Sinds IBAN in voege is heeft een rekeningnummer trouwens een dubbel controlegetal (al ben ik niet zeker of dat voor alle nieuwe rekeningen geldt). De kans om zo’n nummer te raden is inderdaad nagenoeg nihil.Zit met een raar iets.
Ik kreeg een storting van 3 cent op mijn rekening (eigenlijk onze gemeenschappelijke) 'virement partiel' van een Frans rekening nummer en een generieke Afrikaanse naam als verzender (Mboumbou - als je Google vind je 3mrd hits in Angola en zo).
Ik ken die persoon niet, ken het rekening nummer niet. De kans dat die persoon per ongeluk 3 cent naar mij overschrijft met zo'n phony beschrijving lijkt me 0. Alleen kan ik het fraude mechanisme niet bedenken behalve iets very elaborate.
Die rekening wordt voor bijna niks gebruikt behalve voor de hypotheek, gas/water/elektriciteit/telenet en colruyt aankopen. Links en rechts zal er wel eens iets gekocht zijn op een andere webshop (Bol, JBC, etc), maar niks exotisch of overschrijvingen naar particulieren. Het zou me straf lijken dat dat rekening nummer ergens op een lijst circuleert, en al zeker in combinatie met prive gegevens zoals adres/email/telefoon - het is het enige fraude mechanisme dat ik kan bedenken (ze bellen of sturen een mail volgende week dat ze gemist zijn en blablabla ze proberen). Dus ik ben in de war.
Net naar KBC gebeld en die waren toch ook gealarmeerd maar het rek nummer was niet gekend en er was niks frauduleus te zien aan de transacties op de rekening. No shit - ik check de rekening minstens 1x per dag, dus zou het wel geweten hebben.
Iemand enig idee wat het fraude mechanisme zou kunnen zijn ? Iemand enig idee of er lijsten bestaan van 'rek nummers die door fraudeurs gebruikt worden'? Of moet ik er toch van uit gaan dat iemand random van rekening nummer gemist is en per ongeluk een rekening nummer van 16 cijfers heeft kunnen gokken dat een valid checksum heeft ? Lijkt me echt 0% kans...
Ze gaan misschien nummers gokken, enkele centen overschrijven, en hopen dat je het terug overschrijft. In dat geval hebben ze je naam en rekeningnummer om een uitgebreidere scam te kunnen proberen.