Kleine nieuwtjes

Mijn oom had een functie bij AXA met een diploma secundair onderwijs waar men tegenwoordig slechts universitairen met een diploma handelsingenieur voor aanwerven.
Mijn vader heeft - indrukwekkend - zich vanuit een 7e jaar tso opgewerkt tot een niveau waarvoor ze nu industrieel ingenieurs aanwerven.
Dat jongeren voor vergelijkbare jobs nu hogere diploma's moeten halen is géén luxe, dat is diploma-inflatie.
Je ziet ook veel psychologen gratis stages doen, etc. omdat er teveel kandidaten zijn voor te weinig jobs, ... als je 18 bent ben je vaak nog naïef als je die studiekeuze maakt, de samenleving zou daar paal en perk aan moeten stellen en zowel jongeren beschermen tegen "foute" keuzes als werkgever verhinderen dergelijk gedrag te stellen.

Breek me overigens de mond niet open over zogenaamde knelpuntberoepen... de essentie in dat debat is eigenlijk dat men zowel van overheidswege als van werkgevers uit steevast blijft hopen dat men met advertentiecampagnes/propaganda jongeren kan overtuigen voor die knelpunten te kiezen, ondanks slechte omstandigheden of verloning, in plaats van die knelpuntberoepen gewoon consequent beter te verlonen en er betere voorwaarden aan te koppelen. Het heeft een pandemie gevergd om verpleegsters een opslag te bezorgen.
Tekort aan leerkrachten wiskunde/frans? Misschien tijd om die meer te verlonen dan een leerkracht lichamelijke opvoeding waarvan er een overaanbod is en die veel minder werk leveren.
In andere sectoren (IT) gebruikt men dan weer de fiscale trukendoos, weer zo'n andere discussie.

Nu goed, dit leidt de discussie vooral richting diploma-inflatie, maar dat is slechts een deel van het verhaal natuurlijk. Het is voor jongeren schijnbaar een meer luxueus leven, maar wanneer het op vermogen en de fiscale factuur aankomt zijn de jongeren toch zeker in België gekloot.
welk gedrag van werkgevers? Dat ze uit een grote poel de beste willen?
Het aantal jobs voor gediplomeerden is wat het is. De markt bepaalt hoeveel jobs er zijn. Buiten dat bedrijven misschien te veel afslanken, maar dat is ook onder arbeiders en `gewone` bedienden.
Dat te veel jongeren dezelfde keuze maken ligt toch niet aan de werkgevers. Studiekeuze is een taak die bij de school en de ouders ligt.

Oprecht vraagje: hoe ontstaat diploma-inflatie? Is dat dan niet net doordat meer jongeren de luxe hebben om voor een hoger diploma te gaan en er dus meer kandidaten zijn voor een hoge functie?
 
Of de ganse 'inclusie' en zwakkere studenten er toch door sleuren & diploma geven, denk ik eerder
Dat moet je even beter uitleggen denk ik.
Enerzijds of dat effectief het geval is - wat ik sterk betwijfel.
Anderzijds, áls dat het geval is, of dat zo'n grote aantallen zijn dat dat een invloed heeft.
 
Of de ganse 'inclusie' en zwakkere studenten er toch door sleuren & diploma geven, denk ik eerder
Ik denk dat er wel een nivellering is, maar of dat nu 1:1 ligt aan inclusie weet ik toch niet helemaal. Ik denk dat daar de hele maatschappelijke evolutie, waar een leerkracht van zijn autoriteit werd beroofd en nu meer bezig is dan vroeger met klachten en verantwoording, ook een rol speelt. En dan als gevolg: de primussen van nu gaan niet in het onderwijs omdat dit gewoon niet meer als prestigieus wordt bekeken, terwijl dit vroeger wel het geval was. Mijn buurman (78 jaar) spreekt nog altijd over zijn leerkracht van vroeger (die hier heeft gewoond) als mijnheer x, en dat was zo'n slimme mens. Vergelijk dat eens met moderne leerlingen en ouders, ook hier op het forum, leerkrachten zijn vaak kop van jut en de ouders weten het beter.

Als ik mij niet vergis is de schooluitval ook niet echt gedaald, dus ik denk niet dat elke zwakke student er nu wordt doorgesleurd.
 
Of de ganse 'inclusie' en zwakkere studenten er toch door sleuren & diploma geven, denk ik eerder
zelfs al is dat zo: die vallen bij het eerste sollicitatiegesprek toch door de mand? En dan kan je het de werkgevers toch ook weer niet kwalijk nemen dat ze voor de betere gaan en er een hoopje afgestudeerden nooit aan de bak zal komen in de job waar ze voor gestudeerd hebben. Gelukkig dan maar zou ik zeggen. Wie wil er nu iemand die met de hakken over de sloot zijn diploma heeft gehaald?
Lijkt me dan ook weer geen punt waarbij je kan zeggen dat vroegere generaties het beter hadden. Integendeel, nu krijgen ze te veel kansen. Dat is weer een luxeprobleem.
 
Klopt, maar de (minderbetaalde) jobs waar geen diploma is vereist, geraken op die manier moeilijker ingevuld. Want de minste sollicitant, die misschien zijn diploma amper verdiend heeft, verwacht dat hij ook een functie kan bekleden volgens dat diploma en blijft daarom op zoek naar zo'n vacatures. Waarbij finaal knelpunten worden gevormd.
 
Sterke speech van de NRA-baas in Las Vegas tegen de 3044 afgestudeerden van dat jaar over hoe ze hun droom moesten volgen. Of nee, tegen de 3044 laatstejaars die door wapengeweld overleden waren.

Oops...

 
In Frankrijk met de regionale verkiezingen in beide rondes slechts een derde van de stemgerechtigden komen opdagen. Enerzijds wel blij dat FN niet heeft kunnen doorzetten, maar in hoeverre je zo nog van een democratie kan spreken. Hoeveel volk vertegenwoordig je nog zo?

Geef ons dan toch maar onze stemplicht. Ahja, wacht, dat zijn ze hier aan het afschaffen. :rolleyes:
 
En waarom zou België een zoveel betere democratie zijn omdat we de schijn ophouden door de mensen verplicht te laten stemmen? In de laatste OECD cijfers had een schamele 29,5% van de bevolking nog vertrouwen in de federale regering. Volgende The Economist is België een onvolledige democratie waarbij we op politieke deelname net de helft scoren. Op beide maatstaven scoort Frankrijk significant beter dan België. Stemplicht heeft met een echte democratie niet veel te maken. De meeste landen die hoog scoren op de democratie-index of vertrouwen van de bevolking in de regering hebben dat ook niet.
 
Sterke speech van de NRA-baas in Las Vegas tegen de 3044 afgestudeerden van dat jaar over hoe ze hun droom moesten volgen. Of nee, tegen de 3044 laatstejaars die door wapengeweld overleden waren.

Oops...

Leuke stunt en goed bedacht!

Maar zo'n speech kan hier morgen bijvoorbeeld ook gegeven worden door de directeur van Belgische Brouwers.
In 2017 waren er in België 6.000 alchoholgerelateerde overlijdens.
Moeten dus bijna dubbel zoveel stoelen zijn dan, terwijl België een speldenkop is in vergelijking met VS.
Zelfde voor tabaksproducenten, of autoconstructeurs, of ...

Vrijheid kan gevaar met zich meebrengen. Vrijheid beknotten onder het mom van meer veiligheid vind ik een zwaktebod.
Veel van die doden zouden kunnen vermeden worden door onderwijs/sensibilisering en betere regelgeving.
Nobrainers: vereis een blanco strafblad bij aanschaf (en hou een register bij zodat je wapens terug kan afnemen van zodra iemand een strafblad krijgt) + verbied wapendracht in het openbaar.

In Zwitserland kan een veel ruimere wapenvrijheid wel en zijn er ook weinig moorden door wapens.
1/4e van de Zwitsers heeft een wapen, in 2017 waren er 'maar' 45 doden door vuurwapens.
Er verstandig mee omgaan én mensen meer vrijheid geven kan dus ook.
 
Dat moet je even beter uitleggen denk ik.
Enerzijds of dat effectief het geval is - wat ik sterk betwijfel.
Anderzijds, áls dat het geval is, of dat zo'n grote aantallen zijn dat dat een invloed heeft.
Good luck in finding that. Hoewel vanuit hogeschool, unif en zelfs het werkveld in het middelbaar wel vaak dergelijke uitspraken worden gedaan, heb ik nog niet echt onderzoek ernaar gezien.


ps: alsof ze deze "corona generatie" gewoon gaan laten buizen... plz....
 
Klein nieuwsje van bij ons:

Onze school (Freinetschool) is al een tijdje bezig met een project rond emotionele zorg. Kinderen worden uit de klas gehaald als ze nood hebben aan wat extra gespreken over hoe ze zich gedragen in de klas, op de speelplaats, ... Zo kunnen we grotere ruzies of conflicten beter oplossen, zonder dat de klas volledig gestoord/gestopt wordt omdat de leerkracht zélf moet ingrijpen. Het gaat verder dan gewone zorg op school, beschouw het eerder als een mini-psychologengesprekjes. Op zich niets speciaals, ware het niet dat ons systeem na een eerste samenwerking in een andere school nu navolging krijgt in ALLE andere scholen in Poperinge én vooral dat dit over alle bestaande koepels heen gaat. Dezelfde leerkracht (eentje van ons) zal dus in 3 scholen aanwezig zijn en die gesprekken doen.


Leuk dat het grensoverschrijdend werken, ook al is het nog maar in kleine projecten, mogelijk gemaakt wordt.
 
En waarom zou België een zoveel betere democratie zijn omdat we de schijn ophouden door de mensen verplicht te laten stemmen? In de laatste OECD cijfers had een schamele 29,5% van de bevolking nog vertrouwen in de federale regering. Volgende The Economist is België een onvolledige democratie waarbij we op politieke deelname net de helft scoren. Op beide maatstaven scoort Frankrijk significant beter dan België. Stemplicht heeft met een echte democratie niet veel te maken. De meeste landen die hoog scoren op de democratie-index of vertrouwen van de bevolking in de regering hebben dat ook niet.

Dat toont vooral aan dat er geen correlatie is tussen kiessysteem en vertrouwen in de politiek.

Ik heb geen tijd om nu die studie van The Economist op te zoeken, maar als een land waar slechts een derde van de kiezers komt opdagen beter scoort dan een land waar quasi alle kiezers komen opdagen in verder vrije verkiezingen, dan is die studie zelf flawed hoor. Als ik me niet vergis maken ze daar principiële problemen van onze stemplicht. Hun goed recht, maar daar ben ik het dan hoegenaamd niet mee eens.

Maar zeg eens, in welke mate vind jij dat een land waar slechts een derde van de bevolking haar stem uitbrengt nog een representatieve democratie? In plaats van er een rondje België bashen van te maken.
 
Leuke stunt en goed bedacht!

Maar zo'n speech kan hier morgen bijvoorbeeld ook gegeven worden door de directeur van Belgische Brouwers.
In 2017 waren er in België 6.000 alchoholgerelateerde overlijdens.
Moeten dus bijna dubbel zoveel stoelen zijn dan, terwijl België een speldenkop is in vergelijking met VS.
Zelfde voor tabaksproducenten, of autoconstructeurs, of ...

Vrijheid kan gevaar met zich meebrengen. Vrijheid beknotten onder het mom van meer veiligheid vind ik een zwaktebod.
Veel van die doden zouden kunnen vermeden worden door onderwijs/sensibilisering en betere regelgeving.
Nobrainers: vereis een blanco strafblad bij aanschaf (en hou een register bij zodat je wapens terug kan afnemen van zodra iemand een strafblad krijgt) + verbied wapendracht in het openbaar.

In Zwitserland kan een veel ruimere wapenvrijheid wel en zijn er ook weinig moorden door wapens.
1/4e van de Zwitsers heeft een wapen, in 2017 waren er 'maar' 45 doden door vuurwapens.
Er verstandig mee omgaan én mensen meer vrijheid geven kan dus ook.

Die 6000 alcoholgerelateerde overlijdens zijn natuurlijk wel geen minderjarigen wiens volwassen leven nog moest beginnen.
Dat zijn dus geen cijfers die je kan vergelijken.

Bovendien ben ik gerust voor het streng verbieden van alcohol achter het stuur: rijbewijs voor een vol jaar afnemen als je positief blaast, stevige geldboetes, auto's verbeurd verklaren voor recidiveerders, etc.

Wat wapenbezit betreft geef je zelf een voorbeeld dat het ook anders kan, in Zwitersland. Blijkbaar kan je Zwitsers wel vertrouwen met een wapen (dat doorgaans van een geheel ander kaliber is) en Amerikanen véél minder, tja...
Belgen kan je - zeker de oude generaties - helaas ook niet vertrouwen met alcohol én auto-sleutels.
 
Je ziet ook veel psychologen gratis stages doen, etc. omdat er teveel kandidaten zijn voor te weinig jobs, ... als je 18 bent ben je vaak nog naïef als je die studiekeuze maakt, de samenleving zou daar paal en perk aan moeten stellen en zowel jongeren beschermen tegen "foute" keuzes als werkgever verhinderen dergelijk gedrag te stellen.
(Ik pik er dit even uit omdat ik het met de rest 100% eens ben, mijn ouders zijn bv. ook mensen die zich hebben opgewerkt naar huidige bachelor/masterfuncties)

Ik vind dat stukje van de samenleving die paal en perk moet stellen een beetje gevaarlijk. Iedereen zou moeten mogen of kunnen studeren wat hij of zij wil. Ik denk dat het grote probleem hier is - en dat heb ik met mijn diploma ook meegemaakt - dat het werkveld en de werkgevers te weinig op de hoogte zijn van de competenties die men tijdens een opleiding leert en er te veel wordt blindgestaard op de titels.

Ik heb een bachelor arbeidspsychologie. In feite is dat een HR-opleiding, maar minder administratief gefocust dan bv. personeelszaken of bedrijfsmanagement. Ik solliciteerde dan voor starterfuncties binnen HR (want laten we eerlijk zijn, veel jongeren met hun masterdiploma denken dat ze ineens kunnen solliciteren als manager of toch tenminste zo verloond kunnen worden) en kreeg stelselmatig de vraag "arbeidspsychologie, ik heb daar nog nooit van gehoord, wat houdt dat precies in?" Dus eigenlijk van mensen die werken binnen de sector van mijn diploma. Tjah, dan mag jouw opleiding nog de beste van Vlaanderen zijn, daar houdt het toch op? Competentieprofielen zijn in die zin veel nuttiger en overdraagbaar naar andere sectoren. Iemand met een master filosofie zal geen sociale wetgeving gezien hebben in zijn opleiding, maar 't is ook niet dat die 5 jaar niks leren hé.
 
Dat toont vooral aan dat er geen correlatie is tussen kiessysteem en vertrouwen in de politiek.

Ik heb geen tijd om nu die studie van The Economist op te zoeken, maar als een land waar slechts een derde van de kiezers komt opdagen beter scoort dan een land waar quasi alle kiezers komen opdagen in verder vrije verkiezingen, dan is die studie zelf flawed hoor. Als ik me niet vergis maken ze daar principiële problemen van onze stemplicht. Hun goed recht, maar daar ben ik het dan hoegenaamd niet mee eens.

Maar zeg eens, in welke mate vind jij dat een land waar slechts een derde van de bevolking haar stem uitbrengt nog een representatieve democratie? In plaats van er een rondje België bashen van te maken.
Ja, Frankrijk is een democratie voor mij. Er zijn veel meer aspecten die bepalen of iets een democratie is dan enkel opkomst bij een regionale verkiezing. Ik geef je cijfers die aantonen dat neutrale organisaties het ook een representatieve democratie vinden en meer dan het land wat jij met z'n stemplicht blijkbaar als een betere democratie beschouwt. Als objectieve cijfers met elkaar vergelijken al een rondje België bashen is, ok dan ... Jij betrekt er België bij door de stemplicht als iets te beschouwen waardoor België beter is dan Frankrijk. Je had zoveel waardevolle informatie kunnen gebruiken om je stelling over stemplicht bij te zetten en er een discussie over te starten, maar helaas het stopt hier weer bij de andere te beschuldigen van België te bashen. De studie van The Economist is blijkbaar flawed, verder ook geen argumentatie meer nodig. België scoort op politieke deelname nochtans nog steeds slechter dan Frankrijk met de vragen waarop 0 wordt gescoord door stemplicht, buiten beschouwing gelaten. Er is totale apathie bij de bevolking over de politiek in zowel Frankrijk als België. In Frankrijk uit zich dat in lage opkomst bij verkiezingen, in België is die optie er niet maar is die apathie er even goed wat zich vertaalt in laag vertrouwen in de regering en lage politieke participatie. De mensen verplichten om op zondag een bolletje te gaan kleuren, verandert daar niets aan.
 
Ja, Frankrijk is een democratie voor mij. Er zijn veel meer aspecten die bepalen of iets een democratie is dan enkel opkomst bij een regionale verkiezing. Ik geef je cijfers die aantonen dat neutrale organisaties het ook een representatieve democratie vinden en meer dan het land wat jij met z'n stemplicht blijkbaar als een betere democratie beschouwt. Als objectieve cijfers met elkaar vergelijken al een rondje België bashen is, ok dan ... Jij betrekt er België bij door de stemplicht als iets te beschouwen waardoor België beter is dan Frankrijk. Je had zoveel waardevolle informatie kunnen gebruiken om je stelling over stemplicht bij te zetten en er een discussie over te starten, maar helaas het stopt hier weer bij de andere te beschuldigen van België te bashen. De studie van The Economist is blijkbaar flawed, verder ook geen argumentatie meer nodig. België scoort op politieke deelname nochtans nog steeds slechter dan Frankrijk met de vragen waarop 0 wordt gescoord door stemplicht, buiten beschouwing gelaten. Er is totale apathie bij de bevolking over de politiek in zowel Frankrijk als België. In Frankrijk uit zich dat in lage opkomst bij verkiezingen, in België is die optie er niet maar is die apathie er even goed wat zich vertaalt in laag vertrouwen in de regering en lage politieke participatie. De mensen verplichten om op zondag een bolletje te gaan kleuren, verandert daar niets aan.
De studie van The Economist is hier al een (of twee, denk ik,) keer gepasseerd, de laatste keer zijn die posts naar de thread Binnenlandse Politiek verhuisd: https://www.beyondgaming.be/threads/binnenlandse-politiek.3095/page-15#post-246850

Ik citeer ze even:

Een paar punten die ik me herinner waren dat er bijvoorbeeld gekeken werd naar opkomst tijdens verkiezingen maar om een of andere onlogische reden scoorde een land als België met opkomstplicht daar automatisch 0 op. Verder was er ook geen bronvermelding bij veel van de data en gaven ze zelf toe dat sommige waarden werden ingevuld op basis van de situatie in "gelijkaardige" landen, zonder dan te zeggen over welke waarden het ging en welke landen er als gelijkaardig beschouwd werden.

Er waren ook veel parameters waar het discutabel was hoeveel die met democratie te maken had. Hoe meer vrouwelijke parlementsleden en hoe meer politieke lidkaarten hoe democratischer bijvoorbeeld. Op die manier kon een land dat de pers compleet onder de knoet hield even slecht scoren als een land waarin weinig vrouwen verkozen waren bvb.

Ik zou het nog eens moeten opzoeken om het meer in detail te bekijken maar het was inderdaad van alles aan te merken aan die index. Slechte data zonder bronvermelding en een vrij bediscussieerbare definitie van wat "meer democratie" precies inhoudt was wel een beetje de rode draad.

Enerzijds klopt het dat die index onvermijdelijk gekleurd is, en zoals zo vaak met cijfers van The Economist in een welbepaalde richting. België scoort bijvoorbeeld zeer slecht voor politieke participatie wegens onze stemplicht (= score 0) en wegens het lage aantal leden van een politieke partij. Ik ben er niet zo overtuigd dat dat effectief zo veel zegt over de staat van onze politiek.

Anderzijds denk ik dat er zeker terechte kritiek is op het Belgische politieke systeem, ik denk dan zelf vooral aan de particratie, de onmacht van de wetgevende macht en de inefficiënte structuur. Maar dat zijn eigenlijk zaken die veel minder gereflecteerd worden door die mindere score.

Zie de appendix in de jaarlijkste rapporten voor de manier waarop de score berekend wordt, bvb hier: http://enperspectiva.uy/wp-content/uploads/2019/01/Democracy_Index_2018.pdf

Ik denk dat niemand hier wil volhouden dat ons systeem zonder fouten is, of sterker, geen grote problemen begint te vertonen. Maar zoals wel vaker krijg je dat niet door één score samengevat zonder serieuze vereenvoudigingen/bepaalde keuzes te maken.

Uiteindelijk zijn zowel België als Frankrijk volgens die index "flawed democracies" daar waar Duitsland en vreemd genoeg ook Spanje (politici die strijden voor een onafhankelijk Catalonië opsluiten) en het VK (even parlement ontbinden door Johnson) "full democracies" zijn.

De discussie over stemplicht vs stemrecht vind ik altijd moeilijk: ja, idealiter vertegenwoordig je een groot deel van de bevolking en wil je dus dat iedereen zijn stem uitbrengt, maar in hoeverre gaat dat op als je mensen dwingt en ze gewoon een bolletje kleuren omdat ze moeten.
 
Laatst bewerkt:
Je kan over elk land zo wel iets bedenken. In België werden enkel maar in het laatste jaar pandemiemaatregelen per ministerieel besluit uitgevaardigd voor lange tijd, werd een parlementair debat omzeild, is onlangs nog een politieke organisatie veroordeeld omdat ze met een spandoek over straat liepen ... Daar zullen ze in andere landen ook wel naar kijken en denken dat België geen democratie is. Elk land heeft zo z'n problemen. De maatstaf van The Economist probeert zo'n specifieke issues te negeren maar naar het geheel te kijken.

Die maatstaf van The Economist zal inderdaad niet perfect zijn. Dat is een maatstaf die 1 cijfer probeert te kleven op iets complex als de mate van democratie, nooit. Sir.Killalot gebruikt enkel de opkomst op één regionale verkiezing om te argumenteren dat Frankrijk geen representatieve democratie is, dat lijkt me nog veel korter door de bocht. Daaraan koppelt hij dat België beter af is met de stemplicht en dat die stemplicht dus moet behouden blijven, dat vind ik nog korter door de bocht.

Ik ben akkoord met hem dat die lage opkomst in Frankrijk grote problemen blootlegt, niet met het feit dat het geen democratie meer zou zijn. Met het feit dat de stemplicht in België ons meer democratie maakt en dat die lage opkomst in Frankrijk een argument is om de stemplicht in België te behouden ben ik helemaal niet akkoord. Dat is enkel oplapwerk zodat je niet onder ogen moet krijgen hoe weinig politieke interesse en participatie er is in België. Ik denk dat België en Frankrijk op vlak van wantrouwen in politici en apathie voor politiek heel gelijkaardig zijn. Het feit dat België >95% opkomst heeft bij de verkiezingen omdat het verplicht is, verandert daar niets aan. Landen die hoog scoren op zowel de Democracy Index als vertrouwen in de regering (Nordics, Canada, Nederland, Duitsland) hebben geen stemplicht. Dat is voor mij een veel belangrijker argument om stemplicht niet als iets zaligmakend te zien.
 
Die 6000 alcoholgerelateerde overlijdens zijn natuurlijk wel geen minderjarigen wiens volwassen leven nog moest beginnen.
Dat zijn dus geen cijfers die je kan vergelijken.
Net wel blijkbaar... In NL zijn de doden door alcohol 1/5 tieners en 1/4 tussen 20-24 jaar.
Als we dat op de Belgische cijfers plakken: 1.200 tieners en 1.500 jongeren.
Samen 2.700 jonge doden.

Vrijheden geven houdt risico's in, maar daarom moet je m.i. vrijheden niet afnemen.
 
Net wel blijkbaar... In NL zijn de doden door alcohol 1/5 tieners en 1/4 tussen 20-24 jaar.
Als we dat op de Belgische cijfers plakken: 1.200 tieners en 1.500 jongeren.
Samen 2.700 jonge doden.

Vrijheden geven houdt risico's in, maar daarom moet je m.i. vrijheden niet afnemen.
De vraag is vooral hoe je vrijheden wil definiëren.

Vrijheid kan gevaar met zich meebrengen. Vrijheid beknotten onder het mom van meer veiligheid vind ik een zwaktebod.
Veel van die doden zouden kunnen vermeden worden door onderwijs/sensibilisering en betere regelgeving.
Nobrainers: vereis een blanco strafblad bij aanschaf (en hou een register bij zodat je wapens terug kan afnemen van zodra iemand een strafblad krijgt) + verbied wapendracht in het openbaar.

Volgens veel mensen die tot de "pro-guns" kant behoren is dit bijvoorbeeld het beknotten van vrijheden. Zij willen niet in een register terecht komen, zeker niet met de optie wapens af te nemen. Ook is wapendracht in het openbaar in redelijk wat staten toegelaten (om niet te zeggen bijna allemaal) en dat terugdraaien zal als het beknotten van vrijheid beschreven worden (zie constitutional carry, open carry, concealed carry).

Eigenlijk zeg je hier gewoon dat ze wapendracht niet moeten afschaffen maar gewoon strenger reguleren, ik denk dat je daardoor al meteen als een grote vijand van de vrijheid wordt bestempeld door bv. de NRA.
 
Terug
Bovenaan