Kleine vragen: economie & recht

Is dat dan kostelijk zo'n erfernis onder voorrecht? Over wat voor bedragen spreken we dan?
Als de erfgenamen overeenkomen over wat er in de erfenis zit kost dat niks of heel weinig, dan maken de erfgenamen gewoon een lijst en zet de notaris daar zijn handtekening onder.
 
Is dat dan kostelijk zo'n erfernis onder voorrecht? Over wat voor bedragen spreken we dan?
Wij hebben dit een tijd terug gedaan bij een erfenis van een verre neef van mijn moeder.
Op het einde van de rit, na alle schulden, bleek er niet zo veel actief meer over (dus ergens wel blij dat we aanvaard hadden onder voorrecht van boedelbeschrijving).

Ik weet het precieze bedrag van de notaris niet meer, maar ik vermoed dat hij gefactureerd heeft in verhouding met het actief.
In verhouding "viel het dus mee".
Ik herinner mij wel dat ik tijdens de eerste vergadering op het kantoor van de notaris meermaals de vraag gesteld had 'hoeveel het zou kosten op zijn niveau' en de notaris draaide gewoon rond de pot.

Concreet: bij een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving zal de notaris een akte als dusdanig opmaken die neergelegd wordt bij de registratie + publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Op deze manier zijn de resterende eventuele schuldeisers op de hoogte en hebben ze 3 maanden de tijd om zich kenbaar te maken.
Na deze periode wordt de balans (boedelbeschrijving) opgemaakt en heeft u duidelijk zicht op het actief en passief.

Opgelet: een fout die wel al eens gemaakt wordt door erfgenamen:
In sommige gevallen stapelen de facturen zich op, met de nodige rappels en zelfs interesten op de wanbetalingen.
Die facturen worden naar de overledene gestuurd en meestal worden die facturen gewoon gevonden in de brievenbus door de erfgenamen.
Als goede huisvader zijnde, gaan sommige erfgenamen al deze facturen betalen met eigen middelen, ten einde bijkomstige interesten te vermijden.
Doe dit echter niet, want voor de fiscus wordt een betaling aanzien als een impliciete aanvaarding van de nalatenschap.
Als je daarna nog zou willen verwerpen of zou willen aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, dan is dit niet meer mogelijk!
Tenzij @Xeo in zo'n geval een uitweg ziet?
 
Hiep hoi, weer eens een vraag ivm deurwaarders en beslaglegging.
Korte situatieschets: 2 personen gedomicilieerd op hetzelfde adres, persoon 1 heeft schulden (vandaar de deurwaarder dus), persoon 2 niet. De kans is reëel dat de deurwaarder gaat langskomen en die zal natuurlijk eigendom van beiden opschrijven/in beslag nemen want 1 adres.
Nu de woning in kwestie is in feite een tweewoonst* (een kangoeroewoning eigenlijk) dus effectief 2 wooneenheden (2 keukens, badkamers, livings,...) maar op 1 adres met 1 toegangsdeur, 1 aansluiting op de nutsvoorzieningen,.... en gewoon gescheiden door een (normale) binnendeur.
Is er een mogelijkheid om het deel van persoon 2 te beschermen door bvb een afsluitbare deur te zetten tussen de 2 delen of 2 aparte toegangsdeuren te voorzien of iets dergelijks. "Kleine" ingrepen op relatief korte termijn dus.

Of moet daar dan ook stedenbouwkundig bvb een splitsing vd adressen gebeuren?




* ook vergund en gebouwd als dusdanig btw, dus niet zo maar rap rap verbouwd in den draai, moest dat iets uitmaken
 
Wij hebben dit een tijd terug gedaan bij een erfenis van een verre neef van mijn moeder.
Op het einde van de rit, na alle schulden, bleek er niet zo veel actief meer over (dus ergens wel blij dat we aanvaard hadden onder voorrecht van boedelbeschrijving).

Ik weet het precieze bedrag van de notaris niet meer, maar ik vermoed dat hij gefactureerd heeft in verhouding met het actief.
In verhouding "viel het dus mee".
Ik herinner mij wel dat ik tijdens de eerste vergadering op het kantoor van de notaris meermaals de vraag gesteld had 'hoeveel het zou kosten op zijn niveau' en de notaris draaide gewoon rond de pot.

Concreet: bij een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving zal de notaris een akte als dusdanig opmaken die neergelegd wordt bij de registratie + publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Op deze manier zijn de resterende eventuele schuldeisers op de hoogte en hebben ze 3 maanden de tijd om zich kenbaar te maken.
Na deze periode wordt de balans (boedelbeschrijving) opgemaakt en heeft u duidelijk zicht op het actief en passief.

Opgelet: een fout die wel al eens gemaakt wordt door erfgenamen:
In sommige gevallen stapelen de facturen zich op, met de nodige rappels en zelfs interesten op de wanbetalingen.
Die facturen worden naar de overledene gestuurd en meestal worden die facturen gewoon gevonden in de brievenbus door de erfgenamen.
Als goede huisvader zijnde, gaan sommige erfgenamen al deze facturen betalen met eigen middelen, ten einde bijkomstige interesten te vermijden.
Doe dit echter niet, want voor de fiscus wordt een betaling aanzien als een impliciete aanvaarding van de nalatenschap.
Als je daarna nog zou willen verwerpen of zou willen aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, dan is dit niet meer mogelijk!
Tenzij @Xeo in zo'n geval een uitweg ziet?
Dringende facturen betalen kan je nog beschouwen als een bewarende maatregel, wat geen aanvaarding is, maar evident is het zeker niet.

Of het al dan niet een stilzwijgende aanvaarding is, wordt bij discussie door de rechter uitgesproken. Er is daardoor altijd wat subjectiviteit aan verbonden afhankelijk van welke rechter je voor je krijgt, en veel hangt af van het aanvoelen van wat de werkelijke bedoeling van de erfgenaam was.
 
bij indienststelling bij een werkgever krijg je een GSM+Abo aangeboden.
Daarbij vragen ze of je een nummer van het werk wil of je privé overzetten.

Jaren later vertrek je, maar de werkgever wil de nummer niet vrijgeven.
Mag dit? wie is er eigenaar van de nummer?
(split bill systeem, dus werkgever betaalt het abo maar alle meerkost of speciallekes zijn altijd op kosten van verbruiker geweest)
 
bij indienststelling bij een werkgever krijg je een GSM+Abo aangeboden.
Daarbij vragen ze of je een nummer van het werk wil of je privé overzetten.

Jaren later vertrek je, maar de werkgever wil de nummer niet vrijgeven.
Mag dit? wie is er eigenaar van de nummer?
(split bill systeem, dus werkgever betaalt het abo maar alle meerkost of speciallekes zijn altijd op kosten van verbruiker geweest)
 
Een pre-order aangeschaft en het volledige bedrag betaald.
Nu blijkt het product toch niet beschikbaar te zijn dus de winkel stuurt een bericht dat ze het niet zullen opsturen en vrezen dat het niet meer voorradig zal zijn door grote aanvraag.

Kan ik hier iets van schadevergoeding ofzo vragen? Het product dat ik wou aanschaffen is de laatste 2 maanden enorm in waarde gestegen vanwege beperkte oplage dus ik vind het zaakje een beetje stinken en het lijkt wat op lokvogelpraktijken of misleidende handelspraktijken eerlijk gezegd.
 
Een pre-order aangeschaft en het volledige bedrag betaald.
Nu blijkt het product toch niet beschikbaar te zijn dus de winkel stuurt een bericht dat ze het niet zullen opsturen en vrezen dat het niet meer voorradig zal zijn door grote aanvraag.

Kan ik hier iets van schadevergoeding ofzo vragen? Het product dat ik wou aanschaffen is de laatste 2 maanden enorm in waarde gestegen vanwege beperkte oplage dus ik vind het zaakje een beetje stinken en het lijkt wat op lokvogelpraktijken of misleidende handelspraktijken eerlijk gezegd.
heb je een standaard koopovereenkomst? Staat daar iets van schadevergoeding in als de koper de bestelling zou annuleren?
 
heb je een standaard koopovereenkomst? Staat daar iets van schadevergoeding in als de koper de bestelling zou annuleren?
Nee eigenlijk niet. Het volgende staat in hun algemene voorwaarden... Op de factuur of bestelbevestiging staat niets.

Artikel 10 - Overmacht

  1. In geval van overmacht zijn wij niet gehouden onze verplichtingen na te komen. In dat geval kunnen wij ofwel onze verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.
  2. Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle die de nakoming van onze verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder begrijpen wij onder meer, stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van onze website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden, ...
Het is op zich een kleine zaak maar vind het gewoon lastig dat ze kunnen zeggen wat ze willen nu ze beseffen dat ze het duurder kunnen verkopen, hier heb ik natuurlijk geen bewijs van. Ik ga er bij hen ook geen zaak van maken ofzo maar wou het eerder eens weten uit interesse moest het in de toekomst nog eens voorkomen.
 
Overmacht = niet meer leverbaar, niet "beperkt leverbaar" of "veel duurder".

Nu, je schade bewijzen in deze is moeilijk. Een bon van 20% extra korting (bovenop standaard kortingen) kan je echter doen...
 
Wat zijn de gevolgen bij het wijzigen van mijn domicilie? Laat ik deze beter op het ouderlijke huis staan, of zet ik deze beter bij de vriendin waar ik ook regelmatig ben?
 
Wat zijn de gevolgen bij het wijzigen van mijn domicilie? Laat ik deze beter op het ouderlijke huis staan, of zet ik deze beter bij de vriendin waar ik ook regelmatig ben?
er is, wettelijk gezien, geen "beter". Je kan niet kiezen, je moet de plaats nemen waar je "feitelijk" je huishouden hebt. Dat is de plaats van waaruit jij je "zaken" regelt, waar je naartoe trekt als je geen verplichtingen hebt.
 
er is, wettelijk gezien, geen "beter". Je kan niet kiezen, je moet de plaats nemen waar je "feitelijk" je huishouden hebt. Dat is de plaats van waaruit jij je "zaken" regelt, waar je naartoe trekt als je geen verplichtingen hebt.
Akkoord, maar zou toch graag willen weten waar dit allemaal een impact op heeft.
 
hoeveel boeken moeten we je hierover schrijven? Op héél veel.

Pas op: voor een heel aantal uitkeringen telt de werkelijke toestand, ongeacht de domicilie.
Heb je toevallig een linkje met meer info? Of gewoon de belangrijkste zaken?
 
Heb je toevallig een linkje met meer info? Of gewoon de belangrijkste zaken?
Zonder concreet te gaan over je eigen situatie en waar je mss zelf aan denkt/vreest van concrete problemen, heeft dit echt geen nut. Er zijn echt honderden gevolgen afhankelijk van je situatie.

Je domicilie is gewoon waar de overheid gaat aankloppen als ze problemen hebben met jou en waar jij ook je rechten vanuit verdedigt (oa bij beslag, overlijden, ...).
 
Geen idee als dit de juiste plek is but here we go.


Ik was in Gent met de motor, gps wou ons langs een verbodsbord sturen, tijdig gezien, maar vanwege de omgeving konden we makkelijker draaien net na dat bord. Zo gezegd zo gedaan, ik rij 2 meter na dat bord, draai me, en rij terug. Nu bleken daar camera's te hangen en heeft iemand van onze groep al een boete ontvangen. Heeft het nut dit aan te vechten of heb ik dikke pech vanaf het moment ik 1 meter na dat bord kom?
 
Geen idee als dit de juiste plek is but here we go.


Ik was in Gent met de motor, gps wou ons langs een verbodsbord sturen, tijdig gezien, maar vanwege de omgeving konden we makkelijker draaien net na dat bord. Zo gezegd zo gedaan, ik rij 2 meter na dat bord, draai me, en rij terug. Nu bleken daar camera's te hangen en heeft iemand van onze groep al een boete ontvangen. Heeft het nut dit aan te vechten of heb ik dikke pech vanaf het moment ik 1 meter na dat bord kom?
Pech. De wet voorziet geen "maar als je binnen afstand X terugkeert"-uitzonderingen.
 
Geen idee als dit de juiste plek is but here we go.


Ik was in Gent met de motor, gps wou ons langs een verbodsbord sturen, tijdig gezien, maar vanwege de omgeving konden we makkelijker draaien net na dat bord. Zo gezegd zo gedaan, ik rij 2 meter na dat bord, draai me, en rij terug. Nu bleken daar camera's te hangen en heeft iemand van onze groep al een boete ontvangen. Heeft het nut dit aan te vechten of heb ik dikke pech vanaf het moment ik 1 meter na dat bord kom?
Ook al voorgehad, viel niets tegen in te brengen toen
 
Terug
Bovenaan