Kleine vragen: economie & recht

Uit een andere post:
Ik heb maar enkele jaren in Belgie gewerkt voor mijn vertrek dus kan niet terugvallen op een normaal Belgisch pensioen.

Klopt mijn veronderstelling dat ik in dit geval kan terugvallen op de IGO voor een inkomen van zo'n 1549 euro per maand + gezondheidszorg? of zie ik iets over het hoofd?

• Zowat al mijn spaargeld kan ik in een Belgische woning steken. Door de KI vrijstelling van 743*3 lijkt dit dan niet meer mee te tellen als bestaansmiddel.
  • Mijn resterend banksaldo kan ik onder de 18K houden waardoor dit maar voor <4% meetelt.
  • Mutualiteit & gezondheidszorg in Belgie lijkt automatisch toegekend als IGO ontvangende
  • De maximum 29 dagen in het buitenland verblijven kan ik mee leven.

Heeft er verder iemand ervaring met hoe je in zo'n geval moet bewijzen dat je niet onder een buitenlands pensioenstelsel valt + geen verder spaargeld hebt in het buitenland?

(D)OSZ lijkt nog een andere mogelijkheid, maar is zeer duur en lijkt zowat geen voordelen te hebben tegenover op IGO terug te vallen voor iemand die content is met een relatief sober pensioenleven in Belgie.
Natuurlijk bestaat de kans dat de IGO wetgeving tegen dan veranderd, maar dat is een risico dat ik wil nemen.

Vraagje m.b.t. registratierechten.

De registratierechten zijn in Vlaanderen verlaagd naar 3% bij de aankoop v/d enige, eigen woning (https://www.dewaele.com/nl/advies/registratierechten-3-procent#het-gunstregime-van-3-de-gezinswoning)

Hoe werkt dit dan voor een koppel dat een huis wil kopen waarbij bijv. de man al een eigendom heeft (die hij gaat verhuren) en de vrouw geen eigendom heeft? Moet de man dan 12% betalen en de vrouw 3% op elk hun deel? Ik vind tegenstrijdige informatie online hierover.

Vraagje m.b.t. registratierechten.

De registratierechten zijn in Vlaanderen verlaagd naar 3% bij de aankoop v/d enige, eigen woning (https://www.dewaele.com/nl/advies/registratierechten-3-procent#het-gunstregime-van-3-de-gezinswoning)

Hoe werkt dit dan voor een koppel dat een huis wil kopen waarbij bijv. de man al een eigendom heeft (die hij gaat verhuren) en de vrouw geen eigendom heeft? Moet de man dan 12% betalen en de vrouw 3% op elk hun deel? Ik vind tegenstrijdige informatie online hierover.
Inderdaad elk apart te bekijken, dus het kam dat de man volle pot moet betalen en de vrouw korting krijgt

Inderdaad elk apart te bekijken, dus het kam dat de man volle pot moet betalen en de vrouw korting krijgt
Dank je voor het snelle antwoord.
Is het dan niet interessant om de eigendom op haar naam te laten zetten (en dan ergens contractueel beschrijven wie welke inbreng heeft gemaakt, voor het geval er i/d toekomst een scheiding van komt)? Of is dat veel te simplistisch en niet mogelijk in de praktijk?

Dank je voor het snelle antwoord.
Is het dan niet interessant om de eigendom op haar naam te laten zetten (en dan ergens contractueel beschrijven wie welke inbreng heeft gemaakt, voor het geval er i/d toekomst een scheiding van komt)? Of is dat veel te simplistisch en niet mogelijk in de praktijk?
Dat kan, maar dan is de man natuurlijk wel geen eigenaar en heeft hij enkel een schuldvordering op mevrouw. Betekent dat mevrouw het bijvoorbeeld alleen kan verkopen en de prijs en voorwaarden kan bepalen.

Dat is wel vrij waterdicht te maken door een onderling contract via de notaris te laten opmaken, maar dan ben je zelf wel nog altijd verantwoordelijk om dit bewijsstuk bij te houden (tenzij je de bijkomende kosten maakt om dit in een notariële akte te laten vastleggen).

Dat kan, maar dan is de man natuurlijk wel geen eigenaar en heeft hij enkel een schuldvordering op mevrouw. Betekent dat mevrouw het bijvoorbeeld alleen kan verkopen en de prijs en voorwaarden kan bepalen.

Dat is wel vrij waterdicht te maken door een onderling contract via de notaris te laten opmaken, maar dan ben je zelf wel nog altijd verantwoordelijk om dit bewijsstuk bij te houden (tenzij je de bijkomende kosten maakt om dit in een notariële akte te laten vastleggen).
Heb je grosso modo een schatting van wat die kost zou zijn?

Ik zou denken rond de 600-700 euro. Als je het in een onderling document doet dat je daarna zelf bijhoudt dan eerder 200 euro.
Ok, duidelijk, dank je.

Nog 1 vraag: Als een persoon een appartement heeft in het buitenland, maar geen eigendom in België, kan die persoon dan aanspraak maken op het 3% tarief? Ik heb geprobeerd dit op te zoeken via notaris.be, maar vind er nergens info over terug (https://www.notaris.be/faq/wonen/heb-je-altijd-recht-op-3-verkooprecht-wanneer-je-een-woning-koopt#)

Ok, duidelijk, dank je.

Nog 1 vraag: Als een persoon een appartement heeft in het buitenland, maar geen eigendom in België, kan die persoon dan aanspraak maken op het 3% tarief? Ik heb geprobeerd dit op te zoeken via notaris.be, maar vind er nergens info over terug (https://www.notaris.be/faq/wonen/heb-je-altijd-recht-op-3-verkooprecht-wanneer-je-een-woning-koopt#)

Volgens mij niet. Ik ben in process van een koop en op het document om de registratierechten te bepalen moest ik aanduiden of ik een woning in het buitenland bezit.

Bovendien staat er op notaris.be "een ander eigendom" en niet "een ander eigendom in België"

Best eens navragen bij de notaris om helemaal zeker te zijn.

Ok, duidelijk, dank je.

Je mag wereldwijd geen andere eigendom hebben, dus als je iets in het buitenland hebt kan je geen 3% vragen.
Staat trouwens in het Vlaams regeerakkoord dat ze dit in de toekomst strenger gaan controleren, dus zou er geen risico's mee pakken.

Nuance: het gaat over volledige eigendom hebben, alleen of met de persoon met wie je aankoopt, dus als het maar een breukdeel is samen met bv. broers/zussen/ouders is het geen erg.

@Xeo : Waarom gebruiken notarissen steeds "geachte heer/mevrouw" als ze iemand aanspreken?
Dat is toch vreselijk gedateerd?
Gewoonte en (oude) beleefdheidsregels, zie je in de advocatuur en de rechtbank ook nog steeds.

Is ook wel een generatieverschil, mensen van iets oudere leeftijd vinden dit nog steeds een standaard aanspreking en houden niet per se van het gebruik van voornamen. Vandaar dat veel mensen gewoon altijd "geachte" gebruiken uit gemak.

Is vrij gangbaar in de juridische wereld en ik gebruik dat nu ook wel privé als ik naar iemand dien te mailen die mij niet bekend is (of "Beste").

Professioneel mensen aanspreken met de voornaam, zonder dat je hen kent, vind ik persoonlijk te familiair. Ook cliënteel dat u zomaar aanspreekt met de voornaam (of erger gewoon "Hey" "Hoi", of veel erger zonder aanspreking) vind ik onbeleefd.

Misschien ben ik oubollig (zo oud ben ik nochtans niet), maar een bepaalde vorm van respect in de omvang vind ik wel belangrijk. Ook een simpele begroeting als je naar de beenhouwer/bakker/... gaat vind ik vanzelfsprekend, maar ik moet jammer genoeg vaststellen dat velen die mening niet delen en praktisch gewoon hun bestelling op onvriendelijke toon meedelen.

Indien er hier geïnteresseerd zijn om de Woolsocks (cashback app) te gaan gebruiken, ik heb vouchers om weg te geven maar die kunnen enkel gebruikt worden door nieuwe users. Stuur me maar een pm, momenteel nog volgende vouchers ter beschikking:
Ikea: 25€
Action: 10€ (2x)
Bol.com: 10€
Dit zijn cashback vouchers, dus je koppelt je rekening in de app en krijgt het geld terug na een aankoop.

Ik zou mijn gegevens op Itsme moeten aanpassen aangezien ik verhuisd ben (identiteitskaart al aangepast).

Ik heb wel een kaartlezer maar kan op laptop van mijn werk die eID viewer niet installeren wegens geen rechten.

Is er een andere manier zonder software installatie waardoor ik Itsme kan updaten?

Ik zou mijn gegevens op Itsme moeten aanpassen aangezien ik verhuisd ben (identiteitskaart al aangepast).

Ik heb wel een kaartlezer maar kan op laptop van mijn werk die eID viewer niet installeren wegens geen rechten.

Is er een andere manier zonder software installatie waardoor ik Itsme kan updaten?
Nee, maar je kan het op een laptop van een vriend of familie wel doen?

Op het werk draag ik veiligheidsschoenen, die ik zelf aankoop (zelfstandige).
Mijn laatste paar is eind juni gekocht. Ik werk ongeveer 14 shiften per maand, meestal binnen, slechts sporadisch eens buiten. Ik heb op zich geen vuil werk of kom niet in een vuile omgeving. Schoenen zien dus totaal niet af.
Sinds een maand is de binnennaad thv mijn hiel kapot. Dit lijkt me enorm snel. Aan de buitenkant van de schoenen is nog niets van slijtage, aan de binnenkant van de andere schoen ook niet.
Ik krijg effectief blaren door de plaats waar de stof kapot is.

Contact opgenomen met verkoper.
Deze stelde nu voor om me de helft van het aankoopbedrag terug te geven in een bon, en wou dan het oude paar schoenen terug.
Ik vind het een heel raar voorstel, heb dat ook gezegd aan de telefoon, en ik wou eigenlijk even horen of dit een correct voorstel is.

Iemand toevallig een recent overzicht van kosten bij banken voor het aanmaken van een gezamenlijke rekening?
Het zou enkel zijn om nutsvoorzieningen en boodschappen mee te betalen zijn, 1 debetkaart is voldoende.

Terug
Bovenaan