Kleine nieuwtjes

Geen discriminatie zeggen ze dan?
Waarom zo een regel toepassen zodat vrouwen een uur kunnen op hun gemak zijn?
Wat een uitleg! Ipv het probleem aan te pakken bij de wortel

Boerkini toegelaten en apart zwemuur voor vrouwen: openluchtzwembad Flow krijgt meteen kritiek uit politieke hoek

 
Geen discriminatie zeggen ze dan?
Waarom zo een regel toepassen zodat vrouwen een uur kunnen op hun gemak zijn?
Wat een uitleg! Ipv het probleem aan te pakken bij de wortel

Boerkini toegelaten en apart zwemuur voor vrouwen: openluchtzwembad Flow krijgt meteen kritiek uit politieke hoek

Ach. Altijd, maar weer die vrouwenuurtjes. Je hoort nooit eens wat over een mannenuurtje. Maar ho maar als het over zaken gaat waar vrouwen in het nadeel zijn, dan moeten ze worden rechtgetrokken en voelen we ons geëmancipeerd.
 
Tja, mag een cultuurcynicus opmerken dat er wél een link is tussen enerzijds de vrouwen die die boerkinis dragen en anderzijds de mannen waardoor andere vrouwen zich onveilig voelen in openbare zwembaden zoals de Blaarmeersen?

Op zich vind ik zo'n vrouwenuurtje of een mannenuurtje niet verkeerd, maar in realiteit wanneer het achterliggend motief vaak eerder is om tegemoet te komen aan een bepaalde religie, ben ik er wel tegen.

Ik heb overigens nog nooit een vrouw die ik niet ken zelfs maar aangesproken in de fitness, dus ik vraag me eigenlijk af in welke mate in zaken als fitness een apart vrouwenuurtje nodig is.
 
Als je zo iets doet in de fitness wordt je al bij elkaar getimmerd door een échte kleerkast... dat reguleert zichzelf daar.
 
Ik weet niet waar jullie allemaal gaan trainen maar bij ons kunnen mannen en vrouwen gewoon tegen elkaar een goeie dag zeggen en praten zonder dat de vrouw denkt dat de man wel eens in haar leggings wilt zitten. Het is maar in wat voor zaken je gaat trainen zeker, als je in pakweg een Basic Fit gaat in Brussel of Antwerpen kan dat al eens anders zijn waarschijnlijk.
 
Als je zo iets doet in de fitness wordt je al bij elkaar getimmerd door een échte kleerkast... dat reguleert zichzelf daar.

Ook voor babbelen? 😅 Als je een vrouw zou lastig vallen, lijkt me dat overigens terecht.

Ik weet niet waar jullie allemaal gaan trainen maar bij ons kunnen mannen en vrouwen gewoon tegen elkaar een goeie dag zeggen en praten zonder dat de vrouw denkt dat de man wel eens in haar leggings wilt zitten. Het is maar in wat voor zaken je gaat trainen zeker, als je in pakweg een Basic Fit gaat in Brussel of Antwerpen kan dat al eens anders zijn waarschijnlijk.

Een goeiedag zeggen is natuurlijk nog iets anders, maar het lijkt mij toch gewoon raar als je iemand (vrouw of man overigens) die je niet kent, die op een cross trainer staat, plots gaan aanspreken voor een babbeltje. Ik weet niet of veel mensen dat zouden appreciëren.

Buiten functionele gesprekjes - genre waar je wat vind of welk nummer op de spinning kiezen - heb ik (helaas) nog niet echt veel gesprekken gehad in de fitness.
 
Een goeiedag zeggen is natuurlijk nog iets anders, maar het lijkt mij toch gewoon raar als je iemand (vrouw of man overigens) die je niet kent, die op een cross trainer staat, plots gaan aanspreken voor een babbeltje. Ik weet niet of veel mensen dat zouden appreciëren.
Hangt af van fitness tot fitness. In zo'n Basic Fit met veel verloop en oortjes/hoofdtelefoons zal ik dat niet snel doen. In een kleinschalerige fitness wel. Waar ik train gebeurt dat bijvoorbeeld. Soms loopt iemand ook gewoon wat verloren en zie je aan de blik dat ze eigenlijk iets willen vragen maar niet durven.

Net zoals er soms ook iemand opduikt die eigenlijk gewoon sociaal contact zoekt en helemaal niet komt om te trainen.
 
Ach. Altijd, maar weer die vrouwenuurtjes. Je hoort nooit eens wat over een mannenuurtje. Maar ho maar als het over zaken gaat waar vrouwen in het nadeel zijn, dan moeten ze worden rechtgetrokken en voelen we ons geëmancipeerd.
Hoeveel vraag is daarvoor vanuit de mannen?
 
Awel, bel naar je fitnesscentrum/zwembad en zet het op. Meer is dit niet, he.
Niet weerhouden wegens “wij sluiten geen mensen of bevolkingsgroepen actief uit. Wij hanteren een beleid waar iedereen altijd welkom is”.
En daar sta je dan. Discriminatie hoor je dan. Toch raar dat het uitsluiten van mannen door vrouwen dan weer gekaderd kan worden als “het beschermen van de van de vrouw om ongeremd haar ding te kunnen doen”.

Anekdotisch kan je dan zeggen, maar net zoals bij alle zaken waar nu discussie over komt is dat schijnbaar maar iets dat langs één richting werkt.
 
Hoeveel vraag is daarvoor vanuit de mannen?
Er zou daar geen vraag naar moeten zijn.
Dit is eigenlijk uitsluiting op basis van geslacht. Hoe men het ook wil kaderen, hey blijft discriminatie.
Als morgen kinepolis besluit dat de voorstellingen van 20u enkel nog door vlaming mag bezocht worden, er zou (terecht) nogal reactie op komen.
Al zal daar, denk ik, ook genoeg vraag naar zijn
 
Er zou daar geen vraag naar moeten zijn.
Dit is eigenlijk uitsluiting op basis van geslacht. Hoe men het ook wil kaderen, hey blijft discriminatie.
Als morgen kinepolis besluit dat de voorstellingen van 20u enkel nog door vlaming mag bezocht worden, er zou (terecht) nogal reactie op komen.
Al zal daar, denk ik, ook genoeg vraag naar zijn
Dat is geen discriminatie, maar onderscheid. En dat is niet illegaal als je er objectieve redenen voor kunt geven. Wat in het verleden het geval is geweest voor fitness en zwembaden, en moeilijk gaat zijn in jouw voorbeeld.
Ik vind het ook geen geweldig idee, maar wat de commerciële keuzes zijn van een zwembad, vind ik nu niet geweldig indicatief voor onze samenleving of zo. Het is maar dat, he. Er zijn ook peuteruurtjes. In ons Olympisch zwembad een paar momenten waarop alleen clubs mogen komen. Ik vind dat er nogal veel te doen is om iets waar amper iemand last of weet van heeft.
 
Dat is geen discriminatie, maar onderscheid. En dat is niet illegaal als je er objectieve redenen voor kunt geven. Wat in het verleden het geval is geweest voor fitness en zwembaden, en moeilijk gaat zijn in jouw voorbeeld.
Ik vind het ook geen geweldig idee, maar wat de commerciële keuzes zijn van een zwembad, vind ik nu niet geweldig indicatief voor onze samenleving of zo. Het is maar dat, he. Er zijn ook peuteruurtjes. In ons Olympisch zwembad een paar momenten waarop alleen clubs mogen komen. Ik vind dat er nogal veel te doen is om iets waar amper iemand last of weet van heeft.
Clubleden betalen voor dit privilege te krijgen en kleuteruurtje kan ik ook nog kaderen om ze bvb het zwemmen aan te leren en niet de andere gasten te storen.
Dit gaat er nu om dat blijkbaar vrouwen zich al niet meer veilig voelen op te gaan zwemmen. Buiten het feit dat ik dit een zee zorgwekkende tendens vind, zal dit vrouwenuurtje het probleem niet oplossen.
Dat men dan alle mannen moet uitsluiten voor oversexte gasten is toch wel een beetje te.
 
Clubleden betalen voor dit privilege te krijgen en kleuteruurtje kan ik ook nog kaderen om ze bvb het zwemmen aan te leren en niet de andere gasten te storen.
Dit gaat er nu om dat blijkbaar vrouwen zich al niet meer veilig voelen op te gaan zwemmen. Buiten het feit dat ik dit een zee zorgwekkende tendens vind, zal dit vrouwenuurtje het probleem niet oplossen.
Dat men dan alle mannen moet uitsluiten voor oversexte gasten is toch wel een beetje te.
Het probleem oplossen is dan ook niet aan zwembaden of fitnessen? En ik zie het verschil tussen kleuters, vrouwen of mannen die ongewenst verstoord worden niet zo.
 
Het probleem oplossen is dan ook niet aan zwembaden of fitnessen? En ik zie het verschil tussen kleuters, vrouwen of mannen die ongewenst verstoord worden niet zo.
Is idd niet aan hun om dit op te lossen, waardoor die regel geen enkel draagvlak heeft

nu ja, we weten allemaal dat de ware reden voor dat vrouwenuur niet de veiligheid is, maar dat een bepaalde groep mensen in onze maatschappij niet wil dat zijn vrouw tegelijkertijd met andere mannen zwemt. Daarom ook nog dat boerkinis zijn toegelaten
 
Laatst bewerkt:
. Ik vind dat er nogal veel te doen is om iets waar amper iemand last of weet van heeft.
Het draait dan ook niet over rechtstreekse last. Wel over de tendens en de beweegredenen waarom zo een vrouwenuurtje geïntroduceerd worden. De vraag is of wij in onze maatschappij het echt oké vinden dat er in een zwembad uurtjes moeten zijn waar enkele vrouwen toegelaten zijn.
De reden waarom dat is het kwalijke aan de zaak. Omdat vrouwen zich niet veilig voelen, en omdat vrouwen van hun geloof niet met vreemde mannen schaarsgekleed in het water willen liggen. Voor het eerste zeer duidelijk, dat valt niet te tolereren in onze samenleving en de daders zijn absoluut niet meer welkom in het zwembad. Voor het tweede geen respect, dan is een openbaar zwembad niet de juiste plek voor u. En het openbaar karakter mag niet ten koste gaan van iemand zijn individuele overtuiging.
Wil je toch zwemmen in boerkkinni en enkel onder moslima’s? Simpel dan huur je af, maar je betaalt dan ook navenant de kostprijs hiervoor. Daar heb ik dan weer geen enkel probleem mee.
 
Dat is geen discriminatie, maar onderscheid. En dat is niet illegaal als je er objectieve redenen voor kunt geven. Wat in het verleden het geval is geweest voor fitness en zwembaden, en moeilijk gaat zijn in jouw voorbeeld.
Ik vind het ook geen geweldig idee, maar wat de commerciële keuzes zijn van een zwembad, vind ik nu niet geweldig indicatief voor onze samenleving of zo. Het is maar dat, he. Er zijn ook peuteruurtjes. In ons Olympisch zwembad een paar momenten waarop alleen clubs mogen komen. Ik vind dat er nogal veel te doen is om iets waar amper iemand last of weet van heeft.

De realiteit is natuurlijk dat de objectieve reden in deze kwestie maar een schijnvertoon is, in de praktijk gaat het om een wens tot religieuze segregatieregels tussen de seksen ook in openbare zwembaden op te leggen. MrKend54l vat het mooi samen.

De vergelijking met clubs is naast de kwestie: clubs komen allereerst al vaak buiten de reguliere openingsuren, discrimineren niet op geslacht, hebben als doel te oefenen op zwemmen op een hoger niveau dan baantjes trekken of recreatie, zonder religieuze segregatie, ... clubs betalen soms ook een hogere prijs (niet altijd).

Maar goed het Vivaldi-gedrocht heeft met een regeringscommissaris voor gelijkheid van mannen en vrouwen mét een hoofddoek al bewezen aan welke foute kant ze staat.
 
Ook gewoon onhygiënisch he al die gewaden en doeken in een zwembad. Ik zou er oprecht vies van zijn.

Dan zou ik wel eens willen weten over welke fitness hij het heeft? Ergens op het Kiel of ergens aan Drink in Borgerhout. Maar ja dan heb ik weer een vooroordeel op basis van foute motieven. Want in Anderlecht komen er ook modale Vlaamse vrouwen naar het vrouwen uurtje...🙃
 
Terug
Bovenaan