Net wel blijkbaar... In NL zijn de doden door alcohol 1/5 tieners en 1/4 tussen 20-24 jaar.
Als we dat op de Belgische cijfers plakken: 1.200 tieners en 1.500 jongeren.
Samen 2.700 jonge doden.
Vrijheden geven houdt risico's in, maar daarom moet je m.i. vrijheden niet afnemen.
Dus ik zeg jou dat die 6000 geen minderjarigen zijn, en jij komt af met "ah, maar een deel wél" ... uiteraard, dat wist ik ook. 2700 != 6000
Plus je verbreedt dan ook nog eens de Belgische cijfers naar Nederland... had ineens alle Europese minderjarige doden als gevolg van alcohol genomen, dan had je zeker "gelijk" gehad.
Vrijheden geven houdt risico's in inderdaad, sommige vrijheden zijn de moeite waard om te geven: zoals ouders die hun kind op een gegeven moment zonder trainingswieltjes laten fietsen, wetende dat vallen een risico is. Andere zaken doen goede ouders niet: zoals hun kind laten spelen met een aansteker wanneer er geen enkele reden is waarom dat kind vuur zou moeten kunnen maken.
Vrijheid om zat achter het stuur te kruipen is wat mij betreft gewoon iemand de "vrijheid" geven om doden te maken.
Wapenbezit ben ik minder principieel tegen, maar in de V.S. zie je wél aan de gevolgen dat het beleid ontoereikend is, en dan moet je ergens ingrijpen: hetzij bij het bezit, hetzij bij de opleiding, ... maar de politiek is op dat vlak in de V.S. compleet verziekt natuurlijk.
In Singapore mag je uiteindelijk geen kauwgom eten puur omdat men mensen daar niet kon aanleren om die kauwgom in de vuilnisbak te gooien en niet op straat, hoe gemakkelijk die kleine handeling van zoiets netjes weg te gooien ook is. Is dat zielig dat je in Singapore geen kauwgom mag eten? Ja, best wel. Verlies je daarmee echt iets fundamenteel? Neen. Je moet alles binnen de juiste context bekijken.