Kleine nieuwtjes

Net wel blijkbaar... In NL zijn de doden door alcohol 1/5 tieners en 1/4 tussen 20-24 jaar.
Als we dat op de Belgische cijfers plakken: 1.200 tieners en 1.500 jongeren.
Samen 2.700 jonge doden.

Vrijheden geven houdt risico's in, maar daarom moet je m.i. vrijheden niet afnemen.

Dus ik zeg jou dat die 6000 geen minderjarigen zijn, en jij komt af met "ah, maar een deel wél" ... uiteraard, dat wist ik ook. 2700 != 6000
Plus je verbreedt dan ook nog eens de Belgische cijfers naar Nederland... had ineens alle Europese minderjarige doden als gevolg van alcohol genomen, dan had je zeker "gelijk" gehad.

Vrijheden geven houdt risico's in inderdaad, sommige vrijheden zijn de moeite waard om te geven: zoals ouders die hun kind op een gegeven moment zonder trainingswieltjes laten fietsen, wetende dat vallen een risico is. Andere zaken doen goede ouders niet: zoals hun kind laten spelen met een aansteker wanneer er geen enkele reden is waarom dat kind vuur zou moeten kunnen maken.

Vrijheid om zat achter het stuur te kruipen is wat mij betreft gewoon iemand de "vrijheid" geven om doden te maken.
Wapenbezit ben ik minder principieel tegen, maar in de V.S. zie je wél aan de gevolgen dat het beleid ontoereikend is, en dan moet je ergens ingrijpen: hetzij bij het bezit, hetzij bij de opleiding, ... maar de politiek is op dat vlak in de V.S. compleet verziekt natuurlijk.

In Singapore mag je uiteindelijk geen kauwgom eten puur omdat men mensen daar niet kon aanleren om die kauwgom in de vuilnisbak te gooien en niet op straat, hoe gemakkelijk die kleine handeling van zoiets netjes weg te gooien ook is. Is dat zielig dat je in Singapore geen kauwgom mag eten? Ja, best wel. Verlies je daarmee echt iets fundamenteel? Neen. Je moet alles binnen de juiste context bekijken.

Doden als gevolg van alcohol, bedoelen ze dan uzelf dood drinken of onder invloed domme dingen doen?

Want er is wel nog een verschil tussen mensen gaan neerknallen en u lever kapotzuipen.

Ik vermoed als gevolg van alcohol, dus alle overlijdens.

Net als bij cijfers over overlijdens door vuurwapens zowel school shootings zullen zitten als inbrekers die afgeknald worden.
Het laatste is naar mijn persoonlijke mening iets minder problematisch...

Laatst bewerkt:
Voor zo'n beesten zou dus gewoon een vergeetput moeten worden gebouwd: een gevangenis waar je nooit of te nimmer meer uitkomt.
Ik zie géén enkele meerwaarde van zo'n recidivist en moordenaar over 7 jaar of over 10 jaar of zelfs over 77 jaar terug in de samenleving vrij te laten.

Een hond krijgt voor minder een spuitje als hij iemand doodbijt. De doodstraf in vredestijd ben ik geen voorstander van omwille van de grijze zone bij sommige feiten waarbij je nog kan twijfelen (genre parachutemoord, niet in dit geval dus), omwille van het feit dat ik de overheid die macht niet zou willen geven en omdat ik zelf ook dat vonnis niet zou willen voltrekken dus kan je dat ook niet zomaar van anderen verlangen, laat staan artsen/verpleegkundigen. Maar levenslang opsluiten, voor mijn part op water en brood? Absoluut.

Niet proportioneel met de feiten. Zeker omdat het om een veelpleger gaat.
Jammer maar dit puur op justitie afschuiven is ook te simpel lijkt me.

Op wie schuif je dat anders af? Je kan hooguit nog argumenteren dat dit eveneens een politieke verantwoordelijkheid is voor een onwil om streng te straffen, rechters toe te laten zo laks op te treden (met minimumstraffen zou je dat kunnen voorkomen) en niet genoeg geld willen investeren in gevangenissen voor dergelijke sujetten.

Maar in de "volksmond" is dat allemaal te vatten onder de noemer onze "justitie" is niet streng genoeg.

Vorige week nog een mail gestuurd naar Wouter Beke over hoe de enorme wachtlijsten in de gehandicaptenzorg net zoals de Klimaatzaak een schending van de mensenrechten zijn. Of ze daar eens aan willen denken nu de Belgische regering (en dus hun partij) beschikt over een slordige 6 miljard van Europa. Mijn gebeden zijn (deels) verhoord:

Op wie schuif je dat anders af? Je kan hooguit nog argumenteren dat dit eveneens een politieke verantwoordelijkheid is voor een onwil om streng te straffen, rechters toe te laten zo laks op te treden (met minimumstraffen zou je dat kunnen voorkomen) en niet genoeg geld willen investeren in gevangenissen voor dergelijke sujetten.

Maar in de "volksmond" is dat allemaal te vatten onder de noemer onze "justitie" is niet streng genoeg.

Dit is een veel groter probleem dan enkel maar de vervolging. Dit is een probleem met de opvoeding en de omkadering. Dit zuiver op justitie afschuiven dat zij een te lage straf geven is te simpel.
Een belangrijk gegeven is ook de onvrijwillige doodslag. Zonder het oogmerk om te doden. Dat is zeer belangrijk in de strafmaat.

Vorige week nog een mail gestuurd naar Wouter Beke over hoe de enorme wachtlijsten in de gehandicaptenzorg net zoals de Klimaatzaak een schending van de mensenrechten zijn. Of ze daar eens aan willen denken nu de Belgische regering (en dus hun partij) beschikt over een slordige 6 miljard van Europa. Mijn gebeden zijn (deels) verhoord:

Een cynicus zou natuurlijk kunnen zeggen dat er nu structurele uitgaven gefinancierd worden met uitzonderlijk relancebudget dat dient om de economie herop te starten. Zo'n wachtlijsten wegwerken voor mensen met echte handicaps is een goed iets op zich, maar om dit met relancegeld te doen, lijkt me eigenlijk niet gepast.

Dit is een veel groter probleem dan enkel maar de vervolging. Dit is een probleem met de opvoeding en de omkadering. Dit zuiver op justitie afschuiven dat zij een te lage straf geven is te simpel.
Een belangrijk gegeven is ook de onvrijwillige doodslag. Zonder het oogmerk om te doden. Dat is zeer belangrijk in de strafmaat.

Maar het voorbeeld hier was duidelijk iets wat je (tenzij een geslepen advocaat misschien) niet meer als onvrijwillige doodslag kan catalogiseren, deze moordenaar is gewoon met de auto een keertje over zijn slachtoffer gereden nadat hij hem in elkaar geslagen had.

Opvoeding is een ander debat, maar daarvoor is het, net zoals bij een hond die dodelijke bijtslachtoffers gemaakt heeft, te laat.

Als opvoeding een oorzaak is van zo'n gedrag, moeten we dan ouders ook beginnen vervolgen?
Even simpel om het daarop te schuiven. Het is wellicht de combinatie natuurlijk.

Tja het is natuurlijk onuitvoerbaar en controversieel maar als ik zie wat adoptieouders moeten doen om te bewijzen dat ze voor een kind kunnen zorgen...
Dan vraag ik mij af of we niet iedereen aan zulke testen moeten onderwerpen voor ze aan kinderen beginnen.

Een cynicus zou natuurlijk kunnen zeggen dat er nu structurele uitgaven gefinancierd worden met uitzonderlijk relancebudget dat dient om de economie herop te starten. Zo'n wachtlijsten wegwerken voor mensen met echte handicaps is een goed iets op zich, maar om dit met relancegeld te doen, lijkt me eigenlijk niet gepast.
We mogen niet vergeten dat geld in de gehandicaptenzorg in de Belgische economie blijft. De wachtlijsten zijn trouwens iets dat al jarenlang structureel moest aangepakt worden. Ze dwingen nu de volgende regeringen om daar rekening mee te houden. Laat ons eerlijk zijn, de begroting is meestal wel op orde dus ze moeten maar ergens anders wat snoeien en verschuiven. De subsidies voor El Kaouakibi kunnen we al gebruiken :laugh:

De budgetverhoging is grotendeels beperkt tot deze legislatuur, de volgende Vlaamse regering moet dus opnieuw op zoek naar geld. Maar het zal in de praktijk zeer moeilijk zijn om zo’n beslissing terug te schroeven. Een poging van Beke om bij de start van de legislatuur te besparen op verschillende departementen, veroorzaakte een storm van protest.

We mogen niet vergeten dat geld in de gehandicaptenzorg in de Belgische economie blijft. De wachtlijsten zijn trouwens iets dat al jarenlang structureel moest aangepakt worden. Ze dwingen de volgende regeringen nu om daar rekening mee te houden. Laat ons eerlijk zijn, de begroting is meestal wel op orde dus ze moeten maar ergens anders wat snoeien en verschuiven. De subsidies voor El Kaouakibi kunnen we al gebruiken :laugh:

Je kan het inderdaad achteraf moeilijk maken om te zeggen dat je even gaat besparen op zwaar gehandicapten.
Maar binnen gezondheidszorg/sociale zekerheid kan gerust bespaard worden, en dan bedoel ik niet zozeer op effectieve zorgen voor mensen die het écht nodig hebben of zelfs niet bij mensen die oprecht naar werk zoeken. Wél op mensen die uitkeringen trekken voor aandoeningen als burn-out - kan je je werk niet meer aan: zoek een ander of ga deeltijds werken en verdien minder, een uitkering op kosten van de belastingbetaler hoort geen optie te zijn - maar dat is een andere discussie.

Walgelijk. Op de beelden ook weer veel supporters van de RD te zien? Waarom wordt dit verband zelfs gelegd?

Walgelijk. Op de beelden ook weer veel supporters van de RD te zien? Waarom wordt dit verband zelfs gelegd?
Die Brusselse jongeren toch hé.

Die Brusselse jongeren toch hé.
Ik snap niet dat hier zelfs cynisch over gedaan wordt.
Voor mij maakt het niet uit wat ze zijn maar Immo het verband leggen met de rode duivels en hun nederlaag. Is ronduit enerverend. Dus dat is weer een vrijgeleide voor binnenkort de RD verliezen laat ons de boel kort en klein slaan.

Ik snap niet dat hier zelfs cynisch over gedaan wordt.
Voor mij maakt het niet uit wat ze zijn maar Immo het verband leggen met de rode duivels en hun nederlaag. Is ronduit enerverend. Dus dat is weer een vrijgeleide voor binnenkort de RD verliezen laat ons de boel kort en klein slaan.
Ik deel uw frustratie hoor.
Die gasten grijpen elke gelegenheid aan om amok te maken. Is het niet voor de voetbzl, is hey wel ergens op een recreatiegebied
En dan telkens die excuses en analyses moeten lezen die er niet toe doen

Terug
Bovenaan