde ipv de mijne. Reeds betwist en situatie uitgelegd. Mail terug met 'Retributie blijft'. Verkeerde nummerplaat is geen reden om retributie te annuleren in het reglement van Middelkerke. In de gebruikte app staat dan weer

'Heb een verkeerd kenteken angemeld? Gelukkig is dit geen geldige reden tot boete. Je hebt namelijk wel netjes betaald (Easypark).

Iemand ervaring mee?

Edit: Zal waarschijnlijk niets worden. Op de website parkeren.be. We kunnen je niet helpen met foutieve nummerplaat.

Laatst bewerkt:
Vriendin is naar avondmarkt in Middelkerke geweest. Retributie ontvangen omdat ze via de app haar nummerplaat selecteerde ipv de mijne. Reeds betwist en situatie uitgelegd. Mail terug met 'Retributie blijft'. Verkeerde nummerplaat is geen reden om retributie te annuleren in het reglement van Middelkerke. In de gebruikte app staat dan weer

'Heb een verkeerd kenteken angemeld? Gelukkig is dit geen geldige reden tot boete. Je hebt namelijk wel netjes betaald (Easypark).

Iemand ervaring mee?

Edit: Zal waarschijnlijk niets worden. Op de website parkeren.be. We kunnen je niet helpen met foutieve nummerplaat.
Ik vrees er wat voor. Ongeacht wat de app zegt, primeert altijd het gemeentereglement.
Ik zou eerder proberen de situatie via fe gemeente uit te leggen?

Ik vrees er wat voor. Ongeacht wat de app zegt, primeert altijd het gemeentereglement.
Ik zou eerder proberen de situatie via fe gemeente uit te leggen?
Bedankt voor de reactie. Ze kreeg van Optimal Parking Control reeds deze mail:

We hebben uw dossier nagekeken en op basis van de aangeleverde info stellen we vast dat u op het ogenblik van de vaststelling inderdaad betaald had voor parkeertijd, maar voor een andere nummerplaat dan de uwe. U moet dus aan de retributie voldoen.

Dan mag de CEO na het debacle in Wetteren zeggen: 'Mensen maken nu eenmaal fouten'.

Geen idee of de gemeente zal kunnen helpen. Die verwijzen gewoon door naar OPC. Die zijn dus rechter en belanghebbende partij.

Bedankt voor de reactie. Ze kreeg van Optimal Parking Control reeds deze mail:

We hebben uw dossier nagekeken en op basis van de aangeleverde info stellen we vast dat u op het ogenblik van de vaststelling inderdaad betaald had voor parkeertijd, maar voor een andere nummerplaat dan de uwe. U moet dus aan de retributie voldoen.

Dan mag de CEO na het debacle in Wetteren zeggen: 'Mensen maken nu eenmaal fouten'.

Geen idee of de gemeente zal kunnen helpen. Die verwijzen gewoon door naar OPC. Die zijn dus rechter en belanghebbende partij.
Eens in Leuven voorgehad met vervangwagen, betaald via app met gewone plaat en boete achter de ruit.
Gebeld naar die firma,vriendelijk uitgelegd en dit was direct opgelost.

Het is wel rottig op daar een retributie voor aan te rekenen. Het is niet alsof er noet betaald is voor de specifieke plaats en tijd. Zal waarschijnlijk ook wel wat "verkeerde persoon op verkeerd tijdstip" iets zijn bij afwijzen van je claim tot rechtzetten.

Dat is toch logisch dat ze die retributie aanrekenen? Hoe kunnen zij weten dat jij niet ook geparkeerd hebt met de nummerplaat waarvoor betaald is? Gewoon omdat jij het zegt?

Dat is toch logisch dat ze die retributie aanrekenen? Hoe kunnen zij weten dat jij niet ook geparkeerd hebt met de nummerplaat waarvoor betaald is? Gewoon omdat jij het zegt?
Logisch dat je een brief krijgt? Ja, logisch dat je moet betalen? Neen... Ik herhaal de bewoording uit hun mail:

'We hebben uw dossier nagekeken en op basis van de aangeleverde info stellen we vast dat u op het ogenblik van de vaststelling inderdaad betaald had voor parkeertijd.'

Hoe ze dat kunnen zien? Dat is toch logisch (Om uw woorden te gebruiken...). Nummerplaten worden gescand als er geen ticket ligt en de app maakt gebruik van uw locatiegegevens om de juiste zone en straat te kiezen. Hoe kunnen ze anders weten of iemand betaalde via de app?

Wees gerust zo oneerlijk zijn we niet.

Laatst bewerkt:
Logisch dat je een brief krijgt? Ja, logisch dat je moet betalen? Neen... Ik herhaal de bewoording uit hun mail:

'We hebben uw dossier nagekeken en op basis van de aangeleverde info stellen we vast dat u op het ogenblik van de vaststelling inderdaad betaald had voor parkeertijd.'

Hoe ze dat kunnen zien? Dat is toch logisch (Om uw woorden te gebruiken...). Nummerplaten worden gescand als er geen ticket ligt en de app maakt gebruik van uw locatiegegevens om de juiste zone en straat te kiezen. Hoe kunnen ze anders weten of iemand betaalde via de app?

Wees gerust zo oneerlijk zijn we niet.
Ze kunnen zien dat je betaald hebt voor die andere nummerplaat.. voertuig dat tijdens het scannen van de nummerplaten inmiddels best al wel weer kan weggereden zijn natuurlijk.
Ik zeg niet dat jullie hierover liegen, zeker niet, maar je begrijpt toch ook dat men niet iedereen op zijn of haar woord de retributie maar moet kwijtschelden?

Een paar jaar terug is onze e bike gestolen. Af en toe zoek ik nog eens op 2dehands etc. Nu kwam ik een gelijkaardige fiets (niet de onze, verkeerde frame maat) tegen, waarvan overduidelijk het framenummer is weggevijld. Dus 99% een gestolen exemplaar. Kan je dat ergens melden aan de politie of zo? De fiets is te koop bij een grote handelaar in 2sehands stuff.

Ze kunnen zien dat je betaald hebt voor die andere nummerplaat.. voertuig dat tijdens het scannen van de nummerplaten inmiddels best al wel weer kan weggereden zijn natuurlijk.
Ik zeg niet dat jullie hierover liegen, zeker niet, maar je begrijpt toch ook dat men niet iedereen op zijn of haar woord de retributie maar moet kwijtschelden?
Op zich zullen ze in de scan nummerplaten die andere nummerplaat ook wel kunnen opzoeken. Misschien wel te veel werk voor hun.

Ik ben momenteel bezig met de belastingsaangifte van mijn ouders. Mijn vader heeft tot eind vorig jaar een zelfstandige activiteit gehad en was daarnaast ook al op pensioen, maar mocht tot een bepaald plafond bijverdienen. Wat als het boven dat plafond komt, wat gebeurt er dan?

Ik ben momenteel bezig met de belastingsaangifte van mijn ouders. Mijn vader heeft tot eind vorig jaar een zelfstandige activiteit gehad en was daarnaast ook al op pensioen, maar mocht tot een bepaald plafond bijverdienen. Wat als het boven dat plafond komt, wat gebeurt er dan?

Hij gaat dan een deel van z'n pensioen moeten terugbetalen, afhankelijk van hoeveel hij boven dat plafond zat.

Lui zijn als gepensioneerde loont dus in België, net zoals dat ook met jongere bevolkingsgroepen is.

Hij gaat dan een deel van z'n pensioen moeten terugbetalen, afhankelijk van hoeveel hij boven dat plafond zat.

Lui zijn als gepensioneerde loont dus in België, net zoals dat ook met jongere bevolkingsgroepen is.
Als je werkt, zal je nog altijd meer verdienen zelfs na die terugbetaling, dus je stelling klopt niet.

Terug
Bovenaan